Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä menee trullien ja virpojien rajat

Vierailija
12.04.2014 |

siis alueelliset rajat? Etelä-Pohjanmaa ainakin trulleja, mutta entä muualla? Miten ruotsinkieliset? Kyllä, kysyin tätä aiemmin, mutta hukkui jonnekin takasivuille, en muista otsikkoa, mikä oli varmaankin huono,  enkä ehtinyt nähdä että siihen olisi kunnolla vastattu. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nuo ovat synonyymeja. Asun ja olen aina asunut pk-seudulla. Tarkkaan ajatellen mielestäni virpojat ovat pukeutuneet trulleiksi.

Vierailija
2/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän otsikon keskisi, että saisi vastauksen? Kun nuo alueelliset rajat palmusunnuntain ja pääsiäislauantain kiertäjien välillä ovat epäselvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan patterit pois ovikellosta, enkä avaa kenellekään ennen Maanantaita.

Vierailija
4/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itäisessä Suomessa kun asun, niin meillä on tietysti virpojat. Eli ennen pukeuduttiin siististi, vaikka juhlavaatteisiin, kansallispuku oli suosittu jos lapsella oli sellaista ja sitten käytiin virpomassa (sukulaisia tai ehkä oman kerrostalon tuttuja asukkaita). Nyttemmin viime vuosina, eli n. 20 vee takaperin on trulli-käsitys laajentunut eli virpomassa saattaa käydä naamiaisasuisia lapsosia tai pupuja, kissoja, noita-akkoja. Minusta se on ihan ok, mutta vanhemmat mummelit ei ehkä niin osaa arvostaa =).

Niin ja tietysti vanhoina aikoina palmusunnuntaina virvotaan, ei muina päivinä.

Vierailija
5/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiantutkijana sanoisin että trullit ovat norjalaisia muinaispeikkoja ja virpojat venäläisiä kerjäläisiä. Rajapinta jolla  kulttuurit sekoittuvat menee jossain Suomen tienoilla.

Vierailija
6/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Lounais-Suomessa on ainakin virpojat. Ruotsinkieliset käy vasta pääsiäislauantaina tuomassa pääsiäiskortin ja toivotukset.

Vierailija
7/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt synonymeina. Olen suurimman osan elämästäni asunut pohjoisessa länsi-suomessa.

Vierailija
8/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt synonymeina. Olen suurimman osan elämästäni asunut pohjoisessa länsi-suomessa.

Vierailija
9/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ainakin pukeuduimme trulliksi ja lähdimme virpomaan. Kukaan ei oikein koskaan tienny kumpana päivänä pitäisi mennä joten porukkaa saattoi olla molempina päivinä liikenteessä, tosin en muista että kukaan niin ahne olisi ollut että molempina olisi käynyt. Nyt vasta päälle 30v ensimmäistä kertaa edes kuulin etteivät olekaan samaa asiaa täysin vaan kahta eri asiaa yhdistettynä. Oppia ikä kaikki =)

Vierailija
10/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa kyllä on aina ollut virpojia, sen verran lähellä Karjalaa ollaan, Pohjanmaalla trulleja.

Vierailija
11/11 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on trulleja, jotka liikkuvat pääsiäislauntaina (lankalauantai) ja ovat noitia, joita karkotetaan pääsiäiskokoilla.

Palmusunnuntain virpojat ovat kristilliseen perinteeseen liittyvästä traditiosta (Palmusunnuntai & palmunoksat, jotka täällä olosuhteiden pakosta korvattu pajulla) aikojen saatossa muuttunut perinne.

Molemmat pukeutuvat nykyisin noidiksi tai pääsiäisteemaan liittyviksi eläimiksi ja kerjäävät karkkia, mutta ihan eri perinteet kyseessä. Suomenruotsalaisten perinne poikkeaa vielä vähän tästä, virpomisoksat eivät perinteisesti kuulu asiaan, mutta pääsiäistervehdysten jakaminen ja palkat kuuluvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän