Yhteishuoltajuus on hankala, kun ei saa pankkitiliä
vielä pitää yli vuosi odotella tuon esikoisen, että täyttää 18 ja saa avata tilin.
Kommentit (25)
No miksei toinen halua penskalle tiliä?
Mihin ihmeeseen perustuu tuo ettei lapselle saa avata tiliä toinen vanhempi. Onko pankki kenellekään asiaa perustellut. Omille lapsilleni avasin vuonna 2000 ja 2003 eikä mitään isän tietoja kyselty eikä valtakirjoja.
Tämä on osuuspankin sivulta (23 noin se kävi silloin se, muttei enää...)
Tämän ikäisten osalta noudatetaan edellä kerrottuja sääntöjä seuraavin poikkeuksin:
Pääsääntöisesti 15 - 17 -vuotiaan varoista määräävät edunvalvojat yhdessä.
Tämän ikäisellä voi kuitenkin olla varoja, joista hänellä on oikeus itse määrätä. Luottolaitoslain mukaan 15 vuotta täyttänyt alaikäinen voi itse tehdä pankin kanssa talletusta koskevan sopimuksen niistä varoista, joista hänellä on oikeus määrätä, sekä tallettaa ja nostaa varoja ja muutoinkin määrätä tällaisesta talletuksesta. Määräämisellä tarkoitetaan sitä, että alaikäisellä on oikeus itse päättää varojen käytöstä. Alaikäisellä on siten oikeus päättää työllään ansaitsemista ja niiden sijaan tulleista varoista (esim. kesätyöpaikan palkasta). Alaikäisen määräämisoikeus voi koskea myös esimerkiksi hänelle maksettuja tukia, kuten opintorahaa, asumislisää, varusmiehen päivärahaa, äitiyspäivärahaa tai lapsilisää, jos alaikäisellä itsellään on lapsi.
Eli ap:n lapsi voi avata itse sen tilin. Alle 15 veelle tarvitaan molemmat huoltajat tilinavaukseen.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotias saa avata itselleen tilin palkanmaksua varten ja saa siihen kortin ja käyttöoikeudet vain itselleen. Näin me tehtiin, vaikka lapsella ei työtä ollutkaan mutta pieni valkoinen valhe, että lapsi sai tilin itselleen.
Lain mukaan 15 vuotta täyttänyt saa käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat. Kun nykyään palkkoja ei enää makseta käteisellä, pankkitili on välttämätön. Jos toinen huoltaja kieltää, eikö sitä ole mahdollista saada kumotuksi jollakin oikeuden päätöksellä?
Eikö nykyään ole enää tapana avata lapsen nimelle tiliä jo vauvana niin kuin silloin ennen, kun lapsilisät voitiin monilapsisissakin perheissä jakaa suoraan lasten tilille? Vanhemmat niitäkin silloin käyttivät, mutta ei tullut riitaa.
15 vuotias saa avata itselleen tilin palkanmaksua varten ja saa siihen kortin ja käyttöoikeudet vain itselleen. Näin me tehtiin, vaikka lapsella ei työtä ollutkaan mutta pieni valkoinen valhe, että lapsi sai tilin itselleen.