Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona vei työt äitiyslomalla. Onko merkitystä, ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi vai jatkanko hoitovapaalle?

Vierailija
03.12.2020 |

En ole koskaan ollut työtön ja tällä hetkellä olen esikoisen (ja ainoan lapsen) vuoksi äitiyslomalla. Piti palata pian töihin mutta työpaikka meni yllättäen alta. Olen ihan järkyttynyt enkä osaa ajatella selkeästi. Mitä tässä on järkevintä tehdä? Jatkanko ns. hoitovapaalla (vaikkei ole työtä josta olisin vapaalla) ja kotihoidontuen piirissä siten kai? Vai ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi ja saan ansiosidonnaista? Miten sitten käy lapsen hoidon, jos olen työtön eli pitääkö minun olla valmis lähtemään jollekin työkkärin kursseille hetken varoajalla? Olen ihan pihalla ja shokissa tällä hetkellä enkä tiedä, mistä voisin näitä asioit kysellä. Oman alan töitä ei ole tarjolla ollenkaan nyt eli ekaa kertaa elämässäni olen menossa kortistoon. Haluaisin kuitenkin vielä hetken olla vauvaa hoitamassa, onnistuuko se samalla kun haen töitä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu niin tietysti, mutta mikä minun ammatillinen statukseni silloin on jos en ole työsuhteessa ja olen kotihoidontuella? Enhän ole hoitovapaalla eli olenko vaan työtön?

Saisin ilmeisesti kotihoidontukea noin 670e ja ansiosidonnaista lähemmäs 3000e eli melko iso ero tuossakin.

Jos olet kotihoidontuella olet kotihoidontuella kotona hoitamassa lastasi, et työtön. Jos taloudellisesti on mahdollista olla kotihoidontuella, jäisin sille pienen lapsen kanssa niin ei tarvi tosiaan yhtäkkiä jollekin kurssille lähteä. Kotihoidontuella voit kuitenkin tehdä keikkatyötä, jos sellaista alallasi on. 

Ajattele positiivisesti, sinulla on mahdollisuus olla vauvasi kanssa kotona, kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Nauti vauva-ajasta!

Työtön on työtön vaikka olisi pieni lapsi kotona. Ap:lla on täysi oikeus työttömyyskorvaukseen. Eikä hän minnekään kurssille joudu.

Vierailija
42/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin määräaikaisen työn ja äitiysloman jälkeen sekä kotihoidon tuella että työttömyyskorvauksella. Kotihoidon tuki toki vähennettiin työttömyyskorvauksesta, mutta ajattelin että on parempi silti hakea molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toivot työllistymistä, niin ilmoittaudut työnhakijaksi ja haet ansiosidonnaista rahaa. Hakemukseen voi kyllä kirjoittaa, että hoidat lasta kotona ja voit työllistyä pienellä viiveellä. Päivähoitopaikka pitäisi saada kiireellisissä tapauksissa (työllistyminen) muistaakseni kahdessa viikossa. Se ei ole este työnhakijaksi ilmoittautumiselle, että toistaiseksi hoidat lasta kotona.

Jos et toivo työllistyväsi vielä, haet kotihoidontukea.

Vierailija
44/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toivot työllistymistä, niin ilmoittaudut työnhakijaksi ja haet ansiosidonnaista rahaa. Hakemukseen voi kyllä kirjoittaa, että hoidat lasta kotona ja voit työllistyä pienellä viiveellä. Päivähoitopaikka pitäisi saada kiireellisissä tapauksissa (työllistyminen) muistaakseni kahdessa viikossa. Se ei ole este työnhakijaksi ilmoittautumiselle, että toistaiseksi hoidat lasta kotona.

Ei, hakemuksiin ei kirjoitella mistään viiveistä, oletko hassu.

Ainoa asia, mitä kirjoitetaan, on kassalta päivärahaa hakiessa rasti ruutuun kohtaan kotihoidon tuen saaja. Tämäkin siinä tapauksessa, että nostaa samalla kotihoidon tukea.

Vierailija
45/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, varmaan laskin ansiosidonnaisen väärin päässäni kun en käyttänyt laskuria mutta ei sen niin väliä ole. Mutta tuohon kotihoidontukeen käytin Kelan sivujen omaa laskuria ja sain summaksi 670e. Siihen sisältyi hoitolisä ja kuntalisä, luulin että nämä ovat ihan itsestään selvää. Miksi tuotakin piti kyseenalaistaa?

Tuntuu hirveältä, että kun muutenkin olen ihan hajalla pitkän työsuhteen loppumisesta ja työnantajan ahdingosta, niin täällä lyödään lyötyä,kun neuvoa kysyy.

Ap

Olet ihme tukitrolli ja humble brag. Jos sulla olisi oikeasti ollut muutenkin määräaikainen työsuhde, niin miten ihmeessä voisit olla hajalla siitä, että nyt työt loppui? Eikö se ollut ihan odotettavaa määräaikaisuudessa?

Vierailija
46/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia, mitä kirjoitetaan, on kassalta päivärahaa hakiessa rasti ruutuun kohtaan kotihoidon tuen saaja. Tämäkin siinä tapauksessa, että nostaa samalla kotihoidon tukea.

Hassu taidan olla, kun kirjoitin hieman väärin, mutta tarkoitin siis TE-toimiston työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista. Lomakehan se on, ei hakemus.

Vierailija
47/47 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu taidan olla, kun kirjoitin hieman väärin, mutta tarkoitin siis TE-toimiston työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumista. Lomakehan se on, ei hakemus.

Siihenkään ei kirjoitella tuollaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan