Ei kai sikiö voi oikeasti vahingoittua, jos äiti säikähtää?
Siis haloo. Työkaveri on raskaana yli puolenvälin. Tänään hän teki jotain selin minuun, ympärillä oli ääntä ja minä olin menossa hänen ohitseen. Yhtäkkiä hän kääntyi ja säikähti minua tosi pahasti, kun ei kuullut minun tulevan. Hän alkoi itkeä, että "nyt vauvalle tapahtuu jotain" ja syytti minua tapahtuneesta. Kysyin, mitä vauvalle tapahtuu, supisteleeko häntä tai jotain. Ei kuulemma, mutta vauvalle tulee varmasti joku kehityshäiriö, kun hän säikähti! Ja syy on tietenkin minun.
Hänen äitinsä oli raskausaikana pelästynyt marjametsässä käärmettä ja kun lapsi syntyi, sillä oli ollut iso "mansikkaluomi" (mikä se edes on?) kasvoissa. Samoin jollain kummin koiran kaimalla oli raskausajan pelästyksen jäljiltä huulihalkio! Eli nyt minä aiheutin hänen vauvalleen jonkun hirveän vamman.
Yritin änkyttää, että tuo on taikauskoa, että et kai oikeasti tuollaisia usko, mutta ei mennyt perille. Hän oli koko loppupäivän itkuinen ja hiljainen. Pyysin häntä soittamaan neuvolaan tai johonkin saadakseen rauhan. En tiedä, tekikö hän niin.
Ei kai kukaan usko tuollaista shaibaa vuonna 2014? Luulin, että nuo ovat jotain esihistoriallisia perimätietoja. Mutta hän on nuori, vähän alle kolmikymppinen äiti. Itse kyllä lapsena muistan kuulleeni jotain tuollaista, mutta ihan läpällä.
Olen ihan hajalla. Jos lapsi nyt syntyykin vammaisena tai sillä on joku syntymämerkki otsassa, olen syyllinen hänen silmissään. Ja minun säkällä vauvalla on takuulla joku hämärä ryppy jossain.
Kommentit (33)
Kyllä voi. Meilläkin oli lapsena naapurissa tyttö, jolla oli iso syntymämerkki kasvoissa, aika pahan näköinen punainen. Hänen äitiään oli koira purrut raskausaikana. Siinä jos missä pelästyy.
No tuolla logiikalla meidän lapsien pitäisi olla kauttaaltaan jonkun ruven peitossa. Mä oon ihan järjettömän säikky raskausaikana, pelästyn miestäkin päivittäin, tyyliin en oo kuullut että tuli samaan huoneeseen ja säikähdän ihan älyttömästi. Lähinnä naurattaa vaan, paitsi jos samalla vahingossa kaadan mehulasin tms. :)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:32"]
Kyllä voi. Meilläkin oli lapsena naapurissa tyttö, jolla oli iso syntymämerkki kasvoissa, aika pahan näköinen punainen. Hänen äitiään oli koira purrut raskausaikana. Siinä jos missä pelästyy.
[/quote]
Et kai ole tosissasi? Kai nyt ihan järjellä ajatellen ymmärrät, että tuo yhteys on sattumaa, eikä johdu säikähtämisestä.
Ap, älä välitä. Tietenkin tuo on taikauskoa! Jokainen meistä on raskausaikana JOTAIN säikähtänyt, ja silti suurin osa lapsista on ihan terveitä ja "virheettömiä" (mansikkaluomi ei ole mikään virhe, vaan yksityiskohta).
Voithan kysyä häneltä ystävällisesti huomenna, että "oletko rauhoittunut jo siitä, että säikähdit eilen? " Todellisuudessa lapselle voi olla enemmänkin haittaa äidin masennuksesta ja alakulosta kuin satunnaisesta säikähdyksestä.
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/nain-aidin-masennus-vaikuttaa-syntymattomaan-vauvaan
Sitä paitsi, ethän sinä häntä edes säikytellyt. Hän säikähti ihan itse, olemattomia. Oma vika siis.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:38"]
No tuolla logiikalla meidän lapsien pitäisi olla kauttaaltaan jonkun ruven peitossa. Mä oon ihan järjettömän säikky raskausaikana, pelästyn miestäkin päivittäin, tyyliin en oo kuullut että tuli samaan huoneeseen ja säikähdän ihan älyttömästi. Lähinnä naurattaa vaan, paitsi jos samalla vahingossa kaadan mehulasin tms. :)
[/quote]
Kiitos tästä, huojennuin vähän. :)
t. ap
Mä olisin varmaan revennyt nauruun ja pissannut housuuni jos työkaveri moista selittäisi.
Noh toivotaan, että syntyy ihan normaalina ja pääset pälkähästä :)
T. Itsekkin viimeisellä kolmanneksella raskaana
Minäkin olen kyllä kuullut tapauksista, joissa vauvalla todistetusti on ollut juuri joku erikoinen syntymämerkki tms, joita muilla sisaruksilla ei ole ja äiti on säikähtänyt juuri tuon nimenomaisen raskauden kriittisissä kohdissa. Että en nyt niin varma olisi, vaikka olisikin perää. Mutta siis ap:tä en syytä, vahinkohan se oli!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:42"]
Mä olisin varmaan revennyt nauruun ja pissannut housuuni jos työkaveri moista selittäisi.
Noh toivotaan, että syntyy ihan normaalina ja pääset pälkähästä :)
T. Itsekkin viimeisellä kolmanneksella raskaana
[/quote]
Ei tullut kyllä nauru mieleen, tyttö oli niin hädissään. Luulin tosiaan ensin, että aiheutin hänelle keskenmenon tai jotain. Se oli kamalaa.
t. ap
Sama ihminen varmaan luulee, että jos pidättää aivastusta aivosoluja kuolee.
Niin ja jos asianosainen lukee tätä ketjua, niin ei millään pahalla. Olen vain niin hermona itsekin, että oli pakko jakaa tämä asia.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:44"]
Minäkin olen kyllä kuullut tapauksista, joissa vauvalla todistetusti on ollut juuri joku erikoinen syntymämerkki tms, joita muilla sisaruksilla ei ole ja äiti on säikähtänyt juuri tuon nimenomaisen raskauden kriittisissä kohdissa. Että en nyt niin varma olisi, vaikka olisikin perää. Mutta siis ap:tä en syytä, vahinkohan se oli!
[/quote]
Saako kysyä, mitkä ne "kriittiset kohdat" mahdollisesti ovat?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]
Esim. raskauden loppuosa, kun vauva on jo lähes valmis. Silloin ihoon voi tulla jotain vaurioita. Tai ainakin luulisin niin.
Kansanviisauteen kannattaisi suhtautua suvaitsevammin Vanhat tietävät paljon sellaista, mitä nuoret eivät. Eikä kaikkea voi lääketieteellä selittää.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]
Joo, samaa meinasin minäkin kysyä ;-DD
Meinaan ihosolukkoa muodostuu jo hyvin alusta alkaen ja sitä muodostuu koko ihmiselämän ajan. Joten missä vaiheessa se säikähdys nyt aiheuttaa sitten syntymämerkin?
Tosiasia on, että osalla lapsista on erikoisia ja isokokoisia syntymämerkkejä. Ihan sattumaa. Huonosti koulutetut ja taikauskoiset ihmiset eivät hyväksy sitä, että sattumaa on olemassa, vaan keksivät kaikenlaisia "syitä" niille, ja kun järki ja tietämys ei riitä, niin kuvitellaan ihan sattumanvaraisiakin yhteyksiä asioiden välille.
Täysin vastaavaa kuin jos sanoisin, että minulla on harmaan silmät, koska äiti raskaana ollessaan yhtenä päivänä näki sirkuksessa norsun. Kyllä, harmaan näkeminen sen aiheutti, pakko olla, kun kerran muilla meidän perheessä on harmaan-siniset silmät!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:51"]
Kansanviisauteen kannattaisi suhtautua suvaitsevammin Vanhat tietävät paljon sellaista, mitä nuoret eivät. Eikä kaikkea voi lääketieteellä selittää.
[/quote]
Kansanviisauteen kuuluu tontut, haltijat ja näkitkin. Niitä siis on sen vuoksi olemassa, eiksjuu....
hahah, ketjuun eksyi pari huru-ämmääkin. Ei paljon tosin yllätä, palstalla on todella tyhmää taikauskoista sakkia. Kaiken maailman haamujen näkijöitä ja ennustajiin uskovia!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:51"]
[/quote]
Kansanviisaus on eri asia kuin höperehtiminen
Höpöhöpöä, kaikkea ne ihmiset uskoo.
Odotan ensimmäistä lastani. En ollut koskaan tuollaisesta kuullutkaan, eikä olisi pitänyt kuulla nytkään. Pari viikkoa sitten hissistä tullessani nurkan takaa ryntäsi nainen kovaa vauhtia ja säikähdin aivan kuollakseni. En ole koskaan pelästynyt niin pahasti, olin jotenkin niin ajatuksissani. Kiitos nyt vaan tästäkin, olen jo valmiiksi vainoharhainen vauvan terveyden takia. :(
Too much information.
No ei tietenkään. Tollaisen hölmöläisen olisi turvallisinta istua koko raskausaikansa kotisohvallaan tekemättä mitään, katsomatta edes telkkaria. Kun saattaahan sieltäkin tulla joku pelottava ohjelma.