Sukset ristissä exän kanssa
Onko täällä muita äitejä, joilla sukset ristissä lapsen isän kanssa?
Olen siis yh, josta päätettiin viime kuussa. Ex tätä ei ole hyväksynyt, sillä hän on ehdottomasti yhteishuoltoa hakemassa, koska ei luota mun äitiyteen. Lapsemme on yli 5 kk ja omalla tavalla haastava tapaus.
Exän kanssa on ollut jo pitkään sukset ristissä mm. vauvaan liittyvissä tapaamisasioissa, vauvaan liittyvissä raha-asioissa ja siitä, että millainen äiti olen lapselleni. Lapsellani on kaikki tarvittava eli ei siis puutu vaatteita, ruokaa saa tarpeeksi ja vaipatkin vaihtuu aina tarvittaessa. Leluja saa paljon lahjaksi sukulaisilta silloin tällöin. En käytä päihteitä tai hakkaa lastani. Sen huomaavat lääkärit, neuvola ja lastensuojelu. Lastensuojelun asiakkaina ollaan, koska oli huoli mun jaksamisesta vauvan kanssa yksin. Eka ilmoitus tehtiin jo ennen syntymää ja silloin olin jo juuri eronut. Toinen tehtiin vasta synnytyksen jälkeen, koska ennen syntymää tehdystä ilmoituksesta ei ollut hyötyä. Katsottiin, että asialle ei voinut tehdä mitään. Olin tuolloin allapäin hetken ajan eron takia. Ystävät ja sukulaiseni auttoivat ylös pohjasta. Kolmas oli ex:n suvun puolelta, kun oli huolena lapsen kehitys.
Exäni näkee lasta silloin kun kiinnostaa tai ehtii. Hänelle on saanut sanoa aikaisemmin, että voisitko tsempata enemmän suhteessasi lapseesi. Saan takaisin vain selityksen kiireistä ja muista menoista. Perus selitykset siis. Lastenvalvojalle hän väittää olevan yhteydessä lapseensa aktiivisesti joka viikkoa, vaikka on tosiasiassa toisinaan näkee lastaan vain kerran viikossa. Lastenvalvojalle hän mustamaalasi minut, että epäilee minun laiminlyövän vauvanhoidon ja että kuulun lastensuojelun laitokseen ja että hyvä vaan jos sossut kyttäävät. Olen suurella vaivalla yrittänyt päästä eroon sossuista olemalla hyvä äiti, vaikka yh arki on aina haastavaa, mutta ei. Ex on kertonut musta kaiken mahdollisen ja samaan kuoroon on liittynyt hänen äitinsä ja muut sukulaiset. Myönnän virheeni ja sen, että en ehkä ole hyvä äiti, mutta kiitosta en saa keneltäkään. Onneksi oma äitini huomaa exän suvun ja vanhempien kaksinaamaisuuden.
Tässä tulevina kuukausina mietin ja mietin nytkin, että joudunko oikeasti elämään yhteishuollossa tuon ihmisen kanssa, joka kehuu itseään hyväksi isäksi ja sillä, että vauva on onnellisempi hänen sylissään kuin äitinsä ja että olen huono äiti.
Mitään haukkumakommentteja en sitten kaipaa.
Kommentit (6)
Tuossa ei oikein ollut päätä eikä häntää. Ex pitää sinua huonona äitinä ja itsekkin myönnät olevasi vai et myönnä?
Ja kaipasitko nyt vastausta johonkin kysymykseen jota en kirjoituksesta löytänyt edes rivien välistä?
Tarkoitin tuolla, että en ole täydellinen äiti ja ehkä en JOKA HETKI hyvä äiti. Eihän kukaan ole täydellinen. Myönnän siis virheeni, joita ihmisenä teen, ja yritän myös niistä oppia. Olen onneksi saanut joiltakin ihmisiltä hyvää palautetta äitiydestä.
Ei ole pakko suostua yhteishuoltajuuteen. Koska välit ovat ilmeisesti tulehtuneet lasten isän kanssa ja isän suku on myös mukana "pitämässä isän puolta", ei yhteishuoltajuutta voi mielestäni edes suositella.
Mikäli pidät lapsestasi huolta, ei sinulla ole huolta asiasta. Oikein olet myös toiminut siinä, että olet kannustanut isää tapaamaan lastaan. Koska isä ei kuitenkaan ole tapaamisissa ollut ilmeisesti kovin aktiivinen, ei tämäkään puolla hänen oikeuttaan saada itselleen yhteishuoltajuutta.
Ja kyllä, itsellä on myös hankala eksä, joka varmaan väittää samaa minusta :)
Tuohon kommenttiin, minkä joku aikaisemmin laittoi, että surullista, että kaksi toisiaan aiemmin rakastanutta ihmistä eivät pysty olemaan sovussa eron jälkeen. Olen samaa mieltä, mutta jossakin tule myös itsellä raja vastaan. Oman eksäni viimeisin tempaus oli se, että oli käskenyt oman äitinsä kanssa valehtelemaan minulle. Aihe, mistä valehdeltiin, ei nyt edes ollut niin suuren suuri, mutta herää kyllä epäilys, että jos lasten käsketään valehdella yhdestä asiasta, mistä kaikesta muusta heitä käsketään valehtelemaan.
Etenkin, kun tästä valehtelusta on puhuttu aiemminkin eksän kanssa. Tai siis kysyin, eikö hän voisi lopettaa minulle valehtelemista, koska en näe siihen mitään syytä. Ehkä tämä nyt oli eksän ratkaisu sitten, että pisti lapset jostakin syystä valehtelemaan ensin. Tosin sitten sortui myös itsekin valehteluun selittäessään tilannetta, miksi lapset valehtelivat...
Kunhan annat lapsesi tutustua isäänsä. Itse kasvoin ilman isää ja minusta on nii naurettavia nuo huoltajuus kiistat että katsokaa peiliin
En tietenkään ole viemässä isää lapselta. Sen vuoksi olenkin jankuttanut vauvan hoidosta. Mietin tässä vain, että kuinka hyvin nyt pystyn pitämään tuon yksinhuoltajuuden? Lastenvalvojan mukaan käräjäoikeus puoltaa yhteishuoltajuutta, mutta kuulemma meitä kumpaakin voidaan kuulla erikseen huoltajuusasiassa.
Mikä on ollut teillä kokemus siitä, kun olette joutuneet käräjille huoltajuusasiassa?
Niin surullista että kaksi aikaisemmin toisiaan rakastanutta ihmistä päätyy tuohon tilanteeseen. :'( Voimia!