Korona vei työt äitiyslomalla. Onko merkitystä, ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi vai jatkanko hoitovapaalle?
En ole koskaan ollut työtön ja tällä hetkellä olen esikoisen (ja ainoan lapsen) vuoksi äitiyslomalla. Piti palata pian töihin mutta työpaikka meni yllättäen alta. Olen ihan järkyttynyt enkä osaa ajatella selkeästi. Mitä tässä on järkevintä tehdä? Jatkanko ns. hoitovapaalla (vaikkei ole työtä josta olisin vapaalla) ja kotihoidontuen piirissä siten kai? Vai ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi ja saan ansiosidonnaista? Miten sitten käy lapsen hoidon, jos olen työtön eli pitääkö minun olla valmis lähtemään jollekin työkkärin kursseille hetken varoajalla? Olen ihan pihalla ja shokissa tällä hetkellä enkä tiedä, mistä voisin näitä asioit kysellä. Oman alan töitä ei ole tarjolla ollenkaan nyt eli ekaa kertaa elämässäni olen menossa kortistoon. Haluaisin kuitenkin vielä hetken olla vauvaa hoitamassa, onnistuuko se samalla kun haen töitä?
Kommentit (47)
Mistäs tämä provo ap tuon lapsen kotihoidon tuen summan nappasi 670 euroa /kk?
Kerropas tännekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen laitan vauvan jos joudun tuollaiselle pupujussikurssille? Mies on pitkät päivät töissä eikä meillä ole yhtään ketään, joka voisi yhtäkkiä tulla hoitamaan alle vuoden ikäistä vauvaa. Eli onko varmempi vaihtoehto olla kotihoidontuella, jotta mitään äkkinäistä menoa ei tule? Vai saanko edes olla kotihoidontuella kun ei ole enää työpaikkaakaan? Piti laittaa lapsi hoitoon vasta 2-vuotiaana, olla siihen saakka vuorotellen hoitamassa häntä kotona miehen kanssa mutta eipä mulla nyt ole työtä johon palata.
Ottaa luonnon päälle kyllä tämä työttömyys ja hävettää, tuntuu kuin olisin valtava pettymys tuolle pienelle lapsellenikin. Palkkani oli hyvä eli ansiosidonnainen työttömyyskorvaus olisi tietenkin ihan eri luokkaa kuin tuo kotihoidontuki mutta jos riskinä on se, että vähän väliä pitäisi hyppiä jossain työkkärin nöyryytyksissä ja vauva saada jonnekin, niin se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta.
Koska minun pitää ilmoittautua työkkäriin? En tiedä edes perusjuttuja.
Jos päätät jäädä työttömäksi, etkä jää kotihoidontuelle, ilmoittaudut työkkäriin heti kun äitiysloma loppuu. Sulla pitää olla työtodistus, jossa siis näkyy, että olet irtisanottu. Sen voit lähettää sähköisesti. Katso Te-palveluiden sivuilta ohjeet.
Ei ole mitään sääntöä, millon pitää ilmoittautua. Itse olin pari kuukautta pelkällä kotihoidon tuella ja sitten ilmoittauduin työkkäriin. Työkkäriin pitää ilmoittautua työttömyyskorvausta varten, sitä kun saa vaan siitä eteenpäin kun on ilmoittautunut työttömäksi.
Mä olin ansiosidonnaisella n.7kk jonka jälkeen menin omasta halustani työkkärin koulutukseen korotetulla ansiosidonnaisella. Mulle ei ainakaan pistetty mitään velvoitettavia juttuja sillon 2016. Työkkärin pilipalipäivät on varmaan muutenkin nyt ihan minimissä ja vaikka tulisikin jotain esim. että sun pitäis hakee töitä niin soitat kyseiseen paikkaan vaikka väsyneen kuuloisena ja kerrot puhelun aikana, että lapsella oksennustauti ja korvatulehduskierre. Ja that's it, et saa paikkaa, ilmoitat työkkärin sivuilla hakeneesi paikkaa ja jatkat elämääsi. Kotihoidontuella ei ihan hirveästi juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tämä provo ap tuon lapsen kotihoidon tuen summan nappasi 670 euroa /kk?
Kerropas tännekin?
Tuulesta ap summan sieppasi.
Tämä on taas se sama tarinatäti, joka postailee palstalle omasta päästä keksittyjä aloituksia.
Jos lukee kunnolla hänen aloituksensa ja kommentinsa huomaa helposti, että ne ovat täynnä pelkkää sepusta ja ristiriitaisia.
Säälittävä ihminen yksinäisyydessään ja myös ovela.
Laatii aina aloituksen, jonka tietää kiinnostavan naisia ja näin saavansa keskustelukumppaneita palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen laitan vauvan jos joudun tuollaiselle pupujussikurssille? Mies on pitkät päivät töissä eikä meillä ole yhtään ketään, joka voisi yhtäkkiä tulla hoitamaan alle vuoden ikäistä vauvaa. Eli onko varmempi vaihtoehto olla kotihoidontuella, jotta mitään äkkinäistä menoa ei tule? Vai saanko edes olla kotihoidontuella kun ei ole enää työpaikkaakaan? Piti laittaa lapsi hoitoon vasta 2-vuotiaana, olla siihen saakka vuorotellen hoitamassa häntä kotona miehen kanssa mutta eipä mulla nyt ole työtä johon palata.
Ottaa luonnon päälle kyllä tämä työttömyys ja hävettää, tuntuu kuin olisin valtava pettymys tuolle pienelle lapsellenikin. Palkkani oli hyvä eli ansiosidonnainen työttömyyskorvaus olisi tietenkin ihan eri luokkaa kuin tuo kotihoidontuki mutta jos riskinä on se, että vähän väliä pitäisi hyppiä jossain työkkärin nöyryytyksissä ja vauva saada jonnekin, niin se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta.
No ei ne mitään pupujussikursseja korona-aikana järjestä.
Eli ehdottomasti ilmottaudu työttömäksi ja etsi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päätät jäädä työttömäksi, etkä jää kotihoidontuelle, ilmoittaudut työkkäriin heti kun äitiysloma loppuu. Sulla pitää olla työtodistus, jossa siis näkyy, että olet irtisanottu. Sen voit lähettää sähköisesti. Katso Te-palveluiden sivuilta ohjeet.
Ei ole mitään sääntöä, millon pitää ilmoittautua. Itse olin pari kuukautta pelkällä kotihoidon tuella ja sitten ilmoittauduin työkkäriin. Työkkäriin pitää ilmoittautua työttömyyskorvausta varten, sitä kun saa vaan siitä eteenpäin kun on ilmoittautunut työttömäksi.
Jos on 6 kk pois työmarkkinoilta ilman pätevää syytä, niin ei saa ansiosidonnaista tukea. Lapsenhoito on ihan OK syy, mutta lasketaanko ansiosidonnainen silloin mistä tulosta?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa olla kotihoidontuella niin kauan, kuin sitä saa.
Ei missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 6 kk pois työmarkkinoilta ilman pätevää syytä, niin ei saa ansiosidonnaista tukea. Lapsenhoito on ihan OK syy, mutta lasketaanko ansiosidonnainen silloin mistä tulosta?
Päiväraha lasketaan aina työttömyyttä edeltävän työsuhteen palkkatuloista, vaikka välissä olisi äitiysloma ja kotihoidontukijakso.
Pahoittelen, jos olen pihalla näistä kuten jo totesin. Olen ihan aidolla asialla ja koska tilanne on uusi, en tiedä mitä tehdä ja mistä saan tietoa. Googlettanut olen mutta kun aivan tukiummikkona (en nostanut edes yliopistossa opintotukea kun kävin töissä koko tutkinnon suorittamisen ajan) yritän setviä, mitä velvoitteita minulla on ja mikä olisi perheen kannalta järkevää, en saa tolkkua.
Tuon summan kotihoidontuesta sain ihan Kelan laskurilla eli se 340e + hoitolisä + kuntalisä. Näyttikö sekin nyt väärin? Palkkani on ollut 4300e kuukaudessa, eikö sitä käytetä pohjana tuolle työttömyyskorvauksen ansiosidonnaiselle osalle?
Työsuhde päättyi työnantajan konkurssiin. Minulla oli määräaikainen työsuhde muutenkin mutta sehän käy myös syyksi? Olen vielä vanhempainvapaalla jouluun saakka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen, jos olen pihalla näistä kuten jo totesin. Olen ihan aidolla asialla ja koska tilanne on uusi, en tiedä mitä tehdä ja mistä saan tietoa. Googlettanut olen mutta kun aivan tukiummikkona (en nostanut edes yliopistossa opintotukea kun kävin töissä koko tutkinnon suorittamisen ajan) yritän setviä, mitä velvoitteita minulla on ja mikä olisi perheen kannalta järkevää, en saa tolkkua.
Tuon summan kotihoidontuesta sain ihan Kelan laskurilla eli se 340e + hoitolisä + kuntalisä. Näyttikö sekin nyt väärin? Palkkani on ollut 4300e kuukaudessa, eikö sitä käytetä pohjana tuolle työttömyyskorvauksen ansiosidonnaiselle osalle?
Työsuhde päättyi työnantajan konkurssiin. Minulla oli määräaikainen työsuhde muutenkin mutta sehän käy myös syyksi? Olen vielä vanhempainvapaalla jouluun saakka.
Ap
Määräaikaisen työn päättyminen ei tuo mitään karenssia työkkärissä, olet heti oikeutettu työttömyysetuuteen, jos ilmoittaudut työttömäksi perhevapaan jälkeen. Voit myös ilmoittautua vähän myöhemmin, jos et halua olla heti työnhakija.
Työttömyyspäiväraha ei kyllä ole 3000 euroa 4300 palkalla. Laskepa laskurilla oikea päiväraha ja ota huomioon, että sitä maksetaan vain arkipäiviltä, ei lauantailta eikä sunnuntailta.
Työttömyyskorvaus sinun palkalla on noin 2100 euroa kuussa, ei 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä revit tuon 670e kotihoidontukea? Sehän vaan 341,69. Ja siitä otetaan vielä verot. Hoitolisä enintään 182,86e pienituloisille.
Helsinki-lisä vielä päälle?
Joo, varmaan laskin ansiosidonnaisen väärin päässäni kun en käyttänyt laskuria mutta ei sen niin väliä ole. Mutta tuohon kotihoidontukeen käytin Kelan sivujen omaa laskuria ja sain summaksi 670e. Siihen sisältyi hoitolisä ja kuntalisä, luulin että nämä ovat ihan itsestään selvää. Miksi tuotakin piti kyseenalaistaa?
Tuntuu hirveältä, että kun muutenkin olen ihan hajalla pitkän työsuhteen loppumisesta ja työnantajan ahdingosta, niin täällä lyödään lyötyä,kun neuvoa kysyy.
Ap
Täällä on paljon ihmisiä joilla on itsellään paha olla eikä mitään paikkaa purkaa sitä, älä välitä heistä.
Ansiosidonnaisen määrän saat selville omasta kassastasi. Ansiosidonnaista maksetaan aikaisintaan siitä päivästä alkaen kun ilmoittaudut TE-toimistoon, joten ilmoittaudu heti jotta et menetä rahaa. Kaikki lähikurssit ovat tosiaan nyt jäissä koronan takia (esim. työnhakuvalmennukset), ei meillä ole toimistolla työntekijöitä käytännössä ollenkaan vaan etänä tehdään, ja asiakkaille auki olevat harvat toimistotkin pyörivät koronan takia ihan minimimiehityksellä. Myös työtarjousten saaminen on nyt melko epätodennäköistä (toki voi riippua asuinpaikkakunnasta), mutta suurin osa resursseista menee nyt ihan koronaruuhkaan ja lisäksi normaaliin vuodenvaihteen ruuhkien purkuun.
Tsemppiä
Onko ap edes kuulunut työttömyyskassaan, kun on noin pihalla?
Ansiosidonnaisen määrän saa selville ihan muutamassa sekunnissa kun googlettaa: ansiosidonnainen laskuri. Ei sitä tarvitse muualta sen kummemmin kysellä. Pari tonnia lienee aika oikea arvio miinus verot, niinkuin joku heitti.
Totta kai kuulun työttömyyskassaan ja ammattiliittoon mutta kun koskaan ei ole ollut tarvetta millekään tuille tai tiedoille. Olen ollut työelämässä 15 vuotta putkeen ilman päivääkään työttömänä tai yhteiskunnan tuilla elävänä, edes opiskeluaikoina. Ap
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kuulun työttömyyskassaan ja ammattiliittoon mutta kun koskaan ei ole ollut tarvetta millekään tuille tai tiedoille. Olen ollut työelämässä 15 vuotta putkeen ilman päivääkään työttömänä tai yhteiskunnan tuilla elävänä, edes opiskeluaikoina. Ap
No, ihan asiallisia vastauksiahan olet saanut pääosin.
Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan.
Jos kolmehenkisessä perheessä työssäkäyvän bruttotulot ylittävät 3375,27 euroa, sitä ei makseta ollenkaan. Jos tulot ovat alle sen, saa tietyn osan tuloista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Juu niin tietysti, mutta mikä minun ammatillinen statukseni silloin on jos en ole työsuhteessa ja olen kotihoidontuella? Enhän ole hoitovapaalla eli olenko vaan työtön?
Saisin ilmeisesti kotihoidontukea noin 670e ja ansiosidonnaista lähemmäs 3000e eli melko iso ero tuossakin.
Jos olet kotihoidontuella olet kotihoidontuella kotona hoitamassa lastasi, et työtön. Jos taloudellisesti on mahdollista olla kotihoidontuella, jäisin sille pienen lapsen kanssa niin ei tarvi tosiaan yhtäkkiä jollekin kurssille lähteä. Kotihoidontuella voit kuitenkin tehdä keikkatyötä, jos sellaista alallasi on.
Ajattele positiivisesti, sinulla on mahdollisuus olla vauvasi kanssa kotona, kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta. Nauti vauva-ajasta!
Mikä ihmeen selvityspyyntö? Työsuhteen päättymissyy lukee työtodistuksessa, ei työkkäri siitä mitään kysele, kun se on tuotannollis-taloudellinen.