Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö Sedu Koskisen tulevat jättibileet lain nimessa estää?

Vierailija
01.12.2020 |

Ravintolamoguli Seppo ”Sedu” Koskinen aikoo järjestää itsenäisyyspäivän aattona Helsingissä juhlat 30-vuotisen yrittäjätaipaleensa kunniaksi.

Suuret kekkerit ovat herättäneet pahennusta keskellä koronapandemiaa, jossa pääkaupunkiseudulla kaikki yli 10 hengen sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet on kielletty maanantaista lähtien.

Yksityistilaisuuksia, kuten perhejuhlia ei suositella järjestettävän lainkaan.

Koskisen aikeet ovat herättäneet kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa ja moni hoitoalalla työskentelevä on hämmästellyt asiaa Twitterissä.

Meilahden silmäklinikan päivystyksessä työskentelevä HYKS:in ammattiosaston puheenjohtaja Tuukka Harring ihmettelee ravintolamogulin juhlasuunnitelmia.

– On kyseenalaista ja hyvin tuomittavaa järjestää tällaiset juhlat tällaisella hetkellä, kun useampi maakunta on epidemian kiihtymisvaiheessa.

On nähty, että vaikka minkälaisia rajoituksia yritetään pitää sisätiloissa, ihmiset aina pakkaantuvat vierekkäin, Harring huomauttaa.

Koskinen on sanonut, että hänen juhlissaan kaikkia velvoitetaan pitämään maskia. Harringin mukaan kaikki kasvomaskit eivät kuitenkaan anna kostuessaan yhtä hyvää suojaa ihmisen vierellä oleville kuin edessä seisoville.

– En itse menisi juhliin, vaikka olisi minkälainen maskipakko ja kuinka paljon käsidesiä. Tarkoitus on vähentää kontakteja, joten miksi mennä juhliin, jossa voi saada tartunnan.

Hoitaja kuvailee nykyistä koronatilannetta huolestuttavaksi: hän ihmettelee, onko kansalle tullut taisteluväsymys koronan suhteen, vai miksi asiaan suhtaudutaan niin välittömästi.
Harring tekee itse vain päivystyksessä satunnaisesti työtä koronapotilaiden parissa, mutta pandemia-aika on ollut raskasta kaikille hoitoalan ammattilaisille.

– Joillekin kollegoille nämä asiat ovat tulleet painajaisiin. Sitä joutuu miettimään, tuonko tartunnan töistä kotiin.

Meilahden sairaalan silmäklinikan päivystyksessä työskentelevä Tuukka Harring pitää Koskisen suunnitelmaa kyseenalaisena ja tuomittavana.

Joulun ajasta odotetaan epidemiatilanteen kannalta synkkää. Harring arvelee, että hoitajien joulu menee töissä.

– Lomat pyörivät vielä tällä hetkellä sovitusti, mutta jos poikkeuslaki tulee voimaan, on se riski, että vahvistetut lomat perutaan.

Koronapotilaiden parissa Meilahden sairaalan teho-osastolla keväällä työskennellyt hoitaja paheksuu niin ikään tilaisuuden järjestämistä nyt, kun koronaepidemia on Uudellamaalla leviämisvaiheessa ja koronapotilaiden määrä sairaaloissa lisääntyy.

– On se kyllä aika älytöntä ja hurjaa tässä tilanteessa.

Nimettömänä asiaa kommentoiva hoitaja ei tällä hetkellä hoida koronapotilaita, mutta pelkää, että jos tilanne pahenee joulukuun aikana, voidaan hänet määrätä kevään tehtäviin nopeastikin.

– On todella ajattelematonta järjestää noin suuret juhlat. Itse peruin viime viikonlopulta omat pikkujoulut, johon olisi tullut alle kymmenen henkeä.

Julkisuudessa on kerrottu, että Koskisen juhlissa on yhdeksän esiintyjää, runsaasti henkilökuntaa ja tekniikkaa. Koskinen ei osaa sanoa, kuinka paljon vieraita on lopulta tulossa. MTV:n mukaan juhliin on tulossa parisataa ihmistä.

– Juhlat järjestetään sataprosenttisen varmasti. Kyse on yksityisjuhlista, joita olen suunnitellut 1,5 vuotta. Jos minulla on yksityisjuhlat, se ei kuulu kenellekään. Se on suomalaisen ihmisen perusoikeus, Koskinen sanoo IS:lle.

Ravintolamogulin mukaan tilaisuudessa kaikilla on maskit päällä koko ajan, kaikilta mitataan kuume otsasta ja kysytään, onko heillä flunssaa tai oireita.

– Ketään sairasta sinne ei päästetä missään nimessä. Olen itse riskiryhmässä, enkä halua missään nimessä sairastua, 63-vuotias Koskinen kertoo.

Juttu jatkuu linkissä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007653129.html

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ, minä ja minä - nämä onnettomat narsistit eivät osaa muuta ajatella - viis muista ihmisistä.

Toivottavasti kukaan ei tule hänen juhliinsa.

Vierailija
2/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat kemut kuitenkin luvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tällainen massajuhlinta ole todellakin laitonta näinä aikoina, vaikka kaikilla olisi 10 maskia päällekkäin, eivät he voi syödä ja juoda maskin kanssa.

Entäs sitten kun humallutaan - maskit lentää nurkkaan, eikä turvaväleistä tajua välittää enää kukaan.

Vierailija
4/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et estänyt lailla toissaviikonlopun bileitä Levillä? Kymmeniä tartuntoja ympäri Suomea tulleilla ihmisillä, jotka levittävät tautia parhaillaankin etennpäin.

Vierailija
5/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti poliisi estää tämänkin järjettömyyden.

Vierailija
6/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tällainen massajuhlinta ole todellakin laitonta näinä aikoina, vaikka kaikilla olisi 10 maskia päällekkäin, eivät he voi syödä ja juoda maskin kanssa.

Entäs sitten kun humallutaan - maskit lentää nurkkaan, eikä turvaväleistä tajua välittää enää kukaan.

Mikäs laki sen kieltää? Ei mikään, suositella voi mitä vaan, itse jokainen harkitsee mitä noudattaa ja mitä ei.

Vierailija
7/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et estänyt lailla toissaviikonlopun bileitä Levillä? Kymmeniä tartuntoja ympäri Suomea tulleilla ihmisillä, jotka levittävät tautia parhaillaankin etennpäin.

MInä en voi estää mitään - se on poliisin tehtävä, mutta taitaa ollakin poliisien päällikön, Hutisalon vika, ettei poliisi pääse tekemään tehtäviään ja te tiedätte miksi.

Vierailija
8/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella?? Ei poliisi voi mielivaltaisesti alkaa toimimaan. Poliisi toimii lain mukaan.

Vierailija
9/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiltä voisi sairastuessa evätä hoidon kokonaan. Tai laittaa maksamaan se itse viimeistä senttiä myöten selkeän itseaiheuttamisen perusteella. Mutta Suomi on holhousvaltio ihan joka asiassa, ja koskaan ei kenenkään tarvitse paljon vastuuta kannella omasta käytöksestään.

Vierailija
10/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä en voi estää mitään - se on poliisin tehtävä, mutta taitaa ollakin poliisien päällikön, Hutisalon vika, ettei poliisi pääse tekemään tehtäviään ja te tiedätte miksi.

Ei poliisi voi estää ihmisiä menemästä ravintolaan tai järjestämästä yksityustilaisuuksia. Ei näköjään mitään käsitystä yhteiskunna toiminnasta joillain. Ei tämä mikään pohjois-Korea sentään ole.

Vierailija
11/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs laki sen kieltää? Ei mikään, suositella voi mitä vaan, itse jokainen harkitsee mitä noudattaa ja mitä ei.

Tätä se sitten on kun hallituksessa istuu vihervassarien vellihousuporukka - tällaisesta juhlinnasta pitäisi tulla suora laki eikä mikään heppoinen kehoitus, jota nuo toiset läskipäät eivät halua noudattaa.

Vierailija
12/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saa mitä hakikin tällä, huomiota.

Vierailija
13/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos persut olisivat hallituksessa, tällaista ei ikinä tapahtuisi, mutta nämä tyttölillukat eivät välitä tuon taivaallista, vaikka koko kansa sairastuisi - olisivat vaan tyytyväisiä.

Vierailija
14/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä huomio voi vaihtua tuomioksi.

Vierailija
15/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa kiinni tuo kaheli narsisti ja pistäkää pehmustettuun koppiin.

Vierailija
16/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos persut olisivat hallituksessa, tällaista ei ikinä tapahtuisi, mutta nämä tyttölillukat eivät välitä tuon taivaallista, vaikka koko kansa sairastuisi - olisivat vaan tyytyväisiä.

Tarkoitat vuotta 2015 jolloin persut hallituksessa ottivat, oliko se 30 000 uutta juhlijaa avosylin vastaan?

Vierailija
17/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiltä voisi sairastuessa evätä hoidon kokonaan. Tai laittaa maksamaan se itse viimeistä senttiä myöten selkeän itseaiheuttamisen perusteella. Mutta Suomi on holhousvaltio ihan joka asiassa, ja koskaan ei kenenkään tarvitse paljon vastuuta kannella omasta käytöksestään.

Keiltä muilta se hoito evätään?? Niiltä jotka käy kirjastoissa, ostoskeskuksissa, kahviloissa, harrastamassa? Kerro millä perusteella kukakin missäkin ihmispaljoudessa liikkuva on vastuussa omasta hoidostaan.

Vierailija
18/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. On täysin perusteltua ihmetellä, miksi bileet on no no, mutta shoppailutungos ok.

Vierailija
19/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne voitaisiin rokottaa heti?

Vierailija
20/76 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella?? Ei poliisi voi mielivaltaisesti alkaa toimimaan. Poliisi toimii lain mukaan.

Toivottavasti juhlapaikan naapurit soittaa poliisit paikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi