Kuina paljon tuli viimesinä viikkoina raskauskiloja?
Hei!
Tiedän, että tämä on täysin yksilöllistä, mutta asia mietityttää itesäni, joten ajattelin kysyä asiaa teiltä. Kuinka paljon teille tuli viimesinä raskausviikkoina kiloja?
Olen nyt rv35 eli viisi viikkoa on vielä laskettuun aikaan. (Joka toki voi olla todellisuudessa +/- 2 viikkoa tai jotain siltä väliltä).
Tähän asti kiloja on tullut 10kg ja se tuntuu itsestä todella paljolta. Olen kuitenkin syönyt terveellisesti ja liikkunut sen mitä olen pystynyt. Toivoisin, ettei kiloja enää tulisi, mutta se taitaa olla täysin mahdotonta. Mutta millaiseen lukemaan sitä suunnilleen voisi varautua...
Kokemuksia? :)
Kommentit (20)
Mulla kolmessa raskaudessa tullut 9-15 välillä. Kilot tulleet aina alussa ja keskiraskaudessa. Loppuaikana rv31 jälkeen paino ei ole noussut. Loppuraskauden närästys varmasti syypää.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 15:36"]Voi kun teillä tuntuu suurimmalla osalla tulleen tosi vähän painoa! Ihan melkein kateellinen olen! Itselläni on melko tasasesti tullut rv15 eteenpäin!
Ennen raskautta painoin 56kg (olen 165cm pitkä) ja nyt 66kg. En haluaisi enää yhtään painoa lisää, mutta en ilmeisesti siihen en voi itse vaikuttaa, kun kuitenkin terveellisesti ja monipuolisesti syön nyt jo! En siis herkuttele "turhaan", pidän kerran viikossa herkkupäivän ja syön silloin esimerkiksi jäätelön, muffinsin tai jotain muuta pientä, en siis vedä övereitä!
- ap
[/quote]
Vaikka niitä kiloja tulee, niin tärkeintähän lienee juuri tuo ettei itse edesauta överilihomista mässyttämällä mahan täydeltä "roskaa". Kaverilleni tuli lähes 20 kiloa raskauden aikana mutta kuukauden päästä synnytyksestä kiloja oli kuulemma jäljellä enää muutama - ja ihan ilman kuntoilua, vain perus arkea ja imetys.
Vaikka kuulostaa hassulta ehkä, niin itse murehdin aikanani paljon juuri sitä, ettei kiloja tullut. Olin siis jo ennen raskautta alipainoinen ja olen aina ollut niin aktiivinen, ettei mitään ylimääräistä ole jäänyt. Pelkäsinkin, ettei vauva saa ravintoa (vaikka ruokailumääräni on valehtelematta tuplaantunut!), mutta onneksi terkkari ei ole ollut huolissaan kun paino on kuitenkin noussut.
Tulipa avautuminen! :D t. 7
Nimen omaan. Mä olin siis ennen raskauksia hoikka ja vaikka painoa on kertynyt, en ole syönyt roskaruokaa tai herkkuja, painoa tulee jostain syystä ilmeisesti aineenvauhdunnan muuttumisen tms takia. Nyt kun odotan kolmatta, osaan olla stressaamatta. Mulle ihmetykset on olleet haastavia ja kuluttavat ihan hirveästi, maito ei meinaa riittää. Niinpä parissa kolmessa kuukaudessa olen tosiaan ollut löähtöpainossa tekemättä yhtään mitään muuta kuin imettämällä.
T: 9, jolle sitä painoa ihan oikeastikin tulee
Rv 39+2 oli vielä +8, lapsi syntyi rv 41+4 ja kiloja oli +12.
Kiloja tuli minulla raskaudessa 22, rv20 mennessä oli tullut n. 10kg ja loput kilot tulivat kilo/viikko. Laitokselle jäi noin 7kg ja nyt kuukausi synnytyksestä kiloja jäljellä 9, imetän ja olen alkanut lenkkeilemään, joten laihdun tasaiseen tahtiin, lisäksi turvotus on helpottanut.
Viimeisinä viikkoina ei enää painoa tullut kovinkaan paljon. Koko raskaudessa kiloja tuli noin 12kg. Vauva oli 4kg.
En lue nyt kaikkia vastauksia, mutta vastaan itse että aivan turha miettiä, kuinka paljon niitä kiloja tulee raskauden aikana. Itselle tuli 17 kiloa lisää, olen lyhyt, eli näytin hetken ihan tankilta mutta tosi nopeasti ne kilot lähtee kun imettää. Ihan turha murhe tuo oma paino tuossa vaiheessa, se muuttuu kuitenkin vielä moneen kertaan.
Ei minusta tuo kuulosta ollenkaan paljolta. Ihan normimäärä noilla viikoilla. Lopussa mulle tuli puolisen kiloa per viikko, yhteensä n. 15 kg.
Korjaan: "Kuinka paljon tuli viimeisinä viikkoina raskauskiloja?"
(uusi kone, näppäimistö tuntuu hieman hankalalta!)
-ap
Ei paljoa mitään. Suurin osa tuli puolessa välissä. Molemmissa raskauksissa näin, ja molemmissa paino nousi 17-18 kg.
Kiitos nro 3 vastauksestasi! :) -ap
Nyt rv 37+1 ja painoa tullut tähän mennessä 5kg. Paino ei noussut yhtään kun vasta rv25 alkaen. Odotettavissa on että vielä saattaa tulla pari kg jos menee la tienoille asti!
Minä taas haluaisin tiedustella, että milloin teille kilot on n. suunnillen kertyneet? Jos samaa ketjua saa hyväksi käyttää. Itselläni nyt rv 17 menossa ja vähän päälle kilo tullut. Haluaisin vähän laskeskella että mitä odottaa. Tähän tietty vaikuttaa lähtöpainokin, itselläni on ylipainoa.
Rv41 meneillään, painoa tullut kaikenkaikkiaan 8,5 kiloa. Vikan kuukauden aikana tullut pari kiloa.
Tosin olin tosi hoikka jo ennen raskautta.
Mulla tuli ekassa raskaudessa viimeisinä viikkoina kilo viikossa, mutta sitten ihan viimeisinä ei tullut lainkaan. Terkka sanoi, että hyvin tavallista.
Mulla lähti paino kertymään kunnolla kahdesta ekasta n. Puolivälistä. Ennen sitä oli tullut ehkä 4 kg. Esikoisesta tuli yhteensä varmaan 22 kg, loppuviikkoina yli 1,5 kg viikossa (hirveä turvotus, lopulta kehittyi raskausmyrkytys, jonka takia käynnistettiin). Kakkosessa paino kertyibsamalla tavalla, lopussa turvotusta mutta ei niin paljon, yhteensä tuli 18 kg. Loppuviikkoina kuitenkin lähes kilo viikossa. Kolmannesta painoa alkoi tulla aiemmin, sitten painonnousu tasaantui. Nyt rv 38, painoa n. 16 kg, turvotusta alkanut nyt tulemaan ja varmasti tulee 2-4 kg ennen synnytystä.
Kannattaa kuitenkin olla niistä lopputurvotuksista stressaamatta. Kahdesta ekasta olin lähtöpainossa kolmessa kuukaudessa.
Varmaan tuhat (siltä se ainakin tuntuu) ! Rv 39+0 menossa ja kiloja tullu 14.
Paino alko nousemaan rv 20 jälkeen, sitä ennen ei tullu yhtään. Ylipainoa ennen raskautta oli joku 10kg, neuvolassa on kuitenki koko ajan sanottu että painoa ei ole tullu liikaa, kehoni on sopusuhtainen ja että hän ammattilaisena näkee onko kilot yleensä syöty vai normaalia raskauden ajan painonnousua.
Turvotusta loppuraskaudessa on paljon, varaudu siihen, se näkyy myös vaa'alla.
Mulla tullut nyt rv 32 mennessä +12kg. Ehdottomasti suurin osa kiloista kertyi rv 20-24 välissä, tuona aikana tuli varmaan 5kg tosta vaan. Olin alipainoinen ennen raskautta, terkan mielestä siis ihan ok nä 12 kg näillä viikoilla...
Nyt rv 41 menossa. Kiloja tullut yht. 13. Kahtena viimeisenä viikona olen laihtunut 100 g/viikko. Sitä ennen minulla on jonain viikkoina tullut kilonkin verran ja jonain viikkoinavähemmän. Mutta olen siis yllättynyt tästäettei viimeisinä viikkoina ole tullut painoa lisää.
Voi kun teillä tuntuu suurimmalla osalla tulleen tosi vähän painoa! Ihan melkein kateellinen olen! Itselläni on melko tasasesti tullut rv15 eteenpäin!
Ennen raskautta painoin 56kg (olen 165cm pitkä) ja nyt 66kg. En haluaisi enää yhtään painoa lisää, mutta en ilmeisesti siihen en voi itse vaikuttaa, kun kuitenkin terveellisesti ja monipuolisesti syön nyt jo! En siis herkuttele "turhaan", pidän kerran viikossa herkkupäivän ja syön silloin esimerkiksi jäätelön, muffinsin tai jotain muuta pientä, en siis vedä övereitä!
- ap