Tampereen Takahuhdin koulu hyväksyy koulukiusaamisen
http://www.lokakuunliike.com/8/post/2014/04/tampereen-takahuhdin-koulu-hyvksyy-koulukiusaamisen.html
Haastattelin aamutuimaan erään Tamperelaisen äidin, jonka 10 vuotias poika käy Tampereen Takahuhdin koulua. Äidin mitta on täyttynyt vuosia kestäneestä kiusaamisesta, joka kohdistuu hänen poikaansa koulussa, koulumatkoilla ja kouluaikojen ulkopuolella.
Poika pelkää mennä kouluun. Iltaisin hän itkee itsensä uneen ja kärsii univaikeuksista. Aamut ovat hankalia, koska poika miettii, miten kulkisi lyhehkön koulumatkansa saamatta vammoja. Usein poika myöhästyy koulusta ja mukana kulkeva reissuvihko on täynnä punakynää. Poika reagoi kiusaamiseen voimakkaasti mm: kirkumalla, mikä aiheuttaa lisää huolta ja ongelmia reissuvihkosen sivuilla.
Pojan äiti ei ole mikään pissaliisa. Hän on ollut yhteydessä koululle useita kertoja ja tehnyt lastensuojeluilmoituksenkin. Ensimmäistä kertaa eläissäni kuulen jonkun tehneen ilmoituksen omalla nimellään kokonaisesta koulusta. Sosiaalivirkailija oli suhtautunut asiaan yllättäen vakavasti. Ja hyvä niin.
Pyysin äitiä kertomaan, miten kiusaaminen ilmenee. Lista on pitkä kuin nälkävuosi, joten referoin tähän kiusaamisen vakavimmat ilmenemismuodot. Jokainen tykönään varmasti ymmärtää, että sekaan mahtuu myös nimittelyä, vähättelyä ja muuta häirintää.
Pojan päätä on hakattu mm. naulakkoon ja viemärinkanteen. Häntä on yritetty työntää vilkasliikenteiselle tielle, joka kulkee Takahuhdin koulun ohitse. Poikaa on hakattu kepeillä. Vimeiseksi eilen poika kaadettiin ja pahoinpideltiin niin, että hänen jalkansa menivät verille. Hänen kassissaan olleet pelivälineet rikkoutuivat.
Erään kerran pojan silmiin heitettiin kova lumipallo. Äidin täytyi lähteä pojan kanssa Acutaan, jossa he jonotuksen päätteeksi pääsivät lääkäriin ja lapsen silmät tarkastettiin. Myös muut mustelmat käytiin läpi. Lääkäri kehoitti äitiä tekemään rikosilmoituksen. Lääkäri ei ollut yllättynyt kuullessaan, että kyseessä on Takahuhdin opinahjossa tuotettu vamma.
Mitä koulu on tehnyt lopettaakseen kiusaamisen?
Koulu teki pojasta lastensuojeluilmoituksen, koska katsoi pojalla olevan ongelmia kotona. Koulun mielestä lapsi tarvitsisi enemmän tukea aikuiselta. Koulu esitti huolta kodin olosuhteista ja siitä, että poika käyttäytyi levottomasti luokassa, myöhästeli ja kävi jatkuvasti kantelemassa koulun henkilökunnalle muiden tekemisistä. Tämän koulu katsoi muiden kiusaamiseksi. Äidin ollessa yhteydessä opettajiin ja rehtoriin, hänelle vastattiin: "Mutta poika itsekin kiusaa."
Koulussa toimii Kiva-koulu projekti, joka on kolmisen vuotta ollut mukana pojan tapauksessa. Koulu päätti määrätä pojalle luokkaan henkilökohtaisen avustajan, koska poika oli muuten häiriöksi tunneilla. Lisäksi koulu päätti ottaa konsultaation TAYSin psykiatriselta puolelta, otti ja kutsui psykologin palaveriin omin päin, ilman äidin suostumusta.
Kyseisessä palaverissa oli äidin ja pojan lisäksi kyseinen psykologi, sosiaalitoimi, pojan avustaja, terveydenhoitaja, opettaja, erityisopettaja ja koulun rehtori. Kokouksessa käsiteltiin paitsi kiusaamista, myös pojan "ongelmia". Äidin syyksi yritettiin vierittää klassikoita kuten yhteistyökyvyttömyys ja huono vanhemmuus, pojan puutteellinen tukeminen ja kouluvaikeudet. Koulua huoletti pojan askartelutunnilla tekemä siili, jonka piikit olivat väärinpäin ohjeiden vastaisesti. Hän oli myös katkaissut villalanganpätkän ilman lupaa. Poika häiriköi luokassa, ja oli levoton. Aikuisen tuen tarve nähtiin huutavana ja ongelma siirrettiin kotiin.
Äiti puolestaan kritisoi opettajien välinpitämättömyyttä ja kertoi, millaisissa tilanteissa hänen lapsensa on päivittäin. Koulun maineen harmiksi äiti sai tukea sosiaalitoimelta, joka totesi äidin olevan hyvinkin yhteistyökykyinen. Tämä oli huomattu lastensuojeluilmoituksen johdosta, taisi koulu tehdä kyseisellä ilmoituksella itselleen karhunpalvelusta? Myös TAYSistä tilattu psykologian ammattilainen puolsi äitiä. Sairaalakouluun poika ei kuulu, sille ei ole tarvetta. Miten olisi tämän kiusaamisongelman ratkaisu?
Myöhemmin pojan avustaja otettiin pois. Pojan numerot nousivat kiitettäviksi, kun hänen ei enää tarvinnut tehdä tehtäviään jonkun hengittäessä jatkuvasti hänen niskaansa. Poika ei ole muutenkaan mikään tavanomainen, päinvastoin hän on erittäin älykäs. Hänen maailmankuvansa poikkeaa hyväksytystä normista. Niistä kertovat mm:pojan omat kommentit koskien kiusaamista:
Tullessaan polvet verillä kotiinsa, hän totesi äidilleen: "Tästä pitäisi nostaa syyte. Tämä on vastoin lakia, tämä on vahingonteko."
Äiti on pohtinut pidemmän aikaa muuttoa, jotta poika pääsisi toiseen kouluun. Sanottuaan asian ääneen, poika totesi: "Mutta sehän on heidän tarkoitusperänsä! Sitten NE voittaa!"
Kymmenvuotiaan kuuluisi tulla itkien ja huutaen kotiin ja kieltäytyä menemästä moiseen kouluhelvettiin. Sen sijaan tämä lapsi lähtee kouluu joka ikinen aamu, vaikkakin myöhässä, syystä. Hän opikselee ja saa hyviä numeroita. Tämä "häirikkö" on saanut jopa hymypoikapatsaan vai mitä ne nykyisin ovatkaan, ne pystit, joita jaetaan aina kevätjuhlissa. Stipendien kera.
Mihin sitten ovat johtaneet kaikki ne palaverit, soitot, ja äidin puuttumiset kiusaamiseen? Eivät yhtään mihinkään. Ainoana valopilkkuna asiassa esiintyy uusi opettaja, joka on sanonut, että kiusaaminen on saatava loppumaan, sille on laitettava piste. Yksi pääsky ei kuitenkaan kesää tee. Nyppiminen jatkuu, äitikin on saanut välillisen uhkauksen kiusaajien vanhemmilta. Oli kuulemma erään kiusaajan äitiä harmittanut, ettei vetäissyt turpaan tämän kiusatun äitiä, kun olivat samaan kauppaan ostoksille eksyneet. Tällainen viesti oli pojalle kotiin viemisiksi annettu kiusaajan taholta.
Lukukausi jatkuu, toinen toisensa perään, Kiva-koulu projeksti jatkaa mainostamistaan, rehtori jatkaa ongelman siirtämistä kotiin, poikaa pidetään edelleen häirikkönä, fyysinen väkivalta jatkuu. Omat lapseni kävivät Takahuhdin koulua jokunen vuosi takaperin. En minä kirjoita tätä blogia sen vuoksi, että eräs äiti otti minuun yhteyttä ja kertoi järkyttävän tarinansa. Minä kirjoitan, koska olen itse tietoinen kyseisen koulun välinpitämättömyydestä. Olen entinen Tamperelainen ja tiedän myös, millainen maine koululla on alueen leikkikentillä. Vanhempien toiveissa on saada ekaluokkalaisensa Messukylään, tai "jonnekkin", ja siihen on syy.
Ehkä jonkun pitää jälleen kuolla siihen, että ilmeisesti parempien perheiden lapset hakkaavat yhden, hieman erilaisen lapsen päätä asfalttiin niin kauan, että henki lähtee. Koulun henkilökunnan siunauksella.
Ehkä Aamulehti sitten kirjoittaa uhrista, jolla oli "ongelmia kotona"
.
Kommentit (130)
Täällä toinen luokanopeksi juuri valmistunut. Musta noi kiusausjutut menee aika pitkälti järjellä. Itse olen kahden lapsen äiti ja joudunhan mä tässä päivittäin selvittelemään lasten tappeluita + erityisesti esikoistytön riitoja (pahoja mieliä) toisten tyttöjen kanssa.
Siinä mielessä on koulutusta syytä asiasta. Tää alue kuuluu mielestäni enemmänkin ihan kansalaistaitojen puolelle, jotka pitäisi olla muutenkin hanskassa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 07:59"]
Hmm, olin itse aikoinanni Takahuhdin koulussa ja luokallani oli (ilmeisesti asperger) poika, jota kiusattiin tosi rajusti. Häntä tönittiin ja solattiin ja hänen tavaroitaan heiteltiin ympäriinsä. Muistan, että opettaja ei puuttunut kiusaajien toimiin mitenkään, mutta piti paljon puhutteluja ja jälki-istuntoja kiusatulle kun tämä alkoi (tietenkin)n oirehtia levottomasti ja myöhästellä. Enkun opettajakin aina huusi tällle kiusatulle, kun tämä tuli myöhässä ja käski tämän luokan edessä kertomaan miksi on myöhässä, jotta saisi sitten koko luokan kanssa yhdessä nauraa tämän hölmöille tekosyille (koira söi läksyt, lukitsin itseni ulos jne..) Muistan ajatelleeni, vaikka lapsi olinkin, että tämä ei voi olla oikein. Sama meininki näköjään jatkuu. Surullista.
Valmistuin juuri luokanopettajaksi ja mielestäni erittäin hälyyttävää on se, kuinka vähän koulutuksessa puhutaan kiusaamistapauksista ja annetaan mitään neuvoja, kuinka kiusaamiseen puututaan. Yhdellä erityispedagogiikan kurssillla aihetta hieman sivuttiin, mutta that's it! Opettajilla ei ole keinoja, kun koulutuksessakaan ei anneta mitään eväitä! Surkeaa.
[/quote]
Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä ylipäätään, joten miksipä ne opettajat osaisivat? Aikuisen pitää aina kantaa vastuu siitä, että kaikki lapset noudattavat sääntöjä, jotta kaikilla lapsilla on koulussa tai muussa toiminnassa kivaa. Yksikään aikuinen ei katsele päältä kun yhtä kiusataan, mutta kouluissa tämä on arkipäivää.
Ilmeisesti opettajiksi hakeutuu täysnössöjä tai muuten kyvyttömiä ihmisiä, joilla ei ole auktoriteettia pitää lapsia kurissa. Eikä heillä taida olla enää mitään sanktioitakaan jaeltaviksi. Toisaalta tiedän, että yleistää ei pitäisi, koska onhan opettajakunnassa joku päteväkin mukana (siis oikeasti pätevä, ei muodollisesti pätevä). Huonoja onkin sitten ollut paljon. On muuten ollut todella mielenkiintoista tarkkailla luokan toiminnan muutoksia opettajan vaihtuessa hyvään. Esim. oma 5-luokkalainen poikani sai viime syksynä jämptin ja armottoman miesopettajan, joka todella otti luulot pois muutamalta luokan pahimmalta häiriköltä heti lukukauden alussa. Nyt on mennyt melkein vuosi, eikä koko vuonna alkusyksyn jälkeen ole tullut yhtään kouluun liittyvää valitusta lapselta, hänen kavereiltaan tai luokan opettajilta. Hommat sujuu, ja kaverisuhteet ovat parantuneet tosi paljon vuoden aikana, ja vanhat tappelupukaritkin viettävät aikaa keskenään koulun jälkeenkin!
Samaan aikaan toisella lapsellani on juuri valmistunut lapseton naisopettaja, joka valittaa kaikesta luokassa tapahtuvasta kotiin, lapset nauravat hänelle ja pitävät täystossuna, joten kuri on huono ja luokassa jatkuvaa kiusaamista ja riitelyä. Välitunnit menevät tapellen. Tietenkin kaikkien opettajien on pakko oppia se työnsä ensimmäisten luokkiensa kanssa, mutta harmittaa, että oma lapsi joutuu kärsimään tämän kyseisen tyttösen harjoituskappaleena. Tällaisille tytöille olisi todella tarpeen opettaa opettajankoulutuksessa taitoja ja asennetta, jolla lapset saadaan kuriin.
En ihmettele, että noin on käynyt. Itse olen ysiluokalla takahuhdin koulussa ja joudun opiskelemaan jatkuvassa vihamielisessä ympäristössä opettajien suunnalta. Eräs opettaja paljasti luokallemme myös että häntä kohtaan on ollut mm. mykkäkoulua yms kiusaamista muiden opettajien suunnalta. Jotkut opettajat uhkailevat oppilaita ja esimerkiksi kun äitini kirjoitti sähköpostin opettajalle tämä tuli syyttämään minua siitä ja uhkaili, etten saisi enään kertoa "valheita" kotona.
Ainakin meidän lapsilla sujuu hyvin Takahuhdin koulussa ja meille rehtori on ollut oikein asiallinen, kuten myös lapsiemme opettajat. Kyllä näissä asioissa on aina monta puolta. Eräät vanhemmat vaativat, että kaikki huomio kiinnitetään vain heidän lapsen ongelmiin ja kaikki muut toimivat väärin ja vain he oikein. Väkivaltaa en hyväksy, mutta kannattaisi myös miettiä, mikä on johtanut tähän provokatiiviseen tilanteeseen.
Minä tein rikosilmoituksen lapseni pahoinpitelystä koulussa. Siitä seurasi lapsen kiusaamisen lisääntyminen muiden lasten taholta. Kiusaamisasiaa yritettiin sovitella koululla, jolloin tämän oppilaan, josta tein ilmoituksen isä kysyi, että tiedänkö, että tälle rikosilmoitusasialle naureskellaan ja sitä pidetään ihan vitsinä. Sitten kertoi jonkin esimerkin, miten asiaa oli irvitty. Kuraattorin ansiosta asia on kuitenkin nyttemmin kohentunut.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:56"]
Olen opettanut useissa Tampereen kouluissa ja voin sanoa, että Takahuhdissa puututaan kiusaamiseen tosissaan ja aktiivisesti. Pitää muistaa, että koulu ei voi kommentoida yksittäistä tapausta. Joskus vaikeneminen on myös lapsen suojelemista hänen vanhemmiltaan... Ei kanneta lisää vettä myllyyn. Kiusaamista on jokaisessa koulussa, mutta joskus kyse on kaksisuuntaisesta toiminnasta, jossa oma osuus nähdään välttämättömänä reagointina ja toisen ilkeänä kiusaamisena.
[/quote]
Kun lastani koulukiusattiin, koulun rehtori vihjaili minulle ja muille koulun vanhemmille juuri samoin sanoin eli "joskus koulun vaikeneminen asiasta on tarpeellista lapsen suojelemiseksi vanhemmiltaan". Kun vaadin tähän tarkennusta, hän vain hymähteli ja "antoi ymmärtää". Minulle jäi epäselväksi kuka oli se suojeltava lapsi: minun kiusattu lapseni vai ne kiusaavat lapset. Joidenkin paikalla olleiden vanhempien mielestä rehtori oli nimenomaan tarkoittanut minun kiusattua lastani.
Kun lapseni viimeisen kerran taas makasi maassa armoa anellen muiden potkittavana, rehtori tulkitsi tilanteen juurikin noin: kyse on kaksisuuntaisesta toiminnasta, jossa oma osuus nähdään välttämättömänä reagointina. Heilutin hänen edessään lapseni tuulipukua, jossa oli isoja kengänpohjan jälkiä selässä, vatsassa ja kyljissä kysyen mistä reaktiosta hän puhuu. Lapseni oli kaadettu maahan, koska muiden mielestä hän oli huono liikunnassa. Sitten joukko poikia oli potkinut häntä päähän, selkään ja joka puolelle. Lapseni suojeli päätään käsillään ja itki armoa. Muut oppilaat ympäröivät potkijat ja yllyttivät heitä potkimaan kovempaa.
Oletko ehkä Espoosta? Ja toimit rehtorin virassa? Tiedoksesi, että lapseni muistaa tämän vuonna 2012 tapahtuneen pahoinpitelyn ja monet muut pahoinpitelyt edelleen. Enää hän ei näe niistä kuitenkaan painajaisia ja pissaa sänkyynsä niiden takia. Hän voi nyt paljon paremmin ja saa kiitettäviä arvosanoja, koska on päässyt pois sinun vaikutuspiiristäsi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:22"]
Kiva koulu on pelkkää lässypaskaa, ei siitä mitään apua ole!
[/quote]
Joo verso kuuluu samaan roskaan. Joku tuolla kommentoi, että asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia. Kyllä ne vaan joskus on. Joskus riittää se, että on sairaalloisen laiha ja pienikokoinen, omistaa silmälasit ja änkyttää. Tarvitaan yksi heikoin lenkki ketä voidaan rääkätä vahvistaakseen yhteenkuuluvuudentunnetta muilla luokassa. Mut hakattiin 3-6 (hakkaamisella meinaan tönimistä, potkimista, läpsimistä, kamppaamista) systemaattisesti vähitnään viikottain 3-6 luokilla, siirryttäessä yläasteelle muut, erityisesti tytöt, "aikuistuivat" ja kiusaaminen muuttui hienostuneeksi eli paskanpuhumikseksi, naureskeluksi, haukkumiseksi ja totaalliseksi ignooraamiseksi. En puhunut kotona asiasta, koska vanhempani olivat enimmäkseen vihaisia mun jatkuvasti lintsatessa koulusta ja yrittäen väittää vaikka mitä sairautta. Sanoin asiasta luokanvalvojalle, joka sanoi, ja tässä on täs-mäl-leen samat sanat, koska muistan ne vaikka unissani ja kuolemaani asti: "Yrittäisit olla reippaampi, tunneilla voisit vastata reippaammin ja kovemmalla äänellä" ihmiselle, joka änkyttää. Terkkuja vaan Hannele, jos eläkkeelläsi lueskelet tätä. <3
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 13:30"]
muistakaa vanhemmat että lapsethan siellä koulussa kiusaa muita! Vanhempien on kasvatettava lapsistaan empaattisia ihmisiä jotka hyväksyvät erilaisuuden, eivätkä kiusaa muita. Helpoin tapa saada kiusaaminen kuriin olisi kasvattaa lapsia jotka eivät kiusaa muita!
[/quote]
Nimenomaan näin. Valitettavasti liian moni vanhempi ei kasvata lapsiaan, eikä heitä kiinnosta kiusaako heidän lapsensa. Tällöin koulun on puututtava kiusaamiseen jämäkästi ja keinoja kaihtamatta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 00:22"]
Kiva koulu on pelkkää lässypaskaa, ei siitä mitään apua ole!
[/quote]
Joo verso kuuluu samaan roskaan. Joku tuolla kommentoi, että asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia. Kyllä ne vaan joskus on. Joskus riittää se, että on sairaalloisen laiha ja pienikokoinen, omistaa silmälasit ja änkyttää. Tarvitaan yksi heikoin lenkki ketä voidaan rääkätä vahvistaakseen yhteenkuuluvuudentunnetta muilla luokassa. Mut hakattiin 3-6 (hakkaamisella meinaan tönimistä, potkimista, läpsimistä, kamppaamista) systemaattisesti vähitnään viikottain 3-6 luokilla, siirryttäessä yläasteelle muut, erityisesti tytöt, "aikuistuivat" ja kiusaaminen muuttui hienostuneeksi eli paskanpuhumikseksi, naureskeluksi, haukkumiseksi ja totaalliseksi ignooraamiseksi. En puhunut kotona asiasta, koska vanhempani olivat enimmäkseen vihaisia mun jatkuvasti lintsatessa koulusta ja yrittäen väittää vaikka mitä sairautta. Sanoin asiasta luokanvalvojalle, joka sanoi, ja tässä on täs-mäl-leen samat sanat, koska muistan ne vaikka unissani ja kuolemaani asti: "Yrittäisit olla reippaampi, tunneilla voisit vastata reippaammin ja kovemmalla äänellä" ihmiselle, joka änkyttää. Terkkuja vaan Hannele, jos eläkkeelläsi lueskelet tätä. <3
[/quote]
Vitsi mikä idiootti opettajaksi. Puhutaan KiVa-koulusta. Seuraavaksi pitää saada kuriin nämä PaHat opettajat.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:36"]
Olen opettanut useissa Tampereen kouluissa ja voin sanoa, että Takahuhdissa puututaan kiusaamiseen tosissaan ja aktiivisesti. Pitää muistaa, että koulu ei voi kommentoida yksittäistä tapausta. Joskus vaikeneminen on myös lapsen suojelemista hänen vanhemmiltaan... Ei kanneta lisää vettä myllyyn. Kiusaamista on jokaisessa koulussa, mutta joskus kyse on kaksisuuntaisesta toiminnasta, jossa oma osuus nähdään välttämättömänä reagointina ja toisen ilkeänä kiusaamisena.
[/quote]
Kun lastani koulukiusattiin, koulun rehtori vihjaili minulle ja muille koulun vanhemmille juuri samoin sanoin eli "joskus koulun vaikeneminen asiasta on tarpeellista lapsen suojelemiseksi vanhemmiltaan". Kun vaadin tähän tarkennusta, hän vain hymähteli ja "antoi ymmärtää". Minulle jäi epäselväksi kuka oli se suojeltava lapsi: minun kiusattu lapseni vai ne kiusaavat lapset. Joidenkin paikalla olleiden vanhempien mielestä rehtori oli nimenomaan tarkoittanut minun kiusattua lastani.
Kun lapseni viimeisen kerran taas makasi maassa armoa anellen muiden potkittavana, rehtori tulkitsi tilanteen juurikin noin: kyse on kaksisuuntaisesta toiminnasta, jossa oma osuus nähdään välttämättömänä reagointina. Heilutin hänen edessään lapseni tuulipukua, jossa oli isoja kengänpohjan jälkiä selässä, vatsassa ja kyljissä kysyen mistä reaktiosta hän puhuu. Lapseni oli kaadettu maahan, koska muiden mielestä hän oli huono liikunnassa. Sitten joukko poikia oli potkinut häntä päähän, selkään ja joka puolelle. Lapseni suojeli päätään käsillään ja itki armoa. Muut oppilaat ympäröivät potkijat ja yllyttivät heitä potkimaan kovempaa.
Oletko ehkä Espoosta? Ja toimit rehtorin virassa? Tiedoksesi, että lapseni muistaa tämän vuonna 2012 tapahtuneen pahoinpitelyn ja monet muut pahoinpitelyt edelleen. Enää hän ei näe niistä kuitenkaan painajaisia ja pissaa sänkyynsä niiden takia. Hän voi nyt paljon paremmin ja saa kiitettäviä arvosanoja, koska on päässyt pois sinun vaikutuspiiristäsi.
[/quote]
Mikä koulu Espoosta? Ainakin Kilonpuiston koulu on kiusaamisen hyväksyvä koulu.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
Mikä koulu Espoosta? Ainakin Kilonpuiston koulu on kiusaamisen hyväksyvä koulu.
[/quote]
Etelä-Espoossa sijaitsee.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 12:49"]
Miten niin "yksin ei voi kiusata".
Kyllä tasan voi. Lapseni luokalla yksi kiusaaja, vie tavarat, lyö, potkii, nimittelee. Miten niin tämä ei ole kiusaamista?? Mitä se sitten on??
[/quote]
Ei ole kiusaamista.
Ärsyttävää käytöstä on mutta ei kiusaamista. Kuulostaa siltä että reagoi esim. muiden kiusaamiseen ja syrjimiseen.
Kiusaaminen:
-on toistuvaa
-vallan epätasapaino: kiusaajia on iso ryhmä, kiusattu on yksin
[/quote]
Saisiko koulun nimen kiitos, tuo kuulosti niin järkyttävältä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:08"]
Minä tein rikosilmoituksen lapseni pahoinpitelystä koulussa. Siitä seurasi lapsen kiusaamisen lisääntyminen muiden lasten taholta. Kiusaamisasiaa yritettiin sovitella koululla, jolloin tämän oppilaan, josta tein ilmoituksen isä kysyi, että tiedänkö, että tälle rikosilmoitusasialle naureskellaan ja sitä pidetään ihan vitsinä. Sitten kertoi jonkin esimerkin, miten asiaa oli irvitty. Kuraattorin ansiosta asia on kuitenkin nyttemmin kohentunut.
[/quote]
Mahdatko olla eräs Vantaan ja Espoon rajalla asusteleva äityli? Jos olet, niin todella käy sääliksi lapsesi, että ovat niin hullun äidin itselleen saaneet, äidin joka itse pilaa lastensa tulevaisuuden.
Kannattaa myös muistaa, että on olemassa lapsia, joilla on täysin hullut vanhemmat. Vanhemmat, jotka eivät näe koskaan omissa lapsissaan mitään vikaa vaikka nämä tekisivät mitä, mutta auta armias, jos näiden lapsille joku tekee jotain, sitten just tehtaillaan rikosilmoituksia.
Tuo yllä mainittu Espoo-Vantaa mammuli mm. ajelee toisten lasten perässä autolla ja huutelee sieltä autosta haukkuja ja uhkailee poliisilla. Omat lapsensa ovat ihan tavallisia poikia, jotka välillä käyttäytyvät täysin idioottimaisesti ja esim. aloittavat tappelun, mutta auta armias jos joku sitten lyö takaisin, niin johan on heti poliisiasia.
itselläni on tyttö tällä luokalla, ja olen paljon tästä tapauksesta tytön ja kavereidensa kanssa puhunut, ja kaikki ovat kyllä samaa mieltä, että kyseisen pojan ( ja veljensä) äiti ihan itse aiheuttaa lapsilleen naureskelua noilla aivan käsittämättömillä tempauksillaan. Vielä kun joku saisi sen äidin tajuamaan sen itsekin.
[/quote]
kirjoituksestasi saa sellaisen käsityksen, että sinä kiusaat mainitsemaasi äitiä ja tämän poikaa. Tai ainakin tuet omaa lastasi levittämään huhuja ja kiusaamaan.
[/quote]
Näin juuri. Ja mitä tulee autolla ajamiseen, jokainen reagoisi jos omaa lasta kiusataan pitkään kenenkään välittämättä.
Sinä joka kerrooiin espoo-vantaan tarinan, kuulostat ilkeältäkiusaajalta.
Keskustelin nelosluokkalaisen opettajan kanssa kiusaajasta. Hänen kommenttinsa oli ei sille mitään voi. No mäkin jätin sitten asian siihen, kun vaihdoimme lapsen toiseen kouluun. Ja siis ihan muista syistä.
Juuri. Koukiusaus alkaa jo nyppimaan. Onneksi meilla on hyva rehtori. Poikaani uhkailtiin poikien vessassa viime vuonna. Ovi otettiin vessasta kokonaan pois eika muita tapauksia e sittemmin kenellekkaan ole vessassa tapahtunut. Niin, ja ovi puuttuu vielakin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 00:01"]
Takahuhdin koulun rehtori on julkaissut koulun nettisivulla kirjoituksen koskien aikaisempaa blogikirjoitusta. Pidän rehtorin julkista kirjettä kyseenalaisena. Jos blogikirjoituksen takana on todellinen kiusaamistapaus, ko luokassa, ehkä koko koulussa tiedetään nopeasti kenestä oppilaasta on kyse. Rehtori on kirjoittanut kiusatusta taitavan vihjailevasti negatiiviseen sävyyn. Hän mm kirjoittaa, että koulun kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus on hyvin korkea ja että yleensä muutkin tahot ovat tehneet kyseisestä oppilaasta ls-ilmoituksia ennen kuin koulu sellaisen tekee. Rehtori kirjoittaa, että on kiusaamista, jossa kisattu on viaton ja 'kiusaamista', jossa kiusattu itse jotenkin aiheuttaa kiusaamisen. Sitten hän toteaa, että viattoman kiusaamiseen toki puututaan heti.
Huhhuh. Jokainen ryhmän dynamiikkaa syvällisesti ymmärtävä tietää, että ei ole normaalia, jos kiusattu ei koskaan sano vastaan, puolustaudu tai lyö takaisin. Rehtorilla ei ole mitään ymmärrystä asiasta, jos hän jakaa kiusatut viattomiin ja syyllisiin.
Kirjoituksellaan rehtori saa kiusatun ja tämän perheen outoon valoon. Nöyryyttää heitä julkisesti. Olipa tilanteen takana mitä tahansa, tuo rehtori toimii pahantahtoisesti.
[/quote]
Tuollainen kirjoitus rehtorin ammatissa toimivalta osoittaa selvästi ainakin minulle, että tapauksessa on ilmeisesti paljonkin perää.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 07:09"]
Juuri. Koukiusaus alkaa jo nyppimaan. Onneksi meilla on hyva rehtori. Poikaani uhkailtiin poikien vessassa viime vuonna. Ovi otettiin vessasta kokonaan pois eika muita tapauksia e sittemmin kenellekkaan ole vessassa tapahtunut. Niin, ja ovi puuttuu vielakin.
[/quote]
Yksittäinen huono käytös ei ole kiusaamista.
Kiusaamista on TOISTUVA yhteen henkilöön kohdistuva huono käytös, jossa joku painostaa muita toimimaan ikävästi jotain yhtä henkilöä kohtaan.
Siellä taitaa olla aika paljon ammattiurheilijoiden lapsia, ainakin alueella asuu paljon tätä porukkaa.