Opisklijoit paikalla? Opiskelumotivaatio aivan hukassa
Olen vaihtanut alaa ns. unelma-alalleni ja nyt nämä kaksi vuotta opiskelumotivaatio onkin laskenut tasaisesti alas päin! Tällä hetkellä se on aivan nollissa, enkä tiedä yhtään mitä tekisin. Opiskelu tuntuu tervanjuonnilta ja tuskaiselta eteen päin kitkuttelemiselta Numerot ovat laskeneet ja ensimmäisiä hylättyjäkin on tullut..
Onko muilla ollut tai on edelleen sama tilanne? mitä tässä oikein voisi tehdä, opiskelujen keskeyttäminen ei ole nyt vaihtoehto.
Kommentit (26)
Pelottavan paljonhan tätä taitaa esiintyä. Opiskelualani vain on sellainen, ettei tällaisista juurikaan puhuta. Täytyisi vain olla kiitollinen, että on edes päässyt alan sisälle eikä ''heikko'' tietenkään saa olla..
Ap
Minäkin koin opiskelut aikanaan melkoisena pettymyksenä. Kurssit oli huonosti järjestetty, mikä johtui pitkälti siitä että ala oli siinä yliopistiossa uusi. Kokeiltiin, että mitkä on toimivia tapoja toteuttaa kurssit ja valitettavan usein kurssin jälkeen yhteistuumin todettiin että ei näin. Ja opiskelijahan siinä sitten kärsi. Jotenkin koko ammatistakin alkoi tulla kamala kuva ja alkoi tuntua, etten halua tehdä tätä hommaa työkseni.
Minua helpotti työelämääntutustumiset, joiden kautta sain konkreettista tuntumaa siihen, mitä työ on. Meillä oli harjoitteluja ja kun pääsi siihen oikeaan työympäristöön, tuli opiskeluihinkin sellainen hetkellinen puhti. Onnistuisiko sinulla, että kävisit tutustumassa esim. joihinkin yrityksiin, joissa alaa opiskelleet työskentelevät? Että saisit konkreettisen kuvan siitä mitä se työ on ja olisi joku, mitä kohti ponnistella. Kun se opiskelu vaan on niin eri asia kuin se itse työ.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:55"]
Pelottavan paljonhan tätä taitaa esiintyä. Opiskelualani vain on sellainen, ettei tällaisista juurikaan puhuta. Täytyisi vain olla kiitollinen, että on edes päässyt alan sisälle eikä ''heikko'' tietenkään saa olla..
Ap
[/quote]
19 jatkaa. Samat tunnot oli minulla. Oma alani on melko pieni ja haluttu, sisään oli vähän hankala päästä tai sii sai tehdä töitä. Eli odotukset oli korkealla, siksikin varmaan petyin. Samoin se ajatus koko yliopisto-opiskelusta oli jotenkin paljon glamourimpi kuin mitä se todellisuudessa onkaan.
Ei mikään ihme, että lakitekstien pänttäys alkaa kyllästyttää...
Mun resepti on se, että hanki itelles jokin osa-aikainen asiakaspalveluduuni, jossa joudut hiki hatussa juoksemaan ja tekemään viiden ihmisen työt yksin. Samalla surkea esimies hankaloittaa elämääsi ja pilaa työilmapiiriä. Asiakkaat ovat jostain avohoidosta karanneita ja ylipäätään kaikki on sun syytä. Tee tätä työtä muutaman kuukauden ajan ja alat muistelemaan, millaista olikaan opiskella...
Voit istua ihan rauhassa ja hiljaa kotona tai kirjastossa, tehdä muistiinpanoja ja alleviivauksia kivalla pinkillä korostustussilla. Kun olet aikasi juntannut nippelitietoja päähän, testannut osaamistasi ja todennut, että "mähän osaan nää!", meet rennosti tenttiin ja vyörytät kaiken tietosi tentaattorin iltalukemiseksi. Nippelit ehkä katoavat päästä heti kun astut tenttisalista ulos, mutta who cares, hetken päästä tenttituloksissa komeilee hyväksytty opintosuoritus. Arvosanoilla ei ole mitään väliä, jos opintojen etenemisessä vaaditaan vaikka kolmosen keskiarvoa, mukaan mahtuu monta ykköstä ja kakkosta, kunhan jostain helpommasta tentistä saat paremmat numerot korottamaan keskiarvoa.
Opiskeluun tulee monella taantuma, minullakin just tuolloin tokan vuoden jälkeen. Jotkut pystyy vetämään opiskelut aikataulussa, huippuarvosanoin ja ilmeisesti tappamatta sosiaalista elämäänsä, mutta ei kaikkien tarvitse! Jos opiskelu tökkii pahasti, pidä vähän taukoa, jos opiskelusuunnitelmat sen verran joustavat. Mä käytin rankan jakson jälkeen pari vuotta kevyempään oloon, tein pashatöitä ja pikkuhiljaa opiskeluintokin taas heräsi...
VOIMIA!
Kun mulla loppui motivaatio, lähdin vuodeksi vaihtoon. Opiskelin samaa alaa ulkomailla kuin kotiyliopistossanikin ja sainkin vaihdossa suoritetuilla kursseilla korvattua Suomen kurssejani. Motivaationi palasi vaihdossa ja innostuin alastani aivan uudella tavalla. Nyt luen, koska minua kiinnostaa lukemani. En siksi, että haluan saada tentistä hyvän arvosanan.
Mulla myös motivaatio hukassa. Kurssit on todella tyhjän päiväsiä, täynnä turhia tehtäviä ja pakollisia luentoja. Opettajat vaihtuu ja mistään ei saa otetta. Koulun sisäinen tiedotusjärjestelmä ei toimi, kurssien suoritusmerkintöjen perään saa jatkuvasti kysellä. Tuntuu kuin opettajilla ei olisi motivaatiota opettaa. Kaikki tehdään mahdollisimman nopeasti, itsenäisiä töitä jne. Ala kyllä kiinnostaa, mutta koulut säästää ja se valitettavasti näkyy opetuksen laadussa.