Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua maalla?

Vierailija
30.11.2020 |

Haluaisi paeta tätä kyllästyttävää kaupunkielämää. Joskus tuntea jotain vapautta ja päästä siitä pahasta olosta veks. Niin ainakin toivon.

Kommentit (896)

Vierailija
261/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen ostin maalta pienen talon ja 40km päässä sijaitsevasta pikkukaupungista kerrostaloasunnon toiseksi paikaksi.

Teen töitä pääsääntöisesti kotikonttorista, 4 - 6kertaa vuodessa käyn käyn työpaikalla kokouksissa (sijaitsee ulkomailla ja nyt ei tule juuri käytyä) ja asiakkaillakaan ei ole tullut nyt paljon käytyä joten asun tilanteen mukaan maalla tai pikkukaupungissa.

Koko elämäni olen asunut pk - seudulla, kuusi vuotta asuin nuorempana Tukhomassa ja neljä vuotta Kölnissä.

Muutos oli iso mutta molemmissa on puolensa. Maalla on tilaa touhuta omiaan ja pimeyteen, yksinoloon jne tottuu (tai minä ainakin totuin). Kun siltä tuntuu niin ajelen muutamaksi päiväksi - pariksi viikoksi lähikaupunkiin. Siellä sitten voi niissä harvoissa kahviloissa istuskella, käydä leffassa jne. eli olla siellä missä muitakin.

Kun tilanne joskus asettuu niin tulee taas työmatkatkin mukaan mutta asiakkaani löytyvät lähes kokonaan pieniltä paikkakunnilta joten ei silloinkaan tule paljoa kaupungeissa liikuttua.

Joku kirjoitti ketjussa että rahaa säästyy, sekin on totta mutta ainakin itselle on kertynyt viiden vuoden aikana mönkijä, vene, maasturi yms. talliin eli ei se aina niin edullista ole täälläkään. Mutta toisaalta on vaihtehtoja sille metsässä kävelylle, pyöräilylle ja tien reunaa otsalamppu päässä tepastelulle.

Kaupunkiasunnolta, joka siis myös edustaa minulle maaseutua, on helppo liikkua kävellen keskustaan ja asioille. Oikein kun kiertää kaupungin reunoja pitkin niin saa 20km fillarilenkin aikaan. Kaupoista löytyy käytännössä kaikki mitä tarvitsen ja netistä saa loput. Missään ei ole ruuhkia (liikenne, kaupat, kahvilat, lounaspaikat, kuntosali jne jne).

Usein olen miettinyt että miksi en aiemmin tullut tänne? Eron jälkeen laitettiin omaisuus puoliksi ja sillä pk- seudun rivarin puolikkaalta sai uuden pienen talon maalta + kaupunkiasunnon ja vielä jäikin. Talon ja kaupunkiasunnon yhteiset ylläpitokulut on pienemmät kuin rivarin pk - seudulla.

Ja ainakin itsellä maalla asuminen on vähemmän stressaavaa.

Vierailija
262/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, pienessä ~600 asukkaan kylässä Oulun korkeudella. Olen asunut lähes koko ikäni maalla, mutta tähän kylään muutin mieheni perässä.

En ole koskaan kokenut, että pikkukylässä juoruttaisiin tai jätettäisiin uudet asukkaat jotenkin ulkopuolelle. Piirit on kyllä pienet ja kaikki tuntee kaikki, mutta ihan tavallista kohtelua olen saanut osakseni ja olen integroitunut niihin piireihin, joihin halusin.

Naapureihin en ole koskaan tutustunut, asuvat sen verran kaukana ettei heihin koskaan törmääkkään enkä muutenkaan ole kokenut tarpeelliseksi.

Viihdyn omassa rauhassa ja hiljaisuudessa, joten maalla asumisen sopii minulle, mutta en kyllä suosittele kaikille. En myöskään arastele pimeyttä tai ylipäätään syrjässä asumista, mutta ymmärrän että joitakin saattaisi jännittää. Pimeää tosiaan on, ei sellaista pimeää kuin kaupungeissa, vaan sellaista ettet omaa kättäsi näe kun nostat sen kasvojesi eteen. Mutta näet tähdet ja revontulet!

Meillä on hieman alle 10km lähimpään pikkukauppaan ja 40km kaupunkiin, jossa kuljen töissä. Julkiset eivät täällä kulje, joten ilman ajo-oikeutta ja autoa en itse pärjäisi.

Itse tunnen oloni jotenkin vapaaksi maalla. Myös elinympäristö on todella hieno, talvella lumiset metsät ja kesällä kukkivat pellot ovat niin kauniita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on ihan ok asua jos olet sosiaalinen, kohtelias, pidät yksityisasiasi visusti ominasi ja perhe-elämäsi on tasaisesti soljuvaa. Muussa tapauksessa asioitasi juorutaan pitkin kyliä ja niihin luonnollisesti lisätään vähän extraa. Tätä ei ehkä tiedosta ennen kuin pääsee kurkistamaan kunnan sisäisiin työpaikkoihin.

Miksi maalla asuvan pitäisi olla sosiaalinen?  Minä olen asunut maalla 25 vuotta. Käyn kaupungissa töissä ja siellä myös asioin ja eihän pikkukylässäni asioida voikaan, kun viimeinen palvelu, eli kyläkauppa lopetti jo parikymmentä vuotta sitten. 

Asun siis oikeasti maalla, lähimpään naapuriin yli puolikilsaa matkaa. En ole koskaan ollut naapureiden, tai muiden kyläläisten kanssa missään tekemisessä, enkä tunne kylästä ainuttakaan ihmistä edes näöltä. Jos he siis kylillä jotain minusta juoruaisivat, niin ihan vapaasti vaan, ei kiinnosta pätkääkään. Tosin aika paha juoruta, kun kukaan ei tiedä minusta yhtään mitään.

Kyllä täällä maalla saa olla ihan omassa rauhassa, jos ei sosiaaliset kanssakäymiset kiinnosta. Varmaan täälläkin kavereita saisi, jos niitä haluaisi, mutta minua taas ei sellaiset touhut kiinnosta. Minä muutin maalle juuri siksi, että haluan olla omissa oloissani ja sitä tämä maalla asuminen totisesti on minulle tarjonnut.

Vierailija
264/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kylällä on kolme."useampiakin" kierrätys taloa vaihtavat omistajaa 2-5v välein aina tulee entistä terävempiä itu hippejä opettamaan meitä alkuasukkaita. ei tule aika pitkäksi kun tulevat tissit törröllään kylä toimikuntaan ehdotuksineen "vaatimuksineen". kuvittelevat rassukat että olemme huolissaan heidän pois muutosta päinvastoin. kylät voisivat tehdä kirjan "kaupunkilainen maalla" kirja joka haihattelijoiden kannattaa lukea ennenkuin menee itsensä nolaamaan landelle. ajatus mailma on melko paljon viksallaan jos traktorin ja mopojen äänistä soittaa poliisit. tosin tämä tapaus sai aiheettomista hälyytyksistä sakot ja ehdollinen odottaa

Vierailija
265/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on paljonkin virikkeitä, ne on vaan vähän erilaisia, mitä kaupungissa ja ne täytyy löytää esim. Maastoyöräily, lenkkeily, rullahiihto, rullaluistelu, aivan kaikki mahdollinen!

Ei maaseudulla myöskään tarvitse kökkiä, jos ei halua..:D ei kaikilla ole niitä kymmentä lehmää, pottupeltoa ja kasvihuonetta.

Kaikki mainitsemasi aktiviteeti onnistuu myös kaupungissa ja usein ihan kotiovelta käsin. Ei tarvitse ajella autolla asfalttitien perässä.

Esim. pääkaupunkiseudulta löytyy kaksi kansallispuistoa, useita luonnonsuojelualueta ja satoja kilometrejä kevyen liikenteen väyliä ja kuntoilupolkuja, monet valaistuja pimeällä, aivan erilaiset mahdollisuudet kävelyyn, lenkkeilyyn, pyöräilyyn jne. kuin monissa paikoissa maaseudulla jossa mennään kapean tien reunassa autojen ajellessa ohi, kaunis maisemakin joissain paikoissa vähissä jos metsät on kaadettu.

Vierailija
266/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalla ei ole kaikilla nettiä. nämä juntti netit ovat jopa luotettavampia kuin city vastaavat. näistä voi luoda kuvan henkilöstä jos hän jotain pyytää kannattaako tietä aurata klapuja viedä. moni muuttaja kuvittelee että se kuuluu naapuri apuun

Vierailija
267/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tietenkin homo, koska muutiin yksin uutena ihmisenä kaupungista maalle.

Isäni tuli käymään ja työkaverit supisivat onko hän minun miesystävä.

Vierailija
268/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on paljonkin virikkeitä, ne on vaan vähän erilaisia, mitä kaupungissa ja ne täytyy löytää esim. Maastoyöräily, lenkkeily, rullahiihto, rullaluistelu, aivan kaikki mahdollinen!

Ei maaseudulla myöskään tarvitse kökkiä, jos ei halua..:D ei kaikilla ole niitä kymmentä lehmää, pottupeltoa ja kasvihuonetta.

Monin paikoin maaseudulla on niin, että on vain isoja teitä ja pienemmät tiet on isolta tietä pistoja mökin tai talon pihaan. Isoilla teillä voi tehdä lenkkejä, mutta saattaa tulla aika isoja lenkkejä. Pyöräillessä ei niin haittaa, mutta juostessa tai kävellessä ei halua aina vetää puolimaratonia. Musta on kivempi tehdä lenkki kuin kulkea edestakaisin maantien laitaa.

Maastopyöräilyyn on taajamien lähellä valmiit reitit. Yleensä metsänomistajat ei arvosta jos alkaa tekemään toisten metsään omia reittejä, samoin rullahiihtokin on kivempaa kevyen liikenteen väylällä tai lenkkipolulla kuin maantien laidassa. Metsäautoteillä ei ikein pysty hiihtämään. Usein kun jengi puhuu maaseudusta, niin he tarkoittavat kuitenkin vähintään maaseututaajamia ellei kuntakeskuksia, joissa on jo jotain palveluita. Ihan maaseudulla niitä ei yleensä ole.

Vierailija
269/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyys puuttuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle on ihan outoa tuo juoruilu ja että tiedetään toisen asiat. Mistä ne asiat tiedetään? Eihän niitä kukaan tiedä, jos et itse levittele asioitasi. Täällähän on semmoiset välimatkatkin naapureiden välillä, että ei kukaan tiedä milloin minnekin lähdet tai varsinkaan näe mitä pihallasi puuhailet. Minä tiedän naapureiden ja kyläläisten asioista lähinnä sen, kuka on kuollut. Kilometrin päähän oli syntynyt vauva, mutta kuulin siitä tässä ihan vasta ja se vauva on jo puolivuotias. Sadan metrin päähän tuli uusi naapuri, mutta se uusi naapuri olikin asunut siinä jo monta kuukautta, ennenkuin tiesin asiasta. En ymmärrä mistä te tiedätte kaikkien asiat? Ei ole kyläkauppaa, jossa juoruta, ei mitään kokoontumispaikkaa. Satunnaisesti näkee kyläläisiä lenkillä ja silloinkin jutellaan ihan niitä näitä. 

Jos jotakuta kiinnostaa mun asiat niin paljon, niin sitten kiinnostaa. Hänellä on sitten varmaan itsellään tosi tylsä elämä. En tiedä läheskään kaikkien kyläläisten nimeäkään, puhumattakaan vaikka iästä, ammatista tai lasten lukumäärästä. Vanhoja muuttaa täältä kaupunkiin ja nuoria tulee tilalle, missä heihin edes tutustuisi? 

Autoni rekisterinumeron kautta saatiin tietää nimeni :) Apteekin farmaseutti asuu melkein naapurissa ja tietää sairauteni. Kaupan kassa kommentoi ostoksiani ja tehnyt johtopäätökset, että olen eronnut. Alkon myyjä tietää, että juon viikonloppuisin viiniä. Terveyskeskuksen vastaanotossa on naapuri töissä ja hän on vuotanut terveystietojani. Kampaaja ha kahvilan omistaja juoruaa minulle koko kylän asiat

Näistä normaaleista asioista syntyy mitä ihmeellisimpiä juoruja.

Kyllä kuulostaa edelleen oudolta. Mutta ehkä se on eriasia, jos asuu jossain todella pienessä kunnassa. Itse asun siis ihan maaseutukylässä, jossa ei ole sen paremmin alkoa kuin ruokakauppaakaan, vaan hoidan asiat 20 km:n päässä kaupungissa. Iso ei sekään kaupunki ole, mutta en usko, että siellä kukaan mua tuntee, en minäkään tunne sieltä kuin muutaman ystäväni ja yritykseni asiakkaita. En tiedä kuka on töissä alkossa ja kuka apteekissa, en muista kauppojen kassoja. Pitäisin kyllä perinjuurin kummallisena, jos prisman kassaa kiinnostaa kovastikin, mitä joku random-muija ostaa. Apteekissa käyn ehkä kerran kahdessa vuodessa ostamassa pienen särkylääkepaketin. Alkossa kyllä silloin tällöin asioin viiniostoksilla. 

Ja tosiaan, jos mun viininostamiset ja ruokalista niin kiinnostaa, että niistä ihan juorutaan, niin onhan se vaan kiva sitten, että pystyn antamaan elämänsisältöä joillekin. Itse en ole tietoinen, että minusta puhuttaisiin yhtään mitään, joten eipä ne juorut sitten mua haittaakaan. 

Vierailija
270/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat ne kaupungin kuuluisat virikkeet? Ravintolat,baarit ja kahvilat,kuinka kauan ja miksi ihminen haluaisi istuskella niissä nauttimassa - niin,mistä? Stadilaisena luulin aina,että böndellä on tylsää. Nyt 15 vuotta maalla asuneena voin sanoa,etten pystyisi enää asumaan kaupungissa,enkä halua kohta edes käydä siellä,vaikka ajomatkaa on vain tunti.

Naapurit 200 metrin päässä,ei olla missään tekemisissä,ohimennen voi nähdä kerran vuodessa. Nautin täällä kaikesta ja elän täysillä jokaisen päivän.

Vierailija
271/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin viime vuonna maaseutuapteekista reseptikopioita matkaa varten. No tämä tieto levisi torikahvilaan saakka, että talomme on joulun tyhjiltään ja minne olemme matkustamassa.

Tästä lähtien ajan apteekkiasioissa 100 km lähimpään kaupunkiin.

Vierailija
272/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuttanut 4000 asukkaan kuntaan ja käytän mustia vaatteita. No, saatanaahan minä tietysti palvon😂 se oli johtopäätös vaatteiden väristä. Ja huumeet kuuluvat myös elämään jos käyttää mustia vaatteita.

Vierailija
273/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidemaalari kirjoitti:

Mitä ovat ne kaupungin kuuluisat virikkeet? Ravintolat,baarit ja kahvilat,kuinka kauan ja miksi ihminen haluaisi istuskella niissä nauttimassa - niin,mistä? Stadilaisena luulin aina,että böndellä on tylsää. Nyt 15 vuotta maalla asuneena voin sanoa,etten pystyisi enää asumaan kaupungissa,enkä halua kohta edes käydä siellä,vaikka ajomatkaa on vain tunti.

Naapurit 200 metrin päässä,ei olla missään tekemisissä,ohimennen voi nähdä kerran vuodessa. Nautin täällä kaikesta ja elän täysillä jokaisen päivän.

Teatterit, näyttelyt, konsertit, ruokaravintolat, harrastukset joogasta uimiseen, lätkämatsit, elokuvateatterit ym.

Maaseutupitäjässä oli yksi räkälä ja abc.

Vierailija
274/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää maalle kirjoitti:

Olin muuttanut 4000 asukkaan kuntaan ja käytän mustia vaatteita. No, saatanaahan minä tietysti palvon😂 se oli johtopäätös vaatteiden väristä. Ja huumeet kuuluvat myös elämään jos käyttää mustia vaatteita.

Niinkö? Missähän tämmöstä. Mun mies ja kaks poikaa pukeutuu lähes yksinomaan mustaan. Ei niitä oo taidettu luulla saatananpalvojiksi, miestä kysyttiin kristillisten kunnallisvaaliehdokkaaksi. En kylläkään tiedä miksi, ei me olla mitenkään erityisen kristillisiä, ihan taviksia vaan. Ja siis maalla asutaan. Tosi maalla. 

Vierailija
275/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkylässäni on vielä vähemmän palveluja kuin kultaisella 80-luvulla. En voisi kuvitella asuvani siellä, en missään nimessä. Pienen paikkakunnan pienet piirit ja palvelujen puute on jotain todella ahdistavaa ja auton tarvitsee lähes minne vaan mennessään.

Pelkkiä s-etukorttipaikkoja ja ränsistyneitä/autioituneita liikerakennuksia. Ei siis ole kaipuuta.

Vierailija
276/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää maalle kirjoitti:

Niinkö? Missähän tämmöstä. Mun mies ja kaks poikaa pukeutuu lähes yksinomaan mustaan. Ei niitä oo taidettu luulla saatananpalvojiksi, miestä kysyttiin kristillisten kunnallisvaaliehdokkaaksi. En kylläkään tiedä miksi, ei me olla mitenkään erityisen kristillisiä, ihan taviksia vaan. Ja siis maalla asutaan. Tosi maalla. 

Aloin miettiä onko täällä jotenkin enemmän lestadiolaisia kuin muualla? Kiva kulkea kylällä kun päät kääntyy ja vanhemmat supisevat lapsilleen.

Vierailija
277/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä... Niin ja sähkökatkoksia usein myrskyjen aikaan ja muulloinkin, silloin ilman sähköä ja vettä pimeässä pahimmillaan viikonkin verran.

Meillä ei täällä maalla ole sähkökatkoksia juuri koskaan. Jos onkin ne kestää alle 5 minuuttia. Ydinvoimalaan matkaa 30 km ja vesivoimalaan 5 km. Lähitaajamissa suurteollisuutta, jonka sähkön saanti on varmistettu monesta suunnasta.

Vierailija
278/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun ahdas ilmapiiri ja kyttäyskulttuuri ovat vapauden vastakohta. Pääsin sielä onneksi pois, takaisin en mene edes väkipakolla.

Mikä on tämä kyttäyskulttuuri mistä aina nillitätte? Taitaa löytyä vain omasta päästänne. Minä asun maalla ja naapurini sai vasta viiden vuoden jälkeen tietää että asun tässä. Oli luullut autioksi kesäpaikaksi.

Vierailija
279/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä syrjäkylillä on ihan mukavaa ja rauhallista yksin haulikon kanssa. Omaa metsää ympärillä ja se haulikko sitä varten että saa myös olla rauhassa. Kerran kuussa käyn kylillä hakemassa vähän enemmän sapuskaa mitä tarttee ja työttömyyskorvaukset pankista. Muuten sitä pärjää metsän antimilla ja juomaksi kotipolttoista. Naista ei tietenkään ole ja kuka tänne tuliskaan. Tilasin sellaisen pumpattavan joten ei silläkään väliä niin ei ainakaan tarvitse kuunnella akkojen narinoita.

LOL

Vierailija
280/896 |
03.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä syrjäkylillä on ihan mukavaa ja rauhallista yksin haulikon kanssa. Omaa metsää ympärillä ja se haulikko sitä varten että saa myös olla rauhassa. Kerran kuussa käyn kylillä hakemassa vähän enemmän sapuskaa mitä tarttee ja työttömyyskorvaukset pankista. Muuten sitä pärjää metsän antimilla ja juomaksi kotipolttoista. Naista ei tietenkään ole ja kuka tänne tuliskaan. Tilasin sellaisen pumpattavan joten ei silläkään väliä niin ei ainakaan tarvitse kuunnella akkojen narinoita.

Loestavvoo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi