Outoja oireita
Voiko tällaiset oireet/tuntemukset johtua kilpirauhasesta tai niska-hartiaseudun jumeista?
- Olo on jatkuvasti jotenkin epätodellinen. Koko kroppa tuntuu oudon "painottomalta".
- Jatkuva tokkuraisuus, tuntuu ettei ole täysin läsnä (ei kuitenkaan todellisuudentajun hämärtymistä tai aistiharhoja)
- Toisaalta ylivirkeyttä
- Erikoista, jatkuvasti "taustalla" olevaa pientä huimausta
- Ahdistuneisuutta ja paniikkia (johtuen kurjasta olosta?)
- En osaa sanoa tarkkaan heikottaako
- Aamuisin nukuttaa tosi paljon eikä jaksaisi nousta
- Kiristystä rintakehässä
- Välillä hirveän kuuma ja välillä olen ihan jäässä
- Välillä tulee ihan järkyttävän painoto ja epätodellinen olo, pelkään että taju meinaa lähteä. Ei silti ole lähtenyt.
Tätä on jatkunut jo jonkin aikaa. Lääkäri ei osannut oikein kommentoida mitään, määräsi vain fysioterapiaan kun kysyin voiko olla niska-hartiaperäistä. Fysioterapeutin mukaan todella paljon jumitusta, mutta ei osannut sanoa voisiko johtua niskasta. Ahdistaa ja pelottaa valtavasti kun ei tiedä tarkkaan mitä tää voi olla. Aamullakin heti herättyäni aloin itkeä kun tunne vain jatkuu ja on niin epätoivoinen olo. :(
Kommentit (13)
Mutta kun musta tuntuu, että tämä outo olo saa aikaan paniikkikohtauksen eikä päinvastoin.
ap
Voi johtua kilpirauhasesta. Ota verikokeella kilpirauhas arvot ja erityisesti S-T3 arvo.
Minulla on myös aivan samanlaisia tuntemuksia. Lievä kilpirauhasen vajaatoiminta ja kyhmystruuma, lisäksi todella helposti jumiin menevä niska-hartia seutu. Huimaukseen on yleensä auttanut niskanikamien manipulointi ja melkein joka päiväinen jumppa (kahvakuula, keppijumppa tai sauvakävely). Minulle tulee myös sellaisia humahduksia päähän silloin tällöin, yleensä nukkumaan mennessä. Yksi fyssari sanoi sen ehkä johtuvan nukkumaan mennessä rentoutumisesta. Olen melko varma ettei se johdu kilpparista vaan huonosta hartia-alueesta. Tuo jatkuva huimaus kyllä tuo paniikin tunnetta mutta olen opetellut rentoutumaan ja pyrin pitämään itseni kunnossa ja käyn säännöllisesti hierojalla/fyssarilla. Lisäksi minulla stressi lisää oireita todella paljon.
Täytyy varmaan ottaa arvot. En silti tiedä kumpaa voisi edes olla. Kun vajaatoimintaan kuuluu mm. lihominen, turvotus ja kuukautishäiriöt, mutta mulla ei ole mitään noista. Vajaatoimintaan taas suurentunut kilpirauhanen, mutta mulla ei ole totakaan.
Pari vuotta sitten mulla todettiin raudanpuuteanemia (hb oli 60). Saatiin kuitenkin raudalla kuriin, mutta raudan lopettamisen jälkeen hb alkoi taas pudota. Ei ihan anemian puolelle, mutta syön silti rautaa varmuuden vuoksi lääkärin määräyksestä.. Mietin että voisiko kilpirauhashäiriö pudottaa hemoglobiinia?
ap
Minä syön thyroxinia puolikkaan aikuisen annoksen ja arvo on kohonnot n. 15:sta sen avulla. Kohta vuoden olen syönyt. Väsymys, turvotus, iho-oireet ja laiska vatsan toiminta ovat poissa mutta huimaus ja ni-ha oireet vaan jatkuvat. Siksi luulen ettei kilppari ole tähän syynä.
-5-
5: Ihanaa kuulla etten ole ainoa näiden oireiden kanssa. Olo on välillä todella ahdistava kun painoton/huimaava tunne iskee oikein kunnolla. Ja pitäisi jaksaa ihan normaalia arkea siinä samalla. Mulla on muuten makuuasennossakin koko ajan ahdistavan painoton olo. Jos pidän kättä vaikka tyynyn alla, pian se tuntuu ihan "kadonnelta". Ei siis puudu, pistele yms. Aamuisin on vähän parempi olo, vaikka tunne on päällä silloinkin.
Fysiotrapiassa olen käynyt vasta pari kertaa eikä ole juuri ollut vielä niskan/hartioiden hieromista.
ap
Mulla ihan samanlaisia oireita!!lisäksi jos käy lenkillä,loppulenkistä tuntuu kuin ois humalassa!todella epätodellinen olo!tiettävästi ei ole muuta kuin melko alhainen verenpaine,pitäs varmaan lääkäriin mennä vihdoin viimein :/
Täysin samanlaisia oireita on minullakin ollut ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta taisivat lähes kaikki johtua.
Kuvailemasi oireet on tyypillisiä nska-hartiaseudun jumitilassa. Se aiheuttaa painetta mm hermoratoihin ja heikentää verenkiertoa, joka selittäisi kuvailemasi oireet osin. Loput oireistahan sitten johtui siitä kun huolestut, panikoit ja ahdistut.
Muukin syy voi toki olla, mutta itselläni useamman kerran ollut edellä mainittua. Hoitona toimii hyvin fyssari, omaehtoiset venyttelyt, rentoutusharjoitukset sekä tarvittaessa lihasrelaksanntilääkitys tai rauhottava lääke. Tsemppiä!
Ota myös sitten ne rauta-arvot koska sulla on olleet ne tosi huonot! Yleensä hb laskee viimeisenä. Pelkkä hb ei kerro koko totuutta vaan raudan puutosta voi olla vaikka hb olisikin hyvä. Sulla varmaan on nytkin raudan puute tai syömäsi rauta ei imeydy tai annos on liian pieni. Myös niska-hartia seudusta tuo huimaus voi johtua. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa voi myös laihtua paljon jos suolisto on huonossa kunnossa ja ruoka ei imeydy. Kaikilla ei myöskään ole kuukautishäiriöitä. Oireet vaihtelevat eri ihmisillä. Huonot rauta-arvot kulkee usein kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa käsi-kädessä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:02"]
Mutta kun musta tuntuu, että tämä outo olo saa aikaan paniikkikohtauksen eikä päinvastoin.
ap
[/quote]
Minulla on ahdistuneisuushäiriö ja aika tutulta kuulostaa! Mutta älä ystävä hyvä täältä diagnosia etsi.
Varmaan siitä niskahartiajumista tai paniikkihäiriö!
Paniikkihäiriö. Tee rentoutusharjoituksia.