Mikä olisi pahin asia minkä lapsi voisi sinulta periä?
Mitä pelkäätte että lapsi perii/oppii teiltä? Onko se luonteenpiirre vai tapa, vai kenties sairaus?
Itse olen nuorena saanut kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin. Tiedän että lapsi on alttiimpi sairastumaan, mutta luotan, että kasvatus ja elämä on tasaisempaa ja turvallisempaa kun itselläni oli, joten laukaisevia tekijöitä on vähemmän. Luultavasti myös huomaan lapsestani oireilun, jos sairaus periytyisikin.
Enemmän pelkään että lapsi perii huonounisuuden. Olen lapsesta asti itse kokenut nukkumaanmenon ahdistavaksi, koska unen saanti on tuskan takana. Vasta raskausaikana olen nukkunut paremmin.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:00"]
Astma, allergiat, huonon selän ja suvussa esiintyvää alkoholismia.
[/quote]
Täsmälleen tämä sama; erityisesti allergiat, ja selkä- ja niskavaivat sukuvikana, sekä korkea verenpaine ja syöpä ja alkoholismi. Luonteenpiirteistä ujous ja erokkamaisuus (jonka itse perin näköjään äidiltäni ja mummoltani).
Minun kauttani voisi periä 1-tyypin diabeteksen, koska minulla on siihen vahva sukutausta. Olen pelännyt että se tulee, mutta toisaalta tiedän, ettei asiaan voi nykytiedon mukaan vaikuttaa millään varmoilla keinoilla joten turha toisaalta pelätäkään. Mutta flunssat saa luvan sairastaa kunnolla kotona leväten jälkitautien pelossa ja koitan muistaa D-vitamiinin. Samoin lehmänmaitoa (korvikkeissa) en suostunut antamaan, kun oli vauva. Tai meilä on kaksi lasta, mutta vain esikoinen on muutenkin tullut paljon minuun, niin että lähinnä hänen kohdallaan olen asiaa pelännyt. Nuoremman kanssa silti samat varotoimet, vaikka on taas tullut miehen sukuun. Siellä on taas skitsofreniaa...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:26"]Kattokaa jumalauta akat ettette tee poikalapsia jos isänne on kalju! Se peritytyy äidin puolelta...
[/quote] Minulla on kolme poikaa, mutta en ole koskaan nähnyt bio isääni. Pitäisikö etsiä hänet nyt käsiini ja varmistaa, onko pojilla kalju tulevaisuus edessä?
[/quote]
Se kaljuusgeeni periytyy sille äidillekin hänen äidiltään, eikä isältä. Eli jos äidin veli on kalju, voi pojastakin tulla.
33 täällä, miksi ihmeessä alapeukku?? En ole mitään taudeista itse aiheuttanut ja vastasin vain aloittajan kysymykseen, kiitos tästä.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:43"]
Taipumuksen masennukseen ja lihomiseen, erakkoluonteen ja saamattomuuden. Muut negatkaan piirteet ei haittais, mutta noista on oikeasti haittaa ja pahasti näyttää siltä, että peritty on... :(
[/quote]
Hei oottekohan te mun kohtalotovereita, eli kilpirauhaspotilaita tietämättänne? Kun aina se ei näy suoraan niistä arvoista. Sehän on aikaslailla periytyvä sairaus ja nuo ovat kaikki oireita... (Kaikilla kilpirauhassairailla ei ole noita oireita, mutta monilla on.)
Mä tarkkailen lapsiani haukkana kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, koska mulla on se ja kärsin 20 vuotta turhaan hoidon viivästyessä kun mun arvot pysyivät rajojen sisällä koko ajan.
On perinyt huonosti joustavan ihon. Ensimmäiset raskausarvet on tullut molemmille ennen kuin ollaan oltu 10-vuotiaita.
Hähä, nolo kaljuudesta akoille huutanut mies poistattanut oman aivopierunsa ja minun vastineeni sille.
Huonot polvet. Oireet alkoi mulla joskus 15-vuotiaana, mutten niistä huolestunut kun olivat vain yksittäisiä tapauksia. Myöhemmin parikymppisenä pääsin Postille kesäjakajaksi ja polvet alkoi tosissaan häiritä. Sen jälkeen ne on kipuilleet lähes päivittäin. Fysioterapeutin mukaan on huono rusto polvissa. Rajoittaa elämää ja inhottaa kun ei voi liikuntaakaan harrastaa ilman kipuja.
Toivon todella, ettei periydy, jos lapsia joskus saan.
Alkoholismi. Pahaa pelkään, että on toisella jo orastavana...
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:26"]Kattokaa jumalauta akat ettette tee poikalapsia jos isänne on kalju! Se peritytyy äidin puolelta...
[/quote] Minulla on kolme poikaa, mutta en ole koskaan nähnyt bio isääni. Pitäisikö etsiä hänet nyt käsiini ja varmistaa, onko pojilla kalju tulevaisuus edessä?
[/quote]
miten se sit isältä tyttärille periytyy? Keysolaa enoja ennemmin...
En halua tarkemmin eritellä, mutta pistää miettimään, kannattaako minunkaan niitä lapsia tehdä. Olen aina halunnut äidiksi ja vauvakuume on kova, mutta järki sanoo, että miksi saisin tehdä lapsia tänne pahaan maailmaan kärsimään. Minulle on jäänyt syvät trauman ulkonäköni pilkkaamisesta ja jos samat ulkonäölliset virheet periytyvät, miten muka pystyisin suojelemaan lapsiani muilta ihmisiltä. :(
atooppinen iho ( joka itseasiassa näyttääkin jo periytyneen molemmille :( ) huono hammasluusto ( saan kuulemma reikiä sokerin näkemisestäkin!), oikutteleva selkä, taipumus omenalihavuuteen
Vaikeaa migreeniä. Kohtaukset ovat ihan helvetillisiä.
Psori myös. Toivottavasti ei puhkea.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 22:54"]No ensinnäkin lapsi parka saisi migreenin ja todennäköisesti myös mun monet mt-ongelmat, kun ovat varsin periytyvää sorttia. Siksipä en lapsia teekään, en halua kenellekkään samanlaista helvettiä mitä elämä itsellä on ollut.
[/quote]
Sama
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:19"]
Keliakia. Astmakin kulkee suvussa (myös minulla) mutta pahempi on ehdottomasti tuo keliakia.
[/quote]
Täällä myös tuo keliakia olisi pahin. :(