Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset: kuuntelivatko vanhempanne teitä lapsina? Oliko mielipiteillänne merkitystä, vai saneltiinko kaikki ylhäältä?

Vierailija
01.12.2020 |

Miten se on vaikuttanut teihin? Toistatteko samaa lastenne kanssa vai onko erilaiset kasvatusmetodit?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei arvostettu, ei rakastettu, ei kuunneltu, ei lohdutettu, ei kiinnostuttu lasten asioista, ei tuettu ja kannustettu, ei sanottu koskaan mitään kaunista. Haukkumista, sättimistä, aiheettomia selkäsaunoja tuli senkin edestä, tarkoituksena ”karaista”.

Omat lapset kasvatan aivan päinvastoin. Teen tietoisesti kaiken, siis todellakin kaiken, päinvastoin. Lapsenhakkaajavanhempani eivät saa tavata lapsiani emmekä ole juuri väleissä, sillä heidän käytöksensä on yhä samaa. Ilkeilyä, haukkumista, arvostelua - ja kyllä, väkivaltaa. Olen saanut vielä liki nelikymppisenä tukkapöllyä ja luunappia!

Vierailija
2/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä kuunneltiin ihan sopivasti ja kaikkien mielipiteet pyrittiin ottamaan huomioon. Meillä ei ollut mitenkään autoritäärinen kasvatus, paljon neuvoteltiin. Tietysti isommissa asioissa vanhemmat vetivät linjat, niin kuin oikein onkin.

Omia lapsia ei ole mutta jos olisi, voisin olla itse samanlainen vanhempi tai ehkä vähän jämäkämpikin. Riippuisi lapsen luonteestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuunneltu tai huomioitu päätösten teossa. Omat lapseni saavat vaikuttaa perheen asioihin, kuten ruoka ja retket. Eivät saa suoraan päättää, mutta voivat ehtottaa ja pyrimme myös lasten ehdotuksia toteuttamaan.

Vierailija
4/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, jos kohdistavat inhottavat kasvatusmetodinsa myös lastenlapsiin.

Vierailija
5/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mulla oli ja on mitä parhaimmat vanhemmat. 

Toivon itse olleeni edes lähelle yhtä hyvä lapsteni kanssa. Ja ainakin meillä on todella lämpimät välit ja tapaamme usein vaikka ovatkin jo aikuisia. 

Vierailija
6/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset vain oltiin, ei meidän mielipiteitä tai toiveita edes kysytty. Muistan jo pienenä miettineeni, että tämä on vanhempien koti ja me lapset saadaan vain siinä asua. Itse olen halunnut kohdella lapsiani kuin perheenjäseniä kohdellaan eli koko perhettä koskevista asioista ollaan yhdessä neuvoteltu. Omassa lapsuudessa me ei tehty mitään koko perheenä, siihen koetin itse panostaa vaikka miestä oli välillä vaikea saada mukaan.

Vierailija
7/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi ja minut on otettu huomioon kaikessa päätöksenteossa ja mielipiteeni on ollu tärkeä. Samoin kohtelen omaani. 

Vierailija
8/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on kuunneltu lapsia, neuvoteltu asioista, pyritty kompromisseihin ja otettu huomioon kaikkien mielipiteitä. Lopputulos? Kolme tyytyväistä lasta ja yksi, joka kokee tulleensa jyrätyksi aivan kaikessa. Todellisuudessa perheen ratkaisuissa on takuulla kuunneltu tätä jyrättyä lasta vähintäänkin yhtä paljon kuin toisia, yleensä enemmän.

Vierailija
9/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kyllä. Vanhempani olivat syntynert -41, meitä kuunneltiin. Toisaalta oli myös rajat ja käytöstavat opetettiin. Ei selkäsaunoja.

Vierailija
10/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhempani kuuntelivat. Meitä oli kolme lasta, joten oli siinä kuunneltavaakin. Isoissa jutuissa he tietysti eivät välttämättä niin kuunnelleet, mutta sehän kuuluu asiaan.

Vierailija
11/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli varmaankin myös ikäpolvikysymys. Kun mediaa ei ollut ympärillä muuta kuin sanomalehti, radio ja kaksi ylen tv-kanavaa, niin ei vanhemmilla ollut muuta mallia, kuin omat vanhempansa. Ja suurperheistä tulleina se vanhempien roolimalli oli ryhmänjohtaja. Eivät siis kyselleet mielipiteitä mutta olivat kuitenkin lempeitä ja ohjaavia.

Vierailija
12/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ne kerrat jolloin kuunneltiin. Jokaisen niistä. Kannatti, palkitsen hyvän hyvällä.

Vierailija
13/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus 1980-2000 kunnes muutin pois kotoa. Melko autoritääristä, toisinaan simputusta. Jos kysyin lupaa discoon, kaverille, muuten vaan ulos yms. niin vastaus oli todennäköisedti ei. Ilman mitään selittelyjä, tai että oltaisiin keskusteltu asiasta miksi sinne discoon ei nyt voi mennä. Ei kompromissejä.

Kaikki mitä sain tehdä, oli lueteltu ylhäältä. Omaa päätöksentekoa en hallinnut nuorena.

Enkä tiedä hallitsenko vieläkään.

Suhtaudun väärällä tavalla pomoihin tai esimiehiin. En osaa ottaa vastuuta.

Vierailija
14/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuunneltiin. Ei ollut tiukkaa kuria. Aika lepsu kasvatus. Olen ollut suunnilleen samanlainen omalle lapselle. Paitsi mä olen näyttänyt ja sanonut tunteeni lapselle pienestä pitäen.

Vierailija
15/15 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Isä kuunteli ja kannusti, ja hänelle mielipiteilläni oli merkitystä. Äidillä taas oli selkeä visio siitä, missä kukakin hänen lapsistaan on hyvä, ja sen mukaan määräytyi, missä asioissa kenenkin mielipiteellä on merkitystä. Isä kannusti niissä opinnoissa, minkä kukakin itselleen valinnut. Äiti taas painosti keskeyttämään opinnot, jotka eivät olleet hänen suunnitelmansa mukaiset. Keskeytinkin, mutta muutettuani kauaksi kotoa jatkoin opintojani, ja sain ne päätökseen. Äidin mielestä valmistujaisia ei olisi "tarvinnut" järjestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän