Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako kouluissa ottaa tavallista ja kasvisruokaa sekaisin?

Vierailija
01.12.2020 |

Tokaluokkalainen väittää ettei saisi ottaa molempia.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa, tosin kasvissyöjiä on ehkä se kaksi, joten kasvisruuasta riittää sille kolmannellekin, joka sattumoisin joskus sitä haluaa. 

Mutta ap, tajuat varmaan, että tämä on ihan koulukohtaista. Kysy sieltä tenavan koulusta, jos haluat todenmukaisen vastauksen.

Sen ei pitäisi olla koulukohtaista. Netistä katsoin, niin pitäisi olla sallittua ottaa molempia samalle lautaselle. Lastani taas oli koulussa kielletty ottamasta molempia. Kyseessä oli vielä jokin laatikkoruoka, joten tuskin on tarkkaan laskettua määrä varattu. Halusin vain varmistaa täältä, että onko moniammatillisella palstalaisellamme jollain syvempää kokemusta asian suhteen.

En jaksa ottaa noita aiempia lainauksia pois. Ohiksena sanon, että ainakin meidän koululle tilataan ilmoitetun määrän mukaan. Tuskinpa siitä haittaa on, jos yksi ottaa ylimääräistä, mutta jos useampi alkaa tuohon ne ilmoitetut kasvissyöjät jäävät ilman ruokaa.

Ei siihen tarvita mitään moniammatillista tiimiä, vaan ihan arkijärkeä. Tietenkin tilausruuissa syödään sitä, mitä on tilattu.

Vierailija
22/24 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hel.fi/palvelukeskus/fi/Ateriapalvelut/kouluruokailu/

Tarjoamme kouluissa päivittäin kahta erilaista pääruokaa, joista toinen on lakto-ovo-vegetaarista kasvisruokaa. Molemmat ruoat ovat vapaasti otettavissa. Kerran viikossa on kasvisruokapäivä, jolloin tarjotaan kahta kasvisruokavaihtoehtoa.

Helsingin kaupungin sivujen mukaan siis saa ottaa, mutta koulu päättää itse, että saako molempia maistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä miksi ap:n lapsen pitäisi saada ottaa molempia? Jos haluat että lapsi syö kasvisruokaa niin ilmoita hänet kasvissyöjäksi ja lapsi syö sitten jatkossa vain sitä. Vai onko taas näitä minä, minä, minä ja minun lapsi kyllä saa ottaa ja hänelle pitää aina erikseen palvella se ruoka josta tykkää enemmän, muille on oltava kuitenkin säännöt. Ja ihan aidosti nämä sitten ihmettelee, että mitä se haittaa jos yksi ottaa molempia ruokia eli taas vain se oma lapsi pitäisi nostaa erityisasemaan ja muilta kielletään. Äkkiä siellä sitten pari luokkakaveria hoksaa että yksi ottaa molempia ja alkaa tehdä samoin ja kasvissyöjät jäävätkin ilman ruokaa.

Usko jo, monessa koulussa ei enää ole mitään "ilmoita kasvissyöjäksi" -käytäntöä, vaan kasvissyöntiin rohkaistaan sillä, että se on vapaasti otettavissa siinä kuin ei-kasviskin. 

Jos ap:n lapsi ottaa lusikallisen broileripastaa ja lusikallisen quornpastaa, niin ruokaa kuluu yhtä paljon kuin jos ottaisi vain toista. 

Määrät, joita eri ruokia tehdään, perustuvat ammattitaitoon ja kerättyihin kokemuksiin. On ruoka joskus loppunutkin, kasvisruokaa on aina kuitenkin varalle joku pakastesta kaivettu vaihtoehto. Jos liharuoka loppuu, tarjotaan kasvista kaikille jäljellä oleville ruokailijoille.

Meillä ei siis kenenkään erikseen tarvitse ilmoittautua kasvissyöjiksi, ainoastaan jos toivoo vegaanista, niin pitää erikseen pyytää. Ja tässäkin on oltu tosi joustavia.

Vierailija
24/24 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kolme henkilöä päivittäin koulussa ja kaikilla eri käytännöt ruoan suhteen.

Tytön yläasteella kasvisruoka on erityisruokavalio, jota varten tarvitaan terveydenhoitajan todistus ja vakuutus, että sitä myös syö. Kasvisruoka on "piilossa" erityisruokavaliopöydällä.

Pojan lukiossa saa mielensä mukaan ottaa kasvisruokaa tai muuta ruokaa. Nämä ovat kuitenkin eri linjastoilla, joten samana päivänä ei voi ottaa molempia kovin helposti. Ei sitä ole kielletty, mutta joutuisit jonottamaan ruuhkaisessa ruokalassa kahteen otteeseen.

Minun lukiossani (jossa siis olen töissä) on linjastolla eka kasvisruoka, sitten muu ruoka. Vapaasti saa ottaa mitä haluaa. Kappalemääristä on kyllä suosituksia lapuissa, eli esim. voi ottaa yhteensä 6 kasvis- tai lihapullaa, ei kuutta molempia.