Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen saaja, tuleeko tuki tilillesi vai meneekö vuokranantajan tilille?

Vierailija
03.12.2020 |

Itselläni tulee omalle tilille, kaveri kun kuuli tästä, niin väitti ettei ole mahdollista. Onkohan ihan omien rahasotkujen takia joillakin maksu suoraan vuokranantajalle? Itselläni vuokranantaja ei edes tiedä, että saan asumistukea.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ikinä ollut mitään maksuvaikeuksia, mutta koska saan montaa eritukea, niin pyysin asumistuen suoraan vuokranantajalle josta puolet jää vielä maksettavaksi omalta tililtä. Itse oon tykännyt että voi laittaa suoraa laskunsaajalle, enkä oo kokenu minää holhouksena. Kuitenkin on iso lasku nivaska itellä hoidettavana. 

Vierailija
42/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi tulla omalle tilille tai laittaa menemään suoraan vuokranantajalle, mikä on viisainta niin raha ainakin menee aiihen mihin on tarkoitettu.

Usein se asumistuki ei kata edes puolta vuokrasta.

Joo ei kata. Tuskin kukaan on niin idiootti ettei tajua maksaa sitä omaa osuuttaan. Voi herranen aika taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi tulla omalle tilille tai laittaa menemään suoraan vuokranantajalle, mikä on viisainta niin raha ainakin menee aiihen mihin on tarkoitettu.

Pitäähän se loppusumma maksaa joka tapauksessa.

Vierailija
44/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän se loppusumma maksaa joka tapauksessa.

Entä sitten? En minä ainakaan edes tiedä minä päivänä asumistuki maksetaan. Maksan kaikki laskut aina samana päivänä kuukaudesta ja asumistuen tuleminen on vuokranantajani murhe ei minun.

Vierailija
45/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teenköhän mä väärin, kun varaan asumistuen kuukauden ruokiin ja peruspäivärahan käytän vuokraan ja laskuihin? Kun kerran asumistuki on tarkoitettu vaan vuokraan joidenkin mielestä?

Vierailija
46/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaleilla ihmisillä tulee omalle tilille. Vain raha-asiansa sössineellä menee vuokranantajalle.

Minä asun erään vuokrayhtiön asunnossa ja vuokrasopimuksessa nimenomaan lukee, että mahdollinen asumistuki maksetaan vuokranantajan tilille. Tilitysasioita hoitava isännöitsijä on ollut monesti ihmeissään, kun vuokrani tulee kahdessa osassa, eikä jakeluun mene tämä pikkuseikka. Luottotietoni ovat kunnossa.

Vierailija
47/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukee ihan vuokrasopimuksessa, että mahdollinen asumistuki tilitetään suoraan vuokranantajalle. Näin myös olen tehnyt silloin kun tätä vaatimusta ei ole ollut. Mitä minä sitä katsomaan omalla tilillään? Jos itse olisin vuokranantaja niin laittaisin myös vuokrasopimukseen kyseisen kohdan koska tyhmähän sinä olet, jos et kelan varmoja rahoja ulos ota. Luultavasti tämän typerän mokan takia moni vuokranantaja tekee turhan isot tappiot jos vuokralainen ei maksakaan vuokria.

Mutta kun se vuokranantaja ei päätä kuka sitä tukea saa ja minkä verran niin yhtä tyhjän kanssa. Jos vuokranantaja laskee, että vuokralainen saa asumistukea, mutta kela ei myönnä, niin mennäänkö sitten tukkanuottasille vai mitä?

Ei tuossa mitään ihmettelemistä ole, sinä vuokralaisena maksat sitten vuokrasi ihan itse tai korjaat luusi muualle.

Vierailija
48/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla on kohta, jossa voi raksittaa omalle vai vuokranantajan. Ainakin kerran vuodessa asumistuen tarkistuksen yhteydessä sitä pääsee raksimaan.

Vierailija
49/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajan tilille menee suoraan. Taisi olla hakemuksessa kohta jossa pystyi valitsemaan kumman tilille maksetaan.

Tavallaan olisi helpompi kun tulisi omalle tilille. Nyt kun menee suoraan vuokranantajan tilille pitää tarkistaa useamman kerran vuodessa paljonko sitä asumistukea on maksettu ja paljonko jää itselle maksettavaksi. Vuokra pysyy aina vuoden kerrallaan samana mutta asumistuen määrä vaihtelee.

Miten niin asumistuen määrä vaihtelee? Vaihteleeko sulla siis tulot niin paljon vuoden sisällä, että joudut tarkistuttamaan as.tuen monta kertaa vuodessa? Mulle tuo tarkistuspyyntö Kelalta tulee kerran vuodessa. 

Kyllähän ne vaihtelee kun on pätkätyöläinen. Toimeentulotukeakin hakiessa käskevät usein tehdä tarkistuksen kun ensisijaiset tuet pitää olla ajantasalla sitä hakiessa. Nyt tää tukibyrokratia on suorastaan helppoa kun asuu samassa paikassa mutta se oli kyllä villi vuosi kun kokeilin muutella työn perässä että saisi työkokemusta. Helisemässä olivat niin minä kuin Kela ja sen vuoden päätöksiä eri tuista korjailtiin kuukausia sen jälkeen kun totesin että ei tästä tuu mitään ja asettauduin aloilleni. Yritin elättää itseni mutta pätkittäinen työnteko, tuet ja jatkuva muuttaminen oli katastrofi.

Vierailija
50/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukee ihan vuokrasopimuksessa, että mahdollinen asumistuki tilitetään suoraan vuokranantajalle. Näin myös olen tehnyt silloin kun tätä vaatimusta ei ole ollut. Mitä minä sitä katsomaan omalla tilillään? Jos itse olisin vuokranantaja niin laittaisin myös vuokrasopimukseen kyseisen kohdan koska tyhmähän sinä olet, jos et kelan varmoja rahoja ulos ota. Luultavasti tämän typerän mokan takia moni vuokranantaja tekee turhan isot tappiot jos vuokralainen ei maksakaan vuokria.

Mutta kun se vuokranantaja ei päätä kuka sitä tukea saa ja minkä verran niin yhtä tyhjän kanssa. Jos vuokranantaja laskee, että vuokralainen saa asumistukea, mutta kela ei myönnä, niin mennäänkö sitten tukkanuottasille vai mitä?

Koita nyt tästäkin kommentista tajuta jotain. Voit ihan itse laittaa kelan asumistukilaskuriin bruttotulosi ja se antaa aikalailla eurolleen oikean summan. Ei ne mistään tuulesta temmattuja lukuja ole. Enkä nyt muutenkaan tajua höykäsen pöläystä mitä selität. Minä asun asunnossa mihin minulla on varaa. Olen sen laskurista katsonut ennen kuin asuntoa hain.

Vierailija
51/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajan tilille menee suoraan. Taisi olla hakemuksessa kohta jossa pystyi valitsemaan kumman tilille maksetaan.

Tavallaan olisi helpompi kun tulisi omalle tilille. Nyt kun menee suoraan vuokranantajan tilille pitää tarkistaa useamman kerran vuodessa paljonko sitä asumistukea on maksettu ja paljonko jää itselle maksettavaksi. Vuokra pysyy aina vuoden kerrallaan samana mutta asumistuen määrä vaihtelee.

Miten niin asumistuen määrä vaihtelee? Vaihteleeko sulla siis tulot niin paljon vuoden sisällä, että joudut tarkistuttamaan as.tuen monta kertaa vuodessa? Mulle tuo tarkistuspyyntö Kelalta tulee kerran vuodessa. 

Kyllähän ne vaihtelee kun on pätkätyöläinen. Toimeentulotukeakin hakiessa käskevät usein tehdä tarkistuksen kun ensisijaiset tuet pitää olla ajantasalla sitä hakiessa. Nyt tää tukibyrokratia on suorastaan helppoa kun asuu samassa paikassa mutta se oli kyllä villi vuosi kun kokeilin muutella työn perässä että saisi työkokemusta. Helisemässä olivat niin minä kuin Kela ja sen vuoden päätöksiä eri tuista korjailtiin kuukausia sen jälkeen kun totesin että ei tästä tuu mitään ja asettauduin aloilleni. Yritin elättää itseni mutta pätkittäinen työnteko, tuet ja jatkuva muuttaminen oli katastrofi.

No niitä ei kuulu jatkuvasti tarkistella vaan kerran vuodessa. Lopeta turhan työn teettäminen.

Vierailija
52/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla menee kirjoitti:

Minulla ei ole ikinä ollut mitään maksuvaikeuksia, mutta koska saan montaa eritukea, niin pyysin asumistuen suoraan vuokranantajalle josta puolet jää vielä maksettavaksi omalta tililtä. Itse oon tykännyt että voi laittaa suoraa laskunsaajalle, enkä oo kokenu minää holhouksena. Kuitenkin on iso lasku nivaska itellä hoidettavana. 

Saat montaa eri tukea mutta ei ole koskaan ollut mitään maksuvaikeuksia...? Että miten se menikään 🤣 Tajutonta tämä nykyajan meno 😳

Vierailija
53/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niitä ei kuulu jatkuvasti tarkistella vaan kerran vuodessa. Lopeta turhan työn teettäminen.

Eli pitäisi antaa Kelan hylätä toimeentulotukipäätös sen perusteella että en ole toiminut heidän tarkistuta asumistukiohjeen mukaan? Eli pitäisi vain katsella vuosi ja maksella sitten liikamaksuja takaisin?

Ja ai niin, pitäisi tietenkin mennä töihin.

Vierailija
54/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla menee kirjoitti:

Saat montaa eri tukea mutta ei ole koskaan ollut mitään maksuvaikeuksia...? Että miten se menikään 🤣 Tajutonta tämä nykyajan meno 😳

Tervetuloa todellisuuteen. Nostetaan heti ensisijaisia tukia useammalla satasella niin ei tarvita enää kuin yksi tuki kun asumistuet ja toimeentulotuet pois.

Vierailija
55/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teenköhän mä väärin, kun varaan asumistuen kuukauden ruokiin ja peruspäivärahan käytän vuokraan ja laskuihin? Kun kerran asumistuki on tarkoitettu vaan vuokraan joidenkin mielestä?

Se on tarkoitettu vuokraan.

Vierailija
56/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi tosiaan valita, minne asumistuki – yleinen tai eläkkeensaajan – maksetaan. Olen aina ottanut sen omalle tililleni. En nyt muista, onko varsinaisessa vuokrasopimuksessa asiasta mitään mainintaa, mutta ongelmia ei ole ollut koskaan. Juuri tämän kuun alussa oli eläkkeensaajan asumistuen tarkistus ja seuraava määräaikaistarkistus on vuonna 2022.

Vierailija
57/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Holhouksenalaisella muualle kuin omalle tilille.

Omaiseni on vammansa vuoksi edunvalvonnassa, mutta asumistuki menee silti hänen tililleen eikä vuokranantajalle. Edumvalvoja sitten maksaa vuokran omaiseni tililtä

No yksi tällainen tapaus ostelee verorahoilla puhelinmyyjiltä turhuuksia ja sitten tyrkyttää niitä tuttavilleen.

Vierailija
58/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee omalle tilille, vaikka vuokrasopimuksessa on ehto että se pitää maksaa vuokranantajan tilille.

Miten vuokranantaja voi edes tietää, saako vuokralainen asumistukea?

Joillakin isoilla vuokranantajilla on joku yhteys Kelan myöntämiin tukiin eli heille ilmoitetaan automaattisesti jos asukas saa tukea. En tiedä systeemistä tarkemmin miten toimii, mutta tiedän yhden kaverin, joka olisi halunnut maksaa itse koko vuokran ja sai muutaman kympin tukea, jonka olisi halunnut omalle tililleen, mutta vuokranantaja vaati ehdottomasti tuen suoraan omalle tilille. En kyllä ymmärrä mikä merkitys tuolla on, sillä saman rahanhan se vuokranantaja saa kummassakin tapauksessa. 

Vuodenvaihteen jälkeen tulorekisterissä näkyy palkan lisäksi tuetkin.

Vierailija
59/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki tulisi joko poistaa kokonaan tai sitten ainakin asumistukijärjestelmää tulisi muuttaa niin, että sitä voi saada vain määritellyn alueen edullisimpiin asuntoihin. Asumistuki vääristää nykyisellään vuokramarkkinoita, kun sen avulla työttömiäkin asuu paraatipaikoilla kaupunkien keskustoissa!

Vierailija
60/69 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotietojen perusteella voidaan laskea paljonko tienaa ja tämän perusteella saako esimerkiksi kelalta tukia.

Verovapaa asumistuki ei näy mutta kohta näkyy tulorekisterissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi