Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona vei työt äitiyslomalla. Onko merkitystä, ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi vai jatkanko hoitovapaalle?

Vierailija
03.12.2020 |

En ole koskaan ollut työtön ja tällä hetkellä olen esikoisen (ja ainoan lapsen) vuoksi äitiyslomalla. Piti palata pian töihin mutta työpaikka meni yllättäen alta. Olen ihan järkyttynyt enkä osaa ajatella selkeästi. Mitä tässä on järkevintä tehdä? Jatkanko ns. hoitovapaalla (vaikkei ole työtä josta olisin vapaalla) ja kotihoidontuen piirissä siten kai? Vai ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi ja saan ansiosidonnaista? Miten sitten käy lapsen hoidon, jos olen työtön eli pitääkö minun olla valmis lähtemään jollekin työkkärin kursseille hetken varoajalla? Olen ihan pihalla ja shokissa tällä hetkellä enkä tiedä, mistä voisin näitä asioit kysellä. Oman alan töitä ei ole tarjolla ollenkaan nyt eli ekaa kertaa elämässäni olen menossa kortistoon. Haluaisin kuitenkin vielä hetken olla vauvaa hoitamassa, onnistuuko se samalla kun haen töitä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön työnhakija niin kyllähän sut voidaan yhtäkkiä viskata jollekin paskakurssille

Vierailija
2/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu työttömäksi. Saat ansiosidonnaista. Lasta ei tartte laittaa hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen laitan vauvan jos joudun tuollaiselle pupujussikurssille? Mies on pitkät päivät töissä eikä meillä ole yhtään ketään, joka voisi yhtäkkiä tulla hoitamaan alle vuoden ikäistä vauvaa. Eli onko varmempi vaihtoehto olla kotihoidontuella, jotta mitään äkkinäistä menoa ei tule? Vai saanko edes olla kotihoidontuella kun ei ole enää työpaikkaakaan? Piti laittaa lapsi hoitoon vasta 2-vuotiaana, olla siihen saakka vuorotellen hoitamassa häntä kotona miehen kanssa mutta eipä mulla nyt ole työtä johon palata.

Ottaa luonnon päälle kyllä tämä työttömyys ja hävettää, tuntuu kuin olisin valtava pettymys tuolle pienelle lapsellenikin. Palkkani oli hyvä eli ansiosidonnainen työttömyyskorvaus olisi tietenkin ihan eri luokkaa kuin tuo kotihoidontuki mutta jos riskinä on se, että vähän väliä pitäisi hyppiä jossain työkkärin nöyryytyksissä ja vauva saada jonnekin, niin se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta.

Koska minun pitää ilmoittautua työkkäriin? En tiedä edes perusjuttuja.

Vierailija
4/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa olla kotihoidontuella niin kauan, kuin sitä saa. 

Vierailija
5/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Kelasta. Kotihoidontuen saamiseen ei vaikuta vanhempien työllisyystilanne. Voit olla työtön mutta yhtä hyvin käydä töissäkin, jos lapsen hoitojärjestelyt sen mahdollistavat. Pääpointti on, että lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa.

Vierailija
6/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko ansiosidonnaista sitten kun en enää ole kotihoidontuella? Vai miten tämä menee juridisesti? Pitäähän mun ilmoittaa ammattijärjestööni / työttömyyskassaan, että työsuhde päättyi, niin eikö sillä ole sitten merkitystä siihen, että pitäisi jättäytyä työttömäksi? En löydä mistään tietoa, että miten pitäisi toimia juuri tässä tilanteessa, saati että miten kannattaisi toimia, jotta sysipa*kasta tilanteesta saisi optimaalisimman.

Vierailija
7/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua töihin, jää kotihoidontuelle. Varmista kuitenkin, miten ansiosidonnainen lasketaan hoitovapaajakson jälkeen.

Vierailija
8/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät kotihoidontuelle ja haet samalla töitä

Vierailija
9/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin tietysti, mutta mikä minun ammatillinen statukseni silloin on jos en ole työsuhteessa ja olen kotihoidontuella? Enhän ole hoitovapaalla eli olenko vaan työtön?

Saisin ilmeisesti kotihoidontukea noin 670e ja ansiosidonnaista lähemmäs 3000e eli melko iso ero tuossakin.

Vierailija
10/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin toki töihin mutta kun töitä ei ole enkä halua millekään jonnijoutaville työkkärin kursseille, joiden ajaksi pitäisi kuitenkin palkata joku hoitamaan lasta. Piti palata maaliskuussa töihin ja miehen jatkaa siitä pojan kanssa kotona hoitamista.

Vierailija
11/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu niin tietysti, mutta mikä minun ammatillinen statukseni silloin on jos en ole työsuhteessa ja olen kotihoidontuella? Enhän ole hoitovapaalla eli olenko vaan työtön?

Saisin ilmeisesti kotihoidontukea noin 670e ja ansiosidonnaista lähemmäs 3000e eli melko iso ero tuossakin.

Kotihoidon tuki ei vaadi hoitovapaata. Tukea maksetaan, jos alle 3-vuotias ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Mitään hoitovapaita ei siinä tarvita.

Työtön voi myös saada kotihoidon tukea, tosin tuki vähennetään työttömyyskorvauksesta, joten rahallisesti se on plus miinus nolla. Eikä sinua millekään kurssille pakoteta, jos niin sattuisi käymään, voit lopettaa työnhaun siltä erää ja olla pelkällä kotihoidon tuella. Nimim. Kokemusta on

Vierailija
12/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja häntä pystyyn. Ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin, muuten et voi saada työttömyyskorvausta. Sitten haet korvauksia työttömyyskassalta, johon kuulut. Lomakkeissa kysytään, saatko kotohoidon tukea ja jos nostat sitä, ilmoitat aina kun täytät hakemusta kassalle siitä.

Vierailija
13/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä revit tuon 670e kotihoidontukea? Sehän vaan 341,69. Ja siitä otetaan vielä verot. Hoitolisä enintään 182,86e pienituloisille.

Vierailija
14/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen laitan vauvan jos joudun tuollaiselle pupujussikurssille? Mies on pitkät päivät töissä eikä meillä ole yhtään ketään, joka voisi yhtäkkiä tulla hoitamaan alle vuoden ikäistä vauvaa. Eli onko varmempi vaihtoehto olla kotihoidontuella, jotta mitään äkkinäistä menoa ei tule? Vai saanko edes olla kotihoidontuella kun ei ole enää työpaikkaakaan? Piti laittaa lapsi hoitoon vasta 2-vuotiaana, olla siihen saakka vuorotellen hoitamassa häntä kotona miehen kanssa mutta eipä mulla nyt ole työtä johon palata.

Ottaa luonnon päälle kyllä tämä työttömyys ja hävettää, tuntuu kuin olisin valtava pettymys tuolle pienelle lapsellenikin. Palkkani oli hyvä eli ansiosidonnainen työttömyyskorvaus olisi tietenkin ihan eri luokkaa kuin tuo kotihoidontuki mutta jos riskinä on se, että vähän väliä pitäisi hyppiä jossain työkkärin nöyryytyksissä ja vauva saada jonnekin, niin se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta.

No nyt korona-aikana noita kursseja ei edes järjestetä. Eikä niissä muutenkaan joudu "hyppimään" kuin ehkä kerran vuodessa. 

Vierailija
15/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt korona-aikana noita kursseja ei edes järjestetä. Eikä niissä muutenkaan joudu "hyppimään" kuin ehkä kerran vuodessa. 

Ja kolmen vuoden työttömyyden aikana olen käynyt kerran 5 päivää kestävällä kurssilla.

Vierailija
16/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä koronatilanteessa ei työkkäri nyt järjestä "jonninjoutavia kursseja" joihin pitää osallistua paikan päällä. Kaikki asiointi tapahtuu etänä. Ei sinua olla heti pakottamassa mihinkään valmennukseen, varsinkin jos tulet ensimmäistä kertaa työnhakijaksi. Valmennuksiin ym. saa toki halutessaan osallistua ja kannattaakin tutustua paikallisen TE-toimiston tapahtumakalenteriin.

Ja nyt kannattaa vaikka mennä tutustumaan te-palvelut.fi ja lukea sieltä ensimmäiseksi työttömän oikeudet ja velvollisuudet. Sillä pääsee alkuun.

Varaudu että työkkärin virkailija kysyy sinulta miksi työsuhde on päättynyt, ja siitä voi tulla selvityspyyntö. Jos taustalla on tuta-syyt, asian pitäisi olla ok.

Kannattaa rohkeasti soittaa TE-palveluiden valtakunnalliseen puhelinpalveluun, siellä autetaan sinua.

T. TE-toimiston täti

Vierailija
17/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo on ap:n aloitus.

Vierailija
18/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan joutunut millekään kurssille. Jos sulla on koulutus ja työkokemusta, ei niillä ole mitään hinkua laittaa millekään kurssille, ne on syrjäytyneille ja koulut kesken jättäneille. Eikä nyt korona-aikaan järjestetä varmaan muutenkaan mitään.

Muutaman tapahtumakutsun ja yhden kurssimainoksen sain ollessani työtön, eikä nekään velvoittaneet osallistumaan.

Vierailija
19/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova on ap:n palkka jos saa 3000 ansisidonnaista kuukaudessa.

En usko pätkääkään koko jutusta.

Suttuista trollailua.

Vierailija
20/47 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päätät jäädä työttömäksi, etkä jää kotihoidontuelle, ilmoittaudut työkkäriin heti kun äitiysloma loppuu. Sulla pitää olla työtodistus, jossa siis näkyy, että olet irtisanottu. Sen voit lähettää sähköisesti. Katso Te-palveluiden sivuilta ohjeet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme