Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta lapsetonta tunnet ?

Vierailija
09.04.2014 |

Helsingin Sanomat uutisoi tänään yhä pienenevistä syntyvyysluvuista Suomessa.

Jätetään tässä se sivuun onko lapsien hankkiminen hyvä vai huono, mutta tarkennetaan otsikon kysymystä:   Kuinka monta lapsetonta yli nelikymppistä miestä/naista tunnet henkilökohtaisesti (!) Siis sellaista jolla periaatteessa voisi olla lapsia - mutta ei jostain syystä ole.

Itse laskeskelin että tunnen 6 lapsetonta (ilmeisen lapsetonta, koska en voi varmasti tietää) miestä sekä 4 lapsetonta naista. Täysipäisiä ihmisiä ja ilmeisen heteroseksuaaleja kaikki.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä paria. Syytä en tiedä paitsi yhdestä, he eivät halua lapsia. Tunnen enemmän lapsettomia kuin lapsellisia, siis ajatellen oikeaa ystäväpiiriä eikä kaiken maailman tuttavia.

Vierailija
2/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen aika vähän just tuon ikäisiä ihmisiä. Yksi pariskunta on sellainen, jossa mies on yli nelikymppinen (varmasti lähemmäs viisikymppinen) ja vaimo aika paljon nuorempi. Miehellä on lapsia ed. avioliitosta, mutta tällä pariskunnalla ei ole lapsia yhteisestä päätöksestä. Sitten tunnen joitain nelikymppisiä sinkkumiehiä ja -naisia. Ainakin yhdestä noista sinkkumiehistä tiedän, ettei halua lapsia (tai ainakaan edellisessä suhteessä eivät avovaimonsa kanssa halunneet), mutta noista muista ei mitään hajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#3 lisää... Tunnen kyllä paljon omanikäisiäni pariskuntia (kolmenkympin kieppeillä), joilla ei ole lapsia, mutta en osaa heistä sanoa, haluavatko he niitä vai ei.

Vierailija
4/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tosi vähän nelikymppisiä ja sitä vanhempia edes niin läheisesti, että tietäisin onko heillä lapsia. Käytännössä vain sukulaisia, ja näistä tulee mieleen vain yksi setä, jolla ei ole lapsia.

Vierailija
5/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi velaa, tosin olen itse parikymppinen niin ei kauheasti ystäväpiiri koostu neljäkymppisistä.

Vierailija
6/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vain kaksi, tätini ja setäni. He ovat jo lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä, ikisinkkuna. Tästä syystä minulla ei ole yhtään serkkua, välillä tunnen katkeruutta asiasta, itsekin olen ainoa lapsi niin sukujuhlat on kaikkea muuta kuin eläväisiä ja meneviä. vain minä ja kourallinen vanhuksia + nämä kuuttakymppiä lähestyvät. Mikä ajaa ihmisen moiseen, en voi ymmärtää. Onko kiva katsella kun suku vanhenee ja hiipuu ympärillä? Itku meinaa päästä kun vl-ystäväni soittaa ja kertoo miten ihanaa on kun on sisaruksia, paljon lapsia itsellä ja serkkuja, serkun serkkuja, miehelläkin sisaruksia, koko ajan menoa ja vilskettä ja niitä omanikäisiä!

Meillä joulukin on kuin hautajaiset :( Syvä katkeruus asiasta.

Ps. Anteeksi kun meni vähän off topic, on silti varmaan tilanne monessa muussakin suvussa = sukupuutto!!!

Vierailija
7/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: Sinua vartenhan muiden pitäisi toki lisääntyä. Et maininnut mitään omista lapsistasi. Miksi?

Vierailija
8/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse lapseton ja just huomasin tuossa päivänä yhtenä, että myös kaveri-/ ja tuttavapiiri on aika pitkälti lapsetonta. Ehkä meissä veloissa on sittenkin jotain samaa ajattelutavassa ja vedetään samankaltaisuuksia puoleensa.

Toisaalta myös mun kaikki lapselliset ystävät on sellaisia, että vaikka niitä lapsia onkin, niin kukaan ei elä heidän kauttaan ja vain heille vaan lapset voidaan laittaa viikonlopuksi hoitoon, lapsille pidetään kuria eivätkä muutenkaan ole sellaisia, joiden ainoa kutsumus elämässä olisi vanhemmuus. Heidän ystäväpiirissään on myös enemmän lapsettomia kuin lapsellisia eli ei ole mitään äitipiirejä yms. 

en jaksa siis edes laskea kuinka paljon olisi lapsettomia, mutta valtaosa kuitenkin. 

Vierailija
9/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipiirit ovat kyllä parhaimmillaan lapsia saaneelle naiselle aivan korvaamaton vertaistuki, varsinkin jos ystäväpiirissä on tosi vähän ihmisiä, joilla itsellä on lapsia. Mua ihmetyttää, miksi äitikavereista, mammakerhoista ja vastaavista puhutaan aina niin halventavaan sävyyn.

Vierailija
10/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen/tiedän itseni mukaan lukien yhdeksän lapsetonta naista ja yhden lapsettoman miehen ikäluokassa 40+.

Vierailija
11/12 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestaan tunnen vaan yhden 40+ miehen jolla ei ole lapsia. Hän kyllä olisi halunnut mutta vaimollaan oli ennestään 3 lasta kun tapasivat ja nainen ei enempää halunnut. 40+ lapsettomia naisia ei tule mieleen yhtään.

Vierailija
12/12 |
15.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla (opettajainhuone) on nopeasti laskettuna kolme lapsetonta 40+ -naista ja yksi lapseton mies. Kaveripiirissä ei ole juurikaan tuon ikäisiä, mutta muuten lapsettomiksi jääviä on kyllä muutama. Ei ole mitenkään harvinaista tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän