Tyylikkäät naiset apua. Mistä löytää laadukkaita ja ajattomia naisten vaatteita?
Tajusin olevani aikuinen ja tyylini kaipaa kipeästi päivitystä. Vaatekaappini on täynnä ostoskeskus-ketjuliikkeiden vaatteita ja olen kyllästynyt peruskauppojen vaatteisiin jotka kulahtavat viimeistään puolessa vuodessa ja näyttävät varsinkin aikuisen päällä halvoita ja laaduttomilta.
Lähipiirini on täynnä tuulipukuihmisiä (mikä on siis täysin ok heille jotka tykkäävät tyylistä!), joten en ole koskaan saanut mallia aikuisen naisen tyylikkäästä pukeutumisesta ja havahduin nyt nelikymppisenä siihen ettei tässä iässä HM-vaatteet imartele ollenkaan. Eikä oikein ole ketään keneltä kysyä apua tai pyytää shoppailukaveriksi. Toiveissa on myös edetä uralla, joten sitäkin varten pitäisi osata pukeutua siistimmin. Olen tähän asti ollut työtehtävissä jossa ei juuri tavata asiakkaita ja pukeutuminen on yleisesti rentoa.
Haluaisin pukeutua naisellisesti laadukkaisiin, siisteihin, ajattomiin ja hillittyihin toimistovaatteisiin. Toiveissa on esimerkiksi tyylikäs harmaa neule jota voisi käyttää mustan hameen tai housujen kanssa, sekä toimistopukeutumiseen sopivia klassisia ja ajattomia mekkoja. Näitä voisi sitten piristää värikkäillä huiveilla, koruilla ja muilla asusteilla tarvittaessa.
Mutta mistä aloittaa projekti? Mistä löydän laadukkaita vaatteita ja miten tunnistan ne? Millainen vaatekaappi kannattaa kerätä? Olen yrittänyt katsella nettikaupoista, vaan monet sinänsä kivan näköiset naisten vaatteet näyttävät olevan polyesteria tai muuta tekokuitua. Millaiset materiaalit on sellaisia mitä kannattaisi suosia esimerkiksi neuleissa? Missä liikkeissä kannattaa käydä? Budjetti on maltillinen, hyvästä neuleesta voisin maksaa esim. 100€, mutta ei mieluusti paljoa enempää.
Suuret kiitokset kaikille teille tyylikkäillä aikuisille naisille jotka jaksatte auttaa. Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä blogeista ja vastaavista mitä seurata.
Tässä muuta esimerkki millainen tyyli olisi toiveissa:
https://thewelldressedlife.com/wear-to-work-inspiration-less-is-more/
https://i.imgur.com/vFOrCrM.jpeg
https://i.pinimg.com/originals/47/47/ab/4747ab89b9ac0893308b7d677f34608…
Kommentit (78)
Käy Vimman sivuilla. Siellä on tyylikkäitä vaatteita.
Kannattaa satsata muutamaan ajattomaan perusvaatteeseen kuten villasekoite housuihin/ hameeseen ja merinovillaiseen neuleeseen. Merinovilla säilyy parempana kuin kashmir, joka tuppaa nukkaantumaan. Perusvaatteita löytyy mm. Rilsiltä, Andiatalta, Filippa K:lta ja Espitiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kestäviä perusvaatteita löytää milloin mistäkin, jopa ihan halpavaateketjuista. Tarkasta materiaalilappu ja tutki saumoja ja kangasta. Käy läpi myös miesten vaatteet - niissä on nykyään samanlaisia kaavoituksia kuin naisillakin, mutta monesti materiaali on kestävämpää.
Mikäli vaatteessa ilmoitetaan, että kutistuvuus on ensimmäisessä pesussa vaikkapa 5%, niin kannattaa miettiä ostoa kahteen kertaan. Sovittaessa se nimittäin istuu täydellisesti, mutta ensimmäisen pesun jälkeen onkin aivan eri mallinen. Mikäli on kyse halvasta vaatteesta niin monesti kannattaa ottaa kuitenkin riski.
Ja kannattaa muistaa, että kallis ei ole yhtä kuin laadukas. Tai että merkki kertoisi vaatteesta oikeastaan yhtään mitään.
Tämä on oikein hyvä huomio, muutaman kerran olen ostanut kalliimpia vaatteita ja laatu tuntuu niissäkin vaihtelevan kovasti. Joku on kestänyt vuosikymmenen kovaa käyttöä, kun toinen taas on kulahtanut yhtä nopeasti kuin henkkamaukan vaatteet. Siksi arvostankin vinkkejä todella paljon, kiitos kaikille jotka jaksatte auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa satsata muutamaan ajattomaan perusvaatteeseen kuten villasekoite housuihin/ hameeseen ja merinovillaiseen neuleeseen. Merinovilla säilyy parempana kuin kashmir, joka tuppaa nukkaantumaan. Perusvaatteita löytyy mm. Rilsiltä, Andiatalta, Filippa K:lta ja Espitiltä.
Kiitos, katson seuraavaksi merinovillaisia neuleita.
Ymmärrän, ettei paljoa voi kerralla satsata vaatteisiin, mutta yritäpä nyt muuttaa ajatusmaailmasi tuon budjetin suhteen. Jos haluat laadukkaita, kestäviä (ja tyylikkäitä) vaatteita, pitää niistä yleensä olla valmis myös maksamaan hieman enemmän. Mutta käännän tämän näin päin: laskepa jokaiselle vaatteellesi hinta/käyttökerta. Eli ostat 20 euron neuleen, joka kestää 20 käyttökertaa siistin näköisenä. Hinta/käyttökerta on yksi euro. Ostat 200 euron neuleen, jota käytät seuraavat seitsemän vuotta keskimäärin kaksi kertaa viikossa, eli käyttökertoja tulee 728. Hinta/käyttökerta on 20 senttiä. Kumpaan kannattaa satsata?
Hyviä neuleita saa esim. suomalainen Alpa, North Outdoor (ei ehkä toimistotyylisiä), tai Peter Hahn. Katso materiaalia tarkkaan. Esim. merinovillaneuleet on hyviä. Lämpimiä, mutta myös vilpoisia kuumemmalla kelillä, eikä nyppyynny helposti. Kaikki, missä on polyesteria tai akryyliä, voi unohtaa saman tien. Jos haluat olla tyylikäs, et osta muovivaatteita vaan aidosta materiaalista tehtyjä vaatteita. Neuleelle kannattaa myös tehdä ns. hankaustesti ennen ostopäätöstä, eli hankaat neuletta hetken vastakkain. Jos tulee nyppyjä, unohda.
Itse olen koonnut vaatekaappini pikkuhiljaa, ensimmäisinä vuosina laskin, että vaatebudjettini on 100 euroa kuussa, pitäen sisällään kaiken sukista alusvaatteisiin ja talvitakista kesämekkoon. Mietin, mitä tarvitsen ensin eniten, kun lähden rakentamaan siistiä ja tyylikästä vaatekaappia, juuri toimistoon sopivia vaatteita. Totesin, että tarvitsen ensin siistin neuleen, neuletakin ja hameen. Tutkin netistä ja kiertelin kaupoissa katsomassa, mitkä ovat mieleisiä ja laadukkaita. Neuletakkiin säästin kahden kuukauden budjetin, eli 200 euroa enkä sitten muuta ostanut. Neuleen satuin löytämään alerekistä 50 eurolla. Budjetista pidin kuitenkin kiinni, ja säästin etukäteen jos tiestin tarvitsevani jotain isompaa, esim. villakangastakin. On aivan turha ostaa jotain 50 euron halpistakkia, jos on jo kerran todennut, että se menee nopeasti epäsiistin näköiseksi ja kerää hiukset ja pölyt itseensä. Takkiin kannattaa satsata, kunnollista takkia käyttää ainakin 10 vuotta. Ja taas voi laskea hinnan/käyttökerta.
Itse säästin kerran myös noin 500 euroa eli 5kk vaaterahat siihen, että menin pukeutumisneuvojalle, joka teki minulle värianalyysin ym. ja katsoimme kerralla siistejä yhteen sopivia työvaatteita. Käytän niitä edelleen, vaikka siitä on jo muutama vuosi aikaa. Laatu kestää käyttöä ja aikaa.
Toivottavasti saat luotua itsellesi sopivan vaatekaapin :)
Kashmir, merino, silkki, pima-puuvilla, alpakka... nuo kaikki hyviä. Vältä akryyliä kuin ruttoa tai koronaa, täysin kelvoton materiaali, menee huonoksi hetkessä.
Osta vaatteita jotka sopivat yhteen, pääsääntöisesti neutraaleja värejä. Ja sinulle sopivia neutraaleja. Jos musta ei sovi sinulle, osta esim. harmaata tai tummansinistä sen tilalle tai pidä musta väri vain alaosissa. Väriä voit tuoda vaikka huivilla. Tarvittaessa teetä korjauksia ompelijalla, jos vaate on jostain kohtaa liian iso eikä istu kunnolla. Liian pieni ei käy mihinkään, mikään ei saa kinnata.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei paljoa voi kerralla satsata vaatteisiin, mutta yritäpä nyt muuttaa ajatusmaailmasi tuon budjetin suhteen. Jos haluat laadukkaita, kestäviä (ja tyylikkäitä) vaatteita, pitää niistä yleensä olla valmis myös maksamaan hieman enemmän. Mutta käännän tämän näin päin: laskepa jokaiselle vaatteellesi hinta/käyttökerta. Eli ostat 20 euron neuleen, joka kestää 20 käyttökertaa siistin näköisenä. Hinta/käyttökerta on yksi euro. Ostat 200 euron neuleen, jota käytät seuraavat seitsemän vuotta keskimäärin kaksi kertaa viikossa, eli käyttökertoja tulee 728. Hinta/käyttökerta on 20 senttiä. Kumpaan kannattaa satsata?
Hyviä neuleita saa esim. suomalainen Alpa, North Outdoor (ei ehkä toimistotyylisiä), tai Peter Hahn. Katso materiaalia tarkkaan. Esim. merinovillaneuleet on hyviä. Lämpimiä, mutta myös vilpoisia kuumemmalla kelillä, eikä nyppyynny helposti. Kaikki, missä on polyesteria tai akryyliä, voi unohtaa saman tien. Jos haluat olla tyylikäs, et osta muovivaatteita vaan aidosta materiaalista tehtyjä vaatteita. Neuleelle kannattaa myös tehdä ns. hankaustesti ennen ostopäätöstä, eli hankaat neuletta hetken vastakkain. Jos tulee nyppyjä, unohda.
Itse olen koonnut vaatekaappini pikkuhiljaa, ensimmäisinä vuosina laskin, että vaatebudjettini on 100 euroa kuussa, pitäen sisällään kaiken sukista alusvaatteisiin ja talvitakista kesämekkoon. Mietin, mitä tarvitsen ensin eniten, kun lähden rakentamaan siistiä ja tyylikästä vaatekaappia, juuri toimistoon sopivia vaatteita. Totesin, että tarvitsen ensin siistin neuleen, neuletakin ja hameen. Tutkin netistä ja kiertelin kaupoissa katsomassa, mitkä ovat mieleisiä ja laadukkaita. Neuletakkiin säästin kahden kuukauden budjetin, eli 200 euroa enkä sitten muuta ostanut. Neuleen satuin löytämään alerekistä 50 eurolla. Budjetista pidin kuitenkin kiinni, ja säästin etukäteen jos tiestin tarvitsevani jotain isompaa, esim. villakangastakin. On aivan turha ostaa jotain 50 euron halpistakkia, jos on jo kerran todennut, että se menee nopeasti epäsiistin näköiseksi ja kerää hiukset ja pölyt itseensä. Takkiin kannattaa satsata, kunnollista takkia käyttää ainakin 10 vuotta. Ja taas voi laskea hinnan/käyttökerta.
Itse säästin kerran myös noin 500 euroa eli 5kk vaaterahat siihen, että menin pukeutumisneuvojalle, joka teki minulle värianalyysin ym. ja katsoimme kerralla siistejä yhteen sopivia työvaatteita. Käytän niitä edelleen, vaikka siitä on jo muutama vuosi aikaa. Laatu kestää käyttöä ja aikaa.
Nyt onkin haussa nimenomaan laatua halpiskauppojen sijaan ja olen myös valmis maksamaan siitä. Ajattelin alkuun että 100€ voisin maksaa neuleesta, mutta nyt saamieni vinkkien kautta oppineena luulen sen olleen alimitoitettu ja ehkä 200€ on realistisempi budjetti hyvälle neuleelle. 500-800€ olisi mahdollista laittaa nyt alkuun yhteensä ja myöhemmin täydennystä.
Todella hyviä vinkkejä sinulta materiaaleista ja vaatekaapin uusimisesta, kiitos kun kerroit miten olet lähtenyt itse päivittämään vaatekaappiasi. Tästä on hyvä lähteä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan Filippa K:ta vaikka onkin minusta erittäin kallis. Ostan sieltä harvoin, mutta olen ollut tyytyväinen jokaiseen ostokseen. Hankin vaatteita ns. loppuiäksi.
Andiataa en ole kokeillut ulkosuomalaisena, mutta tyyli on erittäin "klassinen business" ja hinnat toki kalliit. On kuulemma laadukas.
Kasmirista sen verran, että se saattaa kyllä nyppyyntyä, mutta hyvälaatuinen kasmir nyppyyntyy vähemmän ja nypyt voi poistaa kasmirkammalla. Mitä "pehmeämmäksi" neuleen pinta on käsitelty, sitä varmemmin se nyppyyntyy. Halvinta kasmirneuletta ei kannata ostaa.
Merinovilla tosiaan nyppyyntyy vähemmän. Minulla on molemmista materiaaleista valmistettuja neuleita eikä ole ollut ongelmia kummankaan kanssa. Nyppykampa on käytössä silloin tällöin.
Kannattaa investoida myös laadukkaaseen päällystakkiin jos mielii klassiseksi pukeutujaks. Minusta ajaton villakangastakki on aina hyvä hankinta. Ostaisin takin, jossa on vähintään 70% (mielellään enemmän) villaa ja vuori mielellään jotain muuta kuin polyesteriä. (En muuten ymmärrä tätä nykyistä vuorittomien takkien trendiä ollenkaan.) N50
Katselisin laatutakkeja esim. tammikuun alennusmyynneistä.
Mene Stockan muotipalvelun pukeutumisneuvojalle. Saat budjettisi mukaisia vaatteita (kerrot siis etukäteen, minkä hintaluokan vaatteita haluat) ja kerralla yhteensopivia vaatteita.
Itse käyn vuoden, parin välein. Kun ostaa klassista ja kestävää, niin sen useammin ei ole tarvetta ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt onkin haussa nimenomaan laatua halpiskauppojen sijaan ja olen myös valmis maksamaan siitä. Ajattelin alkuun että 100€ voisin maksaa neuleesta, mutta nyt saamieni vinkkien kautta oppineena luulen sen olleen alimitoitettu ja ehkä 200€ on realistisempi budjetti hyvälle neuleelle. 500-800€ olisi mahdollista laittaa nyt alkuun yhteensä ja myöhemmin täydennystä.
Todella hyviä vinkkejä sinulta materiaaleista ja vaatekaapin uusimisesta, kiitos kun kerroit miten olet lähtenyt itse päivittämään vaatekaappiasi. Tästä on hyvä lähteä eteenpäin.
Juu, nuo ovat tosiaan hyviä vinkkejä.
Sanoisin myös, että jos käytät usein housuja kannattaa satsata todella laadukkaisiin, täydellisesti istuviin villasta (tai hyvästä villasekoitteesta) valmistettuihin tummiin housuihin. Ne ovat aina hyvännäköiset ja palvelevat sinua vuosikausia (mikäli et liho). N50
Vierailija kirjoitti:
ALPA: ”Suuniteltu Suomessa ja valmistettu Pohjois-Euroopassa”.
Makuasia, onko ”suomalainen”.
Jos taidat englantia, niin Audrey Coynella on ajattomia vinkkejä siistimpään pukeutumiseen youtubessa. https://www.youtube.com/channel/UCdF5QXMUx1tT7odhtBdDyEA
Sillä ei ole välttämättä niin paljoa väliä mistä ostat, vaan mistä materiaaleista vaate on tehty ja miten se istuu päällä. Ranskalaisella vaatesuunnittelija Justine Lecontella on youtube kanavallaan video, mistä tunnistaa laadukkaammin tehdyt vaatteet ja kengät. https://www.youtube.com/watch?v=6a5lHAHf0Zk&ab_channel=JustineLeconteof…
Olen itse ollut kiinnostunut siistimmin pukeutumisesta jo pari vuotta ja paljon olen opiskellut aiheesta youtubesta :)
Materiaaleina kannattaa suosia luonnonmateriaaleja, eli villaa, silkkiä, puuvillaa, kashmiria, merinovillaa, nahkaa ja pellavaa. Tekkuituja ja varsinkin polyesteria kannattaa välttää viimeiseen asti. Se nyppyyntyy parin ensimmäisen pesun jälkeen ja menettää muotonsa - tästä halvasta materiaalista on suurin osa ketjuliikkeiden vaatteista on tehty.
Suosittelen ostamaan yhden pitkän ja yhden lyhyen neuletakin neutraaleissa, sinulle sopivissa väreissä. Näitä on helppo vaihdella ja muunnella eri asuihin sopiviksi. Pitkä villatakki näyttää kiinni vyötettynä jopa mekkomaiselta, ja erilaisten vöiden avulla asuun saa uutta ilmettä.
Neuletakkien on ehdottomasti oltava luonnonmateriaaleista tehtyjä. Ne voivat kertaostoksena tuntua kalliilta, mutta kestävät käytössä ihan eri tavalla kuin tekokuidut, oikein hoidettuna helposti vuosia. Kun satsaat laatuun, säästät pitkällä aikavälillä.
Nahkasaappaat pienellä korolla joko mustana tai ruskeana toimivat melkein kaiken kanssa. Hanki alennusmyynnistä, nettikirppiksiltä tai vintageliikkeestä myös nahkalaukku. Musta tai ruskea, noin polveen asti ulottuva ja hyvin istuva nahkahame on sekin kestävä ja tyylikäs hankinta, joka esim. valkoisen paitapuseron ja villatakin kanssa on särmikkään tyylikäs.
Paitapuseroita kannattaa hankkia kaksi tai kolme neutraaleissa väreissä. Hyvin istuvat suorat housut ja laadukkaat pillifarkut ovat myös vaatekaapin kulmakiviä. Suosittelen hankkimaan myös mustan poolon esim. merinovillaisena, todella monikäyttöinen vaate.
Lisäksi kannattaa satsata hyvin istuviin alusvaatteisiin ja paksuihin sukkahousuihin jos aikoo käyttää hameita ja mekkoja talvella. Samoin useampi puuvillainen alustoppi kannattaa hankkia sekä mustana että valkoisena.
Neutraalin värinen midimekko on sekin ajaton hankinta, johon kannattaa satsata. Edelleen, mekkoa voi stailata koruilla ja kengillä eri näköiseksi ja näin talvisin alle pukea vaikkapa sen poolon.
Laadukas villakangastakki kestää sekin useamman vuoden. Hansikkailla ja huiveilla voi leikitellä ja vaihdella tyyliä.
Kannattaa lisäksi leikkauttaa hiuksiin omiin kasvoihin sopiva malli ja opetella tekemään toimiva arkimeikki. Vaikka vaatteet olisivat istuvia ja tyylikkäitä, kokonaisuus vesittyy mikäli kynnet ovat pureskellut, hiukset kiinni vähän sinne päin ja ripsari suttuinen. Ihonhoitorutiini kannattaa sekin opetella.
Loppuun joitain merkkejä, jotka olen itse kokenut hyväksi ja laadukkaaksi:
Stockmann Essentials
Malene Birger
Whitetail (kotimainen)
Philosophy Blues Original (tunnetaan myös PBO:na)
Marc O'Polo
Second Chance (kotimainen)
OffOn
Tam-Silk (kotimainen)
Pura (kotimainen)
Benetton
Ehdottoman hyvä neuvo tuo, että vaatekaapin lisäksi kannattaa satsata myös hiuksiin ja meikkiin. Ja nimenomaan hillittyyn tyyliin.
- itselle sopiva leikkaus ja väri, jonka pitää siistinä ja kuosissa
- ei mitään överitekoripsiä tms. vaan hillitty, tyylikäs meikki. Ihonhoitoon kannattaa toki myös satsata.
- ei pitkiä rakennekynsiä, vaan pitää kynnet luonnollisina, mutta siisteinä. Säännöllinen manikyyri, itsekin helppo tehdä. Ja siisti, neutraali lakkaus, jonka pitää siistinä.
Massimo Duttilta löytyy tyylikkäitä työvaatteita. Cos myös OK, tosin jotkut mallit voivat olla vanhemman/lyhyemmän/pulleamman päällä vähän muumuu.
Täällä on annettu tosi hyviä neuvoja materiaaleista. Toinen avainasia on oikea koko, liian kireä näyttää aina halvalta. Kolmas on huolto, eli rypyt ja nypyt pidettävä poissa vaatteista, ja kenkiä pitää huoltaa.
Kunnon takki joka vuodenaikana on tosi tärkeä, se on niin näkyvä vaatekappale.
Hyvä ketju!
Oman tyylini kulmakivinä toimistopukeutumisessa on neuleet ja kengät. Kengissä en HARKITSEKAAN muita kuin nahkaisia, paksupohjaisia nilkkureita tai saappaita - ohutpohjaiset kengät menee suomen oloissa pilalle paljon nopeammin, kun rämpii vesilammikoissa, loskassa ja hiekotussepelissä. Kivoja laadukkaita neuleita olen löytänyt North Outdoor verkkokaupasta, Sokokselta ja Espritistä. Merinovilla on materiaaleista tällä hetkellä suosikkini, toinen on pellava. Omistan yhdet pellavahousut (sellaiset mustat suorat, sopivat vähän rennompiin toimistopäiviin) ja pari pellavapaitaa, ne ovat kesällä mukavan tuntuisia.
North Outdoorin verkkokaupassa näytti tulleen uusi "Lux" -mallisto, jossa vähän ohuempia, toimistokäyttöön sopivia merinovillaisia vaatteita. Onko kellään näistä kokemusta?
Alpan neuleet ovat todella kestäviä ja tyylikkäitä. Eivät vaadi pesua, koska materiaali on täyttä alpakan villaa. Maksavat paljon, mutta toisaalta kestävät käytössä vuodesta toiseen.
Suuret kiitokset, hyviä konkreettisia vinkkejä. Pbo:n housut näyttää kivalta ja löytyy näemmä läheltä kivijalkaliikkeestäkin, pitää käydä sovittamassa. Andiatalla näytti olevan upeita neuleita. Olen tosiaan valmis maksamaankin laadusta.
Kokeillaan vielä sitä Zalandoakin kashmir-haulla, hyvä vinkki tämäkin!