Mikä olisi pahin asia minkä lapsi voisi sinulta periä?
Mitä pelkäätte että lapsi perii/oppii teiltä? Onko se luonteenpiirre vai tapa, vai kenties sairaus?
Itse olen nuorena saanut kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin. Tiedän että lapsi on alttiimpi sairastumaan, mutta luotan, että kasvatus ja elämä on tasaisempaa ja turvallisempaa kun itselläni oli, joten laukaisevia tekijöitä on vähemmän. Luultavasti myös huomaan lapsestani oireilun, jos sairaus periytyisikin.
Enemmän pelkään että lapsi perii huonounisuuden. Olen lapsesta asti itse kokenut nukkumaanmenon ahdistavaksi, koska unen saanti on tuskan takana. Vasta raskausaikana olen nukkunut paremmin.
Kommentit (57)
Halun olla vapaaehtoisesti lapseton. Tuskin tapahtuu koskaan, sillä ehkäisen niin tehokkaasti kuin pystyn.
Mun lapsi on perinyt mun atooppisen ihon ja liian pienen yläleuan, ja hiukan vinot hampaat (oikomishoidossa on), Nähtävästi myös taipumuksen likinäköisyyteen.
Dyslexia. Ainakin yksi kolmesta on taman tosin tainnut peria mutta onneksi muut osa-alueet kompensoi ja on saanut erikoistukea alusta asti toisin kuin mina joka ei tukea koulu aikana saanut.
Taipumuksen masennukseen ja lihomiseen, erakkoluonteen ja saamattomuuden. Muut negatkaan piirteet ei haittais, mutta noista on oikeasti haittaa ja pahasti näyttää siltä, että peritty on... :(
Ms-tauti, endometrioosi, atopia, kaikenmaailman allergiat.... Onneksi ei oo vielä sitä lasta joka nämä vois periä. Ei taida tullakaan...
Naristiset piirteet ja huonot hampaat.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:26"]Kattokaa jumalauta akat ettette tee poikalapsia jos isänne on kalju! Se peritytyy äidin puolelta...
[/quote] Minulla on kolme poikaa, mutta en ole koskaan nähnyt bio isääni. Pitäisikö etsiä hänet nyt käsiini ja varmistaa, onko pojilla kalju tulevaisuus edessä?
Migreenin ja masennuksen. Suvussani on kumpaakin melko paljon, joten valitettavasti nalli napsahtaa hyvin todennäköisesti.
Aloin itse saada 15-vuotiaana selittämättömiä pelkokohtauksia. Yhtäkkiä pelkäsin migreeniä/syöpää/ihmisten reaktioita niin paljon, että pahimmillani piilouduin vaatekaappiin rauhoittumaan. En hakenut oireisiini apua. Yli kymmenen vuotta myöhemmin isäni kertoi kärsineensä nuoruudessaan samanlaisista pelkotiloista, hänellä oli "kahvikuppineuroosi" ja hänen piti esim. pankin jonosta lähteä autoon rauhoittumaan. Tuo tieto olisi helpottanut elämääni teininä...omille lapsilleni aion olla avoin näistä sukumme sairauksista!
Sain vanhemmiltani niin kauhean nenän, että olen jättänyt lapset tekemättä.
Liika älykkyys nuorena tekee vähän laiskaksi ja saamattomaksi myöhemmin. Kyky ponnisteluun pitäisi oppia jo nuorena, että se soisi hedelmiä sitten vanhempana.
Psoriasis. En ole ainakaan vielä halunnut hankkia lapsia.
Näitä en toivo perivän: lyhyt pituus ja persjalkaisuus, huonohko iho, haluttomuus urheilla/yleinen laiskuus, isot rinnat, hampaiden reikiintymisherkkyys, semi-introverttiys.
Näiden toivon periytyvän: suuret silmät, paksut hiukset ja kynnet, luontainen hoikkuus, matemaattinen lahjakkuus, kielellinen lahjakkuus, sovitteleva luonne, intohimo tieteeseen ja luontoon, hyvä vastustuskyky.
Astma, kilpirauhasen vajaatoiminta, akne, atooppinen iho, allergiat. Lisäksi mun puolen suvussa kulkee silmäsairaus, joka rappeuttaa jotain silmän osaa ja voi tehdä sokeaksi, naiset ovat geenin kantajia ja itse sairaus voi tulla vain pojalle. Tämä on tietysti se suurin pelko, en vielä ole lapsia tehnyt tuon takia. Meidän suvussa se on ollut yhdellä mummoni veljistä, yhdellä enollani ja yhdellä veljistäni, pidemälle en sukua tiedä. Mummon veli kuoli nuorena ja veljeni on vielä nuori, joten sokeutumisen todennäköisyyttä ei oikein tiedetä. Enon näkö alkoi 40-vuotiaana huonontua asteittain ja nyt on täysin sokea. Isäni puolelta jokaisella isän äidin suvun naisella on vanhana tullut Alzheimer, lisäksi sekä isäni että äitini suvussa alkoholismia.
Miehen suvussa psoriasista, syöpää ja reumaa.
Olen saanut geenilotossa varsinaisen päävoiton, taidan jättää lapset tekemättä...
Ahdistuneisuushäiriö ja atooppinen iho..
Keltaiset hampaat:(