Pitäisikö Sedu Koskisen tulevat jättibileet lain nimessa estää?
Ravintolamoguli Seppo ”Sedu” Koskinen aikoo järjestää itsenäisyyspäivän aattona Helsingissä juhlat 30-vuotisen yrittäjätaipaleensa kunniaksi.
Suuret kekkerit ovat herättäneet pahennusta keskellä koronapandemiaa, jossa pääkaupunkiseudulla kaikki yli 10 hengen sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet on kielletty maanantaista lähtien.
Yksityistilaisuuksia, kuten perhejuhlia ei suositella järjestettävän lainkaan.
Koskisen aikeet ovat herättäneet kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa ja moni hoitoalalla työskentelevä on hämmästellyt asiaa Twitterissä.
Meilahden silmäklinikan päivystyksessä työskentelevä HYKS:in ammattiosaston puheenjohtaja Tuukka Harring ihmettelee ravintolamogulin juhlasuunnitelmia.
– On kyseenalaista ja hyvin tuomittavaa järjestää tällaiset juhlat tällaisella hetkellä, kun useampi maakunta on epidemian kiihtymisvaiheessa.
On nähty, että vaikka minkälaisia rajoituksia yritetään pitää sisätiloissa, ihmiset aina pakkaantuvat vierekkäin, Harring huomauttaa.
Koskinen on sanonut, että hänen juhlissaan kaikkia velvoitetaan pitämään maskia. Harringin mukaan kaikki kasvomaskit eivät kuitenkaan anna kostuessaan yhtä hyvää suojaa ihmisen vierellä oleville kuin edessä seisoville.
– En itse menisi juhliin, vaikka olisi minkälainen maskipakko ja kuinka paljon käsidesiä. Tarkoitus on vähentää kontakteja, joten miksi mennä juhliin, jossa voi saada tartunnan.
Hoitaja kuvailee nykyistä koronatilannetta huolestuttavaksi: hän ihmettelee, onko kansalle tullut taisteluväsymys koronan suhteen, vai miksi asiaan suhtaudutaan niin välittömästi.
Harring tekee itse vain päivystyksessä satunnaisesti työtä koronapotilaiden parissa, mutta pandemia-aika on ollut raskasta kaikille hoitoalan ammattilaisille.
– Joillekin kollegoille nämä asiat ovat tulleet painajaisiin. Sitä joutuu miettimään, tuonko tartunnan töistä kotiin.
Meilahden sairaalan silmäklinikan päivystyksessä työskentelevä Tuukka Harring pitää Koskisen suunnitelmaa kyseenalaisena ja tuomittavana.
Joulun ajasta odotetaan epidemiatilanteen kannalta synkkää. Harring arvelee, että hoitajien joulu menee töissä.
– Lomat pyörivät vielä tällä hetkellä sovitusti, mutta jos poikkeuslaki tulee voimaan, on se riski, että vahvistetut lomat perutaan.
Koronapotilaiden parissa Meilahden sairaalan teho-osastolla keväällä työskennellyt hoitaja paheksuu niin ikään tilaisuuden järjestämistä nyt, kun koronaepidemia on Uudellamaalla leviämisvaiheessa ja koronapotilaiden määrä sairaaloissa lisääntyy.
– On se kyllä aika älytöntä ja hurjaa tässä tilanteessa.
Nimettömänä asiaa kommentoiva hoitaja ei tällä hetkellä hoida koronapotilaita, mutta pelkää, että jos tilanne pahenee joulukuun aikana, voidaan hänet määrätä kevään tehtäviin nopeastikin.
– On todella ajattelematonta järjestää noin suuret juhlat. Itse peruin viime viikonlopulta omat pikkujoulut, johon olisi tullut alle kymmenen henkeä.
Julkisuudessa on kerrottu, että Koskisen juhlissa on yhdeksän esiintyjää, runsaasti henkilökuntaa ja tekniikkaa. Koskinen ei osaa sanoa, kuinka paljon vieraita on lopulta tulossa. MTV:n mukaan juhliin on tulossa parisataa ihmistä.
– Juhlat järjestetään sataprosenttisen varmasti. Kyse on yksityisjuhlista, joita olen suunnitellut 1,5 vuotta. Jos minulla on yksityisjuhlat, se ei kuulu kenellekään. Se on suomalaisen ihmisen perusoikeus, Koskinen sanoo IS:lle.
Ravintolamogulin mukaan tilaisuudessa kaikilla on maskit päällä koko ajan, kaikilta mitataan kuume otsasta ja kysytään, onko heillä flunssaa tai oireita.
– Ketään sairasta sinne ei päästetä missään nimessä. Olen itse riskiryhmässä, enkä halua missään nimessä sairastua, 63-vuotias Koskinen kertoo.
Juttu jatkuu linkissä.
Kommentit (76)
Ehkö se tarvitsee rahaa velkojen maksuun. Vai oliko sillä velkoja, muistelen lukeneeni niin.
Ei kait epämääräisiin juhliin tarvita muuta kuin vinkki huimausaineista ja poliisi menee paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Altistumisvaara – Seinäjoen Ideaparkin Black Friday -tungoksessa mukana koronaan sairastunut
Tänään klo 11:15
Altistuminen tapahtui perjantaina 27.11. kello 00.00-01.30.
Kiva seuraus shoppailuista. Shopattu vielä yöllä!
Just tällästen itsekkäiden tyyppien takia korona jää pyörimään tänne..
hemmetin idiootit!
30vuotta ja onko edes syytä juhlia sellasta ”uraa” mikä on tehnyt enemmän tappiota, ja vielä pomona oli äärimmäinen MuLlKku. Osuu ja kolahtaa omaan nilkkaan.
Jokainen voi itse päättää meneekö juhliin - toivottavasti ei. Sedun bileet ja ravintolat boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos persut olisivat hallituksessa, tällaista ei ikinä tapahtuisi, mutta nämä tyttölillukat eivät välitä tuon taivaallista, vaikka koko kansa sairastuisi - olisivat vaan tyytyväisiä.
Ne eivät tajua mitä tekevät kun ovat EU sätkynukkeja
Tämä ei ole salaliittoteoria kun ihan selvästi sen huomaa ennen vuotta 2020 Sanna Mrin ei ollut tätä mieltä asioista eikä puhunut hypnoottisesti ja änkyttäen.
Juhlia saa milloin vaan mutta ei korona-aikana kun pitää ajatella muitakin kun vaan itseään Itse en antaisi edes Influenssa aikana juhlia koska silloin se ei tarttuisi niin helposti ja kuluihin ei saa kipeenä laittaa porukkaa.
Valitettavasti tuo kouluhomma tajuttiin vasta 2020
Keikkoja ja tapahtumia pyörii vielä, urheilukatsomot vetää väkeä jne mut yhdet bileet saa tällaisen myräkän aikaan! Miksi?! Miksei kaikkea muutakin toimintaa lopeteta? Popeda keikkailee himoksella viikonloppuna, menkää sinne paheksumaan sedua samalla kun rokkaatte toistenne kyljissä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse päättää meneekö juhliin - toivottavasti ei. Sedun bileet ja ravintolat boikottiin.
Yksin se saa siellä bailaa jos haluaa. Toivottavasti oppii otin ja miksi kaikki yli 50 vuotiaat haluavat teknologia elämän eikä esim alle 20 kun ne niitä kerkee käyttää
Vierailija kirjoitti:
Keikkoja ja tapahtumia pyörii vielä, urheilukatsomot vetää väkeä jne mut yhdet bileet saa tällaisen myräkän aikaan! Miksi?! Miksei kaikkea muutakin toimintaa lopeteta? Popeda keikkailee himoksella viikonloppuna, menkää sinne paheksumaan sedua samalla kun rokkaatte toistenne kyljissä kiinni.
Itse paheksun niitäkin. Sm liiga nyt säppiin OIKEESTI ei mitään tärkeää voi vielä kauden olla pelaamatta 2021 ei ehk enää voi
Naurettavaa saivartelua nähdä vaivaa Sedun juhlista. Eipä hoitajia tai päättäjiä, saati poliisia itkettänyt yhtään se, että viime viikolla hurjin alennuksin houkuteltiin kokoontumaan kauppoihin tuhansia ihmisiä. Eräässä Prismassa esim oli noin 9000 asiakasta lauantaina klo 13. Aivan sairas ruuhka. Mutta eihän toki korona prismassa keneenkään hyppää, vaan kauppareissun jälkeen vaikkapa ravintolassa syömässä tai urheilutalolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä voisi sairastuessa evätä hoidon kokonaan. Tai laittaa maksamaan se itse viimeistä senttiä myöten selkeän itseaiheuttamisen perusteella. Mutta Suomi on holhousvaltio ihan joka asiassa, ja koskaan ei kenenkään tarvitse paljon vastuuta kannella omasta käytöksestään.
Keiltä muilta se hoito evätään?? Niiltä jotka käy kirjastoissa, ostoskeskuksissa, kahviloissa, harrastamassa? Kerro millä perusteella kukakin missäkin ihmispaljoudessa liikkuva on vastuussa omasta hoidostaan.
Kirjastossa ja ostoskeskuksessa voi käyttää maskia ja noudattaa turvavälejä. Kahvilaan en mene korona-aikana. Harrastuksessani on vähennetty osanottajien määrää ja noudatetaan turvavälejä, ja nyt alkoi pitkä joulutauko.
Muita kysymyksiä?
Kyse ei ole siitä minne SINÄ menet, vaan moraalista ja oikeudesta ja faktoista. Eli millä PERUSTEELLA joku toinen toiminta on oikeutettua ja toinen ei. Sedu on sanonut että noita mainitsemiasi asioita noudatetaan ja lämpökin vie mitataan osallistujilta, joka vähentää entisestään riskiä. Ennen ku alat vinkumaan et "ei kuitenkaan...." ni et voi vakuuttua mistään muustakaan toiminnasta, ellet itse kyttää joka turvaväliä, tai et desinfioiko muut oikeasti kätensä sen 20-30 sekunnin ajan. Eli sama ongelma edelleen.
Joten kerrotko vielä: mikä tekee nimenomaan bileistä sen hirveän tuomittavan toiminnan verrattuna muihin?
Itse luuhaat asettamassa itseäsi tartunnan riskiin... Maksa sit itse hoitosi.
Muutkin saa vastata, jos osaa. Mutta ette te osaa. Te valitatte sedusta ku kärräätte muksuja harratuksiin, itseänne jouluostoksille, teiniä konserttiin, äitiänne kahvilaan ja puolisoa lätkäkatsomoon.
Nyt ne juhlamassit Sepon tilille ja sassiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse paheksun niitäkin. Sm liiga nyt säppiin OIKEESTI ei mitään tärkeää voi vielä kauden olla pelaamatta 2021 ei ehk enää voi
Mitkä kaikki saa sun mielestä olla auki? Kirjastot, kahvilat, ravintolat, museot? Harrastustoiminta? Koulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tällästen itsekkäiden tyyppien takia korona jää pyörimään tänne..
hemmetin idiootit!
30vuotta ja onko edes syytä juhlia sellasta ”uraa” mikä on tehnyt enemmän tappiota, ja vielä pomona oli äärimmäinen MuLlKku. Osuu ja kolahtaa omaan nilkkaan.Ei vaan tää tauti tulee pyörii täällä ihan muista syistä.
Myrkyllisin ryhmä ei ole edes nämä välinpitämättömät, vaan pahempi on nämä moralisoijat, jotka kuvittelee olevansa asemassa, josta käsin määritellään oikea ja sallittu toiminta versus väärä ja paha.
Omat intressit tietysti määrittelee oikean ja väärän. Se mikä toiminta ei itseä kiinnosta, on täysin turhaa ja typerää riskinottoa. Faktoilla, tartunnan todennäköisyydellä tms ei ole niin suurta merkitystä, kuin omilla intresseillä.
Itsekkin moralisoit tuota asiaa ja noi on sun omia intressejä. Onhan se totuus ettei saa bilettää tällä hetkellä
Ja faktat on faktoja vai? Ne on itse myöntänyt että niissä on epäonnistuttu ja sä uskot siihen vieläkin
Bää,bää,bää.bää,bää,bää,bää......!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä leviämisvaiheessa olevalla alueella on esim. jääkiekkopelit lopetettu nyt.
Popeda onkin rahanahneiden setien bändi. Tiedetty aina. Mustajärvi kävi itse henkilökohtaisesti (!) häätämässä teinit festarialueen lähiympäristöstäkin, etteivät vaan vahingossakaan kuule ilmaiseksi popedaa.
Miten on kirjoitti:
Naurettavaa saivartelua nähdä vaivaa Sedun juhlista. Eipä hoitajia tai päättäjiä, saati poliisia itkettänyt yhtään se, että viime viikolla hurjin alennuksin houkuteltiin kokoontumaan kauppoihin tuhansia ihmisiä. Eräässä Prismassa esim oli noin 9000 asiakasta lauantaina klo 13. Aivan sairas ruuhka. Mutta eihän toki korona prismassa keneenkään hyppää, vaan kauppareissun jälkeen vaikkapa ravintolassa syömässä tai urheilutalolla.
Eiköhän ne itkevät hoitajat menny siellä ite kassit viuhuen, muita pois edestä tönien :D
Täällä on todella naurettavaa ja tekopyhää porukkaa...
Miten on kirjoitti:
Juurikin näin. Tää koko koronalta suojautuminen on kokonaisuudessaan ihan saatanan naurettavan tekopyhää, älyvapaata ja kaksinaismoralistista puuhaa.
Mulle on ainakin ihan sama pitääkö Sedu bileensä vai ei. Sais baaritkin mun mielestö olla ihan normaalisti auki viikonloppuyötkin ja myöskin anniskella normaaleihim aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ne juhlamassit Sepon tilille ja sassiin!
Siis lahjanhan voi hyvin antaa, vaikkei juhliin osallistukaan.
Kirjastossa ja ostoskeskuksessa voi käyttää maskia ja noudattaa turvavälejä. Kahvilaan en mene korona-aikana. Harrastuksessani on vähennetty osanottajien määrää ja noudatetaan turvavälejä, ja nyt alkoi pitkä joulutauko.
Muita kysymyksiä?