Työssäkäyvä päiväkotilaisen äiti
Mitä valmisteluja sinä tai miehesi teette joka arki-ilta seuraavaa päivää ennakoiden? Vinkkejä jakoon..
Meillä (lähinnä minä hoidan nämä) joka ilta heti lasten mentyä nukkumaan
- suihkutan lasten ulkohaalarit, joskus myös harjaan niitä tai heitän ne koneeseen ja ripustan kuivumaan
- pesen lasten käsineet yleensä käsin
- pesen lasten kengät ulkopuolelta ja tyhjennän hiekat pois sisältä
- jos kuriksia käytetty, pesen ne suihkuttamalla ja harjaamalla, samoin kumpparit
- laitan eteisen tuolille valmiiksi kullekin puhtaan myssyn ja kaulahuivin ja puhtaat hanskat (haalari otetaan vasta aamulla saunasta kuivumasta)
- pakkaan jokaisen tarhakassiin unilelun, puhtaat vaihtokäsineet ja mietin, mitä välivaatetta tarvitsee seuraavaksi päiväksi. Lelupäivälelu pakataan valmiiksi. Meillä on kahdet kuravarusteet kullakin joten jos niitä on käytetty, niin puhtaana ja kuivana olevat pakataan illalla valmiiksi kassiin.
- otan jokaiselle lapselle esille puhtaan vaatekerran, aina samaan järjestykseen pukemisjärjestyksessä (alimpana housut, ylimpänä kalsarit, siinä välissä paidat ja sukkikset)
- laitan omat vaatteeni valmiiksi esille, etsin valmiiksi myssyn ja käsineetkin, samoin työkassin pakkaan valmiiksi.
- siivoan lelut pois jos vielä jotain jäljellä, ja lopuksi siivotaan keittiön tiskipöytä.
Aamulla on ihana lähteä liikkeelle kun ei tarvitse ajatella.
Kommentit (31)
Laitan kassin valmiiksi, ja katson yleensä sisävaatteet. Ulkovaatteet päätetään aamulla sään mukaan. Pesen/huollan vaatteet yleensä vapaapäivinä, en keskellä hoitoviikkoa.
Tänään oli väsyttävä päivä, en ole katsonut mitään valmiiksi.
Herranjumala!
Paljonko niitä lapsiakin on?
Huoh... kun esikoinen oli vauva ja vein perhepäivähoitoon, piti joskus muistaa laittaa vaipat illalla valmiiksi, pph kulutti niitä tooosi paljon. en muista että mitenkään järjestelmällisesti olisin pakkaillut tavaroita missään vaiheessa illalla, olen illantorkku, ei onnistuisi tuollainen.
Aamulla laiitetaan mitä laitetaan eikä kaiken tarvitse aina puhdasta olla. Ei ulkovaatteita pestä päivittäin, meillä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:23"]
Mitä vaikeaa tässä on?
Vietkö lapsilta unilelut sen jälkeen kun he ovat nukahtaneet? Kun ne etukäteen pystyt pakkaamaan kasseihin!
[/quote]
En tainnut huokailla asioiden vaikeutta?
Unileluja on lapsellani useampi, meillä on tapana, että iltasatua ennen hän valitsee seuraavan päivän unilelun.
ap
Mä laitan illalla lasten sisävaatteet valmiiksi ja lelupäivän lelu odottamaan, tosin usein se lelu ehtii vielä aamulla vaihtuakin. Tuon teen ennen lasten nukkumaan menoa. Kun lapset saadaan unille, alkaa "oma aika", jolloin en tee kotitöitä.
Meillä on hoidossa kuravaatteet, jotka huuhtelen siellä ennen kotiin lähtöä. Siellä on myös saappaat, jotka vaihdetaan usein toisiin kenkiin. Hoidossa on unilelut ja varavaatteet, joita ei edestakaisin kuljetella.
Kun tullaan kotiin, kengät kopistellaan, mutta ei niitä muuten pestä. Jos ulkohaalarit on tosi rapaiset, pesen ne heti kotiin tullessä. Mutta jos on vain polvissa vähän hiekkaa, niin saavat mennä seuraavana päivänä päälle ihan sellaisenaan.
Omat vaatteeni laitan toisinaan illalla ja toisinaan aamulla, samoin oman kassini.
Kovasti oli ap:lla iltapuuhaa, itse en moista rumbaa jaksaisi enkä näe tarpeelliseksikaan.
Oliskohan ap:llä helpompi ostaa 5kpl kuriksia ja pestä kerralla viikonloppuna?Vai että oikein saappaan pohjatkin jynssätään päivittäin?
Mä oon liian väsyny nauramaan...
No mun mielestä ap on vaan tosi suloinen. :) Selvästi tykkää huolehtia ja touhuta ja saa siitä syvää tyydytystä. Eihän tuossa ole mitään pahaa, paitsi jos siitä tulee sillä lailla neuroottista, että ap hinkkaa niitä kengänpohjia vielä siinäkin vaiheessa, kun kaikkien kannalta olisi parempi, että hän menisi jo nukkumaan tai tekisi jotain joka rentouttaa.
Onpa ap saanut mollauksia osakseen. Onkohan kateutta vai mitä, kun kommentoidaan ikävästi sitä että joku pitää lapset puhtaissa vaatteissa.. Meillä sama juttu, ostan ainoalle lapselleni niin monet ulkovaatteet että joka päiväksi on puhdasta. Eikä tulisi mieleenkään laittaa lapselle kahtena päivänä peräkkäin samoja sisävaatteita, enhän laita itsellenikään..
Laitan itselleni vaatteet sun muut tarvikkeet valmiiksi illalla ja aamulla puuron keitto, ehkä suihkussa käyntiä, ainakin alapääsuihku, syönti suitsait sukkelaan ja vaatteet päälle. Rasvaan kasvot ja kampaan hiukset. Se on siinä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:36"]
Onpa ap saanut mollauksia osakseen. Onkohan kateutta vai mitä, kun kommentoidaan ikävästi sitä että joku pitää lapset puhtaissa vaatteissa.. Meillä sama juttu, ostan ainoalle lapselleni niin monet ulkovaatteet että joka päiväksi on puhdasta. Eikä tulisi mieleenkään laittaa lapselle kahtena päivänä peräkkäin samoja sisävaatteita, enhän laita itsellenikään..
[/quote]
Mä saatan mennä hieman pidempään samoilla vaatteilla.En edes kehtaa sanoa.
Ei hemmetti mitä touhua. Mä en tee mitään enää siinä vaiheessa kun lapsi on mennyt nukkumaan, siitä alkaa MUN oma aika, en kerää edes leluja (vähän ehkä siirrän kulkuväyliltä).
Mä pesen pyykkiä pari kertaa viikossa siten, että jokaiselle on puhdasta vaatetta joka päivälle. Isommat lapset nykii puhdasta päälle pyykkikoreista tai telineeltä. Mies ottaa päiväkotilaiselle vaatteet.
Ulkovaatteet on eteisessä edellisen tarhapäivän jäljiltä. Jos oli jotain pyykättävää, ne on pesty jo heti silloin, kun ne päältä edellisen kerran riisuttiin.
Reppu varavaatteineen on viikon päiväkodissa, jos sieltä on jotain keskellä viikkoa tarvittu, otan sen jo silloin kotiin täydennettäväksi.
Kuriksia on kahdet, joista toiset missä lie, kai mun autossa. Jos ne käytössä olevat on likaiset, huuhtaisen ne silloin heti kun ne on likastuneet.
En jaksais mitään tunnin parin iltarumbaa vaatteiden ja lelujen kanssa, aivan hullua hommaa. Ne vaatteet voi ottaa aamullakin sieltä missä ne yleensä on.
Mut onneks mun ei tarviikaan koskaan suoriutua päiväkotilaisen aamutoimista, mies vie lapsen ja hoitaa sen aamuruljanssin.
Illalla kaikki vaatteet valmiiksi että ehditään aamubussiin pk-ikäisen ja alakoululaisen kanssa. Lähtö klo 6.45. Kuravaatteita pesen harvoin.
Ap, olet ihana! Voi kun sun kaltaisia vanhempia olisi enemmän. Täältä päikyn tädiltä iso peukku!!!!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Joo, kyllä joutuu miettiä että onko ap:lle kateellinen, voisi olla kivaa olla itsekin tuollainen söpö kanaemo. Ahkera.
Ei, meillä lapset saavat etsiä vaatteensa mistä löytyy ja heräävät ajoissa koska kaikki ei tod ole valmiina, ovat kylläkin koululaisia tätä nykyä.
Yleensä katsotaan yhdessä illalla vaatteet valmiiksi aamuun, jos niitä on tarvetta vaihtaa. Pikkarit vaihdetaan tietty joka päivä, mutta muuten samoilla mennään jos vaatteet on puhtaat. Siinäpä ne toimet illalla.
Aamulla aamutoimet ja vaatteet päälle ja menoks. Lapsi valitsee itse unilelun mukaan. Päiväkotivaihtoreppuun ei usein tarvitse koskea, kun harvemmin niitä vaihtovaatteita on käytetty. Joskus syödään aamupala kotona ennen hoitoa, mutta ei siinäkään mitään valmistelua ole.
Jos vaattteet on niin kuraiset että vaativat pesua, niin yleensä lapsi laittaa seuraavana päivänä toisen puvun päälle. En pese joka ilta vaatteita.
Ap lisää vielä
Meillä on neljä lasta ja tosiaan tykkään kyllä huolehtia lasten vaatteet ja kengät siisteiksi, minusta on ihanaa kun he pukeutuvat joka aamu puhtaisiin vaatteisiin ja kenkiin. Ja tosiaan minusta esim. kengät ja haalarit pysyvät parempinakin, kun lika ei pääse pinttymään niihin. Jäävät siistimpinä nuoremmille sisaruksille (joita ei kylläkään ole enempää tulossa :) ). Kun tämä on tällainen joka ilta toistuva rutiini niin se sujuu nopeasti. Lapset nukahtavat viimeistään 19.45, ja koko vaatesouvi on valmis yleensä 20.10 mennessä, paitsi jos pesukone vielä pyörii. Keittiön siivoaminen on sitten eri lukunsa mutta onneksi mies yleensä aloittelee sitä jo minun laittaessani vaatteita valmiiksi. Lelut pyritään keräämään yhdessä lasten kanssa.
T. ap - (saan tästä oikeasti enemmän nautintoa kuin vaikka jonkun tv-sarjan seuraamisesta)
Ihanaa, vihdoin positiivinen ketju <3
Sunnuntai-iltana vaihtovaatereppu valmiiksi. Vaihtovaatteita on viimeksi tarvittu 3-vuotiaana, lapsi nyt eskarissa. Torstaina lelupäivälelu lähtövalmiiksi eteiseen.
Iltaisin likaiset vaatteet pyykkiin ja puhtaat esiin. Kurakaudella pitää muistaa ottaa kurikset mukaan, mies ripustaa ne kotiutuessaan kylppäriin ja mä en välttis käy siellä aamulla.
Aamulla napsitaan sopivat ulkovaatteet kaapista päälle.
Lapselle aamupalaksi maistiaiset mun evässalaatista, jonka teen aamulla munakkaan paistuessa, syö sitten vielä puuroa tarhassa.
Meillä on pk-kassi koko viikon päiväkodilla. Vien tarvittaessa täydennystä. Yleensä ei tarvitse. Pk:lla on oma vakkariunilelu, joka otetaan harvemmin pesuun.
Meillä lapset voivat mennä samoissa vaatteissa peräkkäisinä päivinä. Joskus huomaan heidän pukeneen likaisia vaatteita ja silloin tulee noiduttua miestä, joka ei niitä laita pyykkikoriin.
Thank God en ole enää tuossa elämänvaiheessa! Alkoi syke jo nousta ja hiki pusertua huokosista otsalle.
Rehellisesti sanottuna minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä, miten hyvin tai miten huonosti järjestimme vuoden välein syntyneet kolme lastamme päiväkotiin aamuisin. Menivät päiväkotiin siinä vaiheessa kun nuorin oli 2,5. Eli 2,5-vuotias, 3,5-vuotias ja 4,5-vuotias joka aamu päiväkotiin ja takaisin kotiin. En muista vuosista 2002-2009 yhtään mitään.
Voimia sinulle!
Meillä on aina puhtaita käsineitä ja hattuja eteisen korissa, useampi ulkovaatekerta myös, joten aina on puhdasta pistää päälle. Toki en joka käytön jälken putsaa ja puunaa.
Vaatekaapissa vaatteet ojennuksessa, josta ne on aamulla helppo napata.
Keittiö siivoksi illalla on ihan normi juttu mun mielestä oli pk-ikäisiä tai ei.
Tarhareppu on pääsääntöisesti viikon päikyssä jos ei ole esim. likavaatetta. Päikyssä korissa on varakäsineitä ja hattuja muutamat, lokerossa varavaatteita ja päikkyunilelu on erikseen ja se pysyy siellä. Välillä tulee pestäväksi kotiin.
En tarvi erikseen työkassia, en ota eväitä töihin.
Eli ihan normitoimet aamulla, ylös, pesut, kaapista vaatteet, eteisestä ulkovaatteet. Mitä vaikeaa tässä on?
Vietkö lapsilta unilelut sen jälkeen kun he ovat nukahtaneet? Kun ne etukäteen pystyt pakkaamaan kasseihin!