Hammaslääkärilasku yli sata euroa, tilillä vain nelkyt euroa
sitten pitäisi ostaa loppuviikoksi ruokaa ja hammasharjoja. Kuinka nyt priorisoida...
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:48"]
Minullekin tuli 170 euron lasku, kun lääkepaikka vaihdettiin kunnon paikkaan. Aikaa siinä meni puoli tuntia, joten täytyy sanoa, että meidän lapsesta koulutetaankin sitten hammaslääkäri noilla tuntipalkoilla. Kyllähän se kirveltää tuollaista maksaa näin kotihoidon tuesta, mutta onneksi on se kymppitonnin puskuri tätä kotonaolovuotta varten.
[/quote]
Juu ja tokihan se hammaslääkäri saa tuon kaiken ja vielä puhtaana käteen.
[/quote]
Siitä oli vähennetty Kela-korvaus jo. Paikka-aine ja puudutus maksoivat erittelyn mukaan yhteensä alle 70 euroa. Puolen tunnin työ maksoi reilun satasen. Päihittää kyllä meikäläisen liksan.
[/quote]
Ilmeisesti hammaslääkärin tuoli kalliine hammaslääketieteellisine laitteineen, vastaanottotilat ja hammashoitaja tipahtivat mielestäsi hammaslääkärille ilmaiseksi taivaasta.
[/quote]
En minäkään saa omaa palkkaani puhtaana käteen. Ihan samalla tavalla minun palkastani vähennetään kaikenlaisia maksuja ja lisäksi esim. käyttämieni työtarvikkeiden hinta. Hammashoitajalla nyt ei kauhean kova palkka ole, ainakaan tuttavani mukaan, joka on sitä hommaa tehnyt vuosia sekä yksityisellä että julkisella puolella. Kaikista vähennyksistä huolimatta hammaslääkärille jäävä summa on todella suuri.
[/quote]
Siitä satasesta, jonka laskit hammaslääkärin työn osuudeksi, pitää maksaa myös se hammashoitajan pieni palkka, työtilan vuokra tai lainanlyhennys ja lyhentää hammaslääkärin tuolin hintaa, joka on pitkälti toistakymmentätuhatta euroa. Ynnä monenlaista muuta.
[/quote]
Ja vaikka se hammaslääkärin palkka olisikin muutaman kympin tunnilta niin eikö se sinusta sitä ansaitse? Minusta ainakin, itsepä on itsenä kouluttanut... Ja kyllä joa kyseinen yksityinen on vielä itse yrittäjä niin on niillä ihan mukavat yritysverot. Ja jos on jollain isommalla firmalla töissä niin luuletko että se firma ei ota osaansa? Hampulääkäri ihan vaan tekee duunin ja ottaa rahat vai?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:38"]
hammaslääkärin tuoli kalliine hammaslääketieteellisine laitteineen, vastaanottotilat
[/quote]
Nämä saa vähentää verotuksessa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:55"]
Ja vaikka se hammaslääkärin palkka olisikin muutaman kympin tunnilta niin eikö se sinusta sitä ansaitse? Minusta ainakin, itsepä on itsenä kouluttanut...
[/quote]
Minä en tiedä, kuka hänet on kouluttanut. Oli aika nuori vielä, joten varmaan on saanut ilmaisen koulutuksen kuten kaikki muutkin. En minä sitä sanonut, etteikö hän olisi ansainnut palkkaansa vaan päinvastoin ihastelin, että on todella hyvä palkka ja itsellenikin kelpaisi, kun olen yhtä kauan kouluttautunut, vaan reilusti alle puoleen jää minun palkkani. Sanoin, että hyvän palkan takia haluan myös omaa lastani ohjata tuolle alalle. Mieluumminhan sitä haluaa lapsellensa yli kolmenkympin tuntiliksan, siistin sisätyön ja varman työpaikan kuin että hänestä tulee joku työtön artesaani, joka käy nälkäkurkena sossun luukulla ja suree, kun tilillä on vain neljäkymppiä eikä pysty maksamaan yllättävää satasen laskua.
Mahtavaa lukea tätä kateellisten kiukuttelua. En ole alalla, mutta maksan mielelläni laskuni heille, kuitenkin vaativan työn valinneet ja peruskoulun päälle tuollaiset 8-9 vuotta opiskelleet lukio mukaanlukien. Siinä muuten penkki kuluu! Ja Suomi on siitä mahtava maa että kaikilla lähtökohdistaan huolimatta on ollut mahdollisuus kouluttautua kykyjensä mukaan juuri siihen ammattiin kuin haluaa. Joten jälkikäteen valittaminen toisten elintasosta on turhaa (vaikkakin ihana n viihdyttävää :)) Ja aina voit hypätä koulun penkille uudelleen. Tsemppiä!
Siisti sisätyö...enpä menis ihan niinkään sanomaan,varsinkaan ilman kokemusta ko.työstä. Ja tiedoksi vaan,että alan materiaalit ja tarve-aineet ovat todella kalliita.
Siisti sisätyö...enpä menis ihan niinkään sanomaan,varsinkaan ilman kokemusta ko.työstä. Ja tiedoksi vaan,että alan materiaalit ja tarve-aineet ovat todella kalliita.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 00:21"]
[/quote]
No hohhohhoijaa... Joo ymmärrän, että voi olla inhaa hoitaa jonkun vanhan ukon suuta, jossa on puolet kalustosta mädäntynyt. On se kuitenkin hiukan eri asia kuin pestä paskaa seinistä hoitolaitoksen vessassa. Julkisen puolen hammaslääkärit eivät maksa palkastaan tarveaineita, ja jos maksavatkin, vähentävät ne verotuksesta. Ja mitä tulee siihen kouluttautumiseen, jokainen yliopiston käynyt on opiskellut yhtä kauan. Hammaslääkäriopinnot vievät 5,5 vuotta lukion päälle.
No kaikesta nillityksestä huolimatta kukaan ei voi oikeesti väittää, etteikö hammaslääkäri tienais hyvin. Ansaittua tai ei, se on sitten ihan toinen keskustelu se.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:34"]
sitten pitäisi ostaa loppuviikoksi ruokaa ja hammasharjoja. Kuinka nyt priorisoida...
[/quote]
Soitat hammaslääkärille ja kerrot milloin maksat. Älä kuitenkaan sano, että pitää ostaa hammasharjoja, kuulostaisi liian kornilta.
Hammaslääkäri täällä hei! Soita reippaasti vastaanotolle ja sovi uusi eräpäivä. No problem :-).
1. ota yhteyttä hammaslääkäriin, jotta saat lisää maksuaikaa.
2. osta tavallinen hammasharja sen kalliin sähköisen version sijaan.
3. tosin tuskin tästä kauheasti oli apua, jos kerran luottokortin rajat jo paukkuu eikä ole rahaa. kannattaa hieman katsoa sitä rahan käyttöä ja suunnitella miten saat maksettua noi pois.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:40"]
Hämmästyn aina näistä, miten aikuisilla ihmisillä ei ole yhtään puskuria
[/quote]
Mulla meni puskurirahastot aikoinaan kun jäin osa-aikatyöstä työttömäksi, vaikka käytin todella säästellen - siihen aikaan en saanut mitään ja miehen palkka ylitti rajan juuri ja juuri. Kun sain taas töitä, palkka oli sen verran pieni, ettei siitä nopeasti säästetty. Kouluttauduin uudelleen ja tarvitsin rahaa siihen. Nyt olen saanut parempipalkkaisen työn ja kerryttänyt taas puskurirahastoa, mutta tiedossa on välttämätön remontti, joka maksaa tuhansia. Kaikilla ei ole niin isoja tuloja, että voisi nopeasti säästää.
Luottokorttia en omista, on pärjätty puolison luottokortilla,kun on pitänyt ostaa jotain missä sitä tarvitaan. En halua olla velkaa. Luotolla maksamisesta tulee lisäkuluja.
26: Minulla olisi ollut varmasti älyä kouluttautua vaikka hammaslääkäriksi tai kirurgiksi. Mutta koeta tajuta, että kaikki eivät voi tehdä kaikkea. Kädentaitojen parantamiseen ei ole koulutusta. Minun oli valittava sellainen ammatti, missä ei tarvitse olla käsistään kätevä. Kouluttauduin alalle, missä oli töitä hyvin aikoinaan, mutta kun maailma muuttuu eskoseni. Siksi piti aikuisena vaihtaa ammatti kokonaan.
Katsastinpa piruuttani hammaslääkärien liksoja. Julkisella puolella hammaslääkärin palkka on viitisen tonnia (peruspalkka+toimenpidepalkkiot), kolmen vuoden työnteon jälkeen tulee vielä 10 prosentin korotus. Yksityisellä tulee sitten niin paljon kuin jaksaa työtä painaa. Aika huimaa.