Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksemisen/hölkän aloittaminen. Miten saa kunnon nousemaan?

Vierailija
08.04.2014 |

Ja jaksaa juosta/hölkätä pidempiä matkoja? Millaisilla pätkillä tulisi aloittaa? Kokeilin tänään, juoksin "naapurille" joka asuu oman arvioni mukaan n. Reilut parin sadan metrin päässä :D Hengästyin mutta olisin jaksanut pidempäänkin. Olen 168/58 ja nyt tavoitteena olisi hölkällä tiputtaa paino nätisti 55kg:n. 2kk synnytyksestä ja selkälihakset kuulemma huonossa jamassa, auttaisko hölkkä? Vinkkejä! Juoksu sopii mulle, maisemat vaihtuu josta nautin ja pidän luonnosta ja ulkoilusta, kuntosalit ja ihan kotonakin muu treenaaminen tuntuu olevan myrkkyä :/ Rullaluistelukaan ei sovi, kaadun väkisin jossain vaiheessa ja into lopahtaa kun viimeks murtu sormi. Pitäskö ensin kokeilla mihin asti jaksan, ottaa tavoitteeksi pidempi matka ja alkaa treenaa siihen?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:21"]

Kunto kasvaa nopeasti. Lihakset ei silleen kasva juostessa. Kiinteytyy toki. Ei muuta kuin vähitellen pidempiä lenkkejä.

[/quote]

Mitä hemmettiä on lihasten kiinteytyminen? Tai kiinteytyminen ylipäänsä? Joko lihakset kasvavat, rasva vähenee tai molempia. Mutta mikään läski ei muutu kiinteämmäksi aineeksi.

[/quote]

Äläpä keuhkoa kun et selvästi tiedä asiasta mitään :)

Vierailija
22/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:55"]

aloitin viime keväänä juoksemisen n. Kolme kertaa viikossa reilu 7 km lenkki. Vielä loppusuksystäkään en jaksanut juosta koko lenkkiä putkeen. Ehkä max kilometri meni ja piti kävellä välillä. En tiedä missä vika, korvienko välissä. En ole ylipainoinen. Kunto ei vaan kasvanut.

Tämä aloitushan on ihan muuta kuin porin juoksukoulussa sanotaan. 3krt/vko 5km lenkki. Kuulostaa hurjalta. Ei ihme, ettei juoksuinnostus saanut tuulta purjeisiin.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Porin juoksukoulua. Itselläni meni 2 kk että sain juostua 10 kilometrin lenkin. Paljonko teillä muilla menee muuten aikaa tuohon kympin lenkkiin?

Vierailija
24/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus

Tiputa 5 tai 10 kiloa kesään mennessä – tulosta talteen nämä 2 ohjelmaa

Vierailija
25/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:55"]aloitin viime keväänä juoksemisen n. Kolme kertaa viikossa reilu 7 km lenkki. Vielä loppusuksystäkään en jaksanut juosta koko lenkkiä putkeen. Ehkä max kilometri meni ja piti kävellä välillä. En tiedä missä vika, korvienko välissä. En ole ylipainoinen. Kunto ei vaan kasvanut.

[/quote]

Noudatitko mitään juoksuohjelmaa? Noissa linkitetyissähän lähdetään aluksi aika lyhyistäkin juoksupätkistä.

Entä kuinka olit syönyt ennen lenkkiä? Itselläni esim. vajaata paria tuntia ennen lenkkiä syöty voileipä oli hyvä eväs. Tyhjällä mahalla en itse jaksanut juosta ja mukanani oli varsinkin lämpimällä myös vettä.

Vierailija
27/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:56"]

Ok. No kysyn vielä tyhmiä. Eli voiko tällainen melko hyväkuntoinen aloittaa ohjelman jotenkin keskeltä? Vai olisiko kokonaan toisenlainen ohjelma parempi esim. tekniikkakoulu tms?

[/quote]

Joo, sen voi aloittaa myös keskeltä tai siitä kohtaa mihin kunto tällä hetkellä riittää ja mikä tuntuu mukavalta pätkältä juosta. Mutta kannattaa siinäkin kohtaa ottaa ihan rauhassa eikä mennä hampaat irvessä.

Vierailija
28/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lenkkiä pitää syödä tosi hyvin, että jaksaa juosta! Pitää myös juoda paljon, muuten jalat ovat raskaat kuin lyijy. Mut syömiset pitää rytmittää lenkkien mukaan.

Vierailija
29/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:45"]

Mua kiinnostaa sama. Olen aika hyvässä kunnossa, mutta en jaksa/osaa juosta. Haluaisin kovasti aloittaa juoksuharrastuksen. Pitääkö tota Porin juoksukoulua noudattaa miten tarkasti. Siis saako kuitenkin jatkaa muita harrastuksia (ryhmäliikunnat, kuntosali) siinä ohessa?

[/quote]

Saa tietysti.

[/quote]

Ok. No kysyn vielä tyhmiä. Eli voiko tällainen melko hyväkuntoinen aloittaa ohjelman jotenkin keskeltä? Vai olisiko kokonaan toisenlainen ohjelma parempi esim. tekniikkakoulu tms?

[/quote]

Olen noudattanut ohjelmia soveltuvin osin eli vaikka korvannut jonkun lenkin spinningillä. Toisaalta joku pidempi lenkki ei esim ole onnistunut tiettynä päivänä, mutta olen tehnyt sen seuraavana.

Olin joskus ihan juoksukoulussakin, jossa kiinnitettiin huomiota myös tekniikkaan. Sekin oli hyödyllistä. Toisaalta kaikista tärkeintä on vain laittaa ne lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille. Ja palautuminen on tärkeää myös.

Vierailija
30/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa, että leipä ja pasta sisältää hitaita hiilareita, ne pitää syödä reilusti ennen lenkkiä, että niistä saa energiaa. Sama energiapatukoiden kanssa.

Vierailija
31/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin viime keväänä juoksemisen n. Kolme kertaa viikossa reilu 7 km lenkki. Vielä loppusuksystäkään en jaksanut juosta koko lenkkiä putkeen. Ehkä max kilometri meni ja piti kävellä välillä. En tiedä missä vika, korvienko välissä. En ole ylipainoinen. Kunto ei vaan kasvanut.

[/quote]

Veikkaan, että juoksit liian kovaa ja tekniikkasi oli ihan pielessä. Alussa juoksuvauhdin on hyvä olla lähes liioitellun hidas, jotta opit kunnolla hengitys- ja askellustekniikan. Jos nämä ovat pielessä, juoksusta ei tule yhtään mitään.

Vierailija
32/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:58"]

Kunto kasvaa nopeasti. Lihakset ei silleen kasva juostessa. Kiinteytyy toki. Ei muuta kuin vähitellen pidempiä lenkkejä.

[/quote]

Mitä hemmettiä on lihasten kiinteytyminen? Tai kiinteytyminen ylipäänsä? Joko lihakset kasvavat, rasva vähenee tai molempia. Mutta mikään läski ei muutu kiinteämmäksi aineeksi.

[/quote]

[/quote]

Ok, no kerrotko mulle, miten läski muuttuu kiinteämmäksi aineeksi (ei lihakseksi)? Tai "löysä lihas" (mitä se edes on?) muuttuu kiinteäksi?

Vierailija
33/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:21"]

[/quote]

Veikkaan, että juoksit liian kovaa ja tekniikkasi oli ihan pielessä. Alussa juoksuvauhdin on hyvä olla lähes liioitellun hidas, jotta opit kunnolla hengitys- ja askellustekniikan. Jos nämä ovat pielessä, juoksusta ei tule yhtään mitään.

[/quote]

Nyt on tarkoitus siirtyä taas talven sisäliikunnan jälkeen kokeilemaan lenkkeilyä. Toivittavasti saisin pidennettyä juoksumatkoja tällä kertaa. Täytyy kiinnittää huomiota syömiseen ja juokuvauhtiin enemmän.

Vierailija
34/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:11"]

Ennen lenkkiä pitää syödä tosi hyvin, että jaksaa juosta! Pitää myös juoda paljon, muuten jalat ovat raskaat kuin lyijy. Mut syömiset pitää rytmittää lenkkien mukaan.

[/quote]

Siis tarkoitat varmaan, että pari tuntia ennen lenkkiä? Juuri ennen lenkkiä ei kannata syödä mitään.

Vierailija
35/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin viime syksynä Couch-to-5k -ohjelmaa, joka on monelta osin samantyylinen kuin Porin juoksukoulu. Kolme kertaa viikossa n. puolen tunnin lenkki, jossa vaihdellaan kävelyn ja hölkkäämisen välillä niin, että joka viikko kävelyn osuus pienenee hölkkäämiseen nähden. Lopulta yhdeksännellä viikolla pitäisi jaksaa hölkätä putkeen 30 minuuttia tai viisi kilometriä.

Minun kohdallani ohjelma tyssäsi kahdeksanteen viikkoon, kun kamala flunssa vei mehut useammaksi viikoksi, ja sitten kynnys jatkaa nousi koko ajan suuremmaksi. Aloitin viime viikolla taas samaisen ohjelman, tosin nyt hyppäsin suoraan neljänteen viikkoon, kun pitkästä tauosta huolimatta en ole nyt ihan yhtä huonossa kunnossa kuin viimeksi ohjelmaa aloittaessani. Tässä siis myös vastaus kysymykseen kunnon huononemisesta - ei fyysinen kunto laske, jos liikkumisesta pitää muutaman päivän tai edes parin viikon tauon esim. sairastelun takia.

Sanoisin ohjelman hyväksi puoleksi seuraavat: ohjelma luo rutiinia, ensimmäiset viikot ovat riittävän kevyitä ihan rapakuntoisellekin, ja ohjelma on kansainvälisesti tunnettu, joten aineistoa ja esimerkiksi kännykkäsovelluksia löytyy paljon. Lisäksi puolen tunnin lenkki on sen verran lyhyt, että siihen löytyy aikaa lähes kaikilta, ja kolme kertaa viikkoon lenkkeily ei vaadi ihan liikaa sitoutumista.

Varoitan kuitenkin, että lenkkien vaativuudessa tulee aika nopea harppaus hieman puolenvälin jälkeen. Ainakin minulle tuli järkytyksenä, että todella kevyiden viikkojen jälkeen yhtäkkiä puuskutinkin lenkeillä kärsivänä. Eli jos lenkillä jatkuvasti juoksee veren maku suussa, niin viikkoja voi ihan hyvin tuplata niin pitkään, että lenkki sujuu edes jotenkuten.

Ja tosiaan, kannattaa löytää itselle paras aika lenkkeillä! Minä olen todennut, että aamujuoksijaksi minusta ei ainakaan toistaiseksi ole, ja lenkkeily iltamyöhään sopii minulle huomattavasti paremmin. Hyvät kengät ja vaatteet myös helpottavat juoksemista, kivoista reiteistä puhumattakaan.

Vierailija
36/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:45"]

Mua kiinnostaa sama. Olen aika hyvässä kunnossa, mutta en jaksa/osaa juosta. Haluaisin kovasti aloittaa juoksuharrastuksen. Pitääkö tota Porin juoksukoulua noudattaa miten tarkasti. Siis saako kuitenkin jatkaa muita harrastuksia (ryhmäliikunnat, kuntosali) siinä ohessa?

[/quote]

Saa tietysti.

[/quote]

[/quote]

Katsopa vaikka KuntoPlussan sivuilta sopiva juoksukoulu. On 5 km juoksukoulua, 10 km juoksukoulua, puolimaratonkoulua. Kaikki vähän eri lähtötasolla ja ohjelmalla.

Vierailija
37/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten ehdottomasti yrittää saada lenkkikaveri, tai jos on isompi lapsi niin vaikka lapsi pyörällä mukaan. Yksin on aika kuivaa puurtaa joku 50 min lenkki.

Vierailija
38/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ok, no kerrotko mulle, miten läski muuttuu kiinteämmäksi aineeksi (ei lihakseksi)? Tai "löysä lihas" (mitä se edes on?) muuttuu kiinteäksi?

[/quote]

En kerro. Kyllä sinun kannattaa mennä vaan sinne lenkille niin huomaat sitten :)

Vierailija
39/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En kerro. Kyllä sinun kannattaa mennä vaan sinne lenkille niin huomaat sitten :)

[/quote]

Olen juossut pari puolimaratonia ja yhden täysipitkän maran :) Mites sinä?

Vierailija
40/47 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako selkävaivaisen harjoittaa juoksua? Voiko se jopa pahentaa kipuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi