Vastasyntyneen kylmettyminen, apua.
Velijeni sai kk sitten lapsen. He eivät pue lapselle päälle, siis juuri koskaan, mitään. Lapsi on jatkuvasti sisällä pelkässä vaipassa, ollut siis laitokselta tulosta asti. Ulkona he pitävät lasta näillä keleillä (lounais Suomessa) pelkkää rattaissa olevaa toppa (vanu) pussia, sen alla on pitkähihainen t paita ja trikoiset pöksyt, ei mitään muuta, ei edes pipoa.
Miten asiasta voisi sanoa hienovaraisesti? Eikö lapselle nyt todellakin pidä laittaa enemmän päälle kuin vain tuo ohut makuupussi trikoo vaatteiden päälle? Näin on kulkenut rattaissa jo kuukauden, ilman pipoa tai hanskoja.
Kommentit (18)
Ei tossa vaiheessa enää hienovaraisesti sanota.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 23:24"]Voi hyvää päivää!!
[/quote]
Näin minäkin ajattelin, olen sanonut että eikös sillä ole kylmä, ja lapsen äidin äidinkin olen kuullut sanoneen että enemmän päälle, mutta eivät vain pue lasta. Mikä avuksi, tekee ihan pahaa.
No mä tekisin ehkä ls-ilmoituksen.
Jos ei kyseessä ole provo, niin tällaisessa tilanteessa voisi oikeasti olla LS-ilmoituksen paikka! Monestihan niitä tehdään kevein perustein, mutta ap:n kuvaamassa tapauksessa olisi kyllä tosiaankin aiheellista. Lapsi parka!
Hienovaraisuus hiiteen.
Onkohan veljen perheessä muitakin ongelmia? Sori vaan, mutta tulee mieleen esim. päihdeperhe.
Miksi eivät pue edes äitiyspakkauksen toppahaalaria tai edes sitä vanuhaalaria päälle? :/
Ei, sehän siinä onkin että mitään muita ongelmia ei ole, sanovat aina vaan että ei saa hikoilusta ja että vauva hermostuu jos sillä on kuuma, mutta kai kuuman ja jäätymisen välilläkin on muutama lämpötila. Tosiaan siis erittäin toivottu lapsi, ja normaalit, sopivan ikäiset ja muuten kypsät vanhemmat. Ei ole provo, liioitteli. Ehkä sitä että aina olisi vaipassa, on sillä välillä pody päällä, mutta sama asia minusta..
Kun sanoin viimeksi että eikös vauveli palele, sanoivat vain että kyllä se sitten ilmoittaa, mutta ihmettelen kyllä millä se ilmoittaa:(
Mun vauvalla riitti talvella fleecehaalari pitkähihaisen ja -lahkeisen kanssa, muuten oli hiestä märkänä. Vaunulenkeillä oli lisäksi peitto päällä. Myös pipo talvella oli välikausipipo (ilman en kyllä pitäisi). Kyllä siitä sanomista tuli, vaan ei mahda mitään, todellakin meillä oli hankittuna 3 talvipukua jo ennen vauvan syntymää, mutta jäivät käyttämättömiksi.
Vaippasillaan olo jatkuvasti, tai pelkässä bodyssä tähän aikaan vuodesta kyllä vähän ihmetyttää. Lattiat voi olla kylmät, ja kädet+jalat viilenee nopeasti eli sukat pitäisi kyllä aina olla, mielellään tumput ja jopa trikoopipokin monella tuon ikäisellä. Ellei nyt sitten jatkuvasti ole peiton alla tai ihoa vasten tissillä tms. Kesällä tuntuu monikin pitävän pelkässä bodyssä sisällä.
Jos ei puhe auta niin sitten ls ilmoitus kehiin vaikka pahalta tuntuisi. Pahemmalta tuntuu jos lapsi tuollaisen osaamattomuuden(?) kourassa kärsii kylmissään.. :( poikani on 7kk ja ei tulisi mieleenkään pitää pelkissä vaipoissa.. ja huom poitsu on kuitenkin melkoinen kuumakalle!
Soitan huomenna kuntamme neuvolaan, en minä vaan pysty sitä ilmoitusta tekemään, jotenkin todella radikaali keino, ja voisi mennä välit, vaikka olemmekin läheisiä. Äitini on nyt asiasta sanonut, katsotaan miten ottavat, tuskin kuitenkaan uskovat.
Pahoittelen näitä lukuisia kirjoitusvirheitä, kännykällä näpyttelen.
No voi pyhä sylvi teidän kanssanne. Meillä on kuuma asunto, aina 25-26 astetta, vauva, nyt 6kk on melko kuumaverinen. Vauva on kotona melkein aina pelkässä bodyssä ja vaipoissa, nukkuu pelkässä vaipassa peiton alla. Muuten hänelle tulee kuuma, hiki ja ei nuku. Hyvin harvoin on edes varpaat viileät, saati esim. niska, josta ainakin meidän ohjeistettiin kokeilemaan, onko vauvalla sopivan lämmin.
Ulkona koitettiin pitää pipoa ohjeiden mukaan, samoin kuin esikoisella, mutta tämä kuopus kuumeni kuin patteri. Ulkoillaan nykyään, ollaan ulkoiltu näin jo kuukauden verran, vaunuissa juurikin pelkissä trikoissa, kevyessä ulkopussissa ja vaunupussi siihen päälle. Pipona on ollut pelkkä ulkopussin huppu. Vaunuissa on paksu harso tuulensuojana. Vauva on aina mukavan lämmin kun on tultu sisälle. Kevyenkin pipon kanssa oli hiki talvellakin.
Vauvat ovat erilaisia, samoin kodit. Meillä on kuumempi kuin useimpien kodeissa, mutta emme tosiaankaan ole ainoita. Olen kotona talvisinkin avoinjaloin ja vietän paljon aikaa lapsen kanssa lattialla, ei ole viileä sekään.
Miksei voi ymmärtää, että jos joku toimii eri tavalla kuin te, ei se välttämättä ole lapselle haitaksi? Toki, jos ap on oikeasti sitä mieltä, että se on vaaraksi vauvalle, niin toki sitten ls-ilmoitusta tekemään, jos sanominen ei tuota toivottua tulosta. Mekin jouduimme perustelemaan lapsemme vaatetusta vaikka mille kummin kaimoille, ennen kuin kokeilivat itse, että lapsella on ihan lämmin.
14, tietenkin toivon että asia olisi noin että lapsella on lämmin. Mutta kun samassa asunnossa minulla oli viileä villapaidassa ja farkuissa, lapsen äidillä oli farkut ja huppari, ja lapsi bodyssä.
Olen kamala stressaamaan ja nyt sitten pinttyi tämä murhe päähän. Onneksi tulee kesä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2014 klo 00:04"]
14, tietenkin toivon että asia olisi noin että lapsella on lämmin. Mutta kun samassa asunnossa minulla oli viileä villapaidassa ja farkuissa, lapsen äidillä oli farkut ja huppari, ja lapsi bodyssä.
Olen kamala stressaamaan ja nyt sitten pinttyi tämä murhe päähän. Onneksi tulee kesä.
[/quote]
Onko lapsi ollut sitten mielestäsi viileä? Meillä ohjeistettiin kokeilemaan lämpötila niskasta, sekä synnärillä, että neuvolassa, raajat kuulemma voivat olla viileätkin.
Jäin muuten miettimään, tuskin meilläkään oli paljon enempää sisällä päällä vastasyntyneellä paitsi lakkia pidettiin, talvi oli. Tuonikäinen nukkuu tai syö melkein koko ajan. Kyljikkäin maattiin peiton alla paljon, nukkui sylissä ja imi melkein koko ajan ihoa vasten, paidan alla. Välillä se toki nukkui kopassakin peiteltynä.
Siis eihän 1 kk vielä pidetä lattialla yksikseen makaamassa, eikä muutenkaan juuri kuin sängyssä tai sylissä. Imetystä ainakin periaatteessa tukee ihokontakti. Sit kun se on jotain 3-4 kk ja alkaa viihtyä lattialla niin varmaan tarviikin vaatetta.
11
Ei kyllä kuulosta mitenkään huolestuttavalta tämä asia minusta...
"Kun sanoin viimeksi että eikös vauveli palele, sanoivat vain että kyllä se sitten ilmoittaa, mutta ihmettelen kyllä millä se ilmoittaa:( "
Liikehtimällä levottomasti, itkemällä, ääntelemällä. Kyllä äiti yleensä vauvansa epämukavuuden eleet osaa tulkita. Kun kerran kyseessä ei ole mikään päihdeäiti tai muu outo tapaus, uskoisin että osaa kyllä lukea sen jos vauvalla on kuuman tai kylmän takia epämukava olla.
Kiitos vastauksista, täytynee rauhoittua asian kanssa. Oli laittanut vaan Facebookin kautta minulle kuvan jossa tosiaan kärryissä makaa ja ilman pipoa hanskoja ja pelkkä t-paita päällä ja sitten se sellanen ohut vanu pussukka, kysyin että onko vähän vähänlaisesti vaatetta, mutta ei vastannut enää.
Täytyy vähän puuttua kun ei osaa olla puuttumatta:)
Voi hyvää päivää!!