Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin ottaisi päähän ja huolella, jos itsellä olisi iäkäs sukulainen hoitokodissa ja sinne leviäisi korona hoitajien pikkujouluista. Ja ei, en ole itsekään vastuuton koronabilettäjä, eikä oma työpaikka järjestä pikkujouluja.
Miksi et itse hoitaisi iäkästä sukulaista kotonasi?
Näinhän tehdään monissa maissa, ja Suomessakin aiemmin. Jos se sukulainen ei kiinnosta kuin pari kertaa vuodessa, niin tuskin on varaa valittaa.
Olen päivät töissä eli ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitajien olla tämän yhteiskunnan alipalkattuja uhrautujia? Aloitushan oli täyttä paskaa. Antakaa hoitajille palkankorotus. Minusta on oikein, että hoitajat jäävät pois töistään. On aika tutkia munaskuita myöten nämä oikeudenmukaisuuskysymykset tässä yhteiskunnassa. Jos ei olisi sellaista vieraskielistä joukkoa, joka nauttii lähes 30 % sosiaalituista, hoitajien palkkoja ja työolosuhteita voitaisiin parantaa ja samalla mm. vanhusten palveluja. Tämä on arvovalinta. Suomalainen vanhus on halpa, suomalainen hoitaja on halpa. Mutta rahaa riittää muukalaisille ja poliitikoille.
Rankka työ vaatii rankat huvit. Mitä maksetaan siitä, että joku eristäytyy teidän puolestanne hoitaakseen teidän vanhempianne ja läheisiänne? Ei ilmeisesti pidä maksaa mitään teidän mielestänne, vaan on paheksuttavaa, että yrittää irrottautua rankasta työstä satunnaisesti juhlimalla. Persumiehenä olen täysin hoitajien puolella! Olen myös työskennellyt itse hoitajana. Kova työ, huonosti palkattu. Vielä joku kehtaa moittia.
No mitä v**Tua sinne hoitoalalle sitten mennään jos se on niin kurjaa ja kamalaa ja uhrautumista ja on huono palkka ja kaikki on aivan jatkuvasti huonosti?
Aina sama kitinä.
Älä huoli, aika moni on jo lähdössä pois. Ei teitä jaksa hoitaa, ettekä edes ansaitse sitä. Kitiskää te vuorostanne hoidon puutteesta, itsepä aiheutitte.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt hoitajatkin saa elää. On epäreilua, että esim työnantajan taholta kehotetaan välttämään VAPAA-AJALLA kaikkia ylimääräisiä kontakteja ja velvoitetaan jäämään pois jo maksetuista harrastuksista ym. Kyllä se koronaloma... Eikun karanteeniin ihan tervetullut tauko siihen hullunmyllyyn töissä. Miksi muka hoitajien pitäisi aina vain venyä ja joustaa ja uhrautua muiden puolesta?
Ammatinvalinta kysymys. Eikö koulutuksen aikana jo kerrottu työvelvoitteesta suurien kriisien aikana ja myös että voi tulla vakavia tauteja.
Sitten on meitä sairaanhoitajia, jotka eivät ole juhlineet mitään os.yhteisiä tai isompien ryhmien juhlia ja pysyneet visusti poissa baareista sitten helmikuun ihan koronatilanteen vuoksi. Että oma työyhteisö kyllä tehnyt kaikkensa pysyäkseen työkykyisenä, jotta hoitohenkilökuntaa riittäisi.
Tämä on kyllä syvältä.
Itse ja käytännössä koko firma on ainakin osittain vastentahtoisesti täysin etänä. Sinänsä etätyö on ok, mutta kuukausitolkulla pelkkä etäily on aika kamalaa. Kaikki joululounaat, pikkujoulut yms on peruttu myös. Ja jotenkin olen vaan lohduttanut itseäni sillä, että etäilemällä helpotamme niiden roolia, joiden on pakko altistaa itsensä koronalle jatkuvasti, hoitohenkilökunta, poliisit jne.
Ja sitten nämä sankarit ihan itse hakevat jostain baarista koronaa... tuntuu kyllä omat uhraukset aika turhilta.
Hoitajat eivät osaa kuin valittaa. Uskomatonta vinkumista vuodesta toiseen. Lääkärit ajattelevat ja tietävät. He siellä tekevät kaikki merkittävät päätökset. Hoitajat ovat niiden päätösten toimeenpanijoita. Tarpeellista työtä se on, kuten meidän kaikkien muidenkin työ.
Sairaanhoitajat tienaavat jo nyt selvästi enemmän kuin moni muu tärkeän työn tekijä. Esimerkiksi poliisit tai palomiehet jotka kuitenkin uhrautuvat aivan toisella tasolla toisten eteen ihan joka päivä. Oli koronaa tai ei, he ovat hengenvaarassa aina.
Mutta kuuluuko esim. näistä piireistä tämä sama jatkuva minäuhriminäminä-valitus? Ei. Nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä.
Ihan itse olette siihen opistotason palikkakouluun lähteneet. Teistä ei tainnut muuhun olla. On tämä myös sukupuolikysymys.
Ihan sama järjetön valitus naisilla on äitiydestä. Heti kun se lapsi on tehty aletaan valittaa, miten rankkaa se on. No shit, Sherlock.
Ihmisissä on aivan valtavasti tyhmyyttä ja näin korona-aikaan se tuntuu entisestään korostuvan, tulevan esiin. Aivan kuten liikenteessä. Idiootit nousevat esiin, kun lähdetään auton rattiin.
Siis miten on edes mahdollista? Eikös nää ole just sitä porukkaa, jotka on eläny valtavassa rasituksessa koronakauhujen keskellä taistellen keväästä asti ja vaativat reilusti lisää liksaa, että suostuvat jatkamaan taistelua tappavaa tautia vastaan. Tuskinpa he nyt tautia vähättelis ja tollai itseään altistais. Eiköhän ole keksitty juttu.
Olette oikeassa että itse olemme alamme valinneet. Joskus elämässä niitä virheitä tulee tehtyä. Ihmisiäkin kasvamme ja huomaamme että valintoja on tehtävä uusiksi. Jätän hyvillä mielin hoitoalan taakseni kun tiedän että uusia hoitajia kuitenkin alalle tulee. Jospa joku heistä jaksaa eläkkeelle saakka alalla. Ja niin, hyvin vähäiset ovat omat kontaktini olleet. Juhlista ei puhettakaan.
Eilenkin paikallisessa ravintolassa täyttä eivätkä kaikki mitään hoitajia joten se siitä muiden vastuullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Ketkä muut saavat juhlia? En tiedä yhden yhtään ihmistä joka olisi niin idiootti, että juhlisi tämmöisenä aikana.
Millaisena aikana? Kuule ihmiset viettää ihan normaalia elämää, myös niitä pikkujouluja vietetään. En ymmärrä mikä tässä ajassa on niin ihmeellistä että ei saisi juhlia.
Ihan mielenkiinnosta, minne kaikki hoitajat kuvittelevat vaihtavansa? Hoitoalan koulutuksella ei juuri muita töitä tarvitse tehdä, ehkä osalle riittää tyyliin opetustyötä, jos suorittaa opettajan pätevyyden.
Uusi tutkinto taas on 2-5 vuoden opiskelut. Opintorahalla, moni perheellisenä. Eikä työllistyminen monellakaan alalla ole mikään selviö.
Eli uhotkaa toki, käytännössä harva varmaan tänä päivänä vaihtaa lähes varmaa työpaikkaa, vaikkei työ maailman hehkein olisikaan.
Onko oikein tietoa väitteen pohjaksi eikä vaan oletuksia?
Komea vihaketju saatu aikaan vailla todistusaineistoa mutta viha ja katkeruus nousee niin helposti pintaan jos ne kuoren alla kuplii
Eikö hoitajilla ole lupaa rentoutua? Pitää pienellä kitupalkalla tehdä työtä ja vapaa-ajallakin istua kädet ristissä kotona:/
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitajilla ole lupaa rentoutua? Pitää pienellä kitupalkalla tehdä työtä ja vapaa-ajallakin istua kädet ristissä kotona:/
No ihan ammatista riippumatta nyt pitäisi malttaa rentoutua kotona, erossa isoista porukoista.
On mielestäni todella erikoinen ajatus, että hoitoalalla työnantaja saisi esittää suosituksia siitä mitä työntekijät saavat vapaa-ajalla tehdä.
Jos baarit ja ravintolat saavat olla auki, niihin saavat mennä kaikki ihmiset ammatista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan ammatista riippumatta nyt pitäisi malttaa rentoutua kotona, erossa isoista porukoista.
Kotona nysväämistä (ja luonnossa liikkumista) on suositeltu jo 9kk ajan, joten nyt pitäisi jo alkaa keksiä jotain muuta. Esim. ravintolassa käyminen voittaa Netflixin katsomisen ja räntesateessa ulkoilun 100-0.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, minne kaikki hoitajat kuvittelevat vaihtavansa? Hoitoalan koulutuksella ei juuri muita töitä tarvitse tehdä, ehkä osalle riittää tyyliin opetustyötä, jos suorittaa opettajan pätevyyden.
Uusi tutkinto taas on 2-5 vuoden opiskelut. Opintorahalla, moni perheellisenä. Eikä työllistyminen monellakaan alalla ole mikään selviö.
Eli uhotkaa toki, käytännössä harva varmaan tänä päivänä vaihtaa lähes varmaa työpaikkaa, vaikkei työ maailman hehkein olisikaan.
Nykyään voi esim. opiskella AMK:ssa monimuototutkinnon, jossa lähiopetusta on todella vähän ja töitä voi tehdä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni todella erikoinen ajatus, että hoitoalalla työnantaja saisi esittää suosituksia siitä mitä työntekijät saavat vapaa-ajalla tehdä.
Jos baarit ja ravintolat saavat olla auki, niihin saavat mennä kaikki ihmiset ammatista riippumatta.
Kesällä oma työnantaja suositti vahvasti ettei minkäänlaisia matkoja tehtäisi vuosilomalla. Suuri hoitoalan yritys. Muutenkin perhe kärsii vuorotöistä eikä ole juuri vapaa-aikaa yhdessä, joten näen vahvasti ettei alle kaksi tonnia nettopalkan maksaja määrittele mitä saan vapaa-aikanani tehdä.
No mitä v**Tua sinne hoitoalalle sitten mennään jos se on niin kurjaa ja kamalaa ja uhrautumista ja on huono palkka ja kaikki on aivan jatkuvasti huonosti?
Aina sama kitinä.