Minä vuonna tutustuit netin ihmeelliseen maailmaan?
Ja mitä siitä ajattelit?
Itse muistan käyneeni netissä ekan kerran elokuussa 1995, jolloin aloitin opiskelut uudessa kaupungissa ja sitä ennen en ollut moisesta kuullutkaan. Opin hitaasti käyttämään nettiä, eikä se kauheasti kiinnostanutkaan. Iltalehtien jatkuva päivittyminen ihmetytti. Äidille kun yritin selittää, mikä internet on, hän ei ymmärtänyt mitään (eikä kauheasti vieläkään..).
Kommentit (52)
1992 silloin aviomieheni muutti Japaniin. Jos silloin olisi ollut internet, tokihan me olisimme sitä käyttäneet yhteydenpitoon. Mutta ei silloin ollut kuin lankapuhelin ja siihen puhelinvastaaja. Lähetimme postissa toisillemme kasetteja, joihin olimme sanelleet. Erohan siitä sitten tietenkin tuli.
-95 tai -96, olin yläasteella 7. tai 8. -luokalla, koulussa siis kävin. En muista mitä ajattelin, mutta kauhean vaikealta se tuntui :)
Oliskohan ollut - 96 kun aloitin nettideittailun City-lehden sivuilla.
Käytin sähköpostia varmaan BBS:ien välityksellä jo aiemmin, mutta varsinaisesti ftp, gopher, irc ja www tulivat tutuiksi varmaankin -93 kun freenet.hut.fi:hin pääsi jotain kautta ja sinne saattoi kuka tahansa saada tunnuksen. Siitähän se sitten nopeasti räjähti kun web otti askeleen graafiseen maailmaan.
Jäin työttömäksi viime laman aikana ja pääsin loppuvuodesta 1990 työllisyyskurssille, jossa opetettiin oman (humanistisen) alamme ihmisille uusia taitoja. Siellä kävimme opettajan johdolla ensi kertaa ihmeellisessä Internetissä tutustumassa muun muassa Valkoisen talon sivuihin. Jäi mieleen utopistisena kokemuksena :D.
Työllistyin uuteen työpaikkaan kesällä 1991, mutta nettiä alettiin työpaikalla hyödyntää vasta pari vuotta myöhemmin. Omat nettisivut firmalle tulivat vasta sen jälkeen.
Varmaan joskus 92, tosin silloin ei hirveästi kiinnostanut kun palstat oli pelkkää tekstiä ja surffailu maksoi ihan karmean paljon.
Joskus 1990-luvun alkupuolella kävin kaikki mahdolliset kurssit. Muistan ne kaksi kirjavaa lehmää, AOL:n, jonka kautta sai yhteyden tuntemattomiin ulkomaalaisiin ja jopa kuvankin näkyviin.
Omaa konetta ei ollut, mutta sain lainaksi kannettavan kurssikoneen ja kylätalolle jollakin avustuksella tietotupa-koneen. Silloin mulla oli jo itselläni käytössä kone ja sähköposti, kun tuli ilmoitus että tietokoneavustusta kannattaa hakea, hakuaika loppuu "tänään klo 15". Minähän tein hakemuksen ja konerahat saatiin.
1996 kun aloitin opiskelun. Vasta 1999 minulla oli kotona nettiliittymä. Pitkään surffailu oli tylsää, koska sivustoja ei ollut paljoa (minulle mielenkiintoisia) ja niiden latautuminen kesti pitkään, yhteys pätki. Käyttäjäkokemus oli siis aika kökkö.
Vuosi 2000 räjäytti potin omassa netin käytössä, vuonna 2001 koukutuin vauvaan :D
1995. Olin ala-asteikäinen, ja meille tuli koulun kirjastoon yksi tietokone, jossa oli nettiliittymä. Pääsin myös pari kertaa isäni työpaikalla tutustumaan nettiin.
Netti oli jotain uutta ja jännittävää, eli tottahan sitä piti päästä käyttämään, mutta toisaalta sitä ei sitten kuitenkaan tiennyt, mitä siellä tekisi. Muistaakseni lueskelin uutisia iltapäivälehtien sivuilta ja etsin pelejä.
Kiinnostavia www-osoitteita kirjoitin pieneen muistivihkoon. Osoitteet olivat hirveän pitkiä, ja oli kauhea homma näpytellä niitä selaimen osoiteriville.
En muista vuotta mutta kyllä se oli sillon melkein heti kun netit kotona alkoi yleistyä. Olin tosi nuori (siis lapsi) silloin joten lähinnä nettiin tutustuminen oli sitä että katselin kun isä lähetteli sähköpostia tai luki jotain juttuja. Mutta muistan kyllä ajan kun tietokone avattiin lähinnä pelatakseen tetristä tai piirtääkseen paintilla :D Ja oli niitä romppu-pelejä :)
92/93 opiskelin kaupallista alaa ja silloin taisi tulla sekä tietokone että netti tutuksi.
Koulussa tehtiin sähköpostiosoitteet joskus vitosella tai kutosella 1990-luvun lopulla, mutta enhän minä sitä ikinä käyttänyt, kun en netistä lapsena paljoa ymmärtänyt. Sitten kotona pelailtiin ehkä 1999 naapurin kanssa Jippiissä tykkipeliä ja minigolfia. 2000-luvun puolella se netinkäyttö sitten oikeastaan lisääntyi.
Aivan käsittämättömän vanhoja pieruja kaikki täällä!
En muista, mikä vuosi se oli, mutta silloin ei ollut vielä hakukoneita ja sivujen löytäminen oli vaikeaa. Linkkejä pitkin pääsi eteenpäin ja sitten jos löytyi joku hyvä sivu, piti urli kirjoittaa muistiin että löytää sen uudestaan.
Noin -98-00. Olin n. 7-vuotias. Pelit kiinnostivat, mutta paljon en muista.
Lukion ATK-tunneilla, eli onkohan se sitten ollut joskus 92-94 (kirjoitin v. 1994 eli ennen sitä).
Vuonna 1996. Olin kasiluokkalainen ja atk-tunnilla, kun menin ekaa kertaa nettiin. Vieressä istunut kaveri osasi jo käyttää nettiä ja neuvoi mulle, että miten mennään nettisivuille. Elämäni ensimmäinen nettisivu taisi olla joku sääsivusto. Sitten opettaja neuvoi, että miten käytetään hakukoneita, kuten Yahoota ja AltaVistaa. Fanitin silloin aikoinaan AltaVistaa :) Ekan sähköpostiosoitteen hankin kuitenkin vasta joskus 1998-1999.
Entisaikojen nettisivuja on kiva käydä katselemassa täällä:
Vuonna 2000. Olin ollut siihen saakka työssä, jossa ei istuttu pöydän ja tietokoneen ääressä, joten koneen käyttö oli ollut vain satunnaista, työhön liittyvää. Opiskelut päätin v. 1993, eikä muistaakseni silloin vielä kukaan puhunut netistä mitään. Lopputyön sentään tein tekstinkäsittelyohjelmalla.
Tosi mielenkiintoista olisi kuulla teiltä jo 90-luvulla pitkään nettiä käyttäneiltä, että millä sivustoilla kävitte, minkälaisia sivustot olivat jne.!
4 ei tainnut olla Suomessa vuonna 1985? Vai olisiko sittenkin menneet vuosikymmenet sekaisin?
http://inthistory4u.blogspot.fi/2010/08/1985.html
Suomalaisille työpaikoille nettiyhteydet tulivat suunnilleen 1994 tai 1995, jolloin itsekin aloin käyttää nettiä. Kotona nettiyhteyksiä ei ollut silloin kuin tosinörteillä.