Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskonto, moraali ja lapset

Vierailija
17.04.2014 |

Miten opettaa lapselle moraalia ja hyviä tapoja ilman raamattua?

Saamme mieheni kanssa pian esikoisemme.

Mieheni on ateisti ja minä olen agnostikko. Miehen perhe on kiihkoateisteja täynä ja minun perheeni kiihkouskovaisia.

Miehellä on ollut nuoruudessaan jos jonkinlaista rötöstelyä eli anopilta en neuvoja voi pyytää ja minun vanhempani taas pelottelivat helvetillä ja kiirastulella enkä halua lapsille satuja kertoa totena.

Miten ihmeessä opettaa lapselle mikä on oikein ja väärin kun meille on jo miehen kanssa lapsena opetettu asiat niin eritavoin.

Miehelle opetettu tyyliin "se on niin koska minä sanon niin" ja minulle "se on niin koska jumala haluaa sen olevan niin"

Miten te muut jotka ette opeta lasta raamatun mukaan olette kertoneet esimerkiksi miksi ei saa varastaa, miksi ei saa tehdä toiselle pahaa?

ja sitten OT mitä käskyä kymmenestä pidätte turhana tai ei niin tärkeänä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, no ihan normaalia etiikkaa ja empatiaa käytetään.

Ei saa varastaa, sillä et itsekään haluaisi sinulta varastettavan jne. Kertoo asiat niin kuin ne on, eikä keksi mitään satuja.

Vierailija
2/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt kans ihmettelen miten vaikeaa on opettaa lasta käyttämään järkeään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:50"]

Miten te muut jotka ette opeta lasta raamatun mukaan olette kertoneet esimerkiksi miksi ei saa varastaa, miksi ei saa tehdä toiselle pahaa?

[/quote]

Lapsi ymmärtää, miten ikävää on, kun itselle tulee paha mieli. Jos satuttaa toista, ottaa toisen tavaran tai sanoo rumasti, toiselle (esimerkiksi äidille tai isälle) tulee kanssa paha mieli. Eli vetoamalla yksinkertaiseen empatiakykyyn ja "moraalivaistoihin". Teoreettisempi moraalikäsitys seuraa sitten myöhemmin.

Vierailija
4/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 08:58"]

Mä nyt kans ihmettelen miten vaikeaa on opettaa lasta käyttämään järkeään?

[/quote]

Se voi olla vaikeaa jos on kasvanut VL perheessä, jossa mitään ei ole koskaan perusteltu kuin jumalalla ja sanottu ettei saa kyseenalaistaa mitään. Kamppailen edelleen näiden asioiden kanssa kun en tiedä itsekkään.
-ap

Vierailija
5/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen teitä tutustumaan peruskoulun Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmiin ja vaikka hankkimaan ET.ssä käytettyjä kirjoja itsellenne. Niissä on monia hyviä asioita/arvoja ilman uskontojen värittämistä, joita lapsi/nuori tarvitsee elämässä.

Vierailija
6/6 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.et-opetus.fi/

löytyy lisätietoa ja oppikirjoja