Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu 2020 - kotona vai korona?

Vierailija
30.11.2020 |

Nyt olisi hyvä hetki hallituksen linjata mitä joulunviettoon suhteen tulisi tehdä tänä vuonna.

Ohjeistukset ovat epäselviä ja joulusta 2020 on tulossa vuoden pahin koronalinko jos kohta ei puututa peliin. Eilen esimerkiksi täällä Tampereella ohjeistettiin että turhaa matkustusta esimerkiksi Uudellemaalle ja Päijät-Hämeeseen tulee välttää ainakin 21.12 asti - no kaikki tiedämme että korona ei katoa mihinkään jouluksi. Marin taas sanoi haastattelussa että ”perhejoulua voi viettää”. Ainakin itselle perhejoulu tarkoittaa juuri sitä turhaa matkustamista.

Miten on? Miten te aiotte tänä jouluna toimia? Itseäni huolestuttaa, kun vanhemmat sukulaiset ja vanhemmat eivät ymmärrä että sukulointijoulu ei ole paras idea -mutta ei heitä voi syyttää kun ohjeistukset ovat näin järkyttävän sekavia..... Jos jouluna koko suomi lähtee pyhiksi viettämään perhejoulua ympäri suomen ei tälle koronalle näy loppua...

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietetään  sukujoulua, mutta asutaan kaikki  samalla paikkakunnalla. 

Vierailija
2/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki juhlii nyt kotonaan. Telkkariin vaan paljon hyviä UUSIA leffoja ja sarjoja, niin väki viihtyy kotonaan. Syödään hyvin ja ulkoillaan. Lahjoja vain lapsille.

Vieraillaan ja sukuloidaan sitten ensi kesänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki juhlii nyt kotonaan. Telkkariin vaan paljon hyviä UUSIA leffoja ja sarjoja, niin väki viihtyy kotonaan. Syödään hyvin ja ulkoillaan. Lahjoja vain lapsille.

Vieraillaan ja sukuloidaan sitten ensi kesänä.

Tätä olen yrittänyt sanoa, mutta miksi mikään virallinen taho ei puutu tähän! Minun yli 60-vuotiaat vanhemmat luulevat että joulusta tulee aivan tavallinen, vaikka itse en todellakaan haluaisi lähteä julkisilla viemään/saamaan koronaa vanhemmilleni ja mieheni vanhemmille ja suvulle. Tähän täytyy puuttua!

Vierailija
4/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvasin jo elokuussa, että toinen aalto on joulun aikaan pahimmillaan. Asumme pääkaupunkiseudulla ja riskiryhmäläiset vanhempani asuvat rauhallisella korona-alueella, eivätkä todellakaan ymmärrä tilanteen vakavuutta (ja riskiä, että oireetonkin voi tartuttaa). Tästä syystä varasin meidän perheelle (mies ja minä) hiihtomökin Kainuusta jo loppukesästä jouluksi. Menemme omalla autolla viikon eväät mukanamme ja käymme vain ladulla hiihtämässä. Emme tapaa sisätiloissa ketään ihmisiä. Vanhempieni mielestä me emme nyt voi tavata jouluna sen takia, että me lähdemme matkalle, mikä on huutava vääryys heitä kohtaan

Pääkaupunkiseudun uudet rajoitukset eivät vaikuta käytännössä mitenkään meidän elämään, koska kontaktimme ovat olleet minimissä kesän jälkeen jo muutenkin (en todellakaan halua koronaa itsellenikään, saati vanhemmalle miehelleni). Jos varotoimista huolimatta sairastumme ennen matkaa, sitä varten meillä on matkavakuutus.

Vierailija
5/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse arvasin jo elokuussa, että toinen aalto on joulun aikaan pahimmillaan. Asumme pääkaupunkiseudulla ja riskiryhmäläiset vanhempani asuvat rauhallisella korona-alueella, eivätkä todellakaan ymmärrä tilanteen vakavuutta (ja riskiä, että oireetonkin voi tartuttaa). Tästä syystä varasin meidän perheelle (mies ja minä) hiihtomökin Kainuusta jo loppukesästä jouluksi. Menemme omalla autolla viikon eväät mukanamme ja käymme vain ladulla hiihtämässä. Emme tapaa sisätiloissa ketään ihmisiä. Vanhempieni mielestä me emme nyt voi tavata jouluna sen takia, että me lähdemme matkalle, mikä on huutava vääryys heitä kohtaan

Pääkaupunkiseudun uudet rajoitukset eivät vaikuta käytännössä mitenkään meidän elämään, koska kontaktimme ovat olleet minimissä kesän jälkeen jo muutenkin (en todellakaan halua koronaa itsellenikään, saati vanhemmalle miehelleni). Jos varotoimista huolimatta sairastumme ennen matkaa, sitä varten meillä on matkavakuutus.

Juu meillä on loukkaannuttu jo etukäteen, kun otin puheeksi että tänä jouluna ei ehkä voida tulla kyläilemään kun koronatilanne on tällainen, asumme 300 kilometrin päässä sukulaisista ja autottomana ainut vaihtoehto kulkea on julkisilla. En näe tässä mitään järkeä.

Joulu on minullekin tärkeä juhla, mutta vielä tärkeämpää on terveys ja se ettei oteta turhia riskejä. Rokote on jo lähellä, vielä pitäisi jaksaa.

Kaipaan virallisen tahon kieltoja ja ohjeita miten nyt tulisi toimia.

Vierailija
6/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei vanhemmat ole ymmärtänyt, että tänä vuonna ei tulla. Asutaan pk-seudulla ja miehen vanhemmat Pirkanmaalla. Minun vanhemmat on Keski-Suomessa. Kun nyt viikonloppuna kerrottiin, että olla ihan kahdestaan nyt niin kamala vastaan vänkääminen alkoi. Just miehen vanhemmat oli että kyllä sinne voi mennä 21.12 jälkeen. Olin vähän, että ei se korona varmaan sillä päivämäärällä osaa poistua. Kaipaan myös selvempää ohjeistusta joulun viettoon!

Vierailija
7/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joku tarvii ohjeistuksen joulun viettoon? Eikö ihmiset osaa käyttää omaa järkeä vai puuttuuko se kokonaan?

Vierailija
8/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei vanhemmat ole ymmärtänyt, että tänä vuonna ei tulla. Asutaan pk-seudulla ja miehen vanhemmat Pirkanmaalla. Minun vanhemmat on Keski-Suomessa. Kun nyt viikonloppuna kerrottiin, että olla ihan kahdestaan nyt niin kamala vastaan vänkääminen alkoi. Just miehen vanhemmat oli että kyllä sinne voi mennä 21.12 jälkeen. Olin vähän, että ei se korona varmaan sillä päivämäärällä osaa poistua. Kaipaan myös selvempää ohjeistusta joulun viettoon!

Minulle ehdotettiin että vanhempani ajavat 300 kilometrin päästä hakemaan jos ei muuta. Ei se ole se pointti! Entäpä mieheni vanhemmat ja heidän koko sukunsa joka paikalle kokoontuisi, mukaan lukien yli 80-vuotiaat isovanhemmat - tämä voi ihan toden totta olla heidän viimeinen joulunsa, jos me kaikki ympäri suomen ajellaan paikan päälle....

Harmittaa kun mitään ei ohjeisteta ja saa koko suvun vihat päälleen kun yrittää toimia järkevästi.

Vierailija
9/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku tarvii ohjeistuksen joulun viettoon? Eikö ihmiset osaa käyttää omaa järkeä vai puuttuuko se kokonaan?

Ihan oikeasti tarvitsee, vai mitä sinä olet tässä tilanteessa tekemässä? Toisaalla sanotaan että viettäkää vaan perhejoulua ja toisaalla että älkää matkustako turhaan. On aika sekavaa jos minulta ja ilmeisesti kaikilta sukulaisiltani kysytään.

Vierailija
10/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä ja yksinkertainen ohje joulun viettoon: vietä joulua vain sellaisten ihmisten seurassa, jotka ovat olleet ennen joulua 14 vuorokautta tapaamatta muita ihmisiä. Jos jollain porukasta ei tätä mahdollisuutta ole, hän ja hänen perheenjäsenensä ei osallistu yhteiseen joulunviettoon. 

Vierailija
11/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä järjen jättiläinen voit ohjeistaa koko suomen kansan nyt tässä tilanteessa. Kerro, kerro mitä pitää tehdä.

Vierailija
12/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu kotona koronassa, toteutunnee melko monen kohdalla, joten ohjeistuksia ei enää tarvita!

Vierailija
13/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksessa kukaan ei halua olla se joka peruu joulun, vaikka niin tässä tilanteessa pitäisi toimia. Kuka on se joka uskaltaa tehdä oikean päätöksen?

Joulu on monelle niin tärkeä, että ennemmin saavat koronan kuin noudattavat ohjeistuksia.

Vierailija
14/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvä ja yksinkertainen ohje joulun viettoon: vietä joulua vain sellaisten ihmisten seurassa, jotka ovat olleet ennen joulua 14 vuorokautta tapaamatta muita ihmisiä. Jos jollain porukasta ei tätä mahdollisuutta ole, hän ja hänen perheenjäsenensä ei osallistu yhteiseen joulunviettoon. 

Näiden vanhusten mielestä he ovat olleet tapaamatta muita ihmisiä kun he ovat käyneet vain kaupassa, kirjastossa, tanssiharrastuksessa, kielitunnilla, uimahallissa ja vaan nopeasti kahvilla naapureilla ja muilla tuttavilla. Kaikille ei todellakaan mene jakeluun nämä asiat.

Vierailija
15/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä oon kans ajatellut, ei vaan tule onnistumaan. Miehen sisko tulee Ranskasta Suomeen 18.12. Instagramin perusteella, ei hirveästi ole ohjeita noudatettu.. Joka viikoloppu "kotibileet" joissa halaillaan ja pussaillaan. En uskalla tavata ja mulle suututtiin!

Vierailija
16/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat vaatii kanssa väen vängällä lapset ja lapsenlapset kylään nyt, jouluna ja muulloin. Ja vaikka varmistettaisiin, että ollaanhan siellä terveenä niin paikan päälle 300km ajettuamme paljastuu, että vaarilla on "pientä köhää" - lopputuloksena meidän perhe sairastaa kuukauden vuoron perään.

Vierailija
17/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä korona ei nyt vaan lopu ennen rokotetta ja sittenkin se jää ihan samalla tavalla kulkemaan kausittain kuin muutkin virukset. Kokonaan sitä ei saada millään ilveellä maapallolta pois.

Vierailija
18/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä oon kans ajatellut, ei vaan tule onnistumaan. Miehen sisko tulee Ranskasta Suomeen 18.12. Instagramin perusteella, ei hirveästi ole ohjeita noudatettu.. Joka viikoloppu "kotibileet" joissa halaillaan ja pussaillaan. En uskalla tavata ja mulle suututtiin!

Eikös hän ihan virallisestikin joudu 14 päivän karanteeniin? Miten joku voi suuttua siitä ettei nää tätä henkilöä.

Vierailija
19/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden vanhusten mielestä he ovat olleet tapaamatta muita ihmisiä kun he ovat käyneet vain kaupassa, kirjastossa, tanssiharrastuksessa, kielitunnilla, uimahallissa ja vaan nopeasti kahvilla naapureilla ja muilla tuttavilla. Kaikille ei todellakaan mene jakeluun nämä asiat.

Ymmärrän, ettei mene jakeluun kovin helposti. Voi sitten sanoa vaikka niin,  että jos on poistunut kotoaan muuallekin kuin lähimaastoon kävelemään ja viemään roskat ulos, silloin ei ole ollut 14 vrk eristyksissä. Meillä yhteinen joulu onnistuu juuri siksi, että vain eristyksissä olleet osallistuvat.

Vierailija
20/88 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä. Ellei korona iske ennen sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä