Jään määräaikaisesta työstä äitiyslomalle. AHDISTAA!
Kaipailisin muiden (mielellään korkeakoulutettujen) kokemuksia äitiyslomalle jäämisestä määräaikaisesta työsuhteesta. Tai lähinnä äitiysloman jälkeisestä ajasta eli miten helppoa uuden työn haku äitiysloman jälkeen oli. Olisi kiva myös kuulla vastaajien ikä, ala ja työkokemuksen määrä äitiysloman alkaessa.
Itselläni siis tilanne, että takana kaupallisen alan AMK tutkinto. Ala on sellainen, että töitä kyllä etenkin PK-seudulla on, mutta kilpailu kovaa ja hakijoita paljon eli ns. työnantajan markkinat. Olen melko vastavalmistunut, mutta omaan alaan liittyvää työkokemusta löytyy noin 2,5 vuotta. Määräaikainen työni päättyi ennen äitiysloman alkamista eli edessä sitten äippäloman jälkeen uuden työn haku.
Stressaanko nyt ihan turhasta? Lapsi on siis suunniteltu ja elämänvaihe lapselle muuten sopiva ja mies vakitöissä. Nyt kuitenkin tämä työasia alkanut vaivaamaan ja mietin mielessäni, että niinkö nyt uhrasin urani lapsen takia. :( (Lapsi ei ole vielä syntynyt) Äitiysloma toki on hyväksyttävä syy olla kotona, mutta silti pelkään työllistymisen vaikeutta.
Toisaalta tämä tilanteeni tuskin mitenkään harvinainen on, monet nuoret naiset kuitenkin pätkätöitä tekevät. Jokaisella on asiaan oma näkemyksensä, itse en taas halunnut lasta saada opiskeluaikana, koska halusin saada opinnot ensin alta pois ja olisin saanut kaikki minimituet. Olen myös aina ollut sitä mieltä, että löytyykö sitä oikeaa aikaa koskaan jos alkaa sitä odottamaan.
Kommentit (31)
Minäkin jäin määräaikaisesta työstä äitiyslomalle, lapsen kanssa olen ollut kotona nyt 2 vuotta ja sain oman alan töitä (uuden työpaikan) jossa aloitan piakoin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 14:52"]
"ei sillä ole edes väliä. Miksi kukaan työnantaja jatkaisi määräaikaista sopimusta tietäen, että jetinpitää palkata sijainen. Lain mukaan ei ole velvollisuutta jatkaa. Vaikket olisi jäänyt mammalomaileen, olisi työnantaja silti voinut palkata jonkun toisen sijastasi."
Taas yksi, joka ei tunne tasa-arvolakia ja joka huutelee väärää tietoa totuutena.
[/quote]
Itse olet tässä pihalla kuin lumiukko. Määräaikaista ei ole pakko uusia eikä siihen ole pakko valita aikaisempaa määräaikaista. Tasa-arvo ja syrjintäolettama ei oikein käy tähän, ellei nyt evätä toisen valitsemispäätöstä siksi että tämä on paksuna.
Naiset kuvittelee, että raskaus on suojakilpi kaikkea ikävää vastaan. Vit*ttaa näin miehenä lukea tuollaista.
t. OTM, työoikeus
Mulla oli täysin identtinen tilanne ap:n kanssa äitiyslomalle jäädessäni ekasta lapsesta. Työt olisi loppuneet 1kk äitiysloman alusta eikä jatkosopimusta olisi ollut tulossa. Työkokemusta valmistumisesta oli tuolloin 1,5v ja kaikki pätkäsopimuksia samassa paikassa. Ahdisti ihan hirveästi työtilanne. Halusin kovasti nauttia vauva-ajasta ja oli ihanaa olla kotona. Mutta samaan aikaan rassasi ettei työstä ollut mitään tietoa eikä mitään "suunnitelmaa" tulevaisuudelle.
Aloin hakea töitä vauvan ollessa 9kk, hain harvakseltaan ja vain ehdottamasti täysin koulutusta vastaavia paikkoja. Yllättäen tärppäsi, kun lapsi oli 1v ja työt aloitin hänen ollessa 1v1kk. Olin varautunut pitkään hakuaikaan ja teki pahaa laittaa niin pieni hoitoon, mutta omalla alallani vakkaripaikat on niin kiven alla, että järki vei voiton ja otin paikan vastaan. Oli siis 1kk aikaa järjestää lapselle hoitopaikka ja ostaa toinen auto perheeseen, koska meistä ei kumpikaan pääse julkisilla työpaikkoihinsa. Jäin tästä vakityöstä äitiyslomalle oltuani siellä 1v6kk ja palasin töihin kakkosen ollessa 1v10kk. Nyt tuosta on aikaa 5v ja edelleen olen samassa työpaikassa. Eli joskus ne asiat vain järjestyy!
Tuohan on parasta mitä sinulle voi tapahtua. Äitiysloman jälkeen et joudukaan jäämään kotihoidon tuelle vaan voit olla ansiosidonnaisella kotona kunnes työllistyt ;)
"Itse olet tässä pihalla kuin lumiukko. Määräaikaista ei ole pakko uusia eikä siihen ole pakko valita aikaisempaa määräaikaista. Tasa-arvo ja syrjintäolettama ei oikein käy tähän, ellei nyt evätä toisen valitsemispäätöstä siksi että tämä on paksuna.
Naiset kuvittelee, että raskaus on suojakilpi kaikkea ikävää vastaan. Vit*ttaa näin miehenä lukea tuollaista.
t. OTM, työoikeus"
Onko joku väittänyt että määräaikaisuus olisi pakko uusia? Kyse on siitä, että raskaus ei saa olla syy uusimatta työsopimusta. Raskaana olevaa naista tulisi kohdella niinkuin hän ei olisi raskaana eli jos työsopimus olisi uusittu niin se pitää uusia raskaudesta huolimatta. Vaikutat aika sovinistiselta mieheltä, joka katselee naisia alaspäin pitäen itseään parempana.
Se vaan lisää tasa-arvoongelmia, että nettipalstoilla poljetaan naisten oikeuksia alaspäin ja huudellaan totuuksia asiasta tietämättä.
Mulla on sama tilanne, oon nyt vaan päättänyt olla ajattelematta koko asiaa äitiysloman ajan. Mulla siis sijaisuus olisi päättnyt joka tapauksessa, nyt jään muutamaa kuuautta ennen sen päättymistä äitiyslomalle. Kai sitä jotain työtä aina saa. Jos ei saa, niin sitten oon hoitovapaan jälkeen ansiosidonnaisella ja nautin siitä, että saan viettää kiireettä aikaa lapseni kanssa ilman kamalaa päiväkotirumbaa. Tuskin nyt seuraavaa 20 vuotta olen työttömänä, kyllä sitä aina jotain keksii.
Mulla osasyy varmasti asenteeseeni on se, että vanhempani ovat todella uraihmisiä ja katuvat nyt sitä, että kun olimme pieniä, he olivat aina töissä. Ja olen saamassa vauvan yksin, joten ei ole epäreiluutta aiheuttavaa vertailuasetelmaa tai tunnetta, että joudun uhrautumaan miehen uran takia ja olemaan suhteessa alisteisessa asemassa toisen elätettävänä.
Niin ja edellisellä ikää 31v., kulttuuriala, työkokemusta muutama vuosi ja ylempi korkeakoulututkinto.
Itselläni on samanlainen tilanne!
Jäin määräaikaisesta työstä kuukaudeksi työttömäksi ja ihan pian alkaa äitiysloma. Olen käynyt sosiaalialan ammattikorkeakoulun ja työelämässä ollut n. 2 vuotta. Tämä esikoinen on ollut hyvin toivottu ja kovasti odotan pikkuisen syntymää, mutta tottakai se mietityttää, että kuinkahan töitä sitten löytyy, kun sen aika elämässä tulee...
Meitä on siis muitakin! Mutta joskus se aika on "uhrattava" myös lapselle/lapsille ja haluan kuitenkin tehdä lapsia vielä kun olen nuori. Olen nyt 25 vuotias. Tää on tätä.. me naiset joudutaan "uhrautuun" :S
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 19:36"]
"Itse olet tässä pihalla kuin lumiukko. Määräaikaista ei ole pakko uusia eikä siihen ole pakko valita aikaisempaa määräaikaista. Tasa-arvo ja syrjintäolettama ei oikein käy tähän, ellei nyt evätä toisen valitsemispäätöstä siksi että tämä on paksuna.
t. OTM, työoikeus"
Onko joku väittänyt että määräaikaisuus olisi pakko uusia? Kyse on siitä, että raskaus ei saa olla syy uusimatta työsopimusta. Raskaana olevaa naista tulisi kohdella niinkuin hän ei olisi raskaana eli jos työsopimus olisi uusittu niin se pitää uusia raskaudesta huolimatta. Vaikutat aika sovinistiselta mieheltä, joka katselee naisia alaspäin pitäen itseään parempana.
Se vaan lisää tasa-arvoongelmia, että nettipalstoilla poljetaan naisten oikeuksia alaspäin ja huudellaan totuuksia asiasta tietämättä.
[/quote]
Valitettavasti olet oikeassa. Meilläkin on sosiaali- ja terveysalalla tapauksia, joissa määräaikainen äitiysloman sijainen ei ole naamaansa näyttänyt kuin pari kuukautta työpaikalla. Vähän työhön sisälle päästyään kun sijainen on ollut itsekin koko ajan äitiyslomalla ja työsopimukset on ollut pakko uusia. Ja hänelle taas palkata sijainen. Näin voi mennä vuosia. Se ensimmäiseksi palkattu sijainen ei loppujen lopuksi ehdi koskaan edes tulla takaisin hoitamaan sijaisuuttaan, koska siinä vaiheessa taas on tullut jo takaisin se vakinainen.
Onneksi kovin moni meillä ei tällaista kehtaa vaatia, koska tietävät hyvin, että kohtuuttomista vaatimuksista kärsii loppujen lopuksi vain itse. Voihan siinä vakinaisen ihmisen äitiyslomassa, vanhempainvapaassa ja hoitovapaassa roikkua kiusallaan muka sijaisena itse omaa vauvaansa kotona hoidellen vuosia tikkua ristiin laittamatta. Mutta kyllä tällainen ihminen saa siihen varautua, että hän ei ole vakituisia työpaikkoja hakiessaan enää sille työnantajalle mikään vaihtoehto. Kuka tahansa muodollisesti pätevä valitaan "sopivampana" ohi. Ensimmäiseksi erittäin todennäköisesti se sijaisuuden varsinaisesti hoitanut sijaisen sijainen.
Harkitkaa siis hyvin tarkkaan, ennen kuin lähdette kiusaamaan työnantajaa tuollaisella kuviolla. Ei työnantaja tietenkään erehdy sanomaan ääneen, mitä tästä seuraa, mutta näin se kuitenkin menee. Olette epätoivottu henkilö siinä työpaikassa loppuikänne.
Kaupallisen alan AMK -tutkinto - et ole ap korkeakoulutettu.
Minäkin jäin aikanaan määräaikaisesta työstä äitiyslomalle ja hyvin on töitä senkin jälkeen löytynyt.