Miksi et noudata autoillessa suojatiesääntöjä?
Kun autoilija lähestyy suojatietä, niin hänen täytyy valmistautua pysähtymään, tämä siis siinäkin tapauksessa että missään ei näy yhtään jalankulkijaa.
Jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille, niin hänelle on annettava esteetön kulku.
Jos suojatien eteen on pysähtynyt ajoneuvo, niin sitä ei saa ohittaa pysähtymättä.
Miksi sinä et nouda näitä sääntöjä.
A) et välitä
B) olet kusipää
C) et osaa sääntöjä
D) joku muu tekosyy
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:05"]
Itse usein ajan suojatien läpi antamatta tilaa seisoskelevalle henkilölle. Miksikö? No siksi kun en halua aiheuttaa kenenkään kuolemaa.
Niinä kertoina kun olen tilaa antanut on hyvin usein toinen auto ohittanut minut viereiseltä kaistalta pysähtymättä suojatien kohdalla vaikka itse jo olin pysähtynyt. Parhaassa tapauksessa tuo auto on suhahtanut takaani samalta kaistalta viereiselle edes hidastelematta. Mitä siinä auttaa vaikka tööttäänkin ja säikäytän jalankulkijat. Joka kerta kun pysähdyn tiettyjen suojateiden kohdalla luon jalankulkijalle kuolemanloukun.
[/quote]
samaa mieltä!!! Juuri tällä viikolla todistin tilannetta, jossa nuori mies vältti juuri ja juuri auton alle jäämisen tällaisessa tilanteessa!! Huh!
Itse usein ajan suojatien läpi antamatta tilaa seisoskelevalle henkilölle. Miksikö? No siksi kun en halua aiheuttaa kenenkään kuolemaa.
[/quote]
Ihmettelen perustetta, että ajetaan suojatielle, koska ei haluta tappaa ketään. Minä pysähdyn aina, koska liikennesäännöt sanovat niin. Pysähdyn niin, että jalankulkijalle jää mahdollisuus nähdä onko ohittavaa autoa.
Tilanne ei parane sillä, että keksitään virheelliselle toiminnalle sen muka oikeuttava peruste. Mikä sen parempi tekosyy olla noudattamatta liikennesääntöjä kuin "pelastaa ihmishenkiä". Ei kukaan pelastu sillä, että ajaa hänen edestä.
E) olen kiireinen bisnesmies ja ajan upealla Audilla.
Turhakkeet joutaa väistämään meitä tärkeitä ihmisiä.
C, Mutta nyt taas muistan tuon. Olenpa ollut paskakuski. Kiitos muistutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 09:59"]
[/quote]No olet kyllä n oikeasti ihatodella paska kuski, jos ajat vaikka et osaa edes sääntöjä.
Ei ole aikaa stoppailla joka suojatien eteen jossa joku seisoo.
-mies-
Noudatan hyvin tarkasti, mutta vastaantulijat eivät välillä ja hyvin usein noudata. Vilkutan heille pitkiä ja tööttäänkin joskus, mutta paskoja mitä paskoja...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 09:59"]
[/quote]No olet kyllä n oikeasti ihatodella paska kuski, jos ajat vaikka et osaa edes sääntöjä.
[/quote] Ihatodella näin on ollut. Onneksi nyt musta tuli loistokuski tän avauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:09"]
Ei ole aikaa stoppailla joka suojatien eteen jossa joku seisoo.
-mies-
[/quote]Aika on rajaton luonnonvara, sitä on aina.
Ja harvoimpa siinä pyähtyessä edes menettää aikaa, kohta on saanut saman jonon uudestaan kiinni. Saa vaan ajaa vähän aikaa reippaammin pysähtymisen jälkeen.
-ei noin tyhmä mies-
On kyllä järkkyä kuinka harva tätä noudattaa. Kuljen viikolla päivittäin lapsiryhmän kanssa ja todella harva pysähtyy antamaan tietä.
A ja B. Osaan säännöt, mutta joskus vaan ei viitsi pysähtyä. Mutta uskon olevani kuitenkin paremmin sääntöjä noudattavasta päästä ja pyrin edelleen parantamaan. Joskus vaan tuntuu kuin tekisi suurenkin rikoksen kun pysäyttää jonon päästääkseen jalankulkijan suojatien yli aika usein takaa lähdetään kaahaamaan toista kaistaa ohi tuollaisessa tilanteessa. Niille ohi lähtijöille pitäisi antaa niskalaukaus.
Mä käppäilen nykyään vaan hidastamatta suojatielle. Mut huomataan aivan varmasti mutta tietä ei kukaan halua antaa. Siinä seisoisin pari minuuttia jos en menis yli niinku saisin mennä. Kummasti löytyy jarrut autoista kun menee vaan. Tässäkin tietty tilannetajua; en halua tapattaa itseäni. Mulkaisen pahasti ohimennen "kiireessä" olevaa kuskia joka jarrut kirskuen pysäyttää suojatien eteen antamaan tietä.
Mullakin on joskus kiire jonnekin kävellen enkä kerkee odottaa että joku pysähtyy. :P niitäkin paskiaisia on jotka oikein kiihdyttää suojatietä lähestyessä että ei jalankulkija varmasti uskalla mennä yli ensin...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 09:57"]
Kun autoilija lähestyy suojatietä, niin hänen täytyy valmistautua pysähtymään, tämä siis siinäkin tapauksessa että missään ei näy yhtään jalankulkijaa.
Jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille, niin hänelle on annettava esteetön kulku.
Jos suojatien eteen on pysähtynyt ajoneuvo, niin sitä ei saa ohittaa pysähtymättä.
Miksi sinä et nouda näitä sääntöjä.
A) et välitä
B) olet kusipää
C) et osaa sääntöjä
D) joku muu tekosyy
[/quote]Jalka ilmassa jo?
Kiva, kun oli äskettäin poliisin tehotarkastus suojateillä. Se vähän hillitsi törkeiden kuljettajien käytöstä. Mutta esimerkiksi viime keskiviikkona, pysähdyin suojatien eteen Tullinpuomin huoltoaseman edessä Helsingissä ja niin teki viereistä kaistaa ajava taksiksin. Sitten jatkoimme matkaa ja pikkasen hidastin, kun huomasin, että seuraavaakin suojatien reunaa jo joku lähestyi. Taksi tööttäsi !! ja kaasutti hirveällä vauhdilla ohitseni, ettei vaan tarvitse pysähtyä. Seuraavissa liikennevaloissa olin jälleen taksin rinnalla ja teki mieli näyttää keskari tai jotain...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 14:28"]
[/quote]
Ihmettelen perustetta, että ajetaan suojatielle, koska ei haluta tappaa ketään. Minä pysähdyn aina, koska liikennesäännöt sanovat niin. Pysähdyn niin, että jalankulkijalle jää mahdollisuus nähdä onko ohittavaa autoa.
Tilanne ei parane sillä, että keksitään virheelliselle toiminnalle sen muka oikeuttava peruste. Mikä sen parempi tekosyy olla noudattamatta liikennesääntöjä kuin "pelastaa ihmishenkiä". Ei kukaan pelastu sillä, että ajaa hänen edestä.
[/quote]
Öh? Miten niin tekosyy?
Olen ennen usein pysähtynyt suojatien eteen antaakseni tilaa. Kun näitä tappaja-autoilijoita alkoi suhahtelemaan ohitseni suojatielle pysähtymättä niin "paransin" tapani ja mielluummin ajan lävitse.
Jos joudun valitsemaan kahden väliltä eli noudata lakia ja vaarannan ihmishenkiä tai en noudata lakia enkä vaaranna ihmishenkiä niin valinta minulle ei ole vaikea. Ihmishenkiä en aio vaarantaa jatkossakin eli pysähdyn vain, jos takanani ei ole ketään.
Oletteko huomanneet, että Suomessa jos autoilija pysähtyy suojatien eteen päästääkseen jalankulkijan yli, jalankulkija heilauttaa kättään kiitokseksi. Ihan pöhköä. Jalankulkujan ei tarvitse alkaa pokkuroimaan autoilijalle, kun se suojatien ylitys on hänen oikeutensa.
Pyöräilijätkään eivät noudata sääntöjä. Muistakaapa että pyörä pitää TALUTTAA suojatien yli!!! En varmasti pysähdy jos joku lähtee ylittämään tietä pyörän selässä! Säännöt on tehty myös pyöräilijöiden noudatettaviksi!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 01:58"]
Pyöräilijätkään eivät noudata sääntöjä. Muistakaapa että pyörä pitää TALUTTAA suojatien yli!!! En varmasti pysähdy jos joku lähtee ylittämään tietä pyörän selässä! Säännöt on tehty myös pyöräilijöiden noudatettaviksi!
[/quote] Mieluummin sitten littaat sen pyorailijan katuun kun han ei noudattanut lakia? Onko puolellasi sellainen laki etta saat tappaa jos joku on vaarassa?
Autoilukulttuuri on Suomessa viela niin uutta etta ollaan ihan maailmankaikkeuden herroja kun ei tarvitse enaa hevoskyydilla kulkea, kun on se Audikin (pistakaa nyt edes tuo vahan paremmaksi!).
Kun tulen seuraavan kerran lomalle niin pidan vasaraa kadessa aina suojatiella ja se on voi, voi, jos joku minut saikayttaa kaahailulla ja vasara lentaa tuulilasiin. Ihan pelkka vahinko.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 01:43"]
Oletteko huomanneet, että Suomessa jos autoilija pysähtyy suojatien eteen päästääkseen jalankulkijan yli, jalankulkija heilauttaa kättään kiitokseksi. Ihan pöhköä. Jalankulkujan ei tarvitse alkaa pokkuroimaan autoilijalle, kun se suojatien ylitys on hänen oikeutensa.
[/quote]
Nii-ih! Jalankulkijan pitäisi varmaan pikemminkin irvistää autoilijalle ja näyttää keskisormea. Siinähän pysähdyit peltilehmäsi kanssa, mulla on oikeus.
Oikeasti näin: Oikein toimimista kannattaa vahvistaa ja tuo kulkijalle ilmainen kädenheilautus on juuri sitä. Positiivista palautetta siitä, että juuri tuo autoilija noudatti sääntöjä siinä missä muut eivät. Jos autoilijat aina päästäisivät suojatielle niin tuolle ei olisi vastaavaa tarvetta mutta valitettavasti näin ei ole.
Niinä kertoina kun olen tilaa antanut on hyvin usein toinen auto ohittanut minut viereiseltä kaistalta pysähtymättä suojatien kohdalla vaikka itse jo olin pysähtynyt. Parhaassa tapauksessa tuo auto on suhahtanut takaani samalta kaistalta viereiselle edes hidastelematta. Mitä siinä auttaa vaikka tööttäänkin ja säikäytän jalankulkijat. Joka kerta kun pysähdyn tiettyjen suojateiden kohdalla luon jalankulkijalle kuolemanloukun.