Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa edes sanota, että mitä ammattikuntaa nämä edustaa joilla korona todettiin? Voivat olla lääkäreitäkin tai siistijöitä, laitosapulaisia.
Harvoin laikkarit ja hoitajat yhdessä vapaa-aikaa viettävät ja lääkärit eivät kummankaan edellisen ryhmän kanssa. Kastijako on sairaalamaailmaassa edelleen selvä myös vapaalla.
Lääkärit tarvitsevat älykästä ja rauhallista keskusteluseuraa, siis vertaisiaan. Siksi he viettävät vapaa-aikaa keskenään. T. kandi.
Oliko tuo tarkoituksella provoksi kirjoitettu? Ihmiset tekevät ammatillisia ja muita elämää ja uraa koskevia valintoja eri perusteilla, ja esim. sairaanhoitajaksi opiskellut äitini on hyvin älykästä ja rauhallista keskusteluseuraa siinä missä sisarensakin, joka puolestaan opiskeli tohtoriksi asti. Lisäksi sydämen sivistyksellä on merkitystä siinä, kuka on miellyttävää seuraa keskusteluun ja/tai muuten, ja nimim. kandikin lienee kuullut sydämen sivistyksestä?
Siis oikeasti jotkut riemuidiootit maaliskuusta saakka kotona pelokkaina tärisseet ja nyt vielä pätevät sillä? Onneksi korona ei ihan heti vielä ohi niin saatte jatkaa valitsemallanne tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä syvältä.
Itse ja käytännössä koko firma on ainakin osittain vastentahtoisesti täysin etänä. Sinänsä etätyö on ok, mutta kuukausitolkulla pelkkä etäily on aika kamalaa. Kaikki joululounaat, pikkujoulut yms on peruttu myös. Ja jotenkin olen vaan lohduttanut itseäni sillä, että etäilemällä helpotamme niiden roolia, joiden on pakko altistaa itsensä koronalle jatkuvasti, hoitohenkilökunta, poliisit jne.Ja sitten nämä sankarit ihan itse hakevat jostain baarista koronaa... tuntuu kyllä omat uhraukset aika turhilta.
Samat fiilikset myös itselläni. Maaliskuusta saakka ollaan oltu etänä ja kaikki sosiaaliset tilaisuudet peruttu. Alkaa jo ärsyttää nämä "Suojaa hoitajaa ja pysy kotona" -kampanjat, kun hoitsut itse bilettävät ja juoksevat baareissa sekä ties missä black friday -tempauksissa koronaa hakemassa.
Toinen ärsyttävä asia on hoitajien ainainen valitus palkoista. Esim. mulla (AMK-koulutus) on pienempi palkka kuin hoitajalla eikä samanlaista mahdollisuutta tienata lisillä. Ei silti tulisi mieleenkään kuuluttaa, että koska mun työtä ei arvosteta (mistäköhän tuokin väite on peräisin??) eikä siitä makseta tarpeeksi niin enpä noudata koronaohjeita. Ja jos insinööreille ollaan kateellisia, miksi ette kouluttautuneet insinööriksi? Noihin koulutuksiin voi hakea ihan jokainen halukas.
Trolli- lolli. Sun tyylisi on niin tunnistettava. 😅
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti jotkut riemuidiootit maaliskuusta saakka kotona pelokkaina tärisseet ja nyt vielä pätevät sillä? Onneksi korona ei ihan heti vielä ohi niin saatte jatkaa valitsemallanne tiellä.
https://www.lsjh.fi/fi/jatteiden-abc/peitattu-vilja-2/
Pitäkääpä taukoa välillä;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa edes sanota, että mitä ammattikuntaa nämä edustaa joilla korona todettiin? Voivat olla lääkäreitäkin tai siistijöitä, laitosapulaisia.
Harvoin laikkarit ja hoitajat yhdessä vapaa-aikaa viettävät ja lääkärit eivät kummankaan edellisen ryhmän kanssa. Kastijako on sairaalamaailmaassa edelleen selvä myös vapaalla.
Lääkärit tarvitsevat älykästä ja rauhallista keskusteluseuraa, siis vertaisiaan. Siksi he viettävät vapaa-aikaa keskenään. T. kandi.
Ihan hyvä että ei tarvitse nähdä vapaa-ajalla. Usein saa olla ohjaamassa kandeja kun eivät tiedä mitään. Joskus jopa kysyvät hoitajalta apua lääkeannoksista ym.
T: kokenut sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
MIstä tulee tieto, että olisin hoitajilta lähtöisin/hoitajat altistuneet? Ja mistä tulee tieto, että olisi pikkujouluista lähtöisin?
Älkää nyt ihmiset ihan kaikkea arvailua todeksi uskoko.
Edelleen se Kouvolan Sanomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIstä tulee tieto, että olisin hoitajilta lähtöisin/hoitajat altistuneet? Ja mistä tulee tieto, että olisi pikkujouluista lähtöisin?
Edelleen: huhuja, ei vahvistettua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä syvältä.
Itse ja käytännössä koko firma on ainakin osittain vastentahtoisesti täysin etänä. Sinänsä etätyö on ok, mutta kuukausitolkulla pelkkä etäily on aika kamalaa. Kaikki joululounaat, pikkujoulut yms on peruttu myös. Ja jotenkin olen vaan lohduttanut itseäni sillä, että etäilemällä helpotamme niiden roolia, joiden on pakko altistaa itsensä koronalle jatkuvasti, hoitohenkilökunta, poliisit jne.Ja sitten nämä sankarit ihan itse hakevat jostain baarista koronaa... tuntuu kyllä omat uhraukset aika turhilta.
Samat fiilikset myös itselläni. Maaliskuusta saakka ollaan oltu etänä ja kaikki sosiaaliset tilaisuudet peruttu. Alkaa jo ärsyttää nämä "Suojaa hoitajaa ja pysy kotona" -kampanjat, kun hoitsut itse bilettävät ja juoksevat baareissa sekä ties missä black friday -tempauksissa koronaa hakemassa.
Toinen ärsyttävä asia on hoitajien ainainen valitus palkoista. Esim. mulla (AMK-koulutus) on pienempi palkka kuin hoitajalla eikä samanlaista mahdollisuutta tienata lisillä. Ei silti tulisi mieleenkään kuuluttaa, että koska mun työtä ei arvosteta (mistäköhän tuokin väite on peräisin??) eikä siitä makseta tarpeeksi niin enpä noudata koronaohjeita. Ja jos insinööreille ollaan kateellisia, miksi ette kouluttautuneet insinööriksi? Noihin koulutuksiin voi hakea ihan jokainen halukas.Vttuako itse uliset täällä. Ammatinvalintakysymys. Olisit kouluttautunut muulle alalle missä tienaa enemmän. Ei vissiin älykkyys riittänyt muuhun kuin AMK eli auta mua kaikessa - koilutukseen
Eihän täällä ole palkoista ulisseet muut kuin hoitajat? Päinvastoin, muut ymmärtävät selvittää etukäteen sen alan palkkatason jolle kouluttautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Njaa. En ole tärissyt ja tälläkin hetkellä käyn ihan hyvillä fiiliksillä töissä ja pidän maskin päässä koko päivän, koska työnantaja edellyttää. Toki pitäisin kyllä muutenkin. Käytän julkisia ihan hyvillä mielin ja käyn kaupassa. Tapaan lähimmäisiä.
Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä bilettämään nyt. Vastuutonta puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Kyllä niitä pikkujuhlia muutkin viettävät.
Ei vietä. Eli kumoaako vika lause ekankin?
Kyllä muuten viettää. Ei kaikki ole peruneet pikkujoulujaan vaikka teidän työpaikka onkin. Tiedän esim päiväkotien viettäneen ja useampien ei-hoitoalan yritysten viettäneen. Jotkut viettää vain pienemmissä ryhmissä. Samat ihmiset siellä töissä kuitenkin tapaa, ei se korona sitä katso oletko sä töissä vai vapaalla. Miten jotkut ihmiset voi olla naiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Ei kyse ole siitä, "saako" juhlia vai ei, vaan järkevä aikuinen ei toimi tavalla, joka aiheuttaa vakavia riskejä muille, ja ammatista riippuen vapaa-ajan valinnoilla on merkitystä siihen, lisääkö vai vähentääkö muiden turvallisuutta. Esim. veljeni on lentäjä ja heidän ammatissaan on erilaiset vaatimukset siitä, mitä tarkoittaa olla työkunnossa niin, että muut ihmiset - ne kyydissä olijat - ovat turvassa. Ei voi vain bailata ja heilua vapaa-ajallakaan miten sattuu ja sitten ilmestyä silmät ristissä työvuoroon, koska jotkut muut ehkä "saavat" niin tehdä.
Sun veljellesi taidetaan maksaa hieman enemmän kuin hoitajille? En ole hoitaja, mutta jos mun työnantajani alkaisi määrätä, mitä saan tehdä vapaa-ajallani ja mitä en, tottakai vaatisin lisää liksaa. Nyt mulle maksetaan siitä, mitä teen työajallani.
Noin yleisesti ottaen pikkujoulujen yms järjestäminen tai sellaisiin osallistuminen ei pandemian aikana ole järkevää kenellekään, mutta palkassa pitää näkyä, jos työnantajan määräysvalta ulottuu työajan ulkopuolellekin.
Miksi puhutte koko ajan HOITAJISTA? Missään ei ole sanottu, että nämä joilla korona on todettu olisi HOITAJIA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaa. En ole tärissyt ja tälläkin hetkellä käyn ihan hyvillä fiiliksillä töissä ja pidän maskin päässä koko päivän, koska työnantaja edellyttää. Toki pitäisin kyllä muutenkin. Käytän julkisia ihan hyvillä mielin ja käyn kaupassa. Tapaan lähimmäisiä.
Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä bilettämään nyt. Vastuutonta puuhaa.
Kukaan ei ole nytkään bilettänyt, ap ja muutama muu on vain ihan itse päättänyt arvailla, että varmasti on pikkujouluista kyse, vaikkei MISSÄÄN ole sellaista sanottu.
Ihme hoitajavihaa täällä, kun uutisjuttussa ei ole mainittu että kyse olisi hoitajista eikä ole puhuttu myöskään pikkujouluista.
Täällä on nyt päättänyt jotku trollit, että kyse on hoitajista ja pikkujouluista ja hirveä määrä ihmisiä vain uskoo sen kyseenalaistamatta. Surullista, että hoitajien arvostus on vieläkin tällaista, tartutaan jokaiseen valheelliseenkin tilaisuuteen, että päästään haukkumaan ja osoittelemaan sormella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte koko ajan HOITAJISTA? Missään ei ole sanottu, että nämä joilla korona on todettu olisi HOITAJIA?
Niinpä. Kouvolan sanomien uutisessakin mainitaan useampi ammattiryhmä ja opiskelijat. Siitä voi lukea rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolan sanomissakaan ei sanota, että kyse olisi pikkujouluista, eikä sanota, että tartunnan saaneet olisivat hoitajia.
Ja on sanottu, että alistukset on tapahtuneet SAIRAALASSA: "Useita hoitajia on altistunut koronavirukselle Kymenlaakson keskussairaalassa Koksissa."
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/a3056e65-681b-4fa7-b81b-09b4…
Vierailija kirjoitti:
Kouvola...
Leikkauksia peruttu ja työntekijät loppumassa pikkujoulujen vuoksi, mutta harjoittelijoita otetaan entiseen malliin sairaalaan jossa korona jyllää hoitsujen keskuudessa!!
Kouvolan Sanomien saamien yhteydenottojen mukaan kyseessä olisivat olleet pikkujoulut, joihin työntekijät ovat osallistuneet?
Mäntymaa kertoo, että henkilökunnalle toistetaan säännöllisesti suojautumisen periaatteita. Ne koskevat niin potilastyötä kuin muutakin työtä ja elämää vapaa-ajalla.
Koko juttu
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/dad1767b-80a0-4f10-8e5e-1c23…
Jutussa sanotaan myös:
"Kymsoten johtajaylilääkärillä Marja-Liisa Mäntymaalla ei ollut tietoa, onko työntekijöiden sairastuminen tapahtunut tilanteessa, jossa suosituksia ja ohjeita ei olisi noudatettu."
"Kouvolan Sanomien saamien yhteydenottojen mukaan kyseessä olisivat olleet pikkujoulut, joihin työntekijät ovat osallistuneet?
– Pystyn kommentoimaan vain, että tartunnat eivät ole olleet työperäisiä, Mäntymaa sanoo."
Eli nyt on vain huhupuheita! Ja te olette valmiita lynkkaamaan kaikki hoitajat pelkkien huhupuheiden perusteella!
Aivan varmasti löytyy jotain syytä, minkä vuoksi teidät lynkkaajatkin voidaan kivittää. Ja jos ei muuta, niin niitä huhupuheita ainakin, mutta sehän riittää, eikö?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola...
Leikkauksia peruttu ja työntekijät loppumassa pikkujoulujen vuoksi, mutta harjoittelijoita otetaan entiseen malliin sairaalaan jossa korona jyllää hoitsujen keskuudessa!!
Kouvolan Sanomien saamien yhteydenottojen mukaan kyseessä olisivat olleet pikkujoulut, joihin työntekijät ovat osallistuneet?
Mäntymaa kertoo, että henkilökunnalle toistetaan säännöllisesti suojautumisen periaatteita. Ne koskevat niin potilastyötä kuin muutakin työtä ja elämää vapaa-ajalla.
Koko juttu
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/dad1767b-80a0-4f10-8e5e-1c23…Jutussa sanotaan myös:
"Kymsoten johtajaylilääkärillä Marja-Liisa Mäntymaalla ei ollut tietoa, onko työntekijöiden sairastuminen tapahtunut tilanteessa, jossa suosituksia ja ohjeita ei olisi noudatettu."
"Kouvolan Sanomien saamien yhteydenottojen mukaan kyseessä olisivat olleet pikkujoulut, joihin työntekijät ovat osallistuneet?
– Pystyn kommentoimaan vain, että tartunnat eivät ole olleet työperäisiä, Mäntymaa sanoo."
Eli nyt on vain huhupuheita! Ja te olette valmiita lynkkaamaan kaikki hoitajat pelkkien huhupuheiden perusteella!
Aivan varmasti löytyy jotain syytä, minkä vuoksi teidät lynkkaajatkin voidaan kivittää. Ja jos ei muuta, niin niitä huhupuheita ainakin, mutta sehän riittää, eikö?!
Jep ja TARTUNNAT eivät ole olleet työperäisiä ja pikkujouluja on monenlaisia, meilläkin on ollut ihan perheen kesken pikkujoulut. Työpaikoilla lähtee äkkiä huhut kiertämään, joku puhuu pikkujouluista (joita vietetty perheen kesken), niin kohta joku tietää että joku on ollut satojen henkilöiden kanssa pikkujouluissa ja että 1+1 tartunnat on ihan varmasti peräisin just sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Ei kyse ole siitä, "saako" juhlia vai ei, vaan järkevä aikuinen ei toimi tavalla, joka aiheuttaa vakavia riskejä muille, ja ammatista riippuen vapaa-ajan valinnoilla on merkitystä siihen, lisääkö vai vähentääkö muiden turvallisuutta. Esim. veljeni on lentäjä ja heidän ammatissaan on erilaiset vaatimukset siitä, mitä tarkoittaa olla työkunnossa niin, että muut ihmiset - ne kyydissä olijat - ovat turvassa. Ei voi vain bailata ja heilua vapaa-ajallakaan miten sattuu ja sitten ilmestyä silmät ristissä työvuoroon, koska jotkut muut ehkä "saavat" niin tehdä.
Sun veljellesi taidetaan maksaa hieman enemmän kuin hoitajille? En ole hoitaja, mutta jos mun työnantajani alkaisi määrätä, mitä saan tehdä vapaa-ajallani ja mitä en, tottakai vaatisin lisää liksaa. Nyt mulle maksetaan siitä, mitä teen työajallani.
Noin yleisesti ottaen pikkujoulujen yms järjestäminen tai sellaisiin osallistuminen ei pandemian aikana ole järkevää kenellekään, mutta palkassa pitää näkyä, jos työnantajan määräysvalta ulottuu työajan ulkopuolellekin.
Kyse on vastuusta koskien muiden ihmisten henkeä ja terveyttä, ei palkasta. Palkkaneuvottelut erikseen, ja toki hoitajat ansaitsevat kunnon korvauksen työstään, mutta ei muiden henkeen ja terveyteen voi suhtautua välinpitämättömästi, vaikkeivät palkkavaatimukset olisivatkaan menneet läpi.
Vttuako itse uliset täällä. Ammatinvalintakysymys. Olisit kouluttautunut muulle alalle missä tienaa enemmän. Ei vissiin älykkyys riittänyt muuhun kuin AMK eli auta mua kaikessa - koilutukseen