Onko ok isossa marketissa lähteä kassalla maksettaessa
hakemaan tai vaihtamaan jotain tuotetta toiselta puolelta markettia? Niin että jono saa odottaa kiltisti...
Kommentit (19)
Ei enää siinä vaiheessa, jos on jo maksamassa. Siinä tapauksessa on järkevintä vaan maksaa, viedä ostokset autoon tai muualle säilöön ja sen jälkeen hakea unohtunut tavara ja jonottaa uudelleen. Ei toisia asiakkaita saa jonotuttaa oman unohduksen vuoksi.
Pahinta mitä voi käydä, että joku jonottaja pöyrittelee silmiään. Yleensä ei. Jos on pitkät jonot ja kiire kotiin, niin voi käydä nopeasti hakemassa, tietenkin.
Ihan vierestä voi mielestäni juoksemalla hakea. Toiselta puolelta markettia ei tietenkään, pitäisi nyt järjenkin se jo sanoa.
En itse lähde kesken kaiken hakemaa jotakin, mutta en menetä hermojani jos joku muu niin tekee. Kaipa mulla on riittävästi aikaa, ei haittaa 1-2min ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:31"]
Pahinta mitä voi käydä, että joku jonottaja pöyrittelee silmiään. Yleensä ei. Jos on pitkät jonot ja kiire kotiin, niin voi käydä nopeasti hakemassa, tietenkin.
[/quote]
Entäs ne kymmenen jonottajaa siinä perässä, eikö niiden jonotus ja kiire kotiin merkitse mitään? Uskomatonta itsekkyyttä.
No ei mun mielestä oo kovin asiallista lähteä hakemaan jotain unohtunutta, jos sen pystyy tekemään myös ensimmäiset ostokset maksettuaan. Sille taas ei oikein mahda mitään, jos vaikka jostain hedelmä- tai vihannespussista puuttuu hintatarra, mikä voi unohduksen lisäksi johtua myös siitä, että tarra on tarttunut jonnekin muualle. Sellaisessa tilanteessa yleensä täytyy lähteä punnitsemaan pussi uudestaan.
-Useimmissa kaupoissa kassa voi laittaa "maksun odottamaan", eli ne tavarat voidaan vetää kassan läpi ja jättää sinne päähän odottamaan --> asiakas lähtee hakemaan unohtunutta tavaraa --> tuolla välin kassa ottaa muita asiakkaita --> asikas tulee kassalle unohtuneen tavaran kanssa --> kassa lyö sen ja aiemmin kassan läpi menneet läpi ja asiakas maksaa kaikki ostokset.
-Yleensä kassoilla on vaaka jolla voi punnita ne tuotteet joista hinta puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:31"]
[/quote]
Onko tullut mieleen, että ehkä niillä muillakin jonottajilla saattaisi olla kiire kotiin...? Mutta juuri tuollaista toimintaa voi olettaakin ihmiseltä, jonka päässä ei liiku muuta kuin "MINÄMINÄMINÄ!!!!".
Kuinka kiire teillä on yleensä kaupassa? Onko se sekunneista kiinni miten jono etenee? Miksi teillä on nin kiire, ettekö osaa lainkaan ennakoida tulevia, vaikkapa nyt ruuanvalmistusta kotona? Tehkää edellispäivänä valmistelut.
Ei voi lähteä hakemaan puuttuvia tavaroita, jos perässä on jonoa! Se hakureissu voi isossa hypermarketissa kestää vaikka kuinka kauan... Eri asia toki, jos kassa osaa laittaa maksun odottamaan nro 10 kuvaamalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:41"]
-Useimmissa kaupoissa kassa voi laittaa "maksun odottamaan", eli ne tavarat voidaan vetää kassan läpi ja jättää sinne päähän odottamaan --> asiakas lähtee hakemaan unohtunutta tavaraa --> tuolla välin kassa ottaa muita asiakkaita --> asikas tulee kassalle unohtuneen tavaran kanssa --> kassa lyö sen ja aiemmin kassan läpi menneet läpi ja asiakas maksaa kaikki ostokset.
-Yleensä kassoilla on vaaka jolla voi punnita ne tuotteet joista hinta puuttuu.
[/quote]
Ässäketju ainakin osaa tämän, epäilen että myös K-kaupat. Ässämarketissa mulle kerrottiin että on kassan osaamattomuutta jos väittää ettei niin voi tehdä.
Mä teen niin, kun jotain unohtuu, että ajan kotiin reitin kautta, jossa on pienempi kauppa matkan varrella ja haen sieltä unohtuneen asian (yleensä joku kermaviili). Ei pitkiä jonoja, kukaan ei joudu odottelemaan ja itsekin säästyn suurimmalta vaivalta.
Joskus teen myös niin, että keskisuuressa kaupassa kysyn, josko voisin siihen kassan viereen jättää ostokseni pakattuina maksun jälkeen ja sitten lähden hakemaan unohtunutta. Aina on käynyt ja olen voinut luottaa, että kukaan niihin ostoksiini ei koske.
Jos tuote on viallinen, tietenkin se vaihdetaan, mutta tarvitseeko asiakkaan lähteä hakemaan, liikkeenhän asia se on? Kassat saavat helposti hälytettyä jonkun myymälän puolelta hoitamaan asiaa.
Ehkä tulevaisuuden itsepalvelussa jatkossa tuotevastuu ja takuu antaa asiakkaalle oikeuden korjata ostamansa tuote.
Jos joku unohtui ja se haetaan kesken kaupanteon, on se ihan kauppiaan (ja häntä edustavan kassan) ja asiakkaan välinen asia, jatkaako hän asiakkaan palvelua ilman uutta jonotusta. Ihan samalla tavalla kuin muiden jonossa seisovien palveleminen on myymälän asia. Jokainen asiakas voi ottaa nokkiinsa, eikä toisten aiheeton viivytys ole asiallista, mutta jonot lähtökohtaisesti johtuvat kassojen alimitoituksesta, joka on kauppiaan ratkaisu.
Kerranikuistin tapahtumaa, jossa oli 2 kassillista tavaraa. Äiti pakkaili kaikessa rauhassa ostokset. Kun tuli maksun aika pinkas nainen tiehensä tavaroineen. 145 € oli loppusumma. Ilmeisesti nainen ei jäänyt kiinni. En tiedä varmaksi
Itse käyn kaupassa bussilla, ja olen pari kertaa myöhästynyt bussista koska joku ämmä jätti kassan seisomaan ja lähti hakemaan nopeine ja ketterine autokärryineen jotain yhtä purkkia toiselta puolelta Prismaa. Että teidän kaksiminuuttinen voi jollekin muulle olla puoli tuntia seuraavan bussin odottelua.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:23"]
Onko ok isossa marketissa lähteä kassalla maksettaessa
hakemaan tai vaihtamaan jotain tuotetta toiselta puolelta markettia? Niin että jono saa odottaa kiltisti...
[/quote]
14 ihmistä nähtävästi harrastaa tällaista. Minusta tuollainen käytös ei ole ok.
Minä ottaisin jonoa turhaan seisottavasta kusipäästä kuvan ja laittaisin sen nettiin. :)
Oli se ok tai ei, niin joskus on vaan pakko lähteä, jos on unohtanut jotain tosi tärkeää. Noloahan se on, mutta ei mahda mitään.