Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vieläkin katkera yläasteeni äidinkielen opettajalle

Vierailija
17.04.2014 |

Piti pitää lukupäiväkirjaa, luin 200 kirjaa. Soitti vanhemmilleni ja väitti minun valehtelevan.

Antoi luettavaksi tuntemattoman sotilaan ja sanoi "kun et saa sitä luettua voimme keskustella kuinka voit suorittaa kirja-arvostelusi"

Luin omasta tahdostani Sinuhe egyptiläisen ja tein myös kirja-arvostelun.

Ja tämä kaikki ylä-asteen aikana, kiitoksena äidinkielen numeron pudottaminen kahdella numerolla.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi.

Vierailija
22/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko sinun yläasteesi. Minä kävin yläastetta ja siellä äidinkielenopettajanani toimi joku, jonka nimeä en enää muista. Ehkä opettajasi ei pitänyt huonosta suomen kielen taidostasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:54"]Ihanko sinun yläasteesi. Minä kävin yläastetta ja siellä äidinkielenopettajanani toimi joku, jonka nimeä en enää muista. Ehkä opettajasi ei pitänyt huonosta suomen kielen taidostasi.

[/quote]

Lukeminen nyt kovasti liittyykin kirjoittamiseen mistä tässä oli kyse.

Vierailija
24/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli täysin mielipuolinen liikanope, mutta se kyllä vihasi ja vainosi kaikkia jotka ei olleet liikunnallisesti lahjakkaita, ei pelkästään minua. Inho ja kammo kyllä jäi liikuntaa kohtaan, joukkuepelejä ja hiihtoa vihaan ihan erityisesti. En siis yleisellä tasolla enkä muitten harrastamana, mutta itse en voisi edes kuvitella harrastavani  niitä.

Joskus näen vieläkin painajaisia yläasteen liikuntatunneista, vaikka olen reilusti yli 40 v.

Vierailija
25/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:19"]

Ja tuosta tuntemattomasta sotilaasta vielä sanoi minulle ettei hän itse minun ikäisenä pystynyt sitä lukemaan joten turha olettaa että minäkään pystyisin. No luin ja tein kirja-arvostelun.

Ap

[/quote]

Se on Tuntematon sotilas. Ehkä huono oikeinkirjoitusosaamisesi pudotti numeroa rajusti.

Vierailija
26/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:00"]

Mulla oli täysin mielipuolinen liikanope, mutta se kyllä vihasi ja vainosi kaikkia jotka ei olleet liikunnallisesti lahjakkaita, ei pelkästään minua. Inho ja kammo kyllä jäi liikuntaa kohtaan, joukkuepelejä ja hiihtoa vihaan ihan erityisesti. En siis yleisellä tasolla enkä muitten harrastamana, mutta itse en voisi edes kuvitella harrastavani  niitä.

Joskus näen vieläkin painajaisia yläasteen liikuntatunneista, vaikka olen reilusti yli 40 v.

[/quote]

Mun pojalla oli tällainen  ala-asteella, ei ollut tykätty ope muutenkaan, mutta onneksi pojalla vai liikunnassa. Kun liikunnaope vaihtui, puolella luokkaa nousi liikuntanumero. Kaikki, jotka eivät harrastaneet säännöllistä urheilua, saivat enintään seiskan ja siihen seiskaankin piti olla lahjakas, vaikkei liikuntaa harrastanut. Sinänsä huvittavinta, että lukiossa pojalla liikunnanumero 9. Siellä se annettiin pelkän tuntiaktiivisuuden perusteella, kymppiin piti sitten olla jo lahjakaskin. 

Vierailija
27/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tosi katkera seiska- ja kasiluokan luokanvalvojalleni. Hän on vaikuttanut koko elämääni!

Lyhyesti kerrottuna ala-asteella minua kiusattiin enkä oikein voinut olla oma itseni. Kun pääsin yläasteelle uuteen kouluun ja sain uudet luokkakaverit oli kuin taivas olisi auennut! Meillä oli luokassa ihan mahtava yhteishenki ja ekaa kertaa koskaan tunsin olevani hyväksytty kaveri.

Valitettavasti tämä yhteishenki näkyi myös niin että olimme hieman tavallista villimpi luokka, opiskelut sujuivat kuitenkin hyvin. Itselläkin numerot nousivat ja tosissaan tykkäsin mennä kouluun ja opiskella. No, sitten kasiluokalla tehtiin ratkaisu että luokkamme hajotetaan muihin kasiluokkiin. Luokanvalvoja teki jaot ja minä jouduin luokalle jossa oli mm pahin kiusaajani ala-asteelta enkä tuntenut yhtään tyttöä ja kaikki olivat tosi erilaisia kuin minä. Koulu alkoi mennä tosi huonosti ja ahdistuin. Vaihdoin kouluakin mutta ahdistus vain kasvoi kun jouduin taas aivan uuteen ympäristöön ja ujona ihmisenä en vain päässyt porukkaan joka oli ollut yhdessä ekaluokalta lähtien.

lopulta en pystynyt menemään ollenkaan kouluun ja tentin viimeisen luokan kotoa. Tietenkin surkein tuloksin. Sen jälkeen kaikki kouluun liittyvä on ahdistanut niin paljon että halusin äkkiä vain töihin ja pääsinkin. Sillä tiellä edelleen..:/

Vierailija
28/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:19"]

Ja tuosta tuntemattomasta sotilaasta vielä sanoi minulle ettei hän itse minun ikäisenä pystynyt sitä lukemaan joten turha olettaa että minäkään pystyisin. No luin ja tein kirja-arvostelun.

Ap

[/quote]

Se on Tuntematon sotilas. Ehkä huono oikeinkirjoitusosaamisesi pudotti numeroa rajusti.

[/quote]

No kerrohan sinä valopää miten taivuttaisit kirjan nimen kyseiseen aiheeseen sopivasti jos tuo ap:n taivutus ei kelvannut?

Vierailija
29/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:19"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Voi herran jestas, pitäiskö täällä kaikkien alkaa kirjoittamaan kirjojen nimet isolla alkukirjaimella??

Vierailija
30/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:18"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Voi herran jestas, pitäiskö täällä kaikkien alkaa kirjoittamaan kirjojen nimet isolla alkukirjaimella??

[/quote]

No, se on tapana ja vielä toistaiseksi oikeinkirjoitussääntö.

Vierailija
31/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutan toisinaan opettajia, ja siellä on kyllä melkoisia sadisteja joukossa. Harvoin näkee niin puhdasta voitonriemua kuin sellaisen opettajan kasvoilla, joka tylyttää oppilastaan. On todellinen ongelma, että Suomessa opettajan pätevyyden saa kuka tahansa, joka läpäisee kurssit, vaikka rimaa hipoenkin.

Opettajien, etenkin luokanopettajien ammatillisesta epävarmuudesta ja sen aiheuttamasta kyynisyydestä on muuten valmisteilla tutkimus.

Hyvä opettaja rohkaisee, huono lannistaa. Huono opettaja voi olla niin loputtoman katkera ihminen, ettei sitä voi kuvitellakaan, ellei ole itse nähnyt. Törmäsin taas hiljattain luokanopettajaan, joka käy koulun tapahtumissa parkkipaikalla katsomassa oppilaiden vanhempien autot ja päättelee niistä, ketä suosia ja ketä lytätä. Aikuinen ihminen, maisteri, opettaja. Puhuu näistä puuhistaan ihan avoimesti. Kun toppuuttelin, hän toi seuraavaan tapaamiseen luokkansa luokkakuvan ja selitti, mitä mistäkin lapsesta isona tulee. Suuttui, kun en nähnyt lasten vaatteissa, kampauksissa ja asennoissa "selviä enteitä syrjäytymisestä". Tuo tunnekuohu oli suht pelottavaa seurattavaa.

Suosittelen tutustumaan omien lasten opettajiin ja syventymään siihen, mitä lapsi opettajista kertoo. Ottakaa kaikki epäilyttävä tosissanne. Joskus on parempi raportoida epäkohdat rehtoriakin ylemmäs hallintoon.

Vierailija
32/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:18"]

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No voi hyvää päivää taas. Enpä jaksa jonnekin vauva foorumille alkaa kirjoittamaan mitään kirjakieltä täydellisesti enkä todellakaan puhu yleiskieltä!

Olin myös kieliopillisissa asioissa hyvä ja ne olivat helppoja enkä muutenkaan ollut huono oppilas. Opettaja kohteli minua aivan mielipuolisesti. Lisäksi se oli jännä, olen alunperin etelä-suomesta ja puhuin tottakai sen alueen murretta. Ylä-asteen kävin itä-suomessa ja muut saivat kirjoittaa omalla murteellaan mutta minä en saanut käyttää etelä-suomen murretta...

No, tänäpäivänä ei kukaan ota selvää mitä murretta puhun tai kirjoitan, siinä on niin montaa eri murretta seassa.

Ap

Vierailija
33/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nuo teidän hirviöopet on varmaan jo eläkkeellä. Me nuoremmat ollaan ihan kivoja ja reiluja. En minäkään kouluaikana olisi saanut suutani auki jonkun autoritäärisen opettajahirmun edessä. Ap, voisit käydä kuvitteellisen keskustelun jonkun turvallisen tyypin kanssa tai yksin kuuma tuoli -menetelmällä. Se voisi auttaa asian yli pääsemisessä.

Vierailija
34/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:37"]

Koulutan toisinaan opettajia, ja siellä on kyllä melkoisia sadisteja joukossa. Harvoin näkee niin puhdasta voitonriemua kuin sellaisen opettajan kasvoilla, joka tylyttää oppilastaan. On todellinen ongelma, että Suomessa opettajan pätevyyden saa kuka tahansa, joka läpäisee kurssit, vaikka rimaa hipoenkin.

Opettajien, etenkin luokanopettajien ammatillisesta epävarmuudesta ja sen aiheuttamasta kyynisyydestä on muuten valmisteilla tutkimus.

Hyvä opettaja rohkaisee, huono lannistaa. Huono opettaja voi olla niin loputtoman katkera ihminen, ettei sitä voi kuvitellakaan, ellei ole itse nähnyt. Törmäsin taas hiljattain luokanopettajaan, joka käy koulun tapahtumissa parkkipaikalla katsomassa oppilaiden vanhempien autot ja päättelee niistä, ketä suosia ja ketä lytätä. Aikuinen ihminen, maisteri, opettaja. Puhuu näistä puuhistaan ihan avoimesti. Kun toppuuttelin, hän toi seuraavaan tapaamiseen luokkansa luokkakuvan ja selitti, mitä mistäkin lapsesta isona tulee. Suuttui, kun en nähnyt lasten vaatteissa, kampauksissa ja asennoissa "selviä enteitä syrjäytymisestä". Tuo tunnekuohu oli suht pelottavaa seurattavaa.

Suosittelen tutustumaan omien lasten opettajiin ja syventymään siihen, mitä lapsi opettajista kertoo. Ottakaa kaikki epäilyttävä tosissanne. Joskus on parempi raportoida epäkohdat rehtoriakin ylemmäs hallintoon.

[/quote]

Nuo hullut opettajat on varmaan aikalailla vähemmistöä? Opettajan työtä syynätään nykypäivänä hyvin tarkasti suurennuslasilla - ainaki yläkoulun puolella. En kaipaisi yhtään lisää opettajan ammattitaitoa kyseenalaistavaa asennetta. Toki sadisteja ja luonnehäiriöisiä löyty joka ammatissa ja sellaisen kohdatessaan asiaan pitää puuttua. Mutta pääsääntöisesti nykyopettajat ovat tolkkua porukkaa, vai mitä? Osaatko prosentteina arvioida nuo hullut suhteessa normaaleihin persoonallisuuksiin?

Vierailija
35/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:45"]Hei, nuo teidän hirviöopet on varmaan jo eläkkeellä. Me nuoremmat ollaan ihan kivoja ja reiluja. En minäkään kouluaikana olisi saanut suutani auki jonkun autoritäärisen opettajahirmun edessä. Ap, voisit käydä kuvitteellisen keskustelun jonkun turvallisen tyypin kanssa tai yksin kuuma tuoli -menetelmällä. Se voisi auttaa asian yli pääsemisessä.

[/quote]

Mukavia ja ymmärtäviä opettajia tähän maailmaan kaivataankin kovasti! Mulla oli ehkä maailman parhaat ruotsin ja uskonnon opettajat mitä voi toivoa!

Ap

Vierailija
36/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, se on sitten kevät, kun muuttolintujen myötä myös nämä koulua ja opettajia parjaavat jutut yleistyvät. Onhan se tietysti surullista, jos ei ole saanut yksilöllistä huomiota opettajalta, kun luokassa on vain kolmisenkymmentä muuta. Ja vielä surullisempaa, kun opettaja ei ole ymmärtänyt kirjoittajan ertyislahjakkuutta. Moni oppilas valitettavasti pilaa ihan itse omalla typerällä käytöksellään hyvät suhteet opettajaan. Joidenkin kirjoittajien kohdalla ymmärrän heiko äidinkielen numeron vallan hyvin, kun kirjoituksessa vilisee kirjoitusvirheitä ja epäloogisuuksia. Ei oikein nerous niistä tule esiin. 

Vierailija
37/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 11:20"]

Mun äikänope (pätevä) väitti kivenkovaan, ettei kirjallisuudesta jaeta Nobel-palkintoa. Luokan edessä tietenkin, sitten myöhemmin kahdestaan sanoi: no taidetaan sellainen kuitenkin jakaa.

[/quote]

Juu, opettajat voivat erehtyä. Järkyttävää, tiedän.

Vierailija
38/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:51"]Jaaha, se on sitten kevät, kun muuttolintujen myötä myös nämä koulua ja opettajia parjaavat jutut yleistyvät. Onhan se tietysti surullista, jos ei ole saanut yksilöllistä huomiota opettajalta, kun luokassa on vain kolmisenkymmentä muuta. Ja vielä surullisempaa, kun opettaja ei ole ymmärtänyt kirjoittajan ertyislahjakkuutta. Moni oppilas valitettavasti pilaa ihan itse omalla typerällä käytöksellään hyvät suhteet opettajaan. Joidenkin kirjoittajien kohdalla ymmärrän heiko äidinkielen numeron vallan hyvin, kun kirjoituksessa vilisee kirjoitusvirheitä ja epäloogisuuksia. Ei oikein nerous niistä tule esiin. 

[/quote]

Mä en koskaan käyttäytynyt typerästi, en riehunut tunneilla tai muutakaan. Opiskelin vain kovasti mutta en ollut mikään hikari enkä perseennuolija. Kuinka moni pystyy 8 luokkalaisena lukemaan viikkoon tuntemattoman sotilaan ja Sinuhe egyptiläisen? En väitä olevani erikoislahjakkuus, olen vain hyvä ja nopea lukemaan sekä nautin siitä suunnattomasti.

Ja meitä oli luokassa 15, ei 30.

Ap

Vierailija
39/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:49"]

Nuo hullut opettajat on varmaan aikalailla vähemmistöä?

[/quote]

Ongelmana on se opiskelijavalinta, opettajaksi valitaan aina ekstrovertteja, ja ekstrovertit on usein kiusaajaluonteisia, niissä on enemmän luonnehäiriöisiä myös kuin introverteissa (tutkittu), sen takia opettajat on tuollaisia.

Tuohon liittyy myös se, että ne ottaa silmätikuiksi introvertteja, ja pyrkivät tuomaan esille, että introvertit ovat viallisia jne.

Itse tunnen tutun kautta yhden tällaisen tyypillisen ekstrovertin nuoremman miesopettajan, ja tämän mielestä koulukiusaaminen on normaalia, ja kiusatut on vaan heikompia, viidakon laki kuulemma. Tuollaisia on ihan oikeasti valittu opettajiksi, se on niin "mukavan" puhelias tyyppi, sopii varmaan opettajaksi, näin on varmaan ajateltu.

Vierailija
40/62 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:18"]

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No voi hyvää päivää taas. Enpä jaksa jonnekin vauva foorumille alkaa kirjoittamaan mitään kirjakieltä täydellisesti enkä todellakaan puhu yleiskieltä!

Olin myös kieliopillisissa asioissa hyvä ja ne olivat helppoja enkä muutenkaan ollut huono oppilas. Opettaja kohteli minua aivan mielipuolisesti. Lisäksi se oli jännä, olen alunperin etelä-suomesta ja puhuin tottakai sen alueen murretta. Ylä-asteen kävin itä-suomessa ja muut saivat kirjoittaa omalla murteellaan mutta minä en saanut käyttää etelä-suomen murretta...

No, tänäpäivänä ei kukaan ota selvää mitä murretta puhun tai kirjoitan, siinä on niin montaa eri murretta seassa.

Ap

[/quote]

Tätä nyt vähän kyllä ihmettelen. Miten niin saivat kirjoittaa omalla murteellaan? Tuskin, ellei kyse ole jostain erillisestä murretehtävästä. Äidinkielessä ei kuitenkaan kaikkia aineita ole tapana kirjoittaa murteella tai puhekielellä.