"Toimeen valittavan on esitettävä lääkärintodistus terveydentilastaan"
Mitä tämä tarkoittaa- siis, pitääkö siinä kertoa kaikki mahdolliset sairautensa? Itselläni on ahdistusta ja masennusta ja niihin diagnoosit ja lääkkeet, pitääkö nämäkin kertoa? Lapsuudenaikainen kaverini on virassa (en nyt kerro alaa mutta ei mikään semmoinen jossa ollaan suoraan vastuussa ihmishengistä tms), vaikka hänellä on suurin piirtein samat häiriöt kuin minullakin ja ollut psykiatrisella osastollakin hoidettavana kanssani lähes samaan aikaan, onkohan hän siis jättänyt noista kertomatta ja näköjään siitä ei ole tullut mitään ongelmia?
Kommentit (24)
Käsittääkseni tarkoittaa ihan sellaista todistusta, jossa lääkäri kertoo arvionsa, onko henkilö terveydentilansa puolesta sopiva työhön.
Ei ole. Siinä arvioidaan vain, sovellutko kyseiseen tehtävään vai et. Työnantajalle menee lomake, jossa on soveltuvuudesta rasti ruutuun kyllä tai ei. Jos haet lentokapteeniksi, niin sitten taitaa jäädä työpaikka saamatta.
Itsellä oli joskus tuollainen, tosin se oli nimellä työhöntulotarkastus. Käytiin vain oma sairaushistoria läpi ja mahdolliset sukurasitteet , sitten lääkäri vaan merkkasi, että ei estettä työtehtäviin, eli että sairaukseni eivät vaikuta työhön .
Täällä on hyvin jo kerrottu miten toimitaan. Kannattaa huolehtia ettei jää mitään sanomatta, jos sinut valitaan työhön ja myöhemmin ilmenee jotain terveydentilaan liittyvää, josta et ole kertonut niin olet ongelmissa.
Mielestäni nuo on aika yhtä tyhjän kanssa. Vuosien varrella olen nähnyt kaksi hylkyä lääkäriltä ja molemmat johtuivat siitä infosta, minkä itse työntekijä oli antanut.
Yks tuttu joka ajoi polttoainejalostamolle kuorma-autoa, sanoi vuositarkastuksessa että juo vapaalla ollessaan joka viikonloppu kunnolla viinaa, muttei koskaan viikolla koska on töissä.
Hänen ajot loppui sitten siihen..
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nuo on aika yhtä tyhjän kanssa. Vuosien varrella olen nähnyt kaksi hylkyä lääkäriltä ja molemmat johtuivat siitä infosta, minkä itse työntekijä oli antanut.
Tätä mietinkin, eli siis sekä minulla ja tällä kaverilla (kysyisin toki häneltä mutta emme ole juuri yhteyksissä olleet korkeakoulusta valmistumisen jälkeen..) on eräs mt diagnoosi joka on käsittääkseni elinikäinen, on vaikea kuvitella että hän olisi sen kertonut ja saanut sen jälkeen viran. Että mietinkin että voiko sen jättää vain kertomatta, koska epäilen etten minäkään tule virkoja saamaan jos kerron. En kyllä ole mikään asiantuntija näissä joten mistäpä tiedän vaikka se ei olisi sitten haitannut.
Niin ja mitä vaikeuksia siitä tulee jos nyt vaikka tulee joku ongelma työpaikalla ja ei ole kertonut kaikista sairauksistaan, muuta kuin potkut? Nykyään on työnsaanti muutenkin vaikeaa..
Entä tällainen tilanne: Minulla on todettu töiden aloittamisen jälkeen etenevä, krooninen sairaus. Se on todettu työterveydessä, mutta esimiehet eivät tiedä. Sairaus etenee yleensä hitaasti eikä vaikuta työkykyyni mahdollisesti jopa 20 vuoteen. Pitääkö kertoa pomolle vai voinko joutua ongelmiin?
Ei siellä mitään elämäntarinaa ole tarkoitus kertoa. Esimerkiksi työntekoon missään ammatissa ei varmasti vaikuta gynekologiset vaikeudet tai se, että lapsena sulla oli jalka poikki. Käytä järkeäsi. Sukurasitteistakin kannattaa vain sanoa, ettei tiedä. Mitä se niille kuuluu! Ei sukulaisten tietoja saisi muutenkaan kirjata ylös, eikä ne lääkäriä edes kiinnosta tuollaisessa yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään elämäntarinaa ole tarkoitus kertoa. Esimerkiksi työntekoon missään ammatissa ei varmasti vaikuta gynekologiset vaikeudet tai se, että lapsena sulla oli jalka poikki. Käytä järkeäsi. Sukurasitteistakin kannattaa vain sanoa, ettei tiedä. Mitä se niille kuuluu! Ei sukulaisten tietoja saisi muutenkaan kirjata ylös, eikä ne lääkäriä edes kiinnosta tuollaisessa yhteydessä.
Ei nuo tietenkään vaikuta, mutta kysymys olikin kohtuullisen pysyvästä mielenterveysdiagnoosista. Voiko tämän jättää kertomatta ja toivoa että se ei vaikuta työntekoon. Ei näytä tällä kaverilla vaikuttaneen ainakaan kun on samassa työssä ollut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu joka ajoi polttoainejalostamolle kuorma-autoa, sanoi vuositarkastuksessa että juo vapaalla ollessaan joka viikonloppu kunnolla viinaa, muttei koskaan viikolla koska on töissä.
Hänen ajot loppui sitten siihen..
Lääkäri siis arvioi, että riski siihen, että maanantaina on vielä promilleja tai että putki ei katkeakaan viikonloppuun, on niin suuri, ettei todellakaan noin vaaralliseen työhön sovi. Hyvä näin, malliesimerkki siitä, että tarvittaessa tuo järjestelmä siis toimii.
Vierailija kirjoitti:
Entä tällainen tilanne: Minulla on todettu töiden aloittamisen jälkeen etenevä, krooninen sairaus. Se on todettu työterveydessä, mutta esimiehet eivät tiedä. Sairaus etenee yleensä hitaasti eikä vaikuta työkykyyni mahdollisesti jopa 20 vuoteen. Pitääkö kertoa pomolle vai voinko joutua ongelmiin?
Älä.
Kerro.
Taidan päätellä, että jos nyt niin pitkälle pääsisin että asia tulisi eteen, niin ainakin jotkut on tod näk valehdelleet/jättäneet kertomatta ja on sitten omastatunnosta kiinni miten itse tekee.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairautesi ei vaikuta työhön niin et tarvitse kertoa, vielä. Siinä vaiheessa kun rupeat sairauden takia saikuttelemaan useasti on syytä kertoa., pomolla on vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi sairautesi on sinun ja työterveyshuollon välinen asia; ei kuulu pomollesi, enkä suosittele kertomaan.
Jos sairaus etenee ja tarvitset sen takia erityisjärjestelyjä työn suhteen, niin siinä vaiheessa palaveeraatte esimiehen, työterveyshuollon ja mielellään luottamusmiehen kanssa.
Riippuu työtehtävistä mikäli mielenhäiriöt vaikuttavat. Lääkärille on syytä kertoa ja myös lääkityksestä, ei lääkäri niitä mainitse siinä kuitenkaan elleivät suoraan vaikuta kykyysi suoriutua tehtävistäsi.
Älä kerro mistään mielenterveysongelmista tai -sairauksista. Tärkeintä on saada työpaikka.
Tietysti pitää kertoa, mutta ei suoraan työnantajalle, vaan lääkärille työhontulotarkastuksessa. Hän sitten kirjoittaa arvion siitä, oletko työhön sopiva.