Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vispipuurosta ei tule lohkeavaa, Missä vika?

Vierailija
09.04.2014 |

Ja taas. Mikä ihme tässä mun vispipuuron valmistuksessa menee pieleen? Maku on loistava, mutta koostumus kerta toisensa jälkeen ihan väärä. Puuro ei ole ns. lohkeavaa vispipuuroa vaan lähinnä ruispuolukkapuuron tyylistä tököttiä.

Vispannut olen aivan varmasti tarpeeksi pitkään ja periaatteessa mittasuhteidenkin pitäisi olla oikeat. Mutta ei, puuro on kyllä tosi kuohkeaa, mutta ei jäykisty lohkeavaksi. Ei edes kylmänä. Laitan marjat kokonaisina enkä viitsi niitä kuitujenkaan vuoksi sihdata, johtuuko tämä omituinen ilmiö kenties tästä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tykkään enemmän juuri sellaisesta kuohkeasta, hieman lämpimästä vispipuurosta. Jäähtyessä valitettavasti muuttuu lohkeavaksi.

Vierailija
22/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli paras ketju pitkään aikaan :) niin tyypillistä tänne! Puolet vastaajista ei edes lue alkuperäistä viestiä vaan alkaa suoraan tyrkyttämään omaa totuuttaan. Näinhän se on muissakin ketjuissa. Hoh hoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:38"]

Miksi täällä puhutaan ruisjauhoista? Jos käytät sellaisia, unohda ne. Vispipuuro tehdään mannasuurimoista ja jos nimenomaan haluat oikein kuohkeaa ja lohkeavaa, täytyy käyttää ihan vaaleita mannasuurimoita. Tummemmista ei tule niin lohkeavaa.

Ja kakkosen vastaus oli tosi outo. Todennäköisesti et laita liian vähän vaan LIIKAA niitä mannasuurimoita. Kun laittaa liikaa, tulee raskaampi puuro, ei sellainen kuohkea ja lohkeava. Ja vatkaa pitkään.

[/quote]

Olis kiva tietää, miksi tätä peukutetaan alaspäin? Ovatko alapeukuttajat koskaan itse tehneet vispipuuroa?

Kuohkeuden kanssa ei ole mitään väliä sillä, laittaako marjat kokonaisina vai mehuna ja siivilöikö kuoret vai ei.

[/quote]

Ja edelleen: AP:n ongelma EI ole kuohkeus vaan lohkeamattomuus. Hänhän kertoo puuron olevan tosi kuohkeaa mutta ei lohkeavaa. Onko tällä AV-palstalla tosiaan näin paljon lukihäiriöisiä tai henkilöitä, jouden sisälukutaidot eivät ole normaalilla tasolla?!?

[/quote]

Kun puurosta saa riittävän kuohkeaa, se on automaattisesti lohkeavaa jäähdyttyään kunnolla, joten kyllä ne asiat kulkee käsi kädessä.

[/quote]

Niin. Eihän se TUOREENA lohkea.

Vierailija
24/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile riisijauhoja.

Vierailija
25/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen kylmänä vispaa oikein kunnon vaahdoksi se ei lohkea, mun herkkua nimenomaan tällälailla

Vierailija
26/48 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu 2

Vierailija
27/48 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/48 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää veikkauksia: vaikuttaako puolukoitten kyspyys? Syksyn ensimmäiset puolukat ovat ainakin meillä melko vaaleita ja kovia, eli niissä on pektiiniä, joka hyydyttää valmista puuroa. Loppusyksystä suoraan metsästä poimitut ovat hyvin pehmeitä.

En ole koskaan ajatellut, mistä erilainen rakenne eri kerroilla samallakin reseptillä johtuu, mutta tämä voi olla yksi selitys. Itse aloitan vispaamisen lämpimänä, kyllä se siinä sitten jäähtyy. Meillä ei ole mitään väliä sillä, onko lohkeavaa vai ei vaan sillä, että pitää olla niin tasaista ja kuohkeaa, että kelluu kerman tai maidon pinnalla. Onnistuu hyvin kuoria siivilöimättä, ja minäkin käytän sekä ruisjauhoja (karkeita) että vaaleita mannaryynejä.

Vierailija
29/48 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että vispaat liikaa? Sitko..

Vierailija
30/48 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan syyksi liian vähäistä ryynin määrää, mitä happamampk marja, sitä enemmän tarvitsee suurustaa.

Vierailija
31/48 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:33"]

5 jatkaa

Minä jäähdytän kylmävesihauteessa lavuaarissa ja samalla vatkaan sitä kuumaa puuroa. Jäähtyy aika nopeasti ja tulee kuohkeaa sekä lohkeavaa. Puuro siis vaaleista mannaryyneistä (kauramanna ei vatkaannu) joskus grahamjauhoja hiukan joukkoon ja silti on kuohkeaa.

Ohjeeni:

4dl puolukoita pakkasesta

1l vetä

Kiehuu n.10min

Siivilöin mehun ja takaisin kattilaan

1 1/2dl mannaryynejä

Keitetään 10min

Kulhoon 2dl sokeria ja kulho kylmään veteen altaaseen. Sinne kuuma puuro. Äitini aikanaan kertoi että turhaa sitä sokeria on siellä kattilassa keittää, menee vaan helposti kiinni pohjaan.

Vispausta n.10min ja on ihanan kuohkeaa.

Parhain kuohkeus tulee löysästä puurosta jonka voi kaataa kulhoon (mannavelliä oikeastaan) joten edelleen olen sitä mieltä että ryynejä sulla liikaa.

[/quote]

Mä tein tällä ohjeella elämäni ensimmäisen täydellisesti onnistuneen vispipuuron. Tuli juuri sitä ihanaa lohkeavaa ja ilmavaa puuroa, suosittelen! =)

Vierailija
32/48 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lohkeavaa mutta ilmavaa sen pitää olla ei sitä "tehtaan" tyyliin jöötiä joka lohkeilee kuin hyytelö yäk.

Vierailija
33/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puuroni salaisuus on glukoosisiirappi. Se tekee puurosta sekä pehmeää että lohkeavaa. Sitä myydään kaupassa tavallisen siirapin vieressä.

Vierailija
34/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen mustaviinimarjamehuun vispipuuron ja vaaleista mannasuurimoista. Hyvää on!

Vierailija
35/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä vesi ja marjat ensin n. 5-10 min ja sitten siivilöi kuoret pois.

Mehu takaisin kattilaan.

1 l vettä

3 dl puolukoita

1 dl sokeria

1 1/2 dl mannasuurimoita

Vierailija
36/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja anna jäähtyä vain hetki. Saa olla vielä melko lämmintä, ei onnistu jos on jo kylmää se puuro kun vatkaa.

Arvelen, että olet antanut jäähtyä liikaa.

Vierailija
37/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:56"]

Yksi vaikuttava asia voi olla puolukoitten kypsyys. Syksyisin ensimmäiset puurot suoraan metsästä tuoduista, pikkuisen vaaleista puolukoista ovat mielestäni lohkeavampia. Ehkä puolukoitten pektiini vaikuttaa, ja sitähän ei täysin kypsissä enää ole.

Entä keittoaika? Mitä pitempään hauduttaa, sitä parempaa tulee, mutta sitä en osaa sanoa, vaikuttaako lohkeavuuteen.Jos 16 saa lohkeavaa 5 minuuutin keittämisellä, niin ehkä pitkä haudutus vain huonontaa sitä, mutta ruispuuroa kannattaa kypsentää tarpeeksi.

Puolukoita ei tarvitse siivilöidä.Tulisiko parempi laittamalla ainakin osa vaaleita mannaryynejä?

[/quote]

Itse teen vaikka vadelmamehusta ja aina tulee lohkeavaa.

Vierailija
38/48 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa

Minä jäähdytän kylmävesihauteessa lavuaarissa ja samalla vatkaan sitä kuumaa puuroa. Jäähtyy aika nopeasti ja tulee kuohkeaa sekä lohkeavaa. Puuro siis vaaleista mannaryyneistä (kauramanna ei vatkaannu) joskus grahamjauhoja hiukan joukkoon ja silti on kuohkeaa.

Ohjeeni:

4dl puolukoita pakkasesta

1l vetä

Kiehuu n.10min

Siivilöin mehun ja takaisin kattilaan

1 1/2dl mannaryynejä

Keitetään 10min

Kulhoon 2dl sokeria ja kulho kylmään veteen altaaseen. Sinne kuuma puuro. Äitini aikanaan kertoi että turhaa sitä sokeria on siellä kattilassa keittää, menee vaan helposti kiinni pohjaan.

Vispausta n.10min ja on ihanan kuohkeaa.

Parhain kuohkeus tulee löysästä puurosta jonka voi kaataa kulhoon (mannavelliä oikeastaan) joten edelleen olen sitä mieltä että ryynejä sulla liikaa.

Vierailija
39/48 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä ohjeesta!Tein illalla vispipuuron tällä ohjeella tuli tosi kuohkeaa ja lohkeilevaa.

Juuri sellaista kun pitääkin :0)

Vierailija
40/48 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä vielä täsmentää.

Teen puuron AINA pelkkiin vaaleisiin mannasuurimoihin, en ikinä käytä ruisjauhoja vaikka puuron koostumus ruispuolukkapuuroa muistuttaakin. Puuro jäykistyy lupaavasti (vähän liikaakin) suurimot sekoittaessani, mutta keittämisen jälkeen ja jäähtyessään se omituisesti ns. vetistyy. Kun puuro on jäähtynyt riittävästi, aloitan sähkövatkaimella vispaamisen (yhteensä yli puoli tuntia), kuohkeutta puuroon tulee, mutta lohkeavaa ei. Ehkä johtuu käyttämistäni kokonaisista marjoista joita en säästele? Marjoista vapautuu nestettä prosessin loppuvaiheessakin mikä latistaa puuron koostumusta?

Käytät Myllyn Paras suurimoita? Mä en saa niitä ikinä vispautumaan, Manna, Pirkka, Lidl, kaikki muut onnistuu, usein käytän marjatkin kokonaisena (ellei sihtikurkkumuksu ehdi viereen vahtimaan, että siivilöin ne) ja vispautuu nopeesti. Laitan kattilan aina kylmään vesihauteeseen jäähtymään ja sekoitan välillä ja sitten vispaamaan. Nopeaa, helppoa ja hyvää. Mutta Myllyn Paras suurimoilla ei vaan onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme