Ei jumankauta sentään, 30 hoitajaa altistunut koronalle vapaa ajan riennossa
Kymenlaaksossa. Siis pikkujouluissa. Olen saman työnantajan palveluksessa ja vakavasti on kehoitettu, ettei kokoontumisia ja biletystä nyt harrasteta. Nyt on kahden sairaalan toiminta sekaisin ja leikkauksia peruttu. Fiksua väkeä, ei voi muuta sanoa.
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Jos mun työtä arvostettaisiin yhtä vähän kuin hoitajien ja siitä maksettaisiin yhtä surkeasti, en ehkä uhraisi muuta elämääni sille että koittaisin kaikin keinoin pysytellä työkunnossa. Jos joku saa mun mielestä bilettää niin hoitajat - ainakin kunnes heidän työehdot paranee reipppaasti.
Mitenhän ne hoitajien palkat tällä koronapikkujoulujen joukkoaltistumisella taas paranee? Pätevyydestä palkankorotus? Koronakorvaus lisätyöllistäjälle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Ketkä muut saavat juhlia? En tiedä yhden yhtään ihmistä joka olisi niin idiootti, että juhlisi tämmöisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää oli LÄÄKÄREITÄ, eikö kukaan lukenut juttua?!?
Eihän aloituksessa edes ollut mitään juttua linkattuna. Itse epäilen, että koko juttu oli vaan trolli.
Sori, en osaa linkata kun harvoin mitään tänne kirjoitan. Mutta jos googletat Kouvolan sanomat, niin löydät tämän jutun sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Taas haukutaan hoitajia, vaikka altistuneet ovat LÄÄKÄREITÄ! Mistä johtuu hoitajaviha maassamme?
No, tällä kertaa oli hoitajia. Kouvolan sanomien sivuilta löydät jutun, tänään julkaistu uutinen.
Toivottavasti noille ei makseta koronalisää.
Lääkärit juhlivat, eivät hoitajat. Miksi maassamme on niin paljon vihaa hoitajia kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää oli LÄÄKÄREITÄ, eikö kukaan lukenut juttua?!?
Eihän aloituksessa edes ollut mitään juttua linkattuna. Itse epäilen, että koko juttu oli vaan trolli.
Sori, en osaa linkata kun harvoin mitään tänne kirjoitan. Mutta jos googletat Kouvolan sanomat, niin löydät tämän jutun sieltä.
Tämä juttu?
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/dad1767b-80a0-4f10-8e5e-1c23…
Minua hävettäisi olla hoitaja tai jos sukulaiseni olisi hoitaja.
Olen vanhustenhoitaja, ikää jo 57. Hoidan muistisairaita vanhuksia. Kuluneen vuoden aikana, arvostus ammattiani kohtaan on tullut selväksi. Minä olen pohjamutaa, en ansaitse edes elää. Olen naurunaihe. Monet omaiset ovat näin kertoneet. Miten saamme maahamme hoitajia tulevaisuudessa, kun alan arvostus on tätä luokkaa? Pitäisikö ammattimme lopettaa kokonaan? Itse irtisanouduin, en jaksa haukkumista enää. Voimia hoitajille, jotka vielä jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
"Jos kyseessä olisi ollut koulutus tai muu vastaava, jossa olisi suositusten mukaisesti pidetty maskit päällä, ei ihmisten katsottaisi altistuneen eikä noin iso porukka olisi joutunut karanteeniin."
Oli niin pitkät kirjoitukset, niin nappasin nyt vain tämän virkkeen, joska pisti silmääni.
Siis missä sanotaan, että ihmisten ei katsota altistuneen, jos on ollut maskit käytössä?
Mikä helvatan järki tässä muka on?? Nyt sitten selvisi sekin, miksi mm. siellä uudella maalla ei vaan saada hommaa hanskaan. Oliskohan aika sytyttää jo ne järjen valot päälle, se maski, kun ei estä tartuntoja!
Siitä olen samaa mieltä, että ei se maski itse asiassa estä tartuntoja. Maski vähentää riskiä tartunnan leviämiseen, mutta ei estä kokonaan. Käytäntö tällä hetkellä kuitenkin on se, että jos on pidetty maskia niin altistuksen riski katsotaan niin vähäiseksi, että karanteenia ei tule. Tämä ilmeisesti lähinnä sen vuoksi, että muuten jouduttaisiin sulkemaan liikaa kokonaisia osastoja ja yhteiskunnan rakenne ei kestä liian laajoja karanteeneja toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha nillittää. Niin kauan, kun työnantaja ei maksa vapaa-ajalta palkkaa, työnantaja ei voi myöskään määrätä, mitä työntekijä saa vapaa-ajallaan tehdä. Ihan sama, onko kyseessä hoitaja, kaupan kassa, bussikuski tai kuka tahansa. Olen itse työnantaja enkä minä voi määrätä työntekijöideni vapaa-ajasta oikeastaan mitään. En ainakaan sellaisia asioita, jotka eivät ole edes lailla kiellettyjä.
Kyllä meidän firmassamme ainakin on työnantaja kieltäytynyt maksamasta sairaslomalta palkkaa, koska työntekijä oli omalla toiminnallaan aiheuttanut sairasloman tarpeen. Toki kyse ei ollut mistään taudista, mutta ihmettelen suuresti, jos terveydenhuoltoalalla/potilaskontakteissa olevilta työntekijöiltä ei vaadita riskikartoitusta ja riskien hallintaa. Ei rekkakuskikaan saa erikseen korvausta siitä, että työvuoroa edeltävällä vapaa-ajalla ei voi vetää päätä täyteen, vaan pitää varmistaa, että on työkunnossa kun vuoro alkaa! Itse asiassa todella monella alalla työntekijöiltä vaaditaan työn huomioimista myös vapaa-ajalla.
Mitenköhän käy tartuntojen jäljittämisen ja karanteenien, jos ihmisiä alettaisiin tällaisissa tapauksissa rangaista? Sen jälkeen kaikki valehtelee ettei ole mitään vapaa-ajan altistusta eikä kukaan joudu karanteeniin.
Jos on pakko töissäkin käydä ja vaarantaa oma hyvinvointi siellä, niin ei takuulla jätetä elämättä myöskään vapaa-aikana.
T.hoitaja
Suomessa hoitajia ei arvosteta. Se on tullut selväksi. Lopetetaan sairaanhoitajien ja varsinkin lähihoitajien ammatit. Koulutus kiinni. Nykyiset ammattiin kouluttautuneet hoitoalan ammattilaiset töihin Norjaan, jossa palkka/arvostus on eri luokkaa. Suomeen hoitajia Filippiineiltä, he tyytyvät asumaan soluasunnoissa, palkka 1€/h. Ovat käytettävissän 24/7. Hymyä riittää, vaipat vaihtuu. Kielitaidosta viis.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat eivät saisi juhlia, jos muut saavat?
Meidän yritys on perunut ajat sitten pikkujoulut, kaikilta Suomen & ulkomaiden yksiköiden tehtailtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha nillittää. Niin kauan, kun työnantaja ei maksa vapaa-ajalta palkkaa, työnantaja ei voi myöskään määrätä, mitä työntekijä saa vapaa-ajallaan tehdä. Ihan sama, onko kyseessä hoitaja, kaupan kassa, bussikuski tai kuka tahansa. Olen itse työnantaja enkä minä voi määrätä työntekijöideni vapaa-ajasta oikeastaan mitään. En ainakaan sellaisia asioita, jotka eivät ole edes lailla kiellettyjä.
Kyllä meidän firmassamme ainakin on työnantaja kieltäytynyt maksamasta sairaslomalta palkkaa, koska työntekijä oli omalla toiminnallaan aiheuttanut sairasloman tarpeen. Toki kyse ei ollut mistään taudista, mutta ihmettelen suuresti, jos terveydenhuoltoalalla/potilaskontakteissa olevilta työntekijöiltä ei vaadita riskikartoitusta ja riskien hallintaa. Ei rekkakuskikaan saa erusta siitä, että työvuoroa edeltävällä vapaa-ajalla ei voi vetää päätä täyteen, vaan pitää varmistaa, että on työkunnossa kun vuoro alkaa! Itse asiassa todella monella alalla työntekijöiltä vaaditaan työn huomioimista myös vapaa-ajalla.
Tuo pään vetäminen täyteen ennen työvuoroa on aivan eri asia kuin se, mistä tässä nyt oli kyse. Monella alalla ja työpaikalla on nollatoleranssi alkoholin suhteen. Ja sillä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa!
Samaa mieltä. Sitäpaitsi työnantajalla tuskin on mitään laillisia edellytyksiä päättää nollatoleranssista henkilökunnan vapaa-ajan tapaamisten osalta.
Kehtaattekin vielä sättiä hoitajia. Minä ainakin olen todella kiitollinen heille heidän korvaamattoman arvokkaasta työstään. Jos nyt muutama hoitaja onnistuu saamaan illan vapaaksi ja rentoutuvat pikkujouluissa porukalla, sen he ovat vähintäänkin ansainneet. Mitä väliä sillä edes on, jos he kuitenkin ovat tekemisissä toistensa kanssa työpaikalla päivittäin.
Itse voin olla etätöissä ja nostan todellakin hattua hoito- ja palvelualoilla työskenteleville kanssakulkijoilleni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hoitajia ei arvosteta. Se on tullut selväksi. Lopetetaan sairaanhoitajien ja varsinkin lähihoitajien ammatit. Koulutus kiinni. Nykyiset ammattiin kouluttautuneet hoitoalan ammattilaiset töihin Norjaan, jossa palkka/arvostus on eri luokkaa. Suomeen hoitajia Filippiineiltä, he tyytyvät asumaan soluasunnoissa, palkka 1€/h. Ovat käytettävissän 24/7. Hymyä riittää, vaipat vaihtuu. Kielitaidosta viis.
Filippiiniläinen hoitaja tarttuu varmasti töihin eri tarmolla kuin suomalainen tantta. Ja uskoisin heidän olevan myös nöyriä potilaita ja lääkäreitä kohtaan.
Minusta meillä sairaanhoitajilla on ihan hyvä palkka koulutukseen ´ja työn vaativuuteen nähden.
Monessa muussakin työssä sitä vastuuta riittää, mutta ei siitä mitään makseta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko töissäkin käydä ja vaarantaa oma hyvinvointi siellä, niin ei takuulla jätetä elämättä myöskään vapaa-aikana.
T.hoitaja
Ymmärrän täysin, aivan kohtuutonta että pienellä palkalla itsensä ja perheensä vaarantavia pitäisi vielä rangaista työstään pakottamalla heidät eristäytymään vapaa-ajalla.
Ei voi muuta kuin todeta että onpa harvinaisen vastuutonta toimintaa hoitajilta ja vielä näiltä jotka pitävät itseään terveydenhuollon ammattilaisina! Näin vaativaa on hoitajan koulutus ettei niin yksinkertaista asiaa ymmärretä! Eikö mennyt kaaliin ettei koronalinkobileitä pidetä koronan aikana? Levittävät vielä muihin tämän taudin!