Kollega, joka jatkuvasti kutsuu minua väärällä nimellä
Uskon, ettei tee sitä tahallaan, mutta tuntuu jostain syystä todella pahalta. Kerran teki sitä jopa asiakaspalaverissa, juuri ennenkuin aloin presentoimaan. Olen ainoa, jolle hän tekee tätä. Mistä voi olla kysymys? Kyseessä ei ole vanha ihminen, vaan nuorehko ja skarppi asiantuntija.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kerran nuori harjoittelija ja vanhempi projektipäällikkö kutsui häntä ihan eri nimillä kuin hän oikeasti oli. Esim. jos nimi olisi vaikka ollut Niina, hän saattoi sanoa Pirkko tms. Nimet siis aina vaihtelivat. Harjoittelija otti itseensä, koska näki että oli tahallista.
"Otti itseensä"? Kyseessähän on työpaikkakiusaamisesta. Miten tätä on muka vaikea tunnistaa?? Miksi kukaan ei puuttunut huonoon käytökseen? Kiusaaminen jatkuu, kun sillä on hiljainen hyväksyntä.
Kyllä siihen puututtiin ja sanottiin asiasta joka kerta kun tapahtui. Projektipäällikköä alettiin kutsua seniiliksi, vasta sen jälkeen lopetti :D
Mulle on tehty tota työelämässä. Muutama vanha nainen sekä yks mies jonka iskuyrityksille en lämmennyt. Useimmiten kyse on tahallisuudesta, ei uskalleta puhua asioista jso joku häiritsee ja yritetään kiusata jotenkin. Tein kerran nimilapun itelleni tollasen jälkeen 🤣🤣
Vaikuttaa kiusaamiselta, jos kuitenkin muistaa muiden nimet ja nimi jota käyttää ei ole lähellä omaasi. Jotkut tekee tuota ikään kuin osoittaakseen, että olet niin vähäpätöinen ihminen, että nimeäsi ei edes muista.
Mitä jos ihan kysyt häneltä, että mistä johtuu että hän käyttää väärää nimeä usein? Kyllä huomaat vastauksesta ja reaktiosta asian laitaa jo paremmin..
Kiusaamisessa tietysti yhteys esimieheen.
Mitäpä jos vaihtaisit nimeäsi ?
Sincc
Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Problem solved
Herra Kauppinen muutti Savoon, ja uudet työkaverit sanoivat nimen aina Kaappinen. Kyllästyneenä herra Kauppinen päätti vaihtaa nimensä Kaappiseksi. Seuraavana päivänä töissä työkaverit juttelivat: "nyt se Kaappinen on vaehtanu nimensä Kuappiseks."
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kiusaamiselta, jos kuitenkin muistaa muiden nimet ja nimi jota käyttää ei ole lähellä omaasi. Jotkut tekee tuota ikään kuin osoittaakseen, että olet niin vähäpätöinen ihminen, että nimeäsi ei edes muista.
Mitä jos ihan kysyt häneltä, että mistä johtuu että hän käyttää väärää nimeä usein? Kyllä huomaat vastauksesta ja reaktiosta asian laitaa jo paremmin..
Kiusaamisessa tietysti yhteys esimieheen.
Kiitos, aion kysyä suoraan, jos vielä toistuu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Problem solved
Herra Kauppinen muutti Savoon, ja uudet työkaverit sanoivat nimen aina Kaappinen. Kyllästyneenä herra Kauppinen päätti vaihtaa nimensä Kaappiseksi. Seuraavana päivänä töissä työkaverit juttelivat: "nyt se Kaappinen on vaehtanu nimensä Kuappiseks."
Kiitos kevennyksestä :'D ap
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että joillakin ihmisillä on jotenkin outo tapa korostaa, että ei nyt millään muista jonkun nimeä. Joko työkaverisi on tuollainen tai sitten hänellä on joku hahmotus häiriö eikä oikeasti muista tai sitten muistutat jotain hänen samannimistä tuttua ja siksi hän käyttää koko ajan sitä nimeä.
Minulla on hahmotus______häiriö eikä se todellakaan liity väärällä nimellä kutsumiseen yhtään millään tavalla :'D
Minä kyllä suuttuisin, jos joku kutsuisi minua väärällä nimellä toistuvasti ja sanoisin siitä tiukasti, vaikka ujo olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että joillakin ihmisillä on jotenkin outo tapa korostaa, että ei nyt millään muista jonkun nimeä. Joko työkaverisi on tuollainen tai sitten hänellä on joku hahmotus häiriö eikä oikeasti muista tai sitten muistutat jotain hänen samannimistä tuttua ja siksi hän käyttää koko ajan sitä nimeä.
Minulla on hahmotus______häiriö eikä se todellakaan liity väärällä nimellä kutsumiseen yhtään millään tavalla :'D
Minä kyllä suuttuisin, jos joku kutsuisi minua väärällä nimellä toistuvasti ja sanoisin siitä tiukasti, vaikka ujo olenkin.
Hahmotushäiriö oli joo väärä sana. Tarkoitin kuitenkin sellaista vastaavaa, kun joku ei muista kasvoja niin ehkä ei muista nimiä.
Suosittelen tuota kysymistä, koska kyllä reaktiosta huomaa, jos on tahallista. Ja ainakin lähdet suoraan ratkomaan asiaa ja jo se voi säikäyttää niin, että kollega ei jatka enää. Ja rohkeasti Ap vaan yhteyttä esimieheen, jos kollegan kanssa puhuminen ei auta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla jotain tällaista. Hän on kyllä muuten kiva ja kohtelias ihminen ja pahoittelee aina, kun tuo tapahtuu. Siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi se toistuu. En myös ymmärrä itseänikään, että miksi loukkaannun siitä niin paljon. Pitäisi kai antaa olla. ap
Heh, itse teen tätä myös!
Minulle tuli kesällä uusi työkaveri, jonka kanssa työskentelemme säännöllisesti yhdessä joka viikko. Sanotaan että kaverin nimi on vaikka Maija, mutta kutsun häntä lähes aina Minnaksi - koska hän näyttää ihan Minnalta! Tiedän hänen oikein nimensä ja sanon oikein kun keskityn asiaan. Jos taas puhe on jostain muusta ja pitää vain kertoa "Maijan" jo tehneen sen, muuntuu nimi "Minnaksi" täysin huomaamatta.
En todellakaan tiedä mistä on kyse, olen hänelle tätä pahoitellut mutta jostain syystä aivoni yhdistävät hänen kasvonsa ihan toiseen nimeen.
Eli omalta pohjalta sanoisin ettei välttämättä tee sitä kiusatakseen, voi olla että näytät vain niin vahvasti joltain hänen tutultaan jonka vuoksi nimet menevät sekaisin.
Alkaa ärsyttää jatkuva kiusaamisen näkeminen siellä, missä sitä ei ole. Itse saatan kutsua työkaveria väärällä nimellä, kun mielessäni on yhtä aikaa tuhat asiaa, ja ihmisiä tulee ja menee koko ajan ympärillä. En tarkoita sillä mitään pahaa. Minuakin on kutsuttu väärällä nimellä toistuvasti, sama henkilö siis useamman kerran. En ottanut nokkiini, korjasin joka kerta asian, ja se siitä. En kokenut olevani kiusattu.
Ymmärrän, että on paljon koulu- tai työpaikka”kiusattuja” jos kerran tällainen mitätön asia otetaan kiusaamisena. Olen kertakaikkiaan kyllästynyt näiden loukkaantujien ainaiseen uhriutumiseen.
Turha kai sille on mitään vastata, eihän se sua kutsu vaan jotain toisen nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla jotain tällaista. Hän on kyllä muuten kiva ja kohtelias ihminen ja pahoittelee aina, kun tuo tapahtuu. Siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi se toistuu. En myös ymmärrä itseänikään, että miksi loukkaannun siitä niin paljon. Pitäisi kai antaa olla. ap
Tahallaan se sitä tekee ja oikein vielä korostaa vittuiluaan tuolla teennäisellä "pahoittelulla." Sano esimiehelle asiasta tai vittuile takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin on joku vastaava häiriö, ja vaikka kuinka yritän, niin kutsun ihmisiä välillä väärillä nimillä.
En tee sitä tarkoituksella, tai mitenkään tietyille henkilöille.
On useasti huomautettu ja pyydän aina anteeksi, mutta se jatkuu aina vaan.
Vierailija kirjoitti:
Se voi tehdä sen ihan tahallaan. Tuokin voi olla eräänlaista kiusaamista.
Mitä jos sinä myös alkaisit kutsua häntä väärällä nimellä?
Minulla oli tällainen, nyt jo ex-ystävä (muutti eri kaupunkiin) joka kutsui aina väärällä nimellä, eli Liisa-Maija oli hänen mielestään Lise-Maj tai jotain. Korjailin aikani, mutta aloin kutsua häntä itseään Jaanaksi, vaikka oli Tiina. Huomasin, että närkästyi. Nauroi tekonaurua vaan kuitenkin.
Kerran sitten sanoin, että kutsu nyt s..tana mua omalla nimelläni, ja että onko tyhmyyttä vaiko kiusaamista tämä, johon vastasi että vahinko. No minä siihen ihmettelemään, että kummallista kun ihminen muistaa kymmeniä pitkiä puhelinnumeroita ja osoitteita ulkoa, mutta ei näin helppoa nimeä muka opi. Annoin vielä vaihtoehdoksi, että kutsu sitten vaikka pelkäksi Maijaksi, jos helpottaa. Mua kutsui mun exä noin. Anna-Liisa oli mun äiti, joten en Liisaa halunnut kutsumanimeksi.
Tilanne ei korjaantunut, vaan ainoastaan huononi. Ystävä tapasi miehen, jonka äiti oli Lisemaj. Yritti sössöttää, että sekoittaa tuohon anoppiin, vaikka oli kutsunut mua väärin jo kauan ennen anoppiaankin!!!
Oli kuulemma jo melkein kättelyssä laittanut anoppinsa talon uuteen uskoon, maalaillut ja vetänyt pihankin istutuksista sileäksi oman makunsa mukaan, eli röyhkeä ihminen kaikin puolin muutenkin. Muutti sitten kokonaan sinne anoppilaan päsmäröimään. Mies oikea tossukka, tapasin kerran. Mutta omaisuutta oli, ainoa poika ja perijä.
Kyllä nimen osaa ja muistaa, jos ei se mikään pitkä, vaikea ja ulkomaankielinen ole. Aluksi voi mennä väärin, mutta parin erehdyksen kautta kyllä aikanaan oppii. Ja korjauksen jälkeen sanoo jo oikein. Vähättelyksi katson tuollaisen.
*Nimet muutettu
Ei se ole vahinko vaan tahallista. Älä hyväksy vaan näe pahantahtoinen käytös. Kollegalla on ollut aikaa korjata käytös, nyt on aika puuttua esimiehen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin on joku vastaava häiriö, ja vaikka kuinka yritän, niin kutsun ihmisiä välillä väärillä nimillä.
En tee sitä tarkoituksella, tai mitenkään tietyille henkilöille.
On useasti huomautettu ja pyydän aina anteeksi, mutta se jatkuu aina vaan.
Ai yhteen henkilöön kohdistuva "häiriö"? Tuskin.
Erikoista, että tälläinen työkaveri ei ymmärrä, että itsensä tässä vaan tekee naurunalaiseksi. Itse ainakin pitäisi ihmista, joka aina kutsuu toista väärällä nimellä, vähän seniiliksi. Juuri viime viikolla kävi niin, että eräs työkaveri kutsui minua teams-palaverissaa kaksi kertaa yhdeksi toiseksi henkilöksi. Kyseessä on vanhempi rouvasihminen ja mua kyllä nolotti hänen puolestaan, kun kaikki muut kyllä tajusivat että väärin meni. Eikä varmaan tahallaan sanonut väärin. En viittinyt asiasta huomauttaa.
Meillä töissä oli aikanaan erittäin pidetty esimies, joka jostain kumman syystä alkoi kutsua yhtä alaistaan sanotaanko vaikkapa Kaisaksi vaikka nimi oli Tiina. Kyseinen esimies menehtyi äkillisesti kolme vuotta sitten, mutta edelleen kyseinen Tiina allekirjoittaa sähköpostinsa Kaisa. Kukaan muu ei häntä kutsu Kaisaksi, ei töissä eikä kotona.
Hieman iäkkäämpi työkaveri kutsui minua koko yhteisen uramme ajan (seitsemän vuotta) väärällä nimellä, joskin se oli hyvin lähellä oikeaa. Tyyliin Janika -> Jannika. Erityisesti tämä pomppasi silmään kun hän laittoi minulle sähköpostia. Oli melko pieni työpaikka, niin näimme kuitenkin useita kertoja päivässä ja juttelimme päivittäin toisillemme.
Höpö höpö. Tuollaista "hahmotushäiriötä" ei ole. Kyse on yksiselitteisesti kiusaamisesta. Juuri tuollainen paijaaminen ja yliymmärtäminen ruokkii sen jatkumista.