Onko pulloruokituilla vauvoilla pidemmät ruokailuvälit kuin täysimetetyillä?
Kommentit (10)
Ok. Eli jos vauvan saisin, niin aloittaisin heti pulloruokinnan, että saisin nukuttua pidempiä pätkiä. ;-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:19"]
Ok. Eli jos vauvan saisin, niin aloittaisin heti pulloruokinnan, että saisin nukuttua pidempiä pätkiä. ;-)
Ap
[/quote]
Ehkä, jos korvike sopisi vauvasi vatsalle.
voi olla, mutta imetys on parasta ravintoa kiistattomasti!!!
Ainakin meillä vauvat ovat nukkuneet pitempiä pätkiä kun ovat korvikevauvoja verrattuna tuttavapiirin imetysvauvoihin.
Tyttö söi vastasyntyneenäkin vain kerran yössä klo 04 ja alkoi nukkua täydet yöt 3kk.
Poika joka oli isokokoisempi söi aluksi 2krt yössä eli 01 ja 05.
3kk iässä tuo eka yösyöttö jäi pois ja 7kk nukkui täydet yöt.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 10:19"]
Ap
[/quote]
Ei se ole ihan niin suoraviivaista.
Vastasyntyneen vauvan suolisto on kehittymätön, joten nopeasti sulavasta ruuasta on paljon etua. Suuri osa pikkuvauvoista saa vatsavaivoja alkuun, korvike saattaa aiheuttaa tosi voimakkaitakin vaivoja. Mä itse jouduin lapseni pikkuvauva-aikana jättämään omastakin ruokavaliosta maidon pois, koska vauva sai siitä refluksia, mitähän olisi tapahtunut, jos olisin yrittänyt korviketta antaa.
Imettäminen hoitaa myös äitiä. Siinä erittyvät hormonit supistavat kohtua, auttavat kestämään hormonimyrskyn ja ennen kaikkea auttavat jaksamaan yörehäilyä. Meillä mies oli paljon väsyneempi pikkuvauva-aikana kuin minä, vaikkei hänen tarvinnut tehdä yöllä juuri mitään. Vauva nukkui vieressä, mun ei tarvinnut nousta sängystä, kunhan vain siirsin vauvan puolelta toiselle imemään ja jatkoin imetyksen jälkeen uniani. Hormonien avulla nukahdin tosi äkkiä, uni oli levollista eikä herääminen ollut vaikeaa. Pelkäsin yöheräämistä paljon etukäteen, koska olen kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta parikymppisestä asti.
Ei eroa. Joka inahdukseen tarjotaan maitoa, on kokemusta molemmista ruokintatavoista. Nukkuminen ja sen pituus on ihan persoonasta kiinni ja myös siitä, miten varmaotteisesti ja hermostumatta hoidat vauvaa. Eli ensimmäinen on aina vähän sellainen kokeilukappale ja koliikkia esimerkiksi esiintyy enemmän esikoisilla.
Jos äiti on epävarma ja hermostunut esimerkiksi syöttämistilanteessa, vastasyntynytkin aistii sen ja ajattelee että tilanne on vaarallinen eikä syö rauhassa mahaansa täyteen.
Meidän vauva jaksoi 0-2 kk iässä syötöt 3-4 tunnin välein. Korvikkeen määrä per syöttökerta laskettiin vauvan painon mukaan.
3kk iässä alkoi iltaisin tankkaamaan hurjan määrän korviketta (muistaakseni 5-6 dl klo 20-23), nukahti klo 00-01 yöunille ja nälkä iski klo 07-08 seuraavana aamuna.
Se hyvä puoli oli korvikkeessa oli, että ei ollut niitä monen tunnin imetysmaratoneja, joista sai kuulla imettäviltä äideiltä.
Rintamaito tietysti on sitä parasta ravintoa, mutta itse en sitä pystynyt tarjoamaan. Siksi tuli usein mietittyä korvikkeen hyviä puolia.
Mä en kokenut niitä pitkiä iltaimetyksiä ollenkaan ikäviksi, musta se oli oikeastaan aika mukavaa!
7
9 jatkaa:
Unohdin tosiaan mainita, että ensimmäisen kuukauden pumppasin maitoani ja korviketta annettiin vain pari kertaa. Kun vauva sai kerralla tarpeeksi maitoa pullosta, riitti 3-4 tunnin syöttöväli, oli se korviketta tai rintamaitoa.
On, koska lehmänmaitopohjainen korvike sulaa hitaammin.