Lue keskustelun säännöt.
Jos siirtyy kotikouluun, voiko vaihtaa sen koulun jonne niitä kokeita tenttii?
01.12.2020 |
Nyt on painotuksessa ja koulu on surkea. Mietin että siirtäisin parempaan kouluun kirjoille.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kotikoulussa oleva lapsi ei ole kirjoilla missään koulussa. Jos siirrytte kotikouluun, teille nimetään ns. tutkiva opettaja / valvoja joka seuraa että oppilas edistyy. Sen ei tarvitse olla siitä lähtökoulusta (eli nykyisestä/entisestä koulusta). Yleensä kyllä on.
Kokeet eivät ole pakollisia mutta jonkinlaiset näytöt on annettava. Sovitte valvojan kanssa, millä tavalla näytöt annetaan. Opetussuunnitelma on tunnettava, tiedettävä, miten kotikoulua toteuttaa ja millä tavalla antaa näytöt. Iso vastuu, johon ei kannata ryhtyä hetken mielijohteesta.
Kotikoulussa vastuu opetuksen järjestämisestä siirtyy kodille. Myös materiaalit maksetaan itse. Voitte opettaa itse tai palkata yksityisopettajan/ostaa opetusta netistä jne.
Kokeista vielä sen verran, että koska voitte itse valita käyttämänne materiaalit, ne eivät todennäköisesti ole samat kuin koulussa (huom: koulussakin kukin opettaja voi itse suunnitella oman opetuksensa ja valita materiaalit). Koulun kokeet pohjautuvat heidän käyttämäänsä materiaaliin. Oppikirjasarjoissakin on eroa. Äidinkielessä ja matematiikassa sisällöt ovat jokseenkin samat, mutta esim. kielten kirjoissa sanasto voi olla aivan erilainen kirjasta riippuen. Kielioppi tietenkin on sama.
Historiassa tietyt sisällöt ovat yhteisiä, mutta kirjoissa on todella paljon eroa. Kirjoja ei ole pakko käyttää, mutta siinä tapauksessa kannattaa varata paljon aikaa suunnittelulle ja materiaalin etsimiselle ja miettiä sekin, miten näytöt annetaan, että niistä voi päätellä edistymistä tapahtuvan. Jos haluatte numeroarvostelun, sitten teette kokeet ja pyritte hankkimaan saman materiaalin, jota valvova koulu käyttää. Muussa tapauksessa valvonnasta tulee vain lausunto, jossa todetaan, että OPS:n tavoitteet on suoritettu hyväksytysti sillä ja sillä vuosiluokalla.
Opetussuunnitelmaa on tietenkin noudatettava ja sen pohjalta tehtävä jonkinlainen suunnitelma siitä, miten kotikoulua aikoo toteuttaa. Suunnitelma toimitetaan myös valvojalle.
Lisäksi on hyvä huomioida se, että kotikoulussa olevalla oppilaalla tulee olla sosiaalista elämää (harrastukset, kaverit, leirit ym). Harrastuksillakin voi ”kuitata” jonkin oppiaineen opinnot (esim. musiikkiopisto tai taidekoulu tarjoaa taiteen perusopetuksen oppimäärän).
Kannattaa verkostoitua myös muiden kotikoululaisten kanssa.