Mihinkähän työhön sitä kannattaisi ryhtyä? Kuvaus
Kerron teille, millasesta on kyse ja saatte ehdottaa. Tuntuu, että en löydä paikkaani nykymaailmassa enkä tiedä, mihin joku tarvitsisi sellaista tietoa tai "osaamista" mitä minulla on tai saattaisi olla.
Olen ihan älykäs, mutta matematiikkaa olen opiskellut aika huonosti - lyhyt matematiikka ja joutuisin senkin kertaamaan melkein alusta asti. En ole fyysisesti juuri ollenkaan vahva tai kestävä parin sairauden vuoksi, se on toinen suuri miinus. Vahvuuksina voisi mainita, että osaan todella hyvin englantia ja minulla on hyvä muisti. Opin mielelläni jatkuvasti omista mielenkiinnon kohteista, kuten ihmisen kehon toiminnasta, evoluutiosta, sosiologiasta ja psykologiasta. Tiedän siis vähän sitä ja tätä sieltä ja täältä (siis tiedän, että tämä ei ole useimmiten kovin hyödyllistä...). Olen keskimääräisen sosiaalinen, siis ambivertti enkä hermostu melkein mistään tai sähellä. Toisaalta en sitten ole kauhean esiintyjäluonteinen tai nopea reagoimaan, että pystyisin toimimaan esimerkiksi haastattelijana tai pitämään jotain podcastia. Yleensä ymmärrän ihmisiä aika helposti ja pystyn tajuamaan, millä mielialalla he ovat, mitä haluavat jne. eli empatiataidot ovat sinänsä ihan hyvät ilman, että järkyttyisin muiden kohtaloista tai ongelmista. Olen ihan hyvä kirjoittamaan, mutta en tiedä olisiko minusta kovin luovaan kirjoittamiseen, kuten keksimään tarinoita päästäni.
Ihanteellinen työ olisi ehkä jotain semiyksinäistä puurtamista, missä olisi jotain haastettakin, mutta ei erityisen vastuullista. Esimerkiksi sosiaalityöntekijän tai terapeutin työ voisi olla vähän liikaa jo sellaista, missä "puututaan" ja vaikutetaan toisen elämään suoraan. Olisin hyvä vaikka joku sihteeri, joka litteroi lääkärin tekstit, mutta näitähän automatisoidaan koko ajan enemmän.
Tietokonetta nyt osaan käyttää niinkuin normaali ihminen, mutta en siinäkään osaa mitään erityistä. Laiskuus on kieltämättä yksi paheistani, jos asia ei ole kiinnostava, en löydä motivaatiota esimerkiksi opetella uusia kieliä.
Ymmärrän, että kaikkea ei voi saada ja omalta mukavuusalueelta voi joutua menemään vähän ulkopuolellekin. Tulisiko jollakulla mieleen jotain, miksikä minun kannattaisi opiskella tai minkälaiseen työhön alkaisin suuntautua? Tai miten minun kannattaisi muuttua tai mitä kehittää itsessäni, että pääsisin johonkin järkevään työhön tai opiskelupaikkaan?
Kommentit (4)
Suosittelen vahtimestarin työtä kaupungin virassa.
Kai menen johonkin ammatinvalintapsykologille. Ehkä tässä kannattaisi opiskella jotain markkinointia tai jotain. Ap
Käy ammatinvalintapsykologilla. Itse löysin unelma-ammattini sen avulla! Olin haahuillut koko elämäni sitä ennen.
Oho tulipa tosta pitkä selostus, ei ollut tarkoitus! Mutta kiitos jos joku jaksoi kumminkin lukea.
Jos en olisi fyysisesti rajoittunut, niin olisin mielelläni ehkä baarimikkona, tarjoilijana tai hotellissa töissä, ajaisin taksia tai rekkaa, tai työskentelisin jossain tehtaassa, tai olisin jossain sellaisessa siivoushommassa missä pystyy kuuntelemaan musiikkia samalla, vaikka rappusiivouksessa. Mutta nyt siis kun on näin niin sen työn pitäisi olla sellaista missä ei olla jalkojen päällä juuri ollenkaan. Ap