Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko 12-vuotiaan (pian 13-vuotta täyttävän seiskaluokkalaisen) juoda aamulla kahvia?

Vierailija
30.11.2020 |

Oma haluaisi juoda, kun kaverikin juo. Olen antanut joka aamu ihan vähän ja paljon maitoa päälle. Kinuaa kuitenkin enemmän kahvia. Ystävä ei anna ollenkaan kahvia omalle lapselleen. Mites te?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset antaisi jotain pientä kupillista? Eihän sitä heti tarvi kaataa 2,5dl mukia piripintaan.

Minä aloitin kahvinjuonnin 7-vuotiaana juurikin tuolla pullan kastolla ja yläasteiässä tuli sitten aamukahvi kuvioihin.

Vierailija
62/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tuon ikäinen jo juo :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ton ikäistä kahvin juonti aamulla ole mitään haittaa päin vastoin piristyy ja on hereillä koulussa. Iltakahvit sen sijaan kieltäisin k8ska muuten teini ei nuku yöllä kun kavi on piristänyt liikaa tähähån ei suositella aikuisisillekaan samasta syystä.

Miksi tuon ikäisen tarvitsisi saada mitään riippuvuutta aiheuttavaa piristystä aamuisin? Hyvät yöunet ja terveelliset syömiset piristää ihan tarpeeksi. Onhan se kahvi sinänsä parempi, kuin jotkut sokerilliset energialitkut, mutta en nyt näe mitään erityisen hyvää siinä, että lapsi koukuttuu johonkin. Ehkä olen vähän tiukkis tämän suhteen, mutta itsellä ainakin on omaa kokemusta siitä, että kofeiini aiheuttaa riippuvuutta ja siitä voi tulla epämukaviakin vieroitusoireita, jos sitä ei saa.

Vierailija
64/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Onneksi ei edes tykkää

Vierailija
65/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on 14v ja 16v ja kumpikaan ei tykkää kahvista! Itse aloitin juomaan kahvia kun täytin 16v. Antaisin seiskaluokkalaisen juoda kahvia ihan pikkuisen aamulla, ei oo mun mielestä niin paha.

Vierailija
66/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Itse aloitin kahvinjuonnin aikaisin ala-asteikäisenä. Nykytutkimusten mukaan kahvi on terveysjuoma, jolla on oikeasti myös suojaavia vaikutuksia. Esim. alkoholistin kannattaa juoda kahvia maksan takia (no, toki kannattaisi olla juomatta alkoholiakin..).

Osa ihmisistä on herkkiä kofeiinille. Sen kyllä huomaa helposti.

Ja jos pelkää kofeiinia, niin ei sitten teetä, ei suklaata, ei muutakaan kofeiinipitoista.

No onhan noissa mainitsemissasi aineissa hieman eri kofeiinipitoisuudet. Yksi mukillinen kahvia (2,5 dl) vastaa noin puolta kiloa suklaata...

Vierailija
67/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En antaisi. Kahvi vaan alkaa kusettamaan tunnilla..

Höpö höpö, ennemminkin paskattamaan :D

Ei mitään höpö höpöä ole.

Kahvi edistää tunnetusti virtsan erittymistä.

Jos juo paljon kahvia, on myös juotava samalla vettä, kahvi kuivaa elimistöä.

Vierailija
68/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi ainakaan alle 15 vuotiaalle säännöllisesti. Onhan siitä erilaisia tutkimuksiakin, että kofeiini ei ole kehittyvälle lapselle hyvästä.

Mutta sanotaan nyt toisaalta niin, että mieluummin pieni kuppi kahvia kuin jatkuvasti energiajuomaa. Tosin, eivät ne sulje toisiaan poiskaan...

Omien lasten kanssa ei ole vielä tarvinnut asiaa miettiä. Saa nähdä muuttuuko mieli sitten, kun ovat vähän isompia.

Vierailija
69/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin juoda. Jos kielletään niinkin vaaraton päihde kuin kofeiini, niin sitten juodaan salaa. Ja kun sitä tehdään salaa, voidaan myöhemmin vähän salaa vedellä tupakkaakin. Ja tietysti kaljaa. Kiellot ei ainakaan omilla lapsilla toimi. Eikä toimineet omassa nuoruudessanikaan. Päinvastoin. Nuoret kun aika useasti haluavat uhmata vanhempiaan, ja tehdä päinvastoin kun neuvotaan. Ja päättää itse asioista. Ainakin voi omalla käytöksellä viedä sen kielletyn hedelmän houkutuksen pois. Meillä keskustellaan asioista, ja kerrotaan rehellisesti hyvät ja huonot puolet asioista, ja jätetään päätösvalta nuorelle itselleen. Esim. Energiajuomista, ja kofeiinista olen kertonut, että piristävät kyllä, jos ottaa silloin, kun oikeasti tuntuu, että tarvitsee. Mutta jos säännöllisesti juo, niin piristävä vaikutus häviää, ja ainoa mitä tapahtuu, on turhaa rahanmenoa ylihintaiseen limsaan. Meillä ainakin on toiminut. Alkoholiin, jota poikamme jossain vaiheessa tulee vääjäämättä kokeilemaan, pätee vähän sama asia. Ei mikään ehdoton ei, vaan keskustellen asiasta, niin, ettei tarvitse sitten ensikännejä vetää jonkun huonon kaverin kanssa lumihangessa salaa moponkypärän päällä istuen. On isänä mukavempi tietää missä piika menee, ja kenen kanssa, ja missä kunnossa, vaikkei ryyppäämistä hyväksyisikään. Lapsen pitää uskaltaa aina pyytää apua vanhemmiltaan. Tiukat ehdottomat kiellot tekevät juuri sen, ettei uskalla, ja sitten sammutaan lumihankeen.

Vierailija
70/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ton ikäistä kahvin juonti aamulla ole mitään haittaa päin vastoin piristyy ja on hereillä koulussa. Iltakahvit sen sijaan kieltäisin k8ska muuten teini ei nuku yöllä kun kavi on piristänyt liikaa tähähån ei suositella aikuisisillekaan samasta syystä.

Miksi tuon ikäisen tarvitsisi saada mitään riippuvuutta aiheuttavaa piristystä aamuisin? Hyvät yöunet ja terveelliset syömiset piristää ihan tarpeeksi. Onhan se kahvi sinänsä parempi, kuin jotkut sokerilliset energialitkut, mutta en nyt näe mitään erityisen hyvää siinä, että lapsi koukuttuu johonkin. Ehkä olen vähän tiukkis tämän suhteen, mutta itsellä ainakin on omaa kokemusta siitä, että kofeiini aiheuttaa riippuvuutta ja siitä voi tulla epämukaviakin vieroitusoireita, jos sitä ei saa.

Lapsilla niitä kofeiinin haittavaikutuksia voi tulla paljon pienemmästä määrästä, kuin aikuisella. Eikä siihen riippuvuuteen vaadita mitään 10 kuppia päivässä, vaan jo paljon pienempi määrä riittää ihan aikuisellakin.

Vierailija
71/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin juoda. Jos kielletään niinkin vaaraton päihde kuin kofeiini, niin sitten juodaan salaa. Ja kun sitä tehdään salaa, voidaan myöhemmin vähän salaa vedellä tupakkaakin. Ja tietysti kaljaa. Kiellot ei ainakaan omilla lapsilla toimi. Eikä toimineet omassa nuoruudessanikaan. Päinvastoin. Nuoret kun aika useasti haluavat uhmata vanhempiaan, ja tehdä päinvastoin kun neuvotaan. Ja päättää itse asioista. Ainakin voi omalla käytöksellä viedä sen kielletyn hedelmän houkutuksen pois. Meillä keskustellaan asioista, ja kerrotaan rehellisesti hyvät ja huonot puolet asioista, ja jätetään päätösvalta nuorelle itselleen. Esim. Energiajuomista, ja kofeiinista olen kertonut, että piristävät kyllä, jos ottaa silloin, kun oikeasti tuntuu, että tarvitsee. Mutta jos säännöllisesti juo, niin piristävä vaikutus häviää, ja ainoa mitä tapahtuu, on turhaa rahanmenoa ylihintaiseen limsaan. Meillä ainakin on toiminut. Alkoholiin, jota poikamme jossain vaiheessa tulee vääjäämättä kokeilemaan, pätee vähän sama asia. Ei mikään ehdoton ei, vaan keskustellen asiasta, niin, ettei tarvitse sitten ensikännejä vetää jonkun huonon kaverin kanssa lumihangessa salaa moponkypärän päällä istuen. On isänä mukavempi tietää missä piika menee, ja kenen kanssa, ja missä kunnossa, vaikkei ryyppäämistä hyväksyisikään. Lapsen pitää uskaltaa aina pyytää apua vanhemmiltaan. Tiukat ehdottomat kiellot tekevät juuri sen, ettei uskalla, ja sitten sammutaan lumihankeen.

Kyllä on muitakin haittavaikutuksia, kuin turha rahanmeno. Voi tulla pahojakin päänsärkyjä ja valtavaa väsymystä, joka ei varmastikaan ole hyvä juttu koululaiselle.

Vierailija
72/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, meillä ei alle 15v saa juoda mitään kofeiinipitoista

Tsirp. Ja sitten lapset vetää sulta salaa kännejä. :D

Näin mun ex-anopin taloudessa, jossa tää akka meuhkaa aina suureen ääneen että ei kahvia alle 16-vuotiaille. Vaan eipä tiedä paha noita sitä, että hänen pikku prinsessansa ovat juoneet ensikänninsä jo 13-vuotiaina (ja monet sen jälkeen). 

Niin että onko se kahvi sitten niin paha oikeesti?

Vierailija
73/73 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa mietin tuota, että missä piika menee ja kenen kanssa.