Tyylikkäät naiset apua. Mistä löytää laadukkaita ja ajattomia naisten vaatteita?
Tajusin olevani aikuinen ja tyylini kaipaa kipeästi päivitystä. Vaatekaappini on täynnä ostoskeskus-ketjuliikkeiden vaatteita ja olen kyllästynyt peruskauppojen vaatteisiin jotka kulahtavat viimeistään puolessa vuodessa ja näyttävät varsinkin aikuisen päällä halvoita ja laaduttomilta.
Lähipiirini on täynnä tuulipukuihmisiä (mikä on siis täysin ok heille jotka tykkäävät tyylistä!), joten en ole koskaan saanut mallia aikuisen naisen tyylikkäästä pukeutumisesta ja havahduin nyt nelikymppisenä siihen ettei tässä iässä HM-vaatteet imartele ollenkaan. Eikä oikein ole ketään keneltä kysyä apua tai pyytää shoppailukaveriksi. Toiveissa on myös edetä uralla, joten sitäkin varten pitäisi osata pukeutua siistimmin. Olen tähän asti ollut työtehtävissä jossa ei juuri tavata asiakkaita ja pukeutuminen on yleisesti rentoa.
Haluaisin pukeutua naisellisesti laadukkaisiin, siisteihin, ajattomiin ja hillittyihin toimistovaatteisiin. Toiveissa on esimerkiksi tyylikäs harmaa neule jota voisi käyttää mustan hameen tai housujen kanssa, sekä toimistopukeutumiseen sopivia klassisia ja ajattomia mekkoja. Näitä voisi sitten piristää värikkäillä huiveilla, koruilla ja muilla asusteilla tarvittaessa.
Mutta mistä aloittaa projekti? Mistä löydän laadukkaita vaatteita ja miten tunnistan ne? Millainen vaatekaappi kannattaa kerätä? Olen yrittänyt katsella nettikaupoista, vaan monet sinänsä kivan näköiset naisten vaatteet näyttävät olevan polyesteria tai muuta tekokuitua. Millaiset materiaalit on sellaisia mitä kannattaisi suosia esimerkiksi neuleissa? Missä liikkeissä kannattaa käydä? Budjetti on maltillinen, hyvästä neuleesta voisin maksaa esim. 100€, mutta ei mieluusti paljoa enempää.
Suuret kiitokset kaikille teille tyylikkäillä aikuisille naisille jotka jaksatte auttaa. Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä blogeista ja vastaavista mitä seurata.
Tässä muuta esimerkki millainen tyyli olisi toiveissa:
https://thewelldressedlife.com/wear-to-work-inspiration-less-is-more/
https://i.imgur.com/vFOrCrM.jpeg
https://i.pinimg.com/originals/47/47/ab/4747ab89b9ac0893308b7d677f34608…
Kommentit (78)
Kiva ketju! Alpan neuleet ovat uusi tuttavuus. Onko kenelläkään niistä kokemusta? Ovat aika hintavia, onko hyvä hinta-laatusuhde?
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju! Alpan neuleet ovat uusi tuttavuus. Onko kenelläkään niistä kokemusta? Ovat aika hintavia, onko hyvä hinta-laatusuhde?
Minulla on muutama Alpan neule ja olen ollut tyytyväinen laatuun. Alpakan villa ei käytössä nyppyynny kovinkaan paljoa tai ainakaan minulla ei ole nyppyyntynyt. Neule siis on pysynyt siistinä hyvin käytössä ja ei tarvitse juuri muuta huoltoa kuin tuuletuksen.
Jos on erittäin herkkä iho, voi ainakin osa neuleista kutittaa paljasta ihoa vasten vähän eli eivät ole niin pehmeitä kuin esim kashmir/merinoneuleet mutta ei myöskään niin pisteleviä kuin lampaanvilla.
Mielestäni hinta-laatusuhde näissä on hyvä ja laatu on tasaista mallista riippuen.
Itse olen ostanut paljon vaatteita Uniqlolta. Laatu on ollut hyvää ja hinta kohtuullinen. Ennenkoronaa reissailin ja reissuista ostin. Nettikauppa löytyy
Ostaisin sinuna ihan vaan vaikka Stockmannin ajaton naistenvaatemerkin perusvaatteet. En muista sen linjaston nimeä, mutta ovat kohtuuhintaisia ja silti ihan ok. Tarkista aina että materiaalissa on mahd vähän keinokuituja, ja enemmän villaa tai puuvillaa, pellavaa jne. Sieltä perusvaateasuja, ja siisti villakangastakki ja aitoa villaa oleva huivi. Tottakai voi kuluttaa vielä enemmän ja ja on ekologisia toiveita niille on eri merkit, mutta toi on musta vaikuttanu ihan ok:lta. Samoilla kriteereillä etsin; itse vaatteita ihan citymarket, hm myös. Rytkyjen seassa on aina premium collection, ja perushyviä esim nahkakenkiä Design from finland löytää peruskaupoista, prisma, citymarket, stocka, sokos
Itsekin komppaan muuten vielä uniqloa, tsekkaa valikoima!
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sinuna ihan vaan vaikka Stockmannin ajaton naistenvaatemerkin perusvaatteet. En muista sen linjaston nimeä, mutta ovat kohtuuhintaisia ja silti ihan ok. Tarkista aina että materiaalissa on mahd vähän keinokuituja, ja enemmän villaa tai puuvillaa, pellavaa jne. Sieltä perusvaateasuja, ja siisti villakangastakki ja aitoa villaa oleva huivi. Tottakai voi kuluttaa vielä enemmän ja ja on ekologisia toiveita niille on eri merkit, mutta toi on musta vaikuttanu ihan ok:lta. Samoilla kriteereillä etsin; itse vaatteita ihan citymarket, hm myös. Rytkyjen seassa on aina premium collection, ja perushyviä esim nahkakenkiä Design from finland löytää peruskaupoista, prisma, citymarket, stocka, sokos
Hyvä pointti! Stockalla ainakin hyviä Globalin perusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarkka materiaalien kanssa. Hypistelen ja rypistelen ennen ostopäätöstä. Jos matsku on liian rypistyväistä niin jätän ostamatta. Banana Republicilta olen tehnyt löytöjä.
Kotimainen, hyvä laatu verkkokaupasta:
https://www.paapero.fi/product/1370/naisten-tunika-neulaset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarkka materiaalien kanssa. Hypistelen ja rypistelen ennen ostopäätöstä. Jos matsku on liian rypistyväistä niin jätän ostamatta. Banana Republicilta olen tehnyt löytöjä.
Kotimainen, hyvä laatu verkkokaupasta:
https://www.paapero.fi/product/1370/naisten-tunika-neulaset
95% puuvillaa, 5% elastaania, 119 €? Tonkimista se vaati, mutta tilasin samaa kamaa (puuvillatrikootunikoita 95%/5%) Amazonista (.de), 18.90/kpl. Hitto kun vaateostokset ovat ihan täyttä salapoliisityötä polyesterin vallattua maailman, ei yhtään kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
En tunne niitä, mutta nämä ovat ihania, kotimaisia:
https://www.paapero.fi/search/?q=luomupuuvilla
Jos olet kiinnostunut silkkivaatteista, niin netissä Lily Silk (kiinalainen) myy kauniita ja laadukkaita silkkivaatteita. Hinnat ovat erittäin maltilliset materiaaliin nähden, olen tilannut kerran ja ollut erittäin tyytyväinen, vaikka yleensä kiinalaiset nettikaupat eivät laadulla juhli. Jos olet kiinnostunut tyylivinkeistä, niin kannattaa tsekata Youtubesta Frédérique Bros - hänen tyylinsä saattaa olla samanlainen omasi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin komppaan muuten vielä uniqloa, tsekkaa valikoima!
Missä todellisuudessa uniqlo on laadukas merkki?
AP täällä vielä muutaman päivän jälkeen. Kiitos kovasti kaikille jotka olette jaksaneet auttaa uuden tyylin etsinnässä, arvostan apua kovasti. Olen kerännyt muistiin listan suositelluista merkeistä ja vinkeistä materiaalien ja tyylien suhteen.
Tekokuidusta olen päättänyt luopua jo lopullisesti (paitsi urheiluvaatteissa ym) ja jatkossa katson materiaalit tarkkaan. Alpan neuleet vaikuttaa tosi ihanilta, ostan ehkä sieltä ensimmäisen laadukkaan neuleeni jos ei kaupungista löydy sitä ennen jotain riittävän kivaa. Ja siistin paitapuseron myös. Kunhan korona joskus hellittää niin voisin tehdä shoppailureissun pk-seudulle ja säästää rahaa sitä varten, täällä kun ei ole esim. Stockmannia.
Kiitos vielä avusta!
Andiata. On toki kallis, mutta valmistetaan Euroopassa ja kestää aikaa.
Ehdotetut marks ja spencer vaatteet on kamalia tavallisia tantta vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hetkidesign.fi/epages/hetkidesign.mobile/fi_FI/?ObjectPath=…
Noita olen nyt bongaillut bloggarien päällä. Ihan kivan näköinen ja varmasti kestäväkin tuolla hinnalla.
No huh huh...tämä on tätä nykyajan muotia varmaan sitten. Järkyttävä 😂
Milano ja Pariisi ovat mielestäni ihan varteenotettavia kohteita.