Pakkoajatuksiako? Vai mitä?
Onko pakkoajatus vai pakokeino tai stressinhallintaa (huono sellainen) jos ajatuksiin tunkee ajatuksia itsensä viiltämisestä pitkin päivää?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:15"]Stressi varmaan aiheuttaa pakkoajatuksia. Minulla ne ainakin lisääntyvät stressaantuneena. Olen ajatellut asian niin, että pakkoajatus ei ole sama kuin toive tai aikomus, joten lopulta ne ovat vaarattomia vaikkakin todella ärsyttäviä. Tietysti jos ne alkavat ahdistaa tai häiritä kunnolla, kannattaa mennä juttelemaan lääkärin kanssa.
[/quote]
Saanko kysyä mitä pakkoajatuksia sinulla on?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:15"]Stressi varmaan aiheuttaa pakkoajatuksia. Minulla ne ainakin lisääntyvät stressaantuneena. Olen ajatellut asian niin, että pakkoajatus ei ole sama kuin toive tai aikomus, joten lopulta ne ovat vaarattomia vaikkakin todella ärsyttäviä. Tietysti jos ne alkavat ahdistaa tai häiritä kunnolla, kannattaa mennä juttelemaan lääkärin kanssa.
[/quote]
Saanko kysyä mitä pakkoajatuksia sinulla on?
[/quote]
Junan alle hyppääminen, korkeista paikoista hyppääminen, vastaantulijoiden potkaiseminen tai lyöminen, joskus verkkokalvoille hyppäävät vahvan seksuaaliset ja usein epämiellyttävät kuvat, satunnaiset sanat joita hoen päässäni ja pakonomainen laskeminen. Pakkoajatukset ovat vahvasti visuaalisia ja fyysisiä ja niihin saattaa liittyä ihan fyysinen reaktio, kuten sydämen hakkaaminen, vaikka se onkin harvinaista. Mitään kauhean dramaattista ei ole pitkään aikaan ollut, mitä nyt silloin tällöin satunnaisia rivouksia tai potkaisusuunnitelmia. Ne ovat kuitenkin niin lieviä että en jaksa niistä hermostua. Olen ollut tällainen pikkulapsesta saakka, mutta tosiaan stressaavina aikoina se on ollut korostunutta.
Kuulostaa kyllä tutulle. Mutta minulla ajatukset liittyy itseni satuttamiseen. Tai siihen, että olen sairas. Loiset ja loistartunta-ajatukset on jatkuva riesa. Syöpä toinen. Joskus jokin sana tai lause jää päiväksi päähän levynä. Epämiellyttävät tapahtumat jäävät toistolle päähän päiviksi, tai siis oikeat tapahtumat joissa olen tyrinyt mielestäni. Tämä on vähän rasittavaa.
Viiltämisajatuksesta siis tosin saan lohtua välillä. Mikä ei varmaan pakkoajatusoireeseen sovi. Ne kuitenkin tulevat ja tunkevat ajatuksiin enemmän tahtomatta kuin että tahtoisin.
T: ap
Stressi varmaan aiheuttaa pakkoajatuksia. Minulla ne ainakin lisääntyvät stressaantuneena. Olen ajatellut asian niin, että pakkoajatus ei ole sama kuin toive tai aikomus, joten lopulta ne ovat vaarattomia vaikkakin todella ärsyttäviä. Tietysti jos ne alkavat ahdistaa tai häiritä kunnolla, kannattaa mennä juttelemaan lääkärin kanssa.