Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Eikö kukaan voi laittaa lähdettä, missä ja milloin 30 hoitajaa on viettänyt pikkujoulua?
Itse en löydä juttua mistäån mediasta. Ei Kymin uutisista tai Kouvolan Sanomista. Siellä jutun sisältö on aivan toinen.
Vai onko tämä joskus keväältä vai viime vuoden (2019) hoitajien pikkujoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, vaihteeksi tälläinen lykkäys ja haukkumisketju piti väsätä hoitajista.
Muutaman kommentin olen lukenut, niin fakta ja fiktio ovat täysin sekoittuneet ja monesta olisi kirjailijan ainesta.
Täällä monet ovat pyytäneet lähdettä, mutta sitä ei keneltäkään löydy, kunhan suu vaahdossa haukutaan ja syyllistetään hoitajia.
Tämä lisää hoitajien ja lääkärien motivaaatiota ja antaa voimia työhön, kun ennen joulua saa julkisen mestauksen ja haukkumisen ja kaikki tämä siksi, kun jotkut ilkeyksissään ja pahansuopaisuudessa purkavat pahan olonsa tai yksinäisyyttään hoitajiin.
Menkää hyvät ihmiset terapiaan tai sen hoitajan/lääkärin vastaanotolle, ettei elämä ole noin kurjaa ja pahansuopaista. Ei varmaan ole kiva elää noin huonoa elämää.
En tiedä ovatko tähän ketjuun vastanneet hoitajat oikeasti hoitsuja vai trolleja, mutta jos ovat oikeita, selvä asenneongelma on olemassa.
Se, että tekee tärkeää työtä ei oikeuta perseilyyn vapaa-ajalla, päinvastoin.
En ole hoitaja, mutta ihmettelen, miten nykyisin ihmisiä voidaan viedä kuin pässiä narusta ja heiltä puuttuu täysin sensaatiohakuisen kommentoinnin/provojen median lukutaito ja uskovat sen totena. Menee kuin häkä päähän. Niin kuin Sinullakin, kun uskot jutun totena hoitajien perseilystä, ilman että olisit edes tarkistanut faktoja.
Näitä kirjoituksia lukiessani, en enää ihmettele, miksi ihmiset yleisellä tasolla puhuttaessa lähtevät mukaan huuhaa-liikkeisiin tai uskonnollisiin juttuihin ja uskovat kaiken mitä heille kerrotaan. Se on pelottavaa ja vaarallista. Tämä palsta on hyvä osoitus siitä.
No, se nyt vaan on ihmisluonnossa jotenkin. Yksi mokaa ja leimaa koko ryhmän.
Ja lääkärit lomailevat pitkin Suomea lomaosakkeissaan...
Elän niin normaalisti kuin ennenkin ja teen kaikkea mitä mahdollista mutta en kerro aiheesta työpaikalla tai sosiaalisessa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
juu
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä suuressa yrityksessä.
Kaikki matkat, pikkujoulut ja virkistystapahtumat on peruttu jo alkuvuonna.
Pitäisikö kaikkien alkaa hoitajien tapaan ruikuttaa ja alkaa juhlia kuin viimeistä päivää, ihan vaan kun korona-arki kyllästyttää?
Vai onko kyse siitä, että yritetään saada korona äkkiä ennen kuin rokotteet saapuvat? Hoitajathan jäävät ilman sairaslomia, kun saavat rokotteet ensimmäisenä?
Laitatko vielä lähteen, missä on kerrottu tartunnan lähteneen hoitajien pikkujoulusta?
Hyvin olet laskenut mielikuvituksen ja pahansuopaisuutesi valloilleen, kun ennustat hoitajien käytöksen tulevaisuudessakin eli rokotteen jälkeen, vaikka se tulee vasta ensi vuonna.
Vai tuliko kommentin kirjoittamista parempi mieli ja pahaolo purettua! Ehkä terapia auttaisi paremmin.
Lähde on Kouvolan Sanomat. On maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan voi laittaa lähdettä, missä ja milloin 30 hoitajaa on viettänyt pikkujoulua?
Itse en löydä juttua mistäån mediasta. Ei Kymin uutisista tai Kouvolan Sanomista. Siellä jutun sisältö on aivan toinen.
Ei sairaanhoitopiiri halua julkisesti kertoa että kyseessä on ollut pikkujoulut.
No voi yhyy, tottakai työnantajille kelpaa, ettei työntekijöillä ole muuta elämää, kuin työssä raataminne. Eiköhän nuo olisi koronalle altistuneet siellä töissäkin, jos kerran työkavereiden kesken ne pikkujoulutkin pidettiin, ties vaikka olisikin näin, on vain nyt otsikoihin pitänyt laittaa, että MYÖS pikkujouluissa on voinut altistua.
Vierailija kirjoitti:
No voi yhyy, tottakai työnantajille kelpaa, ettei työntekijöillä ole muuta elämää, kuin työssä raataminne. Eiköhän nuo olisi koronalle altistuneet siellä töissäkin, jos kerran työkavereiden kesken ne pikkujoulutkin pidettiin, ties vaikka olisikin näin, on vain nyt otsikoihin pitänyt laittaa, että MYÖS pikkujouluissa on voinut altistua.
Aivan, ja siis pikkujoulut ei siis ollut mikään varma tieto. Eli työpaikalla 8--12-24 tuntisia päiviä viettävät eivät saisi nähdä muualla ja jos näkevät ja altistus tapahtuu, se on 100% varmaa, että se on tullut vapaa-ajan näkemisestä eikä töissä :,D Joopajoo, joopajoo, nyt täytyy jo minunkin liittyä kuoroon, että ei kannata ihan kaikke niellä purematta näissä koronauutisissakaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt hoitajatkin saa elää. On epäreilua, että esim työnantajan taholta kehotetaan välttämään VAPAA-AJALLA kaikkia ylimääräisiä kontakteja ja velvoitetaan jäämään pois jo maksetuista harrastuksista ym. Kyllä se koronaloma... Eikun karanteeniin ihan tervetullut tauko siihen hullunmyllyyn töissä. Miksi muka hoitajien pitäisi aina vain venyä ja joustaa ja uhrautua muiden puolesta?
No mitä h****a?!? Niinhän me muutkin tehdään, ja ihan ilman työnantajan kehotusta!
Tuossahan nyt oli kyse nimenomaan juuri siitä työnantajan kehoituksesta ja velvoituksesta, vaikka ei työnantajalla pitäisi olla sellaiseen mitään oikeutta.
Ja ketkä muut? Jos kaikki muut niin tekisi, niin eihän meillä edes olisi täällä mitään ongelmia koronatartuntojen suhteen.
Anteeksi: Hyvin monet muut. Ajattelin että "kaikki" ymmärtäisi ettei "kaikki" tarkoita kirjaimellisesti kaikkia.
Täällä meidän paikkakunnalla on koronan suhteen rauhallista. En tietenkään tiedä miten kaikki toimii, mutta kyllä täällä hyvin varovaisesti elellään. Itse olen töissä kaupassa ja kyllä yleinen ilmapiiri ihmisten puheissa on että mahdollisimman vähän liikutaan ihmisjoukoissa, jouluostoksia hoidetaan netissä, jouluna jäädään kotiin omaan perhepiiriin tai ihan yksin. Ja tämä sama varovaisuus on ollut läsnä koko syksyn.
Ja ketkä muutko? No varmaan ne alueet, joissa tartuntoja on vähän. Katsele thl:n karttoja.
On kyllä aika naiivia kuvitella, että suurin osa oikeasti elämäänsä kovin paljoa koronan vuoksi rajoittaisi.
Katso kommenttisi peukut. Tällä hetkellä kun kirjoitan tätä yksi (1) on kanssasi samaa mieltä, yhdeksän (9) eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Viime perjantaina on vietetty pikkujouluja ja osa heistä on ollut siellä. Ovat sitten altistaneet myös muut. Kyseessä yhden osaston juhlat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni todella erikoinen ajatus, että hoitoalalla työnantaja saisi esittää suosituksia siitä mitä työntekijät saavat vapaa-ajalla tehdä.
Jos baarit ja ravintolat saavat olla auki, niihin saavat mennä kaikki ihmiset ammatista riippumatta.Kesällä oma työnantaja suositti vahvasti ettei minkäänlaisia matkoja tehtäisi vuosilomalla. Suuri hoitoalan yritys. Muutenkin perhe kärsii vuorotöistä eikä ole juuri vapaa-aikaa yhdessä, joten näen vahvasti ettei alle kaksi tonnia nettopalkan maksaja määrittele mitä saan vapaa-aikanani tehdä.
Juuri valmistuneena bruttopalkka alle 2000, joten ei todellakaan hoivajätti sanele vapaa-aikaani.
Vaihda alaa jos ei potilasturvallisuus kerran kiinnosta eikä palkkakaan miellytä. Tuolla asenteella olet joka tapauksessa surkea työntekijä.
Haluat siis että hoitajat orjuutetaan 24/7 potilaiden tarpeisiin? Juuri sinun kaltaisiesi takia minua ei kiinnosta yhtään tuntemattomien ihmisten hyvinvointi. Ilmaannun töihin työvuoron niin sanoessa, noudatan työnantajan ohjeistuksia ja teen työni, olen ystävällinen kohtaamilleni ihmisille mutta en myöskään luovu lakisääteisistä tauoistani edes sinun takiasi enkä tee muuta kuin sen mihin resurssit riittää. Se mitä teen vapaalla, ei kuulu sinulle eikä työnantajalleni. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
Et ole sattunut huomaamaan, ettemme elä tällä hetkellä ihan normiolosuhteissa? Jos ei poikkeusaikana (=globaalin yleisvaarallisen pandemian levitessä) järki ja ammattitaito riitä vastuulliseen käyttäytymiseen, niin olet todellakin täysin väärällä alalla. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
Eihän tässä edes ollut kyse hoitajista, jos tuo HS:n linkki siis on aloituksen takana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Nyt ei tosiaan kenenkään kannattaisi juhlia mutta onhan se nyt aivan erityisen vastuutonta jos työssään on lähikontaktissa riskiryhmiin kuuluvien kanssa, kuten on terveydenhuollon töissä.
Kyllä tällaisiin ammatteihin sisältyy suurempi moraalinen velvoite noudattaa vapaa-ajallaankin erityistä varovaisuutta. Minäkin olen henkilökohtainen avustaja (ja opiskelen muuten hoitajaksi) ja kyllä minä tiedostan, että tällaisessa tilanteessa ammattini velvoittaa johonkin myös vapaa-ajalla. Ei minulle nyt muutenkaan tulisi mieleeni pakkautua mihinkään juhlivaan ihmisjoukkoon kun korona riehuu täysillä, mutta silti. Olen työssäni lähikontaktissa ihmisiin joilta korona todennäköisesti veisi hengen. Minä en halua ehdoin tahdoin hakeutua tilanteisiin joista voin tuoda tartunnan.
Miksi tämä "suurempi moraalinen velvoite" ei sitten näy palkassa? Miksi joku saman koulutustason omaava insinööri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, mutta silti saa hillua baareissa ihan miten huvittaa? Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja, mutta nykyisin maksan verojakin enemmän kuin mitä sairaanhoitaja tienaa bruttona. Ei kukaan odota multa nyt inssinä mitään suurempaa moraalista velvoitetta kuin keneltäkään muultakaan.
Vähän ohis mut oot tosi kova AMK insinööri jos tienaat n 9000 kuussa, ihan naurattaa nää jutut... Hoitsut kuvitelee että kaikki muut tienaa vähintään 5000/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni todella erikoinen ajatus, että hoitoalalla työnantaja saisi esittää suosituksia siitä mitä työntekijät saavat vapaa-ajalla tehdä.
Jos baarit ja ravintolat saavat olla auki, niihin saavat mennä kaikki ihmiset ammatista riippumatta.Kesällä oma työnantaja suositti vahvasti ettei minkäänlaisia matkoja tehtäisi vuosilomalla. Suuri hoitoalan yritys. Muutenkin perhe kärsii vuorotöistä eikä ole juuri vapaa-aikaa yhdessä, joten näen vahvasti ettei alle kaksi tonnia nettopalkan maksaja määrittele mitä saan vapaa-aikanani tehdä.
Juuri valmistuneena bruttopalkka alle 2000, joten ei todellakaan hoivajätti sanele vapaa-aikaani.
Vaihda alaa jos ei potilasturvallisuus kerran kiinnosta eikä palkkakaan miellytä. Tuolla asenteella olet joka tapauksessa surkea työntekijä.
Haluat siis että hoitajat orjuutetaan 24/7 potilaiden tarpeisiin? Juuri sinun kaltaisiesi takia minua ei kiinnosta yhtään tuntemattomien ihmisten hyvinvointi. Ilmaannun töihin työvuoron niin sanoessa, noudatan työnantajan ohjeistuksia ja teen työni, olen ystävällinen kohtaamilleni ihmisille mutta en myöskään luovu lakisääteisistä tauoistani edes sinun takiasi enkä tee muuta kuin sen mihin resurssit riittää. Se mitä teen vapaalla, ei kuulu sinulle eikä työnantajalleni. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
Et ole sattunut huomaamaan, ettemme elä tällä hetkellä ihan normiolosuhteissa? Jos ei poikkeusaikana (=globaalin yleisvaarallisen pandemian levitessä) järki ja ammattitaito riitä vastuulliseen käyttäytymiseen, niin olet todellakin täysin väärällä alalla. Mikä tässä nyt on vaikea ymmärtää?
No kerroppas minulle, jos teen työakaverin kanssa töitä 8-9h viitenä päivänä viikossa ja sitten olisimme pikkujouluissa 4 tuntia yhdessä ja työkaverilla todettaisiin jälkeenpäin koronatartunta, niin millä helvetin logiikalla minua syytettäisiin juuri siitä 4 tunnin vapaa-ajan altistumisesta, mutta niillä 40-45 tunnin yhteisillä työpäivillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä?
Mielestäni se on aivan sama, että pitääkö keskenään muutennkin töitä tekevät pikkujouluja, he altistuvat toisilleen siellä töissä kuitenkin. Ja näin olemme mekin työporukan kanssa ajatelleet, että vaikka olisi kuinka paha tilanne, niin toisiamme voimme kyllä vapaallakin nähdä, koska olemmehan me töissäkin jo tekemisissä niin tiivisti.
Te etätyöläiset sen sijaan voitte kaivautua poteroihinni ja eristäytyä kaikesta, onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä edes ollut kyse hoitajista, jos tuo HS:n linkki siis on aloituksen takana?
Ei sillä ole väliä, ihmiset pääsi nyt hoitajia haukkumaan, niin nauttivat täysin rinnoin. Ei lääkäreitä haluta haukkua, koska heitä arvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaanhoitopiiri halua julkisesti kertoa että kyseessä on ollut pikkujoulut.
Työnantajaa hävettää tämmöinen toiminta, ei ole ajateltu työnantajan etua ollenkaan. Huonoa julkisuutta.
Jännä miten tartunnat vain lisääntyvät vaikka näitä viestejä lukiessa saa vaikutelman ettei kukaan liiku missään ja noudattaa ohjeita täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ratkaisu on, että nämäkin 30 hoitajaa joiden koronakaranteeni on laittanut kaksi sairaalaa aivan sekaisin, vaihtaisivat alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerroppas minulle, jos teen työakaverin kanssa töitä 8-9h viitenä päivänä viikossa ja sitten olisimme pikkujouluissa 4 tuntia yhdessä ja työkaverilla todettaisiin jälkeenpäin koronatartunta, niin millä helvetin logiikalla minua syytettäisiin juuri siitä 4 tunnin vapaa-ajan altistumisesta, mutta niillä 40-45 tunnin yhteisillä työpäivillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä?
Mielestäni se on aivan sama, että pitääkö keskenään muutennkin töitä tekevät pikkujouluja, he altistuvat toisilleen siellä töissä kuitenkin. Ja näin olemme mekin työporukan kanssa ajatelleet, että vaikka olisi kuinka paha tilanne, niin toisiamme voimme kyllä vapaallakin nähdä, koska olemmehan me töissäkin jo tekemisissä niin tiivisti.
Te etätyöläiset sen sijaan voitte kaivautua poteroihinni ja eristäytyä kaikesta, onneksi olkoon.
Tällä logiikalla perheetkään ei saa keskenään viettää pikkujouluja, koska olisihan se kamalaa jos he altistaisivat toisiaan tehden jotakin mukavaa. Sillä ei ole väliä, että ovat muutenkin yhdessä muutaman tunnin päivästä arkipäivisin (kunnes menevät omiin huoneisiinsa eristyksiin nukkumaan) ja viikonloppuisin ehkä enemmän.
Töissähän ollaan jopa tiivimmin muiden kanssa, kuin kotona perheen kesken, riippuen toki perheestä ja mahdollisten lasten iästä jne.
Kouvola...
Leikkauksia peruttu ja työntekijät loppumassa pikkujoulujen vuoksi, mutta harjoittelijoita otetaan entiseen malliin sairaalaan jossa korona jyllää hoitsujen keskuudessa!!
Kouvolan Sanomien saamien yhteydenottojen mukaan kyseessä olisivat olleet pikkujoulut, joihin työntekijät ovat osallistuneet?
Mäntymaa kertoo, että henkilökunnalle toistetaan säännöllisesti suojautumisen periaatteita. Ne koskevat niin potilastyötä kuin muutakin työtä ja elämää vapaa-ajalla.
Koko juttu
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/dad1767b-80a0-4f10-8e5e-1c23…