Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen saaja, tuleeko tuki tilillesi vai meneekö vuokranantajan tilille?

Vierailija
03.12.2020 |

Itselläni tulee omalle tilille, kaveri kun kuuli tästä, niin väitti ettei ole mahdollista. Onkohan ihan omien rahasotkujen takia joillakin maksu suoraan vuokranantajalle? Itselläni vuokranantaja ei edes tiedä, että saan asumistukea.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain valita ja halusin sen menevän suoraan vuokranantajalle. Näin parempi. Niin ja raha-asiat olleet aina kunnossa.

Vierailija
22/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee omalle tilille, vaikka vuokrasopimuksessa on ehto että se pitää maksaa vuokranantajan tilille.

Miten vuokranantaja voi edes tietää, saako vuokralainen asumistukea?

Joillakin isoilla vuokranantajilla on joku yhteys Kelan myöntämiin tukiin eli heille ilmoitetaan automaattisesti jos asukas saa tukea. En tiedä systeemistä tarkemmin miten toimii, mutta tiedän yhden kaverin, joka olisi halunnut maksaa itse koko vuokran ja sai muutaman kympin tukea, jonka olisi halunnut omalle tililleen, mutta vuokranantaja vaati ehdottomasti tuen suoraan omalle tilille. En kyllä ymmärrä mikä merkitys tuolla on, sillä saman rahanhan se vuokranantaja saa kummassakin tapauksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajathan voi laittaa sopimukseen, että asumistuken tulee tulla heidän tilille suoraan, mutta Kelan ei tarvitse tuota tehdä, vaikka vuokra-sopimuksessa se lukisikin. Ainoastaan silloin Kela tekee näin, kun a) vuokralainen itse laittaa ruksin, että asumistuki menee vuokranantajalle tai b) sössinyt asiat Kelan kanssa, jolloin Kela on menttänyt luottamuksen henkilöön, että tämä maksaisi tukien avulla vuokransa. 

Vierailija
24/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menee omalle tilille, KELA:n sivuilla saa itse rastittaa boxin missä kysytään laitetaanko omalle tilille vai vuokranantaja.. Helompi omalle tilille laittaa, kuka laittais suoraan vuokranantajalle kun saa itse päättää koska maksaa ja mistä maksaa vuokran? Saatan maksaa vuokran ennemmin ja pitää asumistuen itellä. Ei KELA huomiounu kun sain 5000e  tilille ja maksoin 4kk vuokran ja otin asumistuen tilille käytettäväksi. Näin Treellä.

Vierailija
25/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan tilille menee suoraan. Taisi olla hakemuksessa kohta jossa pystyi valitsemaan kumman tilille maksetaan.

Tavallaan olisi helpompi kun tulisi omalle tilille. Nyt kun menee suoraan vuokranantajan tilille pitää tarkistaa useamman kerran vuodessa paljonko sitä asumistukea on maksettu ja paljonko jää itselle maksettavaksi. Vuokra pysyy aina vuoden kerrallaan samana mutta asumistuen määrä vaihtelee.

Vierailija
26/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotietojen perusteella voidaan laskea paljonko tienaa ja tämän perusteella saako esimerkiksi kelalta tukia.

Vierailija
27/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asumistuki menisi suoraan vuokranantajalle, ei se koskaan kata koko vuokraa, koska suurimmillaankin asumistuki on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista ja suurella osalla asumismenot ovat vielä suuremmat kuin ne hyväksyttävät asumismenot, koska niin halpoja asuntoja ei monessakaan kaupungissa juuri ole. Eli asumistuki ei kata edes sitä 80 prosenttia asumismenoista.  Loppu pitää siirtää vuokranantajalle joka tapauksessa ellei esim. toimeentulotuesta voi suoraan siirtää vuokran osuutta myös.

Vierailija
28/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotietojen perusteella voidaan laskea paljonko tienaa ja tämän perusteella saako esimerkiksi kelalta tukia.

Ihmisellä voi olla säästöjä ja omaisuutta eikä siksi ehkä edes hae tukia. Teoriassa joku on voinut myös voittaa paljon rahaa, mutta todellisuudessa tuskin.

Vierailija
29/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on, että vuokranantaja tietää paremmin oikeuden tukiin kuin Kela.

Vierailija
30/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka asumistuki menisi suoraan vuokranantajalle, ei se koskaan kata koko vuokraa, koska suurimmillaankin asumistuki on 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista ja suurella osalla asumismenot ovat vielä suuremmat kuin ne hyväksyttävät asumismenot, koska niin halpoja asuntoja ei monessakaan kaupungissa juuri ole. Eli asumistuki ei kata edes sitä 80 prosenttia asumismenoista.  Loppu pitää siirtää vuokranantajalle joka tapauksessa ellei esim. toimeentulotuesta voi suoraan siirtää vuokran osuutta myös.

Kysyttiinkö tätä?

Vierailija
31/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laittanu menemään suoraan vuokranantajalle. :D Joskus kauan sitten. En aatellukkaan että siitä voisi joku ihminen ajatella jotain erikoista jopa. :'D Mut nyt tuli mieleen et onkohan siksi alkanut tänne muuttamaan erilaisia ihmisiä.

Vierailija
32/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee ihan vuokrasopimuksessa, että mahdollinen asumistuki tilitetään suoraan vuokranantajalle. Näin myös olen tehnyt silloin kun tätä vaatimusta ei ole ollut. Mitä minä sitä katsomaan omalla tilillään? Jos itse olisin vuokranantaja niin laittaisin myös vuokrasopimukseen kyseisen kohdan koska tyhmähän sinä olet, jos et kelan varmoja rahoja ulos ota. Luultavasti tämän typerän mokan takia moni vuokranantaja tekee turhan isot tappiot jos vuokralainen ei maksakaan vuokria.

Vierailija
33/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajan tilille menee suoraan. Taisi olla hakemuksessa kohta jossa pystyi valitsemaan kumman tilille maksetaan.

Tavallaan olisi helpompi kun tulisi omalle tilille. Nyt kun menee suoraan vuokranantajan tilille pitää tarkistaa useamman kerran vuodessa paljonko sitä asumistukea on maksettu ja paljonko jää itselle maksettavaksi. Vuokra pysyy aina vuoden kerrallaan samana mutta asumistuen määrä vaihtelee.

Miten niin asumistuen määrä vaihtelee? Vaihteleeko sulla siis tulot niin paljon vuoden sisällä, että joudut tarkistuttamaan as.tuen monta kertaa vuodessa? Mulle tuo tarkistuspyyntö Kelalta tulee kerran vuodessa. 

Vierailija
34/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki voi tulla omalle tilille tai laittaa menemään suoraan vuokranantajalle, mikä on viisainta niin raha ainakin menee aiihen mihin on tarkoitettu.

Vierailija
35/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee omalle tilille, vaikka vuokrasopimuksessa on ehto että se pitää maksaa vuokranantajan tilille.

Miten vuokranantaja voi edes tietää, saako vuokralainen asumistukea?

Joillakin isoilla vuokranantajilla on joku yhteys Kelan myöntämiin tukiin eli heille ilmoitetaan automaattisesti jos asukas saa tukea. En tiedä systeemistä tarkemmin miten toimii, mutta tiedän yhden kaverin, joka olisi halunnut maksaa itse koko vuokran ja sai muutaman kympin tukea, jonka olisi halunnut omalle tililleen, mutta vuokranantaja vaati ehdottomasti tuen suoraan omalle tilille. En kyllä ymmärrä mikä merkitys tuolla on, sillä saman rahanhan se vuokranantaja saa kummassakin tapauksessa. 

Mun mielestä se on GDPR-lain vastaista, että kaikkien tiedot annetaan. Se on sitten asia erikseen, jos Kela maksaa vuokran kokonaisuudessaan. Tästäkin oli joku ennakkotapaus, että lain mukaan voi silti haluta vuokran omalle tililleen, eikä vuokranantaja voi mitään. Itsellä ei kokemusta näistä asumistuista, mutta tästä on ollut puhetta yhden ongelma-asukkaan kautta. 

Vierailija
36/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän vaihtele. Se tarkistetaan kerran vuodessa. Vai vaihteleeko tulosi joka kuukausi yli 400e. Silloinkin lasketaan vuoden keskiarvo ja tasataan seuraavassa vuositarkastuksessa.

Vierailija
37/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukee ihan vuokrasopimuksessa, että mahdollinen asumistuki tilitetään suoraan vuokranantajalle. Näin myös olen tehnyt silloin kun tätä vaatimusta ei ole ollut. Mitä minä sitä katsomaan omalla tilillään? Jos itse olisin vuokranantaja niin laittaisin myös vuokrasopimukseen kyseisen kohdan koska tyhmähän sinä olet, jos et kelan varmoja rahoja ulos ota. Luultavasti tämän typerän mokan takia moni vuokranantaja tekee turhan isot tappiot jos vuokralainen ei maksakaan vuokria.

Mutta kun se vuokranantaja ei päätä kuka sitä tukea saa ja minkä verran niin yhtä tyhjän kanssa. Jos vuokranantaja laskee, että vuokralainen saa asumistukea, mutta kela ei myönnä, niin mennäänkö sitten tukkanuottasille vai mitä?

Vierailija
38/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ruksinut sen kohadan Kelan hakemuksessa että menee suoraan vuokranantajalle. Maksan erotuksen sitten itse omalta tililtä. 

Vierailija
39/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki voi tulla omalle tilille tai laittaa menemään suoraan vuokranantajalle, mikä on viisainta niin raha ainakin menee aiihen mihin on tarkoitettu.

Usein se asumistuki ei kata edes puolta vuokrasta.

Vierailija
40/69 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle tilille tuli. Pysyy paremmin hallinnassa asiat, kun tietää mitä tulee ja mitä menee. Yksi tuttu selitti kuinka vuokra on vain vähän yli 200€. Selvisi , että menee vielä asumistukikin, ei vaan laskenut tuloksi eikä menoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä