Minkä ikäiselle voitelet leivän?
Minkä ikäiselle lapsellesi vielä voitelet leivät pääsääntöisesti? Minkä ikäisen pitää osata ja VIITSIÄ voidella itse?
Enkä nyt kaipaa vastauksia "voitelen 35-vuotialle miehellenikin".
Kommentit (26)
2-vuotiaalle voitelen, isommat ovat voidelleet omansa n. 3-vuotiaasta.
Päiväkodissa alle neljävuotiaille.
Ok, tähän mennessä tulleiden vastausten perusteella ei siis ole vielä kiire vääntää asian kanssa.
ap
Voitelen useimmiten 11-vuotiaalle. Koska minulla on siihen aikaa ja olen huomannut, että keittiö pysyy siistimpänä, kun poika ei itsekseen huseeraa siellä.
No mää olisin vastannu 35 v miehelleni myös mutta siis pääsäännöllisesti; ei kai ny sentäs? :)
Meillä on saanut kokeilla itse ja opetan paljon keittiössä ruuanlaittoa yms lapsille niin meillä 2- vuotias kuopuskin voitelee leipiään itse mutta jos voitelen niin voitelen kaikille siinä samalla ison kasan leipää ja jos en niin kaikki tekee omiaan. Tässä tarttee vähän olla antennit pystyssä, en ala niuhottamaan asian kanssa mutta jos nyt tarttee sanoa joku ikä niin sellainen 5- vuotias voi väsyneempänäkin ottaa voiveitsen ja jaksaa/osaa voidella itse hyvin eikä sitä paljon tartte vahtia.
No oikeasti: on hyvä kun muksu pärjää leipiensä kanssa noin 5-6-vuotiaana. Ainakin ne on osattava tehdä sitten kun koulu alkaa. Ihan tosi pikkuisetkin voi ottaa mukaan keittiötöihin, 2-vuotiaat osaavat yllättävän paljon järjestelyasioista kattamiseen. Jopa 1-vuotiaan voi laittaa lappamaan aterimia laatikkoon, kun terävät veitset on pois.
Voitelen leivät isoille lapsille tai aikuiselle puolisolle vain ystävällisyyttäni, jos katan ruuat valmiiksi. Voileipätarjottimen valmiiksi. 9-vuotiaalle siksi, ettei kykene siihen itse erityisyytynsä takia.
Pyykkääminen, tiskaaminen ja monien aterioiden valmistaminen on oikesti sujunut tässä poikaperheessä noin 12-vuotiailla.
Ei se ole ihme, että vellipersesukupolvi elää ja kukoistaa, kun heille voidellaan leivätkin (ja taatusti kuoritaan perunatkin) valmiiksi äitimamman toimesta! Kyllä viimeistään kouluikäinen saa voidella leipänsä itse!
Meidän 2,5v voitelee leipänsä itse.. Haluaa tehdä itse niin tottakai saa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:55"]
[/quote]
Kyllä meidänkin 2-3 -vuotias voiteli. Kymmenenvuotias ei todellakaan enää voitele.
Alle kouluikäiset ovat voidelleet pääsääntöisesti itse, joskus kuitenkin teen näille teineille valmiit leivät. Nuoremmalla, pojalla tuli joskus 7-8veenä joku taantuma, ja tuntui, ettei vaan natsaa, mutta kyllä se sitten taas siitä.
Ihmettelen, jos jonkun 10v ei voitele, miksi ei?
Yli 80-vuotiaalle, jonka omaishoitaja olen ollut. Myös hänen noin 60-vuotiaalle lapselleen, jolle laitan eväät töihin. Hän huoltaa autoni, ja tekee muita ns. perinteisiä miestentöitä.
Lapsilleniko? En enää muista, kun siitä on niin pitkä aika, mutta myös töihinlähtevälle apselleni olen voidellut eväsleivät siinä samalla kun hänen isälleenkin.