Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko jättää 14-15- vuotiaat kahdestaan kotiin pariksi päiväksi?

Vierailija
09.04.2014 |

Teinien kanssa äsken puhuttiin, miten haluaisivat olla kesällä kotona edes pari päivää yksikseen.

Teinit eivät juo, polta, eivätkä hillu kaupungillakaan, ovat ns. kunnollisia ja tunnollisia nössöjä..=) Tosi järkeviä ja luotettavia kumpainenkin (nuorempi tyttö, vanhempi poika).

Minusta ajatus omien teinien kohdalla tuntuu ihan ookoolta, mutta kun miettii noita ikiä, niin vähän mietityttää.

Ajateltiin, että jos tuo yksin kotona oleminen järjestetään, on selvää, että kavereita saa tulla vain se yksi ja sovittu, ei koko kaverijengi. 

Me vanhemmat ollaan hollillamme, tosin sadan kilometrin päässä, jos jotain tulee, ja tullaan heti kotiin.

Ja nuo teinit ovat olleet tosi luotettavia tähänkin asti, osaavat laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, pedata petinsä, viedä roskat, ruokkia kissa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka luottaisit lapsiisi, et voi luottaa heidän kavereihinsa. Vaikka lapsesi sanoisi olevansa yksin kotona vain yhdelle kaverille, tämä saattaa toitottaa sen eteenpäin, ja kohta ovesta tunkee sisään ties mitä paikanhajottajaa. Nähty on.

Vierailija
22/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI JUMALISTE teitä hemmetin neuroottisia mutseja taas täällä!

Minä jokin aika sitten teini-iän ylittäneenä ja siitä jotain muistaneena voin kertoa, että ei sillä yhdellä hiton matkalla ole mitään merkitystä ton teidän supreholhouksen suhteen. Jos ovat sattuneet kasvamaan (en sano edes, että kasvatettu, koska kaikki ei tule kotoa. Niillä teineillä on aika helvetisti muutakin elämää, omia ajatuksia, niin fiksuja kuin tyhmiä, naiiveja ja teidän älynne reilusti ylittäviä. Vanhemmat ottavat usein liikaa itseensä lastensa ongelmia ja tekevät tällä vain lisää hallaa lapselle kun on syyllinen olo vielä siitäkin, että nyt äitillä on paha olo kun minä olen näin surkea etc.) sellaisiksi riehujiksi, jotka paikat hajottavat, niin ei sitä kielloilla ja rajoitteilla enää pelasteta. Minä opin monia asioita kantapään kautta, joskus ikävienkin tilanteiden kautta, mutta ilman noita ei ihminen voi täyspäiseksi kasvaa. Ellei sitten halua kasvattaa jotain pilvilinnoissa skitsona elävää kukkahattutätiä.

ETTE VOI SUOJELLA LAPSIANNE KAIKELTA. SE EI TEE TEISTÄ HUONOJA ÄITEJÄ. Antakaa heidän elää, tukekaa ja kuunnelkaa, antakaa lastenne ymmärtää, että olette läsnä. Näin minä ainakin kunnioitin aina niin paljon vanhempiani, etten tehnyt tyhmyyksiä, koska tajusin heidän luottavan minun arviointikykyyni ja sitä kautta se kehittyikin.

Voi että ottaa päähän tämä curling-vanhemmuusyhteiskunta......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:19"]

Vähän epäilyttävän kuuloista että lapset sanovat haluavansa olla yksin kotona. Mikähän niillä on mielessä? Yhteisen yön vietto tyttö / poikaystävän kanssa? Alkoholikokeilut? Itse olisin tuossa tilanteessa epäluuloinen.

[/quote]

Ehkä se on vaan sitä, kuten meilläkin, että saa vaan omaa rauhaa välillä:)

Ei aina kiinnosta olla vanhempien tai kavereidenkaan matkassa, vaan voi nauttia ihan vaan yksinolosta, kun on jo kuitenkin osaamista laittaa itelleen evästä ja silleen:)

Vierailija
24/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla meidän teineillä ei ole ensinnäkään 25vuotiaita kavereita, jotka väkisin tulisivat sisälle..=))) Eikä muutenkaan kuin ne omat parhaat kaverit, jotka ovat hyviä tyttöjä ja poikia ja joiden vanhemmat me tunnetaan.

Onko kunnolliset ja luotettavat teinit tosiaan noin harvassa että ensimmäisenä vanhemmat on miettimässä taloja hajottavia teinibileitä, kun teinit kerrankin ovat keskenään??

En usko, että meillä tuo olisi edes mahdollista, mutta jos niin käy niin toki nostan tämän ketjun ja kerron tilanteen..

-ap

Vierailija
25/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:25"]

Noilla meidän teineillä ei ole ensinnäkään 25vuotiaita kavereita, jotka väkisin tulisivat sisälle..=))) Eikä muutenkaan kuin ne omat parhaat kaverit, jotka ovat hyviä tyttöjä ja poikia ja joiden vanhemmat me tunnetaan.

Onko kunnolliset ja luotettavat teinit tosiaan noin harvassa että ensimmäisenä vanhemmat on miettimässä taloja hajottavia teinibileitä, kun teinit kerrankin ovat keskenään??

En usko, että meillä tuo olisi edes mahdollista, mutta jos niin käy niin toki nostan tämän ketjun ja kerron tilanteen..

-ap

[/quote]

Ei täältä kannata ap. mitään kysyä. Meilläkin ihan varmasti satavarmasti luotettava 14v, joka on monesti todistanut, että kaikki ok, eikä ole edes vieraita käynyt. Puhelimen päässä ollut ja välimatkaa joku 50 km. Lisäksi tukiverkostoa ihan lähelläkin, jos joku hätä tulisi, kuten sairaustapaus, joka olisi se todennäköisin paha, joka voisi tapahtua.

Joten jättäkää vaan, itse tunnette teininne parhaiten. Tämä sivusto on täynnä negatiivisia kommentteja ja aina kun tuun tänne, tuun vaan pahalle päälle näistä ristiriidoista ja varsinkin siitä, että ls- ilmot ovat niin muotia nykyisin ihan mistä syystä vaan:(

Vierailija
26/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:25"]

-ap

[/quote]

Kavereitten kaveri on termi henkilöille, jotka tuntevat jonkun jotka tuntevat jokun joka tuntee sinun lapsesi. Sitten sana kiirii, että siellä ei ole aikuisia paikalla ja kas - bilepaikka on siinä. Kunnollisten nuorten kodit on just parhaita, koska ne kunnolliset nuoret ei uskalla edes soittaa vanhemmilleen, koska pelkäävät saavansa kotiarestia.

Ne sun lapset voidaan sulkea saunaan tai kylppäriin ilman puhelinta ja rauhallisesta tv-illasta tulee painajainen. Sieltä 100 km päästä voit soitella, kukaan ei vastaa.

Vierailija
27/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:23"]

Minä jokin aika sitten teini-iän ylittäneenä ja siitä jotain muistaneena voin kertoa, että ei sillä yhdellä hiton matkalla ole mitään merkitystä ton teidän supreholhouksen suhteen. Jos ovat sattuneet kasvamaan (en sano edes, että kasvatettu, koska kaikki ei tule kotoa. Niillä teineillä on aika helvetisti muutakin elämää, omia ajatuksia, niin fiksuja kuin tyhmiä, naiiveja ja teidän älynne reilusti ylittäviä. Vanhemmat ottavat usein liikaa itseensä lastensa ongelmia ja tekevät tällä vain lisää hallaa lapselle kun on syyllinen olo vielä siitäkin, että nyt äitillä on paha olo kun minä olen näin surkea etc.) sellaisiksi riehujiksi, jotka paikat hajottavat, niin ei sitä kielloilla ja rajoitteilla enää pelasteta. Minä opin monia asioita kantapään kautta, joskus ikävienkin tilanteiden kautta, mutta ilman noita ei ihminen voi täyspäiseksi kasvaa. Ellei sitten halua kasvattaa jotain pilvilinnoissa skitsona elävää kukkahattutätiä.

ETTE VOI SUOJELLA LAPSIANNE KAIKELTA. SE EI TEE TEISTÄ HUONOJA ÄITEJÄ. Antakaa heidän elää, tukekaa ja kuunnelkaa, antakaa lastenne ymmärtää, että olette läsnä. Näin minä ainakin kunnioitin aina niin paljon vanhempiani, etten tehnyt tyhmyyksiä, koska tajusin heidän luottavan minun arviointikykyyni ja sitä kautta se kehittyikin.

Voi että ottaa päähän tämä curling-vanhemmuusyhteiskunta......

[/quote]

Antakaa ymmärtää, että olette läsnä => älkää jättäkö yksin kotiin!

Vierailija
28/42 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 23:23"]

Jos ovat sattuneet kasvamaan sellaisiksi riehujiksi, jotka paikat hajottavat, niin ei sitä kielloilla ja rajoitteilla enää pelasteta.

Minä opin monia asioita kantapään kautta, joskus ikävienkin tilanteiden kautta, mutta ilman noita ei ihminen voi täyspäiseksi kasvaa.

ETTE VOI SUOJELLA LAPSIANNE KAIKELTA.

Antakaa heidän elää, tukekaa ja kuunnelkaa, antakaa lastenne ymmärtää, että olette läsnä.

[/quote]

No tuota... Äidit eivät välttämättä ole neuroottisia, kun he haluavat, että lapset ja koti pysyvät kuosissa.

Omat lapset voivat olla hyvin kasvatettuja, mutta kaikki eivät ole. Vaikka omat lapset osaisivatkin olla ja elää siivosti, kotiin voi tunkea niitä sekopäitä, kun juttu alkaa kulkea, ettei ole aikuisia paikalla. Tämä ei ole mikään urbaanilegenda. Viime talvena oli tuttavaperheen kiltti tyttö viikonlopun yksin ja oli kaverin kanssa mennyt hampurilaiselle, ja siellä kaveri oli päästänyt suustaan, ettei siellä tytön kotona olla paikalla. Juttu oli mennyt eteenpäin, ja taloon oli tullut ties mitä porukkaa eikä tyttö ollut kertakaikkiaan saanut pidettyä ovea kiinni. Siihen mennessä kun poliisit olivat tulleet paikalle, oli kustu vanhempien sänkyyn, revitty kirjoista sivuja, pöllitty korut ja isän työläppäri, heitetty televisio lattialle ja hajotettu ikkuna.

Täysipäiseksi aikuiseksi voi kasvaa aivan hyvin, vaikkei oppisi monia asioita oman kantapäänsä kautta. Täyspäisyys ei edellytä vääriä kokeiluja teini-iässä.

Lapsia voi suojella todella monelta asialta, ja se onkin yksi vanhempien tärkeimmistä tehtävistä.

Läsnä oleminen tarkoittaa sitä, että on läsnä eikä 100 kilometrin päässä mökillä päivätolkulla.

Vierailija
29/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi jättää.

Mitä sitten, vaikka joku teini pitäisikin bileet ja mitä sitten, vaikka kotona astiasto, taulutelevisio tai pala lattiaa hajoaisikin, eihän sekään ole vaarallista ja voi hajota ihan yhtä lailla vaikka vanhempien työpäivän aikana.

Vierailija
30/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin jopa antaa olla pari päivää itsekseen, mutta pyytäisin naapuria tms vähän pitämää näitä nuoria silmällä.

Vierailija
31/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:29"]Teinien kanssa äsken puhuttiin, miten haluaisivat olla kesällä kotona edes pari päivää yksikseen.

Teinit eivät juo, polta, eivätkä hillu kaupungillakaan, ovat ns. kunnollisia ja tunnollisia nössöjä..=) Tosi järkeviä ja luotettavia kumpainenkin (nuorempi tyttö, vanhempi poika).

Minusta ajatus omien teinien kohdalla tuntuu ihan ookoolta, mutta kun miettii noita ikiä, niin vähän mietityttää.

Ajateltiin, että jos tuo yksin kotona oleminen järjestetään, on selvää, että kavereita saa tulla vain se yksi ja sovittu, ei koko kaverijengi. 

Me vanhemmat ollaan hollillamme, tosin sadan kilometrin päässä, jos jotain tulee, ja tullaan heti kotiin.

Ja nuo teinit ovat olleet tosi luotettavia tähänkin asti, osaavat laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, pedata petinsä, viedä roskat, ruokkia kissa.

[/quote]

Mitäs tuossa niin ihmeellistä? Totta kai. Itekkin olin noin 10 vuotiaana viikonlopun yksin kotona ja samoin mökillä. Vanhemmat pystyi täysin luottamaan, koska en tehnyt mitään tyhmyyksiä koskaan.

Vierailija
32/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että voi jättää. Lähinnä mietin, että asutteko maalla vai kaupungissa ja minkälaista on paikkakunnan meno nuorilla. Toisaalta uskon, että tunnet lapsesi ja kaikki menee hyvin, mutta mieleen tulee, että jospa sittenkin koulussa tai muualla on nuoret suunnittelemassa vuosisadan bileitä ja teidän lapsia on painostettu yrittämään saada talo tai asunto käyttöön. Olin itse kunnollinen nuori, mutta tuon ikäisenä olisin ihan mainiosti hyväuskoisena voinut suostua moiseen suunnitelmaan.

Vierailija
33/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni uskaltaisin jättää. Myös opettajan työssäni tapaamistani nuorista iso osa on todella luotettavia.

Vierailija
34/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ensi kuussa 17 vuotias ei ole bielä ollut edes yhtä yötä yksin. Joo pakko olis vissiin jo jättää :) ei oo vaan tullut tarvetta.

Vierailija
35/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei suostunut jättämään minua kotiin yhdeksi yöksi ollessani 13-vuotias, vaan jouduttiin tekemään ihme järjestelyjä, kun koko muu perhe oli yhden yön muualla. Minusta se tuntui naurettavalta, etten saanut jäädä kotiin yksin.

Itse tunnet lapsesi parhaiten, toimi sen mukaan.

Vierailija
36/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUURI NÄIN. Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:43"]

Heti kun suljet oven perässäsi, alkaa teinixien facebook päivitykset ja kännykkäviestit. Viidakkorumpu soi. Alta nanosekunnin siellä on oven takana jos jonkinlaista tallaajaa pyrkimässä sisään (tuttuja ja tuntemattomia). Pian on teidän huusholli remontissa, tai ainakin sen tarpeessa. Tätä ei tapahtuisi, jos olisit kotona ja läsnä. Vanhemmat on alaikäisistä mukuloistaan vastuussa, voit syyttää itseäsi, jos jotain kamalaa tapahtuu. Järki käteen. Mieti nyt vielä.

[/quote]

Vierailija
37/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä vitsi vai provo??

Olen ollut 15-vuotiaana ainakin 4 vkoa yksin kotona kesäaikaan koska 1) olin kesätyössä, 2) en halunnut lähteä mökille.

Vierailija
38/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisenä minä olin jo viikon yksin! totta kai tarkat ja selvät säännöt pitää vanhemman kanssa tehdä, esim. omat sotkut siivotaan pois eikä jätetä sitten kotiin palaavalle äidille...

Vierailija
39/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä...

Minä olin 14-15 -vuotiaana usein viikon kesällä yksin kotona, koska urheilin aktiivisesti ja usein oli leiriviikko (siis omalla harkkasalilla, asuttiin kotona, mutta 2-3 treeniä päivässä) Heinäkuussa ja silloin muu perhe halusi olla mökillä.

Ei kyllä käynyt edes mielessä järkätä mitään bileitä, hyvä kun jaksoi käydä siellä kotona nukkumassa.

Jos ne teinit sais päähänsä järkätä bileet, niin olis riski että lähtis käsistä nykyisenä some -aikana. Mutta aika kaukaa haettu, että rauhalliset, pienessä fiksussa kaveripiirissä pyörivät joutuisivat yhtäkkiä kotona vaan ollessaaan jonkun sadistilauman hyökkäyksen kohteeksi, niin että kännyköistä vietäisiin simit ja astiat paiskottaisiin maahan.

Nuoria on toki niin erilaisia, uskon että vanhemmat tuntee nuorensa. Nämä jotka pelkäävät parketin ja hääastiaston puolesta, heillä luultavasti on siihen hyvä syy.

Vierailija
40/42 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:42"]

Mihin se sitä yksinoloa tarvii?

[/quote]

Minä ainakin olen todella tarvinnut yksinoloa yläasteikäisestä lähtien. Omalla kohdallani se ei onneksi ollut ongelma, koska olin ihan naurettavan kiltti teini-ikäinen ja vitsailtiinkin, että murkkuikä jäi minulta kokonaan välistä. Kun oli iso perhe ja pieni asunto, oli aivan ihanaa saada välillä olla omassa rauhassa ja hiljaisuudessa.