Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isovanhemmat omii juhlapäivät itselleen?

Vierailija
13.04.2014 |

Tai heti kun on pidempi vapaa kuin se perus viikonloppu?

Aina vaativat kylään tai vaativat itse päästä kyläilemään, kun on pidempi vapaa.

Viimeksi jouluna ja nyt taas pääsiäisestä on kuulunut kitinää.

Tällaisen työssäkäyvän perheen olisi ihana rentoutua pidemmällä vapaalla ja tehdä rästihommia, mutta ei, juuri silloin on anoppeja ja appeja nähtävä.

Me on miehen kanssa päätetty jo vuosia sitten, että kun omat lapsemme perheellistyvät, me ei kiusata heitä juhlapyhävaatimuksilla. Nähdään kun huvittaa, ei välttämättä juuri jouluna tai pääsiäisenä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa suoraan että juhlapyhinä ette halua nähdä. Itse ainakin haluan nähdä omia isovanhempia juhlapyhinä. En tietenkään kaikkina

Vierailija
2/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltäkin usein molempien vanhemmat kyselee suunnitelmia pyhille.

Se on sellaista normaalia jutustelua. Mekin kysytään niiden suunnitelmat.

Joskus sitten nähdään ja joskus ei, aikuisia ihmisiä kun ollaan, niin osataan kaikki ilmaista mielipiteemme ja suunnitelmamme ilman loukkaantumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Sinä ihan itse päätät mitä teette, missä olette ja tuleeko teille vieraita. Ei kukaan mitään omi jos sanot, että ei käy. Kasva aikuiseksi nyt, sitä odottavat sinun lapsesikin, näytä heille esimerkkiä.

Vierailija
4/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.. Kyllä sitä sitten eläkkeellä ymmärtää niitä anoppeja ja appeja! Te ette kuitenkaan heitä arkisinkaan kylään huoli, eikö totta? Minä ainakin nyt nuorena äitinä haluan, että omat ja miehen vanhempani näkevät lapsiamme niin paljon kuin haluavat, jotta ovat mukana heidän elämässä.

Jos teillä vanhemmilla on jotain perin tärkeää tekemistä, miksi lapset eivät voi mennä isovanhemmille ilman teitä?? Tuskin he teitä, varsinkaan kitisevää miniää, kaipaavat

Vierailija
5/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:54"]

Joskus sitten nähdään ja joskus ei, aikuisia ihmisiä kun ollaan, niin osataan kaikki ilmaista mielipiteemme ja suunnitelmamme ilman loukkaantumisia.

[/quote]

Kumpa olisikin näin.

Anoppi vetää herneen nenään heti, jos häntä ei juhlapyhänä nähdä.

Samaten vanhempani vähän nyrpistelevät nenäänsä, mutta eivät sentään loukkaannu.

Vierailija
6/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat haluavat ylipäätään tavata teitä. Jos arkisin ette omien sanojenne mukaan ehdi, kun viikonloppu on niin lyhyt aika, niin aika loogistahan se sitten on kysellä kylään, kun sitä aikaa ON vihdoin enemmän kuin kaksi päivää.

Te tosiaan itse päätätte. Sanot vaan, että ollaan nyt niin uuvuksissa töistä, että ollaan ihan oman perheen kesken kotona ja levätään.

Minulla on ollut käytössä jo pitkään tapa vastata "katsotaan nyt sitten..." , jos äiti/isä mankuu kertomaan, koska menemme käymään. Inhoan suunnitella menoja kuukausia etukäteen ja mummilaan on viiden tunnin ajomatka, joten ihan lyhyen viikonlopun aikana en viitsi lähteä kyöräämään pesuetta kylään. Soittelen kyllä viikottain.

Vierailija
7/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näettekö sitten heitä usein niinä tavallisina viikonloppuina? Ehkä teillä sillon on aina selitys että haluatte rentoutua perheen kesken ja isovanhemmat ajattelevat, että jos edes pidempänä pyhänä pääsisi näkemään... Ehdottakaa suoraan, että juhlapyhää edeltävä/seuraava viikonloppu olisi parempi.

Vierailija
8/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se on meilläkin, eikä kyse ole siitä että olisimme jotenkin "tossun alla", yleensä kieltäydymme heille tulemasta pääsiäisenä tms pitkinä vapaina. Joulunkin vietämme aina omaan perheen kesken, mutta viimeistään joulun välipäivinä on heitä käytävä tapaamassa tai alkaa sen kaltainen syyllistäminen. Rasittavaa todella, kun ei saa Loimaan viettää oman perheen kanssa rauhassa tuntematta syyllisyyttä.

Vierailija
9/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivn että te kaikki joka haluatte olla "oman perheen kesken" aina niin olettw sitten vanhoina mummoina ihan yksin ja omat lapset sanoo teille: "me halutaan olla oman perheen kesken"... Ehkä te sitten ymmärrätte, kun kukaan ei sitten teitä käy katsomassa ja lapsenlapset kasvaa eivätkä opi edes tuntemaan teitä..

Vierailija
10/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi ihmeessä nämä samat isovanhemmat tulevat hurjan tärkeiksi siinä vaiheessa, kun halutaan mummon ja vaarin kesämökki oman loman ajaksi käyttöön. Kysellään, että "ette kai te mökille aio heinäkuussa, kun meillä on loma" ja soitellaan monena iltana peräkkäin kertoen, keitä kaikkia on pyydetty mökille vieraaksi, joten kai te ymmärrätte, että se teidän mökki pitäisi kesäkuussa laittaa kuntoon, kun me halutaan se heinäkuuksi. Ilman isovanhempia, tietty.

Vierailija
11/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n isovanhemmat eläkeläisiä? Niillä tulee aika pitkäksi ja pitäisi saada äksöniä kun tulee tilaisuus.

Tähän liittyen itsestä oli aikoinaan aika rasittavaa kun mentiin käymään eräällä tuttavaperheellä kylässä viikonloppuisin, niin tämä kotiäiti olisi aina halunnut järjestää hirveästi kaikkea menemistä ja ohjelmaa. Kyllähän sen ymmärtää että jos on 24/7 kotona, niin sitten haluaa tehdä jotain kivaa, eli mennä johonkin kun tulee vieraita. Mutta kun itse on töissä, niin vapaa-ajalla halusisi ottaa rennosti.

Vierailija
12/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:tä niin täysin. Myös meillä isovanhemmat alkavat jo hyvissä ajoin kyselyt, että nähdäänhän sitten jouluna / pääsiäisenä tai meidän muuna pitempänänä vapaana. Mies kolmivuorotyössä ja minä arkitöissä. Meillä on perheen yhteisiä vapaita viikonloppujakin tosi vähän, eikä enää uskalleta edes kertoa, milloin mies on vapaalla, jotta saatais edes joskus olla ihan vaan oman perheen voimin keskenämme.

Isovanhemmat suorastaan kilpailevat esim. jouluista. Jos edellisenä vuonna ollaan nähty toisia, niin heti seuraavana vuonna pitäisi nähdä sitten sitä toista puolta. Ja kun ilmoitetaan, että ei käy, haluamme olla kerrankin oman perheen kesken, niin molemmat loukkaantuu. Tai jos sattumalta sopiikin niin, että nähdään peräkkäisinä juhlapyhinä sitä samaa isovanhempaa, niin voi sitä mökötyksen määrää toiselta puolelta. Oma äitini on se kaikkein pahin isovanhemmista. Sitä ei sellainen ymmärrä, joka ei samaa painostusta koe.

Viime jouluna edellisten vuosien kokemuksen myötä valehtelimme molemmille puolille, että mies joulun töissä. Yrittivät heti, että minä menisin lasten kanssa jommalle kummalle, mutta hyväksyivät helpommin, että olemme vain kotona. Vietimme kerrankin kivan joulun kotosalla. Nyt on jo alkanut spekulaatiot ensi joulusta.

He eivät voi millään käsittää, että joskus on kiva olla vain ihan keskenämme, aina ei tarvitse olla ohjelmaa tms. Ja me nähdään heitä kyllä muutenkin riittävästi tavallisina arkiviikonloppuina tai vapaina. Esim. piipahtavat joku arki-ilta, jos mies on aamuvuorossa tai vapaalla. Joskus lapset menneet heille yökylään, kun isovanhemmat sitä kovasti hingunneet. Eivät kuitenkaan millään haluaisi antaa meidän olla ihan vaan reilusti kotona keskenämme, jokainen vapaa pitäisi suunnitella.

Eli sympatiat ap:lle!!!!

Vierailija
13/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 18:54"]

[/quote]

Kumpa olisikin näin.

Anoppi vetää herneen nenään heti, jos häntä ei juhlapyhänä nähdä.

Samaten vanhempani vähän nyrpistelevät nenäänsä, mutta eivät sentään loukkaannu.

[/quote] Antaa anopin vedellä herneitä nenäänsä, eiköhän anoppi tee sitä puuhaa vaikka tekisitte niin kuin hän haluaa? Ja sama omien vanhempien kanssa, kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää, eli parempi on pysytellä siinä keskellä vaan. Meillä olen alkanut tekemään niin, että mies saa mennä vanhemmilleen lasten kanssa keskenään ja minä jään nautiskelemaan kotiin - niin tapahtui myös tänään. Anoppi oli siitä toki herneitä nenäänsä vetänyt lasten mukaan ainakin, mutta ei miehenikään tarvitse minun vanhempieni luona käydä kuin silloin tällöin. Kesällä olin lasten kanssa vanhempieni mökillä muutaman kerran ja siitähän se anoppi vasta pöyristyikin. Veri on kuitenkin vettä vahvempaa ja minulla on valta valita. :)

Vierailija
14/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:08"]

Minä toivn että te kaikki joka haluatte olla "oman perheen kesken" aina niin olettw sitten vanhoina mummoina ihan yksin ja omat lapset sanoo teille: "me halutaan olla oman perheen kesken"... Ehkä te sitten ymmärrätte, kun kukaan ei sitten teitä käy katsomassa ja lapsenlapset kasvaa eivätkä opi edes tuntemaan teitä..

[/quote] Vähän kaukaa haettu, varmaan huomasit asian itsekin?

Vierailija
15/15 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa ensimmäinen ja ilmoitin jo pahimmalle kitisijälle eli omalle äidilleni, että me ei sitten enää lähdetä jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä ja kaikkina muina kissanristiäispäivinä heidän luo. He saavat halutessaan tulle meille eli mennä hotelliin, koska meidän kämppään ei ylimääräisiä yövieraita sovi.

Yllättäen tuli mukinaa siitä, että "matka on pitkä"... Sehän ei sitten ole pitkä turvakaukalossa matkustavalle pikkuiselle, niinkö?