Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan koulutuksen harjoittelujaksot - mitä niissä tehdään?

Vierailija
14.04.2014 |

Pakollisia harjoitteluja on ainakin päiväkodissa ja vanhusten parissa. Mitä siellä ihan konkreettisesti tehdään?

Entä kuuluuko opintoihin piikin antamista tai verikokeen ottamista?

Hain lähihoitajan aikuiskoulutukseen mutta nyt iski epäily kannattaako edes mennä pääsykokeisiin... Olen hiljainen ja kiltti, vähän nynnerö, eikä mulla ole mitään " auktoriteettia". En oikein osaa olla luonteva lasten tai vanhusten kanssa enkä edes erityisemmin pidä lapsista. Osaamisalani siis hankkisin esim. asiakaspalvelun ja hallinnon puolelta.

Pliis vastatkaa...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selvästikään kuulu alalle.

Vierailija
22/37 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten piikkikammoinen sopii lähihoitajaksi? Itse siis todella piikkikammoinen :/

Ei mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakollinen ja se kestä ainaki 7 viikkoa

Vierailija
24/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä tehdään täysin samoja asioita, kuin mitä vakkarit tekevät, mutta palkatta. :) Joudut tekemään töitä jopa vakkareita enemmän, muuten nämä pissikset voivat syyttää, ettet ole tarpeeksi oma-aloitteinen ja harjoittelu hylätään. Joudut käytännössä juoksemaan kahvitauoillakin ja lounaalla tsekkaamassa potilaita, jos kutsu tulee. 

Vierailija
25/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu mutta nostan jos joku tätä asiaa pohtiva eksyy vielä tänne lukemaan.

Olen itsekin ihmisarka nynnerö ja opiskelen lähihoitajaksi. Päiväkotiharkka oli haastava, sillä minulla ei ollut minkäänlaista auktoriteettia lapsiin. Mutta vanhusten kanssa tulen hyvin toimeen ja heidän kanssaan voi olla vähän hiljaisempi, ei tarvitse olla rempseä ilopilleri koko ajan kunhan vaan osaa olla asiallinen. Vanhustyö on fyysisesti raskaampaa ja tosiaan saattaa sisältää pelkästään perushoitoa, mutta koen ikäihmisten kanssa työskentelyn antoisana ja arvokkaana työnä.

Vierailija
26/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähihoitajan koulutus mihinkään hallintoon pätevöitä. Menisit ammattikorkeakouluun! Mitä sinä ajattelit, että hoitaja tekee? Hoitaa ihmisiä, ohjaa puheella, pitää huolta toimintakyvystä. Tietysti hoitajan pitää opiskella myös hoitamista.

Vierailija
27/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutuksessa opettelet rokottamaan ja vastaavasti ainakin yksi opiskelija kaverisi pistää sinua. Verensokerin mittausta harjoitellaan. Hoidon- ja huolenpidon työssäoppiminen on yleensä "vanhainkodissa". Siellä mitataan, pistetaan, pestään, vaihdetaan vaippoja, autetaan siirtymisissä, mahdollisesti hoidetaan saattohoitopotilaita, jaetaan lääkkeitä, kirjataan raportteja, autetaan syömisessä jne.

VÄÄRIN! EI opiskelija saa jakaa lääkkeitä saati pistää. Ei kirjaa raportteja, koska ei saa tunnuksia!

Vierailija
28/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne harjoittelut? Onko päiväkoti pakollinen harjoittelupaikka?

On pakollinen. Muistaakseni noin 2 kuukautta ja olikohan 6 tuntisia päiviä ainakin nuorten puolella.

Ei ole pakollinen. Kaso-jakson eli kasvun ja osallisuuden edistämisen voi suorittaa muuallakin kuin päiväkodissa. Minä olin aikoinaan vammaisten lasten/nuorten tilapäishoitoyksikössä. Voi myös mennä iltapäiväkerhoon, joka on suosittu kaso-jakson paikka. Itse kylläkin siirryin amk-koulutukseen, kun huomasin kahden ensimmäisen jakson ja työharjoittelujen aikana, että lähihoitajan työ on hyvin käytännöllistä. Olen enenmän sellainen suunnitteleva ihminen, joku voisi kuvailla teoreettiseksi. Suoritin myöhemmin sosionomi yamk:n ja pääsääntöisesti olen työskennellyt erilaisissa projekteissa, joissa saa kehittää uudenlaisia toimintamalleja.

Vierailija
29/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja koulutuksessa opettelet rokottamaan ja vastaavasti ainakin yksi opiskelija kaverisi pistää sinua. Verensokerin mittausta harjoitellaan. Hoidon- ja huolenpidon työssäoppiminen on yleensä "vanhainkodissa". Siellä mitataan, pistetaan, pestään, vaihdetaan vaippoja, autetaan siirtymisissä, mahdollisesti hoidetaan saattohoitopotilaita, jaetaan lääkkeitä, kirjataan raportteja, autetaan syömisessä jne.

VÄÄRIN! EI opiskelija saa jakaa lääkkeitä saati pistää. Ei kirjaa raportteja, koska ei saa tunnuksia!

Raportti on suullinen tiedonvaihto työntekijöiden välillä. Se on asiakaskirjaus, jota tässä tarkoitetaan. Opiskelija saa ja hänen pitää kirjata tietyillä jaksoilla, joiden ammattitaitovaatimuksisss asiakaskirjaaminen mainitaan. Yleensä opiskelija kirjaa ohjaajansa tunnuksilla ja ohjaaja tarkistaa ennen julkaisua, mitä siellä lukee.

Opiskelijan täytyy jakaa lääkkeitä hyto-jaksolla, joka on pakollinen kaikille lähihoitajaopiskelijoille. Siihen kuuluu turvallisen lääkehoidon toteuttaminen. Sen sijaan esim. kaso-jaksolla ei jaeta lääkkeitä. Opiskelijan on pitänyt suorittaa hyväksytysti lääkehoidon opinnot ennen hyto-jakson työssäoppimista.

Vierailija
30/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä korjauksia vanhaan ketjuun

- lähihoitaja ei opettele rokottamaan, injektion antoa kylläkin. ( rokotus on ihan eri asia)

- opiskelija jakaa lääkkeitä ( kuluu näyttöön) , mutta vastuu ohjaajalla

- ketjun aloituksen jälkeen tutkinnon rakenne muuttunut 2018

- jaksojen pituus vaihtelee koulujen ja oman osaamisen mukaan, kunhan näyttövalmius on saavutettu

Vierailija
31/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa jakaa lääkkeitä yms ohjaajan valvonnassa. Miten luulet muuten oppivasi jos et pääse mitään tekemään?

Vierailija
32/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854765/rakenne

Täällä on siis ihme huuhaa tietoja koulutuksesta! Ottakaa selvää!

Vierailija
33/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhitään perseitä ja kuunnellaan asiakkaiden h uorittelua sekä kollegoiden v ittuilua.

Vierailija
34/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opitaan myös kuinka pidetään asiakkaan sormea tukevasti kun mitataan verensokeri. Hiukan hymyilytti kun keikkahommia opiskeluaikana vanhainkodissa tehdessäni lähihoitajat opastivat ihan tosissaan millainen ote asiakkaan sormesta tulee ottaa. Kuulemma oli koulussa opetettu. Näin epärelevantteihin asioihin siis keskitytään. Itse näen, että tärkeintä on että käsi pysyy paikallaan, eikä sh-opinnoissa ikinä lähdetykään noin ruohonjuuritasolta liikkeelle.

Niin, sehän johtuu siitä, että saadaan neula oikeaan syvyyteen. Pitää ottaa vanhan ihmisen sormesta kunnolla kiinni, kun ne sormet vapisee ja osa vetäisee kädenkin pois, kun piikki laukeaa. Hyvin on opetettu, koska muistan itse tehneeni monia kertoja saman mokan, että piikki vain hipaisi ja kunnon vesipisaraa ei tullutkaan. Sormi paikoillaan, niin menee oikeaan syvyyteen.

Vierailija
35/37 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne harjoittelut? Onko päiväkoti pakollinen harjoittelupaikka?

On pakollinen. Muistaakseni noin 2 kuukautta ja olikohan 6 tuntisia päiviä ainakin nuorten puolella.

Ei ole pakollinen. Kaso-jakson eli kasvun ja osallisuuden edistämisen voi suorittaa muuallakin kuin päiväkodissa. Minä olin aikoinaan vammaisten lasten/nuorten tilapäishoitoyksikössä. Voi myös mennä iltapäiväkerhoon, joka on suosittu kaso-jakson paikka. Itse kylläkin siirryin amk-koulutukseen, kun huomasin kahden ensimmäisen jakson ja työharjoittelujen aikana, että lähihoitajan työ on hyvin käytännöllistä. Olen enenmän sellainen suunnitteleva ihminen, joku voisi kuvailla teoreettiseksi. Suoritin myöhemmin sosionomi yamk:n ja pääsääntöisesti olen työskennellyt erilaisissa projekteissa, joissa saa kehittää uudenlaisia toimintamalleja.

Minä tein silloisen kasvun tukemisen jakson liikuntavammaisten vanhusten asumisyksikössä. Jaksohan käsitti ja varmaan nytkin eri nimisenä koko elämän kaaren.

Vierailija
36/37 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnon perusteet muuttuu taas syksyllä 2024...

Vierailija
37/37 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh rokottaa kyllä, ei taida tässä maassa olla tarpeeksi terkkoja ja kätilöitä pitämään väestön rokotussuojaa yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme